Pagina 1 van 3
Verbruik D2 V50 te hoog. .....??
Geplaatst: 24.11.2011 - 22:30
door robbie2
Allereerst even het goede nieuws.
Ik heb de V50 D2 nu 4 weken. Ik ben echt tevreden over de auto.
Rijdt heerlijk rustig, stil om zo te zeggen. Radio luisteren is geen probleem en zelfs de piano/viool muziek is bij 140 prima te horen. Top. (High performance)
Auto ziet er ook goed uit. genot om naar te kijken en dus ook om in te rijden V50 sport, met veel toeters en bellen.
Klopt, soms bij lage toeren <1400, en dan gas geven, moet ie even over nadenken, maar boven de 1600, sprint ie weg en zit er voldoende koppel in.
Heerlijk. (Als dit een probleem, is neem dan een 2.0d).
Echter nu het verbruik.
Ik rijd de laatste tijd veel snelweg, groningen, zoetermeer, etc en zet hem op cruise 120 km/h. Het verbruik, volgens de BC ligt dan niet onder de 6.8 of 7.0. Ik heb de indruk dat soms na een uur/na een tijdje het verbruik daalt naar 6.2, 6.3, maar kan het niet re-produceren.
Ik vind dit eigenlijk best wel hoog.
Bij 80 Km/h en in de 6, ligt het op 4.2 soms om 3.8 dus das wel goed.
Kan het zijn dat de vorige berijder er te lustig mee om is gesprongen ? Heeft dat invloed ? Is dat weer te verhelpen of moet ik er mee leren leven ? Kan iemand me helpen ?
(Ps 17 inch, 205/50/17 spartacus.)
Geplaatst: 24.11.2011 - 22:43
door V50-Mart
koud, misschien al op winterbanden, of extra brede sloffen?
Geplaatst: 25.11.2011 - 05:50
door rsnhakan
De D2 verbruikt inderdaad veel, te veel. Tenzij je er heel rustig mee gaat rijden en alleen maar buiten de bebouwde kom rijdt. Dan wil het gemiddelde nog wel in de richting van 5L/100km komen.
Geplaatst: 25.11.2011 - 07:29
door Paul
Ligt er helemaal aan, je hebt het nu over momentopnames, maar wat doet hij over een hele tank gemiddeld?
Ik merk nu na 40.000km dat hij het echt heel lekker vindt als ik op de snelweg rij. Heb vorige week meer dan 850km op een tank gereden wat ik daarvoor allemaal niet haalde omdat ik heel veel korte stukjes reed (amsterdam-schiphol).
Geplaatst: 25.11.2011 - 07:41
door JW71
Ik heb 2 V50's gehad met de 1.6D, dat is niet de D2 maar scheelt volgens mij ook niet heel veel. Had wel een 5 bak en geen 6. De eerste (MY2006) was een stuk zuiniger dan de 2-de (MY2009), 5,2 tegen 5,5 ltr/100km. Dat werd na 80.000 km 5,7 ltr/100km. dat kwam volgens mij vooral omdat het roetfilter ergens om de 300 tot 500 km werd geregenereerd en dat kost een sloot diesel en duurde ook best lang (km of 50) Het verbruik ligt dan minimaal 1 ltr/100km hoger op het dan huidige verbruik. De 1-ste V50 had nog net geen roetfilter.
Als ik 130km/u reed gaf de BC 6,1 tot 6,5 ltr/100km aan afhankelijk van wind, temperatuur, e.d.. Het zuinigst rijd de auto tussen de 90 en 110 km/u, BC geeft dan zeker constant onder de 5,0 ltr/100km.
Gek genoeg reed ik met m'n sneeuwbanden (op 16") zuiniger dan met de normale banden (17").
Als je veel kore stukken stukken rijd zal er eerder geregenereerd worden. Met koude motor ligt het verbruik ook een stuk hoger
Re: Verbruik D2 V50 te hoog. .....??
Geplaatst: 25.11.2011 - 08:38
door robbie2
robbie2 schreef:
Kan het zijn dat de vorige berijder er te lustig mee om is gesprongen ? Heeft dat invloed ? Is dat weer te verhelpen of moet ik er mee leren leven ? Kan iemand me helpen ?
Thanks voor de Hints. Is dus kennelijk niet zo bijzonder.
Kan iemand nog iets zeggen over de invloed vande vorige verbruiker ?
Heeft dat invloed ? (momenteel 18dk, dus hij heeft er niet lang in gereden.
Geplaatst: 30.11.2011 - 20:47
door Tarantino
Auto bevalt dus goed! Heb je de boorcomputer na aanschaf gereset? Anders heeft idd het verbruik van de vorige bestuurder invloed op het verbruik wat de BC aangeeft. Wat is het daadwerkelijke verbruik? Liters verbruikt/aantal kiklometers gereden...? Weet niet of het motormanagement rekening houdt qua inspuiting oid nav vorige gebruiker....
Wat ik wel weet is dat ik na het restten van de BC een verbruik heb van 5.1 (= 1 op 19.6). Daadwerkelkijk verbruik tussen de 1 op 19.2 en 19.4. Op een tank rijd ik ± 900 km. Nu 4500 km gereden. Huidige kilometerstand 37.500.
Ik heb geen D2 maar de 1.6 S/S.
En een rustige rijstijl, half stad/snelweg, ± 100km per dag.
Succes

!!
Geplaatst: 30.11.2011 - 21:16
door TrickyZ
Als je je verbruik goed wilt bijhouden moet je dat bij de pomp doen, want de BC wijkt altijd af. Ik heb het de afgelopen maanden goed bijgehouden en kom op 5,5l per 100km. Dat heb ik mbv de Fuellog app op mijn Android telefoon gedaan waarna ik het op de Autoweek verbruiksmonitor nog een keer heb ingevuld:
http://www.autoweek.nl/verbruik/2842/vo ... ition-2010
Bij mij was nieuwe software half Augustus de reden dat het verbruik een stuk constanter werd, dat kun je in de grafiek ook goed zien. Ik moet wel zeggen dat ik veel tussen de 100 en 120 rijd vanwege de drukte, niet vaak daarboven. Als ik dat wel doe stijgt het verbruik duidelijk. Mijn BC geeft 0,2l/100km te weinig aan. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ondanks dat ik een ander model rijd.
Geplaatst: 30.11.2011 - 22:14
door Ralf T
Ik haal de laatste tijd nette waarden met de D2: 5,3-5,5 l/100 km (aan de pomp). Rustige rijstijl met de nodige A-, B- en snelwegen. Het zuinigst is de auto rond de 80 km/h in 6, maar met 100 km/h (bijv. op de A12 tussen Veenendaal en Utrecht) haal ik gemiddeld zo'n 4,7-4,9 l/100 km (boordcomputer). Een groot verschil t.o.v. het verbruik met de oude software.
Geplaatst: 01.12.2011 - 07:15
door Paul
Dat is nog zuiniger dan wat ik nu rijd met de winterbanden om. Heb laatste weken heel veel snelweg km gereden en zat ik op een gemiddeld gebruik van 5.9l/100km geloof ik.
Geplaatst: 01.12.2011 - 10:24
door Mickyman
ik kom niet onder de 6,6. heb nu 6000km gereden, meeste snelweg....
Geplaatst: 01.12.2011 - 11:21
door edraket
Zo dan, blijf ik wel lekker in mijn V70 D5 rijden. BC staat nu op 5.0 als gemiddeld verbruik over de laatste 700 km, en de BC is akelig nauwkeurig. Is aan de pomp hooguit 5.1/5.2. Is wel flinke stukken op de snelweg met 100 km/h vanwege de mist vorige week. Schrik echt van dit soort cyfers hierboven!
Geplaatst: 01.12.2011 - 11:36
door Mickyman
ik moet wel zeggen dat er 600 km Duitse autobaan bij zit.
Geplaatst: 02.12.2011 - 19:37
door robbie2
Bedankt voor de reacties.
idd. ik reset de BC als ik ga meten over een lange afstand (50km of meer)
Dan nog blijf ik (mijns inziens) hoge getallen houden als ik 120 km/h rij via cruise control. (6.5 - 7.1)
Beneden de 110/105 km.h komt hij pas onder de 6.0 uit.
Idd bij 80 km/h is hij zuinig (4.0)
Toch vind ik dat er bij 120 km/h minstens 6.0 gehaald moet kunnen worden.
Een 2.0D haalt dit wel en als ik dan met 6.8 aan kom, dan kijken ze verbaasd, dat is toch een zuinige auto ?
Efin,
Het zij zo, maar ik ben wel, in zekere zin, teleurgesteld.
Ik had lagere getallen verwacht.
Klopt, de getallen in de folder zijn erg optimistisch, maar boven de 6.0 bij 120 vind ik eigenlijk teveel. (En dat nog via de BC, dus eigenlijk is het nog hoger)
@Ralf T , ik zal eens vragen of mijn SW moet worden geupgrade.
Misschien scheelt dat.
Ook denk ik dat de 1.6 zuiniger is dan de D2.
Maarrrr............., het blijft een fijne auto om in te rijden.
Goed koppel om op te trekken en het geluid(motor en muziek) is ook prima.
RTI, dat is weggewerkt in het dashboard, ondanks dat ik TomTom gewend was, vind ik steeds mooier worden. Helemaal geen draadboel meer in de auto en gedoe met op het raam plakken van de tomtom.
Groet. :multi: :multi:
Geplaatst: 02.12.2011 - 20:06
door robbie2
Misschien effe een aanvulling.
Ik ben overigens trots op mijn bezit van de volvo V50.
Ik vind het nog steeds een mooie auto waarmee je overal kunt komen voorrijden
Ingetogen, maar toch een eigentijds model.
Of je nu naar een gelegenheid gaat, of naar de wintersport, je kunt er overal mee verschijnen.
En je krijgt ook nog vaak een compliment over de auto.
"Volvo for life" is zeker voor mij van toepassing !
En als het aan mij ligt, blijf ik voorlopig Volvo rijden !!
R

Geplaatst: 02.12.2011 - 23:13
door Mickyman
robbie2 schreef:Bedankt voor de reacties.
idd. ik reset de BC als ik ga meten over een lange afstand (50km of meer)
Dan nog blijf ik (mijns inziens) hoge getallen houden als ik 120 km/h rij via cruise control. (6.5 - 7.1)
Beneden de 110/105 km.h komt hij pas onder de 6.0 uit.
Idd bij 80 km/h is hij zuinig (4.0)
Toch vind ik dat er bij 120 km/h minstens 6.0 gehaald moet kunnen worden.
Een 2.0D haalt dit wel en als ik dan met 6.8 aan kom, dan kijken ze verbaasd, dat is toch een zuinige auto ?
Efin,
Het zij zo, maar ik ben wel, in zekere zin, teleurgesteld.
Ik had lagere getallen verwacht.
Klopt, de getallen in de folder zijn erg optimistisch, maar boven de 6.0 bij 120 vind ik eigenlijk teveel. (En dat nog via de BC, dus eigenlijk is het nog hoger)
@Ralf T , ik zal eens vragen of mijn SW moet worden geupgrade.
Misschien scheelt dat.
Ook denk ik dat de 1.6 zuiniger is dan de D2.
Maarrrr............., het blijft een fijne auto om in te rijden.
Goed koppel om op te trekken en het geluid(motor en muziek) is ook prima.
RTI, dat is weggewerkt in het dashboard, ondanks dat ik TomTom gewend was, vind ik steeds mooier worden. Helemaal geen draadboel meer in de auto en gedoe met op het raam plakken van de tomtom.
Groet. :multi: :multi:
de d2 en de 1.6 hebben als verschil het start stop systeem, daar komt geen winst van geloof me, dat is wel zo minimaal.
jij schrijft 6.0 bij 120? bij mij is de opgave 3,8 liter gemiddeld, bij 120 op de cruise zit ik zeker ronde de 5,5
Geplaatst: 02.12.2011 - 23:23
door ALF
Ik vind dit wel erg hoog hoor. Met mijn V70 classic uit 2000 AUT4 2.5D haal ik 6.5-6.9/100 nog wel bij 120 als hij warm is en het een beetje mee zit met het weer. Terwijl het echt niet de zuinigste is die ik heb.
Geplaatst: 02.12.2011 - 23:41
door Mickyman
ik reed 7,3 met de audi 170pk tdi, en dan ook gewoon lekker het beschikbare vermogen gebruiken, zeker gezien de km die ik in Duitsland maak..
Geplaatst: 03.12.2011 - 00:21
door ALF
Ja V6 of de 5 cylinder?
Edit: zie nu je signature. V6 dus, ja die lust nog iets meer dan 5 cylinder die volvo heeft gebruikt en ik de classic heb zitten.
Geplaatst: 03.12.2011 - 01:37
door Mickyman
ALF schreef:Ja V6 of de 5 cylinder?
Edit: zie nu je signature. V6 dus, ja die lust nog iets meer dan 5 cylinder die volvo heeft gebruikt en ik de classic heb zitten.
nee, wat je leest is mijn prive auto, das een 2,5 met 210 pk (die doet 12 liter hier in de omgeving, vanaf januari is dat de prive auto met 20-25.000 per jaar, ik hoop dan toch op 10 liter uit te komen, is wel quattro). de a4 die ik had was de 2.0 TDI 170pk 4 cilinder
trouwens, mijn vader rijdt de s70 2,5TDI automaat en haalt 7,2l op 100km auto heeft ongeveer 390.000km gelopen (das gemiddeld over maanden en niet weers-afhankelijk ofzo)