Pagina 1 van 2

S60 en S80

Geplaatst: 23.11.2011 - 16:03
door Coolasace
Hallo,

ik wil graag een Volvo aanschaffen, maar twijfel tussen de S60 en S80.
Het zal iets ouder model worden, want heb budget van ca. € 5.000,00.
Heb zelf al wat research op internet gedaan, maar zit nog met de volgende vragen:

-Ruimte achterin de S80 schijnt achterin stuk groter te zijn dan de S60.
Is het zo dat mensen achterin de S60 echt weinig ruimte hebben of valt dat wel mee?

-Ik rijd zelf ca.20.000 km per jaar. Het omslagpunt voor een Volvo-diesel schijnt op ca. 25.000 km per jaar te liggen. Klopt dit?

-Aangezien ik wel regelmatig mensen achterin vervoer neig ik naar de S80. Zag echter op internet dat wordt aangeraden om geen S80 van voor 2003 aan te schaffen omdat deze regelmatig elektronische gebreken hebben? Dan zou gezien mijn budget de S80 afvallen.

-Zit er verschil tussen benzine-verbruik van de S60 en S80? (benzine-motor)

Hoop dat iemand me kan helpen!

Groeten Dennis

Geplaatst: 23.11.2011 - 17:50
door P.Mallegrom
De ruimte achterin een S60 is wel beduidend kleiner. Kleine kinderen zijn er wel in te vervoeren. Indien een grote volwassene stuurt, is het niet aan te raden daar een volwassene achter te zetten :)

Een S80 zal uiteraard wat meer benzine drinken dan een S60. Dat ligt vooral aan het grotere gewicht. Volgens Autoweek scheelt het echter niet zo gek veel (1 op 11,2 tegen 1 op 11,4).

Geplaatst: 23.11.2011 - 19:50
door Rob Bakker
Toevallig in een ander topic net de afmetingen binnenin van de S80 / V70 / S60 onder elkaar gezet.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=937748#937748

Afbeelding

Een S80 vind ik veel prettiger qua ruimte als een S60

In het verleden met 5 volwassen personen geen probleem

Geplaatst: 23.11.2011 - 20:14
door P.Mallegrom
Een S80 heeft dan dus ook 6,4 cm meer ruimte op de achterbank als ik het goed zie. Klinkt als weinig, maar is in de praktijk een wereld van verschil.

Geplaatst: 23.11.2011 - 23:03
door Coolasace
Bedankt voor het schema stuk duidelijker zo!
Ik kan dus qua ruimte beter voor de S80 gaan.
Maar hoe zit het met de elektronische problemen van S80's van voor 2003?
Klopt het dat veel auto's deze problemen hebben of is dat een broodje-aap verhaal?

Geplaatst: 24.11.2011 - 07:11
door M.Waals
Hier kan ik je wel uit eigen ervaring wat over vertellen.

Ongeveer een jaar geleden kocht ik een S80 T6 uit 2000
met een km stand van ongeveer 113.500 km. Er waren net een
nieuwe versnellingsbak en een ruil motorblok (die 116.000 km had gedraait)
door de Volvo dealer geplaatst.

Momenteel staat de km stand op ongeveer 135.000 km en in die
+/- 22.000 km heb ik de voorste lambda sondes vervangen, 2 bobines
en de turbo control valve. (tcv was maar uit voorzorg, omdat de auto soms wat inhield leek het wel. Het koste ook maar 50 euro en 10 minuutjes werk)

Dan nog het verbruik als je benieuwd bent: Op de snelweg niet zuiniger dan 11.3/100 en in de stad .. jaja :) .. 14.0 - 14.9/100.

O ja, sinds kort hoor ik een hoge fluittoon die intreed wanneer de turbo z'n werk doet (bij 1800 toeren). Hopelijk dat het een vacuümslang of iets dergelijks kleins is.

Als je het mij vraagt, ik zou je zo'n wagen wel aanraden hoor :D Rijd heel comfortabel en het vermogen is ook een hoop plezier. Als je er 1 met een
hoop opties kan vinden (zoals stoelverwarming en dolby) is het nog meer plezier :)

Hoop je een beetje te hebben geholpen.


M. Waals

Geplaatst: 24.11.2011 - 07:32
door S80 Executive
Ik heb heb S80 T6 uit 2003 gehad, net na de facelift. Daar heb ik 0,0 electronische problemen mee gehad. Wel begaf bij mij ook de tcv (zoals M. Waals aangeeft). Voor de S80 had ik een S60. Als je regelmatig volwassenen op de achterbank vervoert en je wilt die te vriend houden, dan is een S80 wel aan te raden. Overigens vraag ik me af of M.Waals een zware rechtervoet heeft. Mijn verbruik is altijd veel gunstiger geweest dan 1 op 10, maar dat waren wel 90% snelwegkilometers. Probeer een dealeronderhouden exemplaar te vinden met goed beschreven historie.

Afbeelding

Gemiddeld reed ik zelfs zuiniger dan 1 op 11 (ook in werkelijke liters aan de pomp)

Geplaatst: 24.11.2011 - 07:35
door Rob Bakker
Ik rij met de korte stukken gemiddeld rond de 1 op 7 a 8.....

Maar tot nu toe heb ik alleen de ETM onder garantie vervangen, bougies behoorde bij de beurt, alleen een maand erna ging er een bougie dop stuk......

Maar verder geen elektrische problemen en de Geartronic schakelt nog prima.

Geplaatst: 24.11.2011 - 08:35
door Gast
Ik rij al vanaf 2004 in een S80 2.9 automaat van maart 1999, het enigste electronische probleem dat ik heb gehad is de ABS-controller en een kleine storing aan een relais waardoor de auto vorige winter af en toe niet startte. Een S80 is een geweldig fijne en comfortabele auto met veel binnenruimte.

Geplaatst: 24.11.2011 - 10:05
door sbv
Een S80 is veel meer comfort dan een S60. Een S60 is achterin redelijk krap. Als je nooit mensen meeneemt achterin, dan is het niet zo interessant.

Het is meer wat wil je ?
S60 meer sportief
S80 meer comfort en ruimer

Geplaatst: 24.11.2011 - 12:27
door Coolasace
Weer hartelijk dank voor alle reacties!
Ik kan dus op zich met een gerust hart op zoek naar een S80.

Ik had idd al gevonden dat de S60 sportiever rijgedrag heeft en hier ook voor ontworpen is.
Maar wil dat zeggen dat de S80 langzaam is of valt dat wel mee?
Gezien mijn budget zal het een S80 uit 1998-2002 worden.
Ik zie dan grofweg auto's met 140 tot 220 pk.
Kan iemand me meer vertellen over de verschillende benzine-motoren in de S80 in de periode 1998-2002?

Geplaatst: 24.11.2011 - 14:17
door Discovery
S80 is een nog comfortabelere auto, meer een limousine dan een vlotte sedan. Motoraanbod in beide is bijna hetzelfde en qua snelheid maakt het bijna niks uit aangezien de gewichten vrij dicht bij elkaar liggen.
Benzinemotoren van S80 zijn:
2.4 140 pk verbruik 1:10
2.4 170 pk verbruik 1:10
2.0T 180 pk verbruik 1:11(in Nederland niet geleverd maar wel via import verkrijgbaar)
2.4T 200 pk verbruik 1:9-10
T6 272 pk verbruik 1:8-9
Verbruik hangt natuurlijk erg af van rijstijl en gebruik.

Kijk goed of je niet goedkoper uit bent met een D5 of 2.5d, die verbruiken rond 1:17-19 en zijn dus veel zuiniger. Het kantelpunt benzine:diesel ligt bij deze auto's lager dan je denkt.

Geplaatst: 24.11.2011 - 14:28
door sbv
Ik weet nog wel een S80 T6 op gas te koop

Kwa diesels een D5 is wat moderner en stiller

Geplaatst: 24.11.2011 - 14:37
door Morgenstond
Discovery schreef:S80 is een nog comfortabelere auto, meer een limousine dan een vlotte sedan. Motoraanbod in beide is bijna hetzelfde en qua snelheid maakt het bijna niks uit aangezien de gewichten vrij dicht bij elkaar liggen.
Benzinemotoren van S80 zijn:
2.4 140 pk verbruik 1:10
2.4 170 pk verbruik 1:10
2.0T 180 pk verbruik 1:11(in Nederland niet geleverd maar wel via import verkrijgbaar)
2.4T 200 pk verbruik 1:9-10
T6 272 pk verbruik 1:8-9
Verbruik hangt natuurlijk erg af van rijstijl en gebruik.

Kijk goed of je niet goedkoper uit bent met een D5 of 2.5d, die verbruiken rond 1:17-19 en zijn dus veel zuiniger. Het kantelpunt benzine:diesel ligt bij deze auto's lager dan je denkt.
En nog een aanvulling: een 2.9 zescilinder doet ongeveer 1 op 10.

Geplaatst: 24.11.2011 - 15:39
door M.Waals
@ S80 Executive

Misschien dat het model na die van mij iets zuiniger is? Als ik een hele lange afstand op de cc rijd, dan kom ik aan 11/100.
Misschien is het m'n LMM, maar ja.


M.Waals

Geplaatst: 24.11.2011 - 16:44
door Coolasace
Mooi overzichtje weer :>)
Kan iemand aangeven op hoeveel kilometers het omslagpunt benzine/ diesel ligt bij een S80?
Ik rijd zelf ca. 20.000 kilometer per jaar.

Geplaatst: 24.11.2011 - 17:02
door 945i

Geplaatst: 24.11.2011 - 17:02
door my1stvolvo
tja dat is het kantelpunt denk ik...

Geplaatst: 24.11.2011 - 17:09
door 945i
Niks mis met wat zelfredzaamheid, lekker klikken en wat invullen en je weet het. :)

Geplaatst: 24.11.2011 - 18:43
door Coolasace
Heb het ingevuld een een Diesel is al voordeliger vanaf 8400 km.
Bedankt!
Overigens heb ik de aanschafprijs hetzelfde gehouden, maar denk dat de diesel in aanschaf wel duurder is?
Overigens zie ik dat de 2.5D slechts 140 pk heeft.
Is dat genoeg voor een auto met dat gewicht?