Wij hebben een volvo v50 2.0d zo af en toe valt tijdens het rijden en schakelen de turbo uit, de auto geeft geen storingen aan, geen lampjes en meldingen o.i.d. terug schakelen helpt niet, het enige wat helpt is even de auto uit zetten en dan weer starten. Wie weet wat dit is? En wat is hier aan te doen?
Geplaatst: 24.11.2011 - 14:02
door roever
Hoe kom je tot de conclusie dat de turbo uitschakelt? Het klinkt eerder alsof de auto in een noodloopprogramma slaat, mogelijk wel door een probleem met de turbo. Normaal gesproken kan een turbo namelijk niet aan of uit gaan, die draait mee op het uitlaatgas van de motor.
Geplaatst: 24.11.2011 - 14:11
door 945i
[a]
Naar de garage gaan.
Geplaatst: 24.11.2011 - 14:16
door elvis69
945i schreef:[a]
Naar de garage gaan.
+1
Geplaatst: 24.11.2011 - 14:33
door sbv
welke leeftijd ? welke km stand ?
Laat de auto eens uitlezen, mogelijk komt er wel een melding met laaddruk regeling ofzo uit
Geplaatst: 24.11.2011 - 15:48
door Hofstee
De auto is van 2004 en heeft 172000 km gereden, Waarom dat ik denk dat de turbo weg valt is omdat de druk wegzakt, ik kan het gaspedaal volledig in drukken zonder dat hij meer toeren gaat maken..
Geplaatst: 24.11.2011 - 15:55
door 945i
Is de noodloop, niet direct de turbo. (kan wel de oorzaak zijn..)
Advies blijft, ga naar een garage, dit kan je zelf niet oplossen.
Geplaatst: 24.11.2011 - 16:20
door FrankS60
In de noodloop bouwt de turbo ook geen/weinig druk op dus dat gevoel van zonder turbo zitten kan kloppen. Kan het gevolg zijn van een overdruk situatie waardoor het motormanagement de zaak in de noodloop zet om schade te voorkomen. Kan ook nog 10.000 andere oorzaken hebben. Uitlezen dus zoals hierboven al vermeld.
Succes
Geplaatst: 24.11.2011 - 16:49
door 360Degreez
Bij noodloop heb je altijd een melding in je display. Ik vermoed een vacuümlek in een van de slangetjes of t-stukjes.
Anders wellicht gangmakers (boost-controllers) stuk.
Maar inderdaad, meten is weten, gissen is missen
Geplaatst: 24.11.2011 - 16:52
door 945i
Hofstee schreef: ik kan het gaspedaal volledig in drukken zonder dat hij meer toeren gaat maken..
Weet je wat ook kan, dat het matje onder het gaspedaal zit. :razz:
Geplaatst: 24.11.2011 - 16:57
door FrankS60
360Degreez schreef:Bij noodloop heb je altijd een melding in je display. Ik vermoed een vacuümlek in een van de slangetjes of t-stukjes.
Anders wellicht gangmakers (boost-controllers) stuk.
Maar inderdaad, meten is weten, gissen is missen
Ja met een beetje geluk zit er zelfs een spelfout in die melding :?
Mijn BC gaf ooit de melding "minder vermoRgen" of iets van dien aard.
EDIT: heb de foto gevonden van de melding:
Geplaatst: 24.11.2011 - 18:42
door Thijs
FrankS60 schreef:In de noodloop bouwt de turbo ook geen/weinig druk op dus dat gevoel van zonder turbo zitten kan kloppen. Kan het gevolg zijn van een overdruk situatie waardoor het motormanagement de zaak in de noodloop zet om schade te voorkomen. Kan ook nog 10.000 andere oorzaken hebben. Uitlezen dus zoals hierboven al vermeld.
Succes
In de noodloop vermindert je brandstoftoevoer. Niets meer en niets minder. De turbo volgt gewoon. Doe wordt niet op een andere druk afgeregeld of zo iets.
Geplaatst: 24.11.2011 - 22:58
door Ramon&Ramon
EGR klepstoring in de meeste gevallen of LM meter!
Geplaatst: 25.11.2011 - 11:51
door FrankS60
Thijs schreef:
FrankS60 schreef:In de noodloop bouwt de turbo ook geen/weinig druk op dus dat gevoel van zonder turbo zitten kan kloppen. Kan het gevolg zijn van een overdruk situatie waardoor het motormanagement de zaak in de noodloop zet om schade te voorkomen. Kan ook nog 10.000 andere oorzaken hebben. Uitlezen dus zoals hierboven al vermeld.
Succes
In de noodloop vermindert je brandstoftoevoer. Niets meer en niets minder. De turbo volgt gewoon. Doe wordt niet op een andere druk afgeregeld of zo iets.
Toch grappig dat hij dat exact op 0 bar overdruk blijft hangen op mijn turbodrukmeter. Overigens wel een benzine. Maar ik heb ook nooit gesteld dat de turbo zelf teruggeregeld wordt, ik zeg alleen dat de turbo geen druk levert en daardoor zijn gevoel van geen turbodruk wel kan kloppen. Waar dat vandaan komt (turbodruk terugregelen of brandstof afknijpen) doet er niet toe voor het gevoel/idee dat de TS heeft betreffende de turbo.
Geplaatst: 25.11.2011 - 21:44
door Thijs
Ah, we bedoelen dus hetzelfde, begreep je alleen anders :roll: Foutje!
Geplaatst: 26.11.2011 - 12:20
door sean850
Ik heb het zelfde probleem met een V50 2.0d uit 2005 nu ongeveer 272000 km gelopen. Auto geeft motorstoring aan en gaat in de noodloop, turbo is dan uitgeschakeld want boven de 2000 toeren doet de auto helemaal niks. ook als je de koppeling intrapt en vol gas geeft gaat de motor niet verder dan 2900 tpm.
Auto uit laten lezen, en deze gaf een probleem aan met de turbo druk regeling. dit dus binnenkort laten fixen.
Geplaatst: 26.11.2011 - 14:00
door Thijs
De turbo wordt niet uitgeschakeld, hij doet gewoon minder omdat er domweg minder brandstof wordt ingespoten bij noodloop.
Geplaatst: 26.11.2011 - 19:21
door sean850
dus doet je turbo het niet omdat de turbo dan dus niet kan opspoelen
Geplaatst: 26.11.2011 - 23:35
door Schorpioen
Turbo is niet uit te schakelen. Wodt aangedreven door de uitlaatgassen.
Geplaatst: 27.11.2011 - 19:35
door FrankS60
Schorpioen schreef:Turbo is niet uit te schakelen. Wodt aangedreven door de uitlaatgassen.
Voor de turbo's met wastegate:
En voor de variabele geometrie turbo's kan ik zo snel geen filmpje vinden, maar ze zijn wel degelijk "uit" te schakelen in zoverre dat ze geen significante drukverhoging geven onder die omstandigheden.
Zou wat zijn als het niet kon, blijf je druk opbouwen tot de compressor in een stall komt danwel tot de motor het niet meer trekt.