Pagina 1 van 3

Brandstoffilter verstopt

Geplaatst: 19.11.2011 - 16:35
door Turbodesk
Ondanks dat het met mijn leaseauto is gebeurt wil ik het wel even vertellen.

Vorige week reed ik op de ring van Groningen toen na het optrekken bij het stoplicht op het Julianaplein ik met mijn Ford Focus ineens stilstond midden op het plein met een stilgevallen motor. lampje motorstoring brandde en een alarmtoon ging af.
Gelukkig kon ik hem weer aan de praat krijgen en reed verder. 200 meter verderop weer de motor uit. Dat ging nog even door tot aan het stadion.
Omdat ik toch dicht bij de Ford dealer was meteen maar heen gereden (meer op de startmotor dan de motor zelf).
Werd vrij snel geholpen en de monteur keek naar de km stand, net over de 50.000 km. Hij zij meteen dat dat wel eens te wijten kon zijn aan een verstopt brandstoffilter. dat gebeurde de laatste tijd nogal vaak met de diesel motoren. Ik zij meteen dat ik vanaf dat ik de auto heb alleen maar bij de BP en de Shell de Premium diesel had getankt. dat maakte niet uit zij hij.
Eerlijk gezegd geloofde ik er geen reet van en wachtte af. Die 50.000km is in 1 jaar gereden en bij de 60.000km zou pas preventief het filter worden vervangen.

Na een proefrit en uitlezen van de computer die aangaf dat de brandstofdruk te laag is, is het filter eruit gehaald en heeft het ding leeg laten lopen in een kan. Ongelooflijk wat een troep eruit kwam. Daarna met een zaklamp de binnenkant bekeken en die zat inderdaad helemaal dicht.

Na een discussie met de leasemaatschappij goedkeuring gekregen om te vervangen.

Proefrit gemaakt met de monteur met de laptop op schoot om tijdens het rijden de brandstofdruk te meten. Alles was weer goed en geen problemen meer gehad.

Dit geeft maar weer aan dat Premium brandstoffen de boel echt niet schoner maken. Door het vele bijmengen van biodiesel is de kans alleen maar groter dat de boel dichtslibt, zoals mij is overkomen.

Geplaatst: 19.11.2011 - 16:53
door Oceanracer
Ik heb het hier ook met de tractoren van mijn buurman reeds diverse malen gehad. Ook het brandstoffilter verstopt. Als ik hem dan reinig, is het vooral een soort van groene algengroei welke de doorstroming ernstig belemmert. Gelukkig zijn die van de tractor goed te bereiken en van doorzichtig kunststof, wat het traceren van het probleem vergemakkelijkt, maar ook hier is het bijmengen van biobrandstof de boosdoener. De toevoeging die mijn buurman er bij krijgt (lees: bij moet aanschaffen) om algengroei tegen te gaan, helpt helemaal niks!

Geplaatst: 19.11.2011 - 16:58
door Turbodesk
Het was inderdaad groene smurrie wat in het filter zat. Dat is toch niet normaal. Koop je dure brandstof met allerlei additieven en dan krijg je dit.

We worden op deze manier ook nog opgezadeld met extra kosten.

Ik vraag me af hoe dat dan bij de V70 nu gaat. Die rijd maar 20.000 per jaar en dan zal die smurrie harder groeien lijkt mij. 30.000 km geleden is het filter vervangen. Deze moet normaal ook om de 60.000km volgens mij.

Geplaatst: 19.11.2011 - 17:05
door Oceanracer
Het "voordeel" is dat de algengroei zich voornamelijk lijkt te concentreren in het filter zelf. Filter reinigen of vervangen en het probleem is opgelost.

Geplaatst: 19.11.2011 - 17:17
door toppertje
ik doe het onderhoud van mijn V70 zelf,maar heb dit nog niet in
mijn brandstoffilter aangetroffen.

Geplaatst: 19.11.2011 - 18:42
door V70/2.4D/2003
Daarom hebben ze twee weken terug van dat Forté spul bij mijn brandstof gedaan. Dat zou hem helpen schoon te blijven, zo werd gezegd. En weet je wat ze nog meer te vertellen hadden? Dat is inderdaad 16,95 euro meneer.

Beetje pertolium bijvoegen en de algen gaan ook deaud.

Re: Brandstoffilter verstopt

Geplaatst: 19.11.2011 - 19:00
door sanco
Turbodesk schreef:de monteur keek naar de km stand, net over de 50.000 km. Hij zij meteen dat dat wel eens te wijten kon zijn aan een verstopt brandstoffilter. dat gebeurde de laatste tijd nogal vaak met de diesel motoren.
Gevaarlijk plekje TD voor zo'n geintje..... gelukkig goed afgelopen en snel opgelost. Wel raar dat iemand die in korte tijd veel kilometers maakt ook dit soort problemen krijgt. Je zou zeggen dat de algen bij jou geen tijd krijgen te groeien... of is dat nu juist wel, omdat ze niet afsterven door langere periode van koude?
Hoe dan ook, goed om te weten en een bevestiging om ook het filter gewoon regelmatig te verversen. Kost niet veel, en kan dus ellende voorkomen.

De oplossing van V70 2.4D om er petroleum bij te gooien deel ik iets minder. 'k Weet niet of de HD dieselpomp en de injectoren hier wel zo blij mee zijn. Ik ga het niet proberen in elk geval. tav die toevoegingen heb ik ook zo mijn twijfels. Misschien dat iemand mij uit zijn dagelijkse praktijk kan overtuigen van het nut, maar ik houd me er voorlopig verre van.

Geplaatst: 19.11.2011 - 19:05
door Hans oet Twent
Mijn Mondeo heeft op 4 nov de 80K beurt gehad. Daarvoor gaf hij weleens een storing en slog in de Noodloop. Bij 180km/h en dan volgas de berg op gaf wel eens wat problemen, alsof de auto niet genoeg brandstof kreeg. Vorige week is er iets bij de brandstofpomp vervangen. Nu voor 98% weg. Auto hikt af en toe bij lage snelheden in de 4, 5 en 6. Zou me niets verbazen als ook het brandstof filter de boosdoener is geweest.

Geplaatst: 19.11.2011 - 19:25
door V70/2.4D/2003
De oplossing van V70 2.4D om er petroleum bij te gooien deel ik iets minder
Maar dat deden we toch altijd in de winter. Beetje benzine of petrolium toevoegen en de diesel ging niet vlokken. En laten we wel zijn: dat spul is dusdanig chemisch dat daar geen algen in willen groeien, toch?

Of is dat weer teveul oost-Grunneger nuchterhait.

Geplaatst: 19.11.2011 - 19:28
door Oceanracer
Geloof mij, die groene snot ga jij met een scheutje peut echt niet oplossen!

Geplaatst: 19.11.2011 - 19:31
door V70/2.4D/2003
Oceanracer,

Ik ben lid van Uw kerk, ik geloof U op Uw woord.
Want de woorden zijn gesproken met de beste bedoelingen en
ter voorkoming van verder onheil onder Uw volgelingen.

('T is bijna zondag.......)

Geplaatst: 19.11.2011 - 19:47
door Oceanracer
Whahaha... ik wist niet dat ik zoveel overredingskracht had. :D

Geplaatst: 19.11.2011 - 20:22
door sanco
Nee V70, wat ie ze'gn is goin oost grunniger nuchterhoid, mor gewoon baangoit van mien kaante.. met de oudere diesels (zoals de 1.9D peug) geen probleem, maar in onze moderne machinerie, waarbij de brandstof een smerende functie heeft voor o.a. de pomp, zou ik elk oplosmiddel uit mijn brandstof weren.
Daarbij heeft Erwin gelijk, ook in de praktijk van loonwerkers speelt het probleem. Bio diesel is gewoon "te schoon" waardoor er "iets" in wil groeien... so heb elck voordeel se nadeel...

Dat dit vooral in tanks en filters groeit, zou dat te maken kunnen hebben met het vocht wat daarin aanwezig is? Juist de combi van vocht, wat lucht en de aanwezige stoffen afkomstig uit de biologisch geproduceerde diesel vormen waarschijnlijk die alg-vormige aanslag?

Geplaatst: 19.11.2011 - 20:46
door Oceanracer
Het rare is dat één van de drie trekkers er beduidend meer last van heeft, dan de twee andere. Het is weliswaar de tractor die het minst wordt gebruikt, dus zou daar een verklaring in kunnen zitten, maar dat staat weer loodrecht op het relaas van Marcel. Vage materie dus.

Geplaatst: 19.11.2011 - 21:00
door Iroll
Als er alg inzit zal dat ervoor zorgen dat het elke keer weer gaat groeien. Je zou erover kunnen denken om een flesje diesel stabilisator bij te gooien als je 'm voltankt na het vervangen van het filter. Dat gebruiken ze in oa in boten en oldtimers die de winterstalling ingaan. Dat werkt op basis van enzymen en dood oa bacterien en algen en stabiliseert de diesel zodat die niet verouderd. Dan zal je minder snel last hebben van groei omdat je de besmetting dood.

Geplaatst: 19.11.2011 - 21:59
door Turbodesk
Ik ga zo maar even wat roepen, maar zou het aan het `type` filter kunnen liggen.

Ik bedoel daarmee, zijn er verschillen in het gebruikte materiaal in de filters. Omdat blijkbaar de een er meer last van heeft dan de ander.

Ondanks dat het voor mij en voor jullie een koud kunstje is om een filter te vervangen, vind ik het toch raar dat je dus niet eens de opgegeven kilometers er mee kan rijden omdat het ding vol groene algen zooi zit.

Dat is dus weer een extra kostenpost van 3 tientjes als je hem voortijdig moet of wilt vervangen.

Geplaatst: 19.11.2011 - 23:07
door Oceanracer
In mijn geval gaat het om twee identieke Renault-tractoren met motoren van John Deere. Beide brandstoffilters zijn ook 100% gelijk. Kunststof doorzichtig huis met daarin een terugslagklepje met daarna een kunststof huls met metalen raster/filter. Heel simpel dus. Ik vervang hem dus ook niet, maar reinig hem gewoon.

Volgens mijn buurman heeft hij de toevoeging in de grote tank gemend en daaruit worden de tractoren weer getankt. De brandstof zou technisch gezien in alle drie hetzelfde moeten zijn.

Geplaatst: 19.11.2011 - 23:23
door edraket
Ik tank daarom ook geen premium brandstof meer, maar gewone diesel. Dat wordt veel beter verkocht met als gevolg schonere tanks.

Geplaatst: 19.11.2011 - 23:28
door Oceanracer
Wordt de brandstof bij de benzinepomp eigenlijk gefilterd op het moment van aftanken van de auto?

Geplaatst: 19.11.2011 - 23:30
door edraket
Geen idee. Weet wel dat verstoppingen tegenwoordig behoorlijk vaak voorkomen. De filter zijn ook veel fijnmaziger, waardoor alles in de tank achter blijft. Die groene aanslag is volgens mij gewoon bacterie groei in de tank. Wat Iroll (geloof ik) aangaf is af en toe een brandstof reiniger in de tank om deze bacterien te verwijderen.