Pagina 1 van 1
Kalibreren begin en eindstand electrische raam
Geplaatst: 21.11.2011 - 12:11
door bmw62
Hallo allemaal, ik heb sinds twee weken een probleem met mijn linker portier raam. Als ik het raam open dan gaat normaal in een keer naar beneden. Als ik het dan sluit dan gaat het naar boven maar zodra hij boven is gaat het terug naar de stand waarin het stond voordat het naat boven ging. Op een of andere manier is de electronica de eindstand kwijt en reageert hij op een beknellingsbeveiligings achtige manier.
Weet iemand hoe ik mijn raam weer kan kalibreren met een juiste begin en eindstand?
Alvast bedankt,
Groeten Ben
Geplaatst: 21.11.2011 - 12:21
door Oceanracer
Ik zou het volgende proberen:
- klem van de pluspool losnemen, die klem enige minuten tegen de minpool houden, auto op contactstand II zetten en klem weer op de pluspool monteren
- ruitrubber insmeren/inspuiten met iets als WD40 of schiliconenspray
Als dit niet helpt, rest een ritje naar de dealer.
Geplaatst: 21.11.2011 - 12:22
door 945i
Ben, wat voor een auto, hoe oud, hoe ziet hij er uit..?
In elk geval is het advies ga naar de dealer om de auto aan de computer te hangen.
Geplaatst: 21.11.2011 - 14:36
door Hans oet Twent
Oceanracer schreef: - klem van de pluspool losnemen, die klem enige minuten tegen de minpool houden
Leg mij, en vele andere niet techneuten wat het nut is om een pluspool tegen de minpool te houden???? Deze kan ik niet volgen.
Geplaatst: 21.11.2011 - 15:30
door roadrage
ik doe een gooi.. om overig stroom in het systeem weg te halen ?
Geplaatst: 21.11.2011 - 16:08
door Oceanracer
Hans oet Twent schreef:Leg mij, en vele andere niet techneuten wat het nut is om een pluspool tegen de minpool te houden???? Deze kan ik niet volgen.
Er is mij door de dealer verteld, dat op deze manier gereset wordt. Vraag me niet naar details, want die ken ik niet, maar dit zou beter werken, dan het loshalen van de accuklem alleen. Was inderdaad iets met restspanning (of reststroom?) o.i.d. in elektronisch geladen apparatuur.
Geplaatst: 21.11.2011 - 16:12
door V480-S60
aan bmw62,
Zou je aan kunnen geven welk type Volvo je bezit, en van welk jaar.
Geplaatst: 21.11.2011 - 16:13
door Hans oet Twent
Ik ben geen techneut as you know. Ik zou alleen willen leren begrijpen wat het nut hiervan is en wat er dan gebeurt als je dit doet. Mijn eerste gedacht was dan knettert het behoorlijk bij de accu. Maar met goed lezen begrijp ik dat dat niet gaat gebeuren. Maar nu nog het nut ervan te leren begrijpen.
Geplaatst: 21.11.2011 - 16:19
door Oceanracer
Het is inderdaad wel zaak goed te lezen en de juiste volgordes toe te passen!

Geplaatst: 21.11.2011 - 16:59
door Ramon&Ramon
Vertel nooit tegen je dealer bij een storing dat je de pluspool tegen de minpool aangehouden hebt om de boel te resetten,wordt ook ten zeerste afgeraden,is een broodje aap verhaal wat een keer door iemand in het leven is geroepen denk ik.
Geplaatst: 21.11.2011 - 17:01
door Hans oet Twent
Ramon&Ramon schreef:Vertel nooit tegen je dealer bij een storing dat je de pluspool tegen de minpool aangehouden hebt om de boel te resetten,wordt ook ten zeerste afgeraden,is een broodje aap verhaal wat een keer door iemand in het leven is geroepen denk ik.
Wat gebeurt er dan als je dit doet? Ik snap het niet helemaal...
Geplaatst: 21.11.2011 - 17:10
door Ramon&Ramon
Bij canbussystemen raakt de boel in de war,als je een storing hebt is het beste deze uit te laten lezen en te laten wissen,dus niet alle gegevens die opgeslagen zijn in de verschillende systemen zomaar lukraak wissen.Die truuk moet je bij een nieuwe Volvo met al die aparte systemen niet doen,want dan heb je een probleem.
Er kunnen piekspanningen ontstaan bij deze handeling,waardoor er fouten of defecte onderdelen kunnen ontstaan,bijv de DIM in het dashboard.
Geplaatst: 21.11.2011 - 17:12
door Ramon&Ramon
En het probleem van het raam zit meestal in het relaitje van de raammotor.
Of in de raamschakelaar..
Geplaatst: 21.11.2011 - 18:18
door Oceanracer
Ramon&Ramon schreef:Vertel nooit tegen je dealer bij een storing dat je de pluspool tegen de minpool aangehouden hebt om de boel te resetten,wordt ook ten zeerste afgeraden,is een broodje aap verhaal wat een keer door iemand in het leven is geroepen denk ik.
Naar aanleiding van een storing in mijn ETM na het reinigen ervan heb ik contact opgenomen met mijn Volvo-dealer. Ik had verteld wat en hoe ik e.e.a. had gereinigd en wat mijn bevindingen daarna waren. Zie ook
dit topic.
Van de monteur, welke ik zelf aan de telefoon kreeg, kreeg ik het advies om niet alleen de accuklem van de accu te verwijderen, maar ook om beide klemmen tegen elkaar aan te houden.
Het is dus niet zo dat ík iets tegen de dealer vertel, maar juist andersom!
Geplaatst: 21.11.2011 - 23:08
door Ramon&Ramon
Dan is de monteur niet helemaal op de hoogte.
Geplaatst: 21.11.2011 - 23:09
door Ramon&Ramon
Er zijn ook Volvo monteurs die vertellen dat je geen kleppen kunt stellen!
Geplaatst: 22.11.2011 - 09:45
door Oceanracer
Ramon&Ramon schreef:Bij canbussystemen raakt de boel in de war,als je een storing hebt is het beste deze uit te laten lezen en te laten wissen,dus niet alle gegevens die opgeslagen zijn in de verschillende systemen zomaar lukraak wissen.Die truuk moet je bij een nieuwe Volvo met al die aparte systemen niet doen,want dan heb je een probleem.
Er kunnen piekspanningen ontstaan bij deze handeling,waardoor er fouten of defecte onderdelen kunnen ontstaan,bijv de DIM in het dashboard.
Het is correct dat door de aangegeven methode, storingen kunnen worden gewist. Voordeel hiervan is dat de auto waarschijnlijk weer normaal functioneert. Wanneer er meer aan de hand is, komt de storing direct weer terug en is dan ook weer uit te lezen.
En piekspanningen kunnen alleen ontstaan met een reeds aangesloten accu of op het moment van aansluiten hiervan.
Geplaatst: 22.11.2011 - 11:52
door Ramon&Ramon
Ja precies,zo staat het er ook,je kunt er beter geen risico mee nemen,hetzelfde is aan de orde bij starthulp met veel te dunne startkabels.
Geplaatst: 22.11.2011 - 11:58
door Oceanracer
Klopt. Maar als mensen nou eens goed zouden lezen (zoals de kabels op de juiste plekken aansluiten en vooral in de juiste volgorde!!!) alvorens maar wat te doen, zou een hoop leed kunnen worden voorkomen.
Helaas blijkt (ook hier op het forum) dat zelfs het lezen van een instructieboekje al te veel moeite is...
Geplaatst: 29.11.2011 - 21:28
door iksee90
Heel simpel, niet gaan lopen klooien met accupolen.
Het raam opnieuw innitialiseren met Vida en klaar is kees.
En die truc van de (losse) accupolen tegen elkaar is soms echt wel een oplossing bij canbusstoringen.