Pagina 1 van 1

Probleem met standkachel!!

Geplaatst: 23.11.2011 - 21:10
door Maarten V70
Hallo,

ik heb een probleem met de standkachel uit mijn V70 benzine uit 2001!!

Als ik hem start gaat het waterpompje draaien, de kachel begint te draaien, de benzinepomp pompt en vervolgens brand de kachel ongeveer 1 minuut. Hierna gaat hij uit om vervolgens weer zoals benoemd op te starten en ongeveer een minuut te branden. Hierna gaat hij helemaal uit.

Uit de computer van de dealer kwamen twee storingen naar voor:
- temperatuur te hoog
- vervuiling

Wat heb ik gedaan:
- Voor de zekerheid een zwaardere accu geplaatst (100Ah)
- Bovenzijde van de kachel schoongemaakt incl. oog (zat niet veel rommel in trouwens)
- Waterpompje gecontroleerd en vervangen want het schoepenwiel bleek gebrokken te zijn.

Bij het testen bleek dit nog steeds niet een van de veroorzakers te zijn geweest!
Mogelijk zit er een storing in de kabelboom.

Heeft iemand een idee???

Groeten
Maarten

Geplaatst: 23.11.2011 - 23:19
door VolvoTech
Nog niet koud genoeg buiten?

Geplaatst: 24.11.2011 - 09:56
door sbv
Bij mijn weten werkt de standkachel enkel beneden de 7 graden buitentemperatuur

Geplaatst: 24.11.2011 - 10:28
door Jers3n
Nope, de 'quick-heater-functie' (om het interieur van een diesel sneller op te warmen) doet't automatisch bij koud weer (onder de 7 graden).
  • Hulpverwarming (diesel)
  • (bepaalde landen)
  • Bij koud weer kan hulpverwarming nodig zijn om
  • de passagiersruimte voldoende te verwarmen.
  • De hulpverwarming wordt automatisch
  • ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is
  • als de motor loopt. Deze wordt automatisch
  • uitgeschakeld wanneer het voldoende warm is
  • of wanneer de motor wordt uitgezet. (pag. 77 instructieboekje MY07)[/i]
Maar de TS heeft een benzine dus die functie zit er bij mijn weten niet op.
De standkachel daarintegen doet het pas boven een temperatuur van +25 graden niet meer.
  • ...De elektronica van de auto rekent aan de hand
  • van de buitentemperatuur zelf uit, wanneer de
  • standverwarming moet worden ingeschakeld om
  • de ingestelde uitschakeltijd te kunnen halen. Bij
  • een buitentemperatuur hoger dan 25 °C vindt er
  • geen activering van de standverwarming plaats.
  • Bij temperaturen van -10 °C en lager is de
  • maximale bedrijfstijd van de standverwarming
  • 60 minuten.
  • ... (pag. 76 instructieboekje MY07)[/i]
Zou het kunnen dat de TS een probleem heeft met de afvoer van de verbrandingslucht o.i.d.? Om even de foutmelding te interpreteren, het systeem wordt door vervuiling te warm....(zit er eigenlijk een ventilator of 'uitlaatpijp' op die de verbrandingslucht afvoert?)

Geplaatst: 24.11.2011 - 10:40
door diesel01
Jers3n schreef:Nope, de 'quick-heater-functie' (om het interieur van een diesel sneller op te warmen) doet't automatisch bij koud weer (onder de 7 graden).
  • Hulpverwarming (diesel)
  • (bepaalde landen)
  • Bij koud weer kan hulpverwarming nodig zijn om
  • de passagiersruimte voldoende te verwarmen.
  • De hulpverwarming wordt automatisch
  • ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is
  • als de motor loopt. Deze wordt automatisch
  • uitgeschakeld wanneer het voldoende warm is
  • of wanneer de motor wordt uitgezet. (pag. 77 instructieboekje MY07)[/i]
Maar de TS heeft een benzine dus die functie zit er bij mijn weten niet op.
De standkachel daarintegen doet het pas boven een temperatuur van +25 graden niet meer.
  • ...De elektronica van de auto rekent aan de hand
  • van de buitentemperatuur zelf uit, wanneer de
  • standverwarming moet worden ingeschakeld om
  • de ingestelde uitschakeltijd te kunnen halen. Bij
  • een buitentemperatuur hoger dan 25 °C vindt er
  • geen activering van de standverwarming plaats.
  • Bij temperaturen van -10 °C en lager is de
  • maximale bedrijfstijd van de standverwarming
  • 60 minuten.
  • ... (pag. 76 instructieboekje MY07)[/i]
Zou het kunnen dat de TS een probleem heeft met de afvoer van de verbrandingslucht o.i.d.? Om even de foutmelding te interpreteren, het systeem wordt door vervuiling te warm....(zit er eigenlijk een ventilator of 'uitlaatpijp' op die de verbrandingslucht afvoert?)
Yep die zit er, naar mijn weten in de rechter wielkast.
Als mijn quick heater aan gaat en ik zet de auto van contact zie ik daar rook onder vandaan komen met een typische standkachel verbrandings lucht.

Geplaatst: 24.11.2011 - 12:58
door sbv
oververhittings sensor zorgt er toch voor dat je verbrandingstemperatuur niet te hoog wordt.

Geplaatst: 27.11.2011 - 20:48
door Maarten V70
Ik heb de storingsinfo uit de computer en een tekening van een opengewerkte kachel!! Ga hem helemaal schoonmaken van de week dus ben benieuwd!!

Geplaatst: 27.11.2011 - 22:35
door sbv
Succes en maak je wel foto's voor ons ?

Geplaatst: 28.11.2011 - 00:09
door Ramon&Ramon
Vervuiling kan,onvoldoende brandstoftoevoer,sensor stuk,uitlaatje vervuild!
Branderblok stuk.
Het complete ding demonteren en alles goed reinigen brengt misschien de oplossing,veel plezier met sleutelen. :)

Geplaatst: 29.11.2011 - 20:02
door Cesar
Zou je de tekening met ons kunnen delen, ook mijn kachel doet het niet en ga ik binnenkort eens demonteren. Een opengewerkte tekening zou helpen, de links in oudere topics (zie zoekfunctie) doen het helaas niet meer.

Geplaatst: 29.11.2011 - 21:42
door Email
Wat is dat toch met die standkachel ook ik heb problemen met die verwarmer. Alles komt bij maar na 1 minuut komt het water uit de expansietank zetten. Net of die zijn warmte niet kwijt kan doordat het pompje niet of slecht draait. Hij geeft daarbij ook de volgende storing overhitting gedetecteerd.

Dan denk je probleem gevonden pomp slecht. Start je hem daarna nogmaals dan doet die het wel zonder problemen.

Als je de standkachel start kort nadat de motor loopt dan heb ik ook geen problemen. Dus nogmaals verdenk ik het pompje. Verklaard alleen niet waarom die na 2 maal starten het wel doet. Maar soms moet je ook niet alles willen snappen in het leven.

Ben van plan om hem op te maken en hopelijk de dader het pompje te vervangen. Een tekening zal erg helpen. Wil je hem dan ook delen met ons of pm.

Geplaatst: 03.12.2011 - 20:11
door Maarten V70
Excuus voor de late reactie maar ik ben vandaag aan het sleutelen geslagen!!
Voor alsnog ga ik ervan uit het probleem van mij te hebben gevonden!! Volgens mij maakte roest een verbinding tussen de centerpen, waar de spanningskabel op zit, en het huis van de ontsteker!! Dit schoongemaakt nadat ik de kachel compleet gedemonteerd had!! Dit zou het probleem kunnen zijn aangezien de computer van de dealer als mogelijke oorzaak aangaf: Open circuit in massakabel.
Na weer alles gemonteerd te hebben startte de kachel weer zoals voor de demontage, vervolgens ging hij ff uit waarna hij vol gas er tegenaan ging!!

Ik ga er dan ook vanuit dat ik niet meer hoef te krabben in de winter!!!

Ik heb een aantal foto's gemaakt en zal deze plaatsen!! De tekening wordt gescand en deze plaats ik ook!!

Geplaatst: 03.12.2011 - 20:50
door Maarten V70
Als het goed is kun je via onderstaande site naar de gemaakte foto's kijken!! De tekeningen komen er nog aan!!

http://www.mijnalbum.nl/Album-VCXFXYEU- ... Volvo.html

Laat aub ff weten als het lukt!!

Gr Maarten

Geplaatst: 06.12.2011 - 09:46
door abbabak1
Leuk, jij hebt iig hetzelfde werkbankgebruik als ik ::)

Ik heb hetzelfde probleem als Email, alleen het pompje vervangen bracht geen oplossing, volgende zou nog een thermostaat zijn maar ik zoek nu eerst tijd om de boel schoon te maken...