Bi-fuel stottert op gas

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
FrankV
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 12.01.2006 - 09:34
Locatie: Weert

Mijn S60 bi-fuel stottert een beetje wanneer ik op gas rijd. Met name bij het optrekken vanaf 2000 toeren lijkt het of de auto er geen zin in heeft en sputtert-ie lichtjes tegen. Ook bij constante snelheid (80 km/u) lijkt het of de motor soms onregelmatig loopt.
Bij het rijden op benzine heb ik nergens last van.

Ik heb al eens geprobeerd om lpg van een ander merk te tanken, maar dat gaf geen verschil.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn ?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Verdeel blok van lpi stuk!
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

of mischien de verdamper?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Verdamper zit er niet in!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een bifeul heeft gen verdamper,
Het probleem zit voor 90% in het verdeelblok waar de 5 lpi slangen op zitten!
Tussen het blok en de radiatoren!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3007
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Bi-Fuel is ook geen Vialle LPi maar een Necam gasinjectie systeem. :wink:
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Aardgas.:)
Gast

Gasverdeelblok geeft waarschijnlijk deze storing.
Soms gaat op den duur ook het motormanagament lampje branden.
Ook stationair zal hij wat onregelmatiger gaan lopen.

Voor revisie (ongeveer 20 euro en een hoop handigheid) zie:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2398

Oja, indien het een (echte) Bi-Fuel is (dus fabriek) is deze voorzien van een Necam gasinstallatie en deze werkt toch echt met een verdamper.
FrankV
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 12.01.2006 - 09:34
Locatie: Weert

allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga bovenstaande revisie maar eens uitproberen. 20 euro heb ik nog wel, alleen voor de handigheid heb ik toch de hulp van een kennis nodig :P
Gast

Laat je nog even weten hoe het gegaan is?
En vooral of het geholpen heeft?
FrankV
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 12.01.2006 - 09:34
Locatie: Weert

Waar kan ik het revisiesetje kopen ? Bij de Volvo-dealer, de automaterialenhandel of de gasboer ?
Gast

Ik heb het setje gehaald bij de gasboer, Olijve in Assen
Kijk even voor jouw de dichts bijzijnde op:
http://www.lpg.nl/koltecnecamdealers.htm#terug
FrankV
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 12.01.2006 - 09:34
Locatie: Weert

Inderdaad, bij de "gasboer" in Baarlo. Revisiesetje kostte maar 4,60. En dan hoor ik sommigen zeggen dat Volvo-rijden duur is :lol:

Nu nog het hele zaakje reviseren.........
Gast

Mocht het nu niet lukken?
Ga dan geen nieuw verdeelblok kopen bij Volvo-dealer, ze vragen daar voor het originele onderdeel van Necam 700 euro ex. de BTW.
Bij een gasboer kost dit origineel Necam onderdeel ongeveer 250 euro incl. de BTW (afhankelijk van de korting die je ook nog wel kan krijgen).
Zelfs een Volvo-sloper durfde 500 euro voor een 2e handse te vragen.

Succes
Gast

Foutje, niet 250 euro maar ongeveer 200 euro, want de stappenmotor van Necam hebben wij niet nodig, dus ook niet te betalen.

Zou Volvo op alle onderdelen meer dan 350% verdienen?? :?
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Hallo zelf rij ik een S8o benzine met een vialle instalatie ook ik had dezelfde storing zoals hierboven beschreven Volgens de gasboer kon het gaklepregelhuis vuil zijn. zit er een gasklepregelhuis op dit voertuig?
bij mij heb ik dit nl schoongemaakt en was meteen van alle problemen af.
kijk in vadis en je ben meteen een eind verder.
succes Peter
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ja tuurlijk,wij moeten ook eten.:):):)
Gast

Hallo zelf rij ik een S8o benzine met een vialle instalatie ook ik had dezelfde storing zoals hierboven beschreven Volgens de gasboer kon het gaklepregelhuis vuil zijn. zit er een gasklepregelhuis op dit voertuig?
bij mij heb ik dit nl schoongemaakt en was meteen van alle problemen af.
kijk in vadis en je ben meteen een eind verder.
succes Peter
Ook al geprobeerd zie:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=4745
Gast

Ja tuurlijk,wij moeten ook eten.

Iedere dag biefstuk :?: :P
Nou niet van mijn geld :lol:
FrankV
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 12.01.2006 - 09:34
Locatie: Weert

Gisteren samen met m'n pa (de techneut van de familie) de revisie uitgevoerd. En wat denk je: de auto rijdt weer perfect :lol: !! Toch raar want er zat weinig vuiligheid in het verdeelblok.
Het meeste werk was het verwijderen van de ventilator om bij het verdeelblok te kunnen komen, en om de cilinder uit het verdeelblok te krijgen (zat erg vast). Nadat dat gedaan was, was het eigenlijk vrij eenvoudig.
Oh ja, kleine tip: op het verdeelblok staan de cilinders in cijfers weergegeven, maar nadat je het blok schoon hebt gemaakt met wasbenzine zijn helaas ook de cijfers verdwenen :roll: . Na enig puzzelen hebben we de juiste aansluitingen toch weer gevonden.

Iedereen bedankt voor de reacties en AlexV70: de uitleg met foto's was erg duidelijk. Zonder deze uitleg was ik hier nooit aan begonnen.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”