Pagina 1 van 2
KnipperLED op het dashboard
Geplaatst: 26.11.2011 - 16:20
door Hans2
In mijn vorige S60 (van 2004) zat alarm en dus ook een knipperledje op het dashboard. Heel handig om te zien of de auto op slot is. Dit mis ik wel in mijn huidige S60 (2008-modeljaar2009). Liggen er al kabels etc. en is dit knipperledje eenvoudig te plaatsen of is er werk meer nodig. Ik zag dit onderwerp in het V70 forum maar daar kwamen ze er zonder zelf te gaan solderen ook niet uit. Graag tips.
Geplaatst: 26.11.2011 - 16:33
door Paul
Ik denk dat je dan gewoon alarm moet nemen.
Geplaatst: 27.11.2011 - 13:29
door Doeke Dobma
Paul schreef:Ik denk dat je dan gewoon alarm moet nemen.
Roep dat niet te snel, ik heb een af-fabriek SCM klasse 3 alarm, maar geen knipperende led. Bij mij is het gewoon een kapje-zonder-led. Wellicht is het kapje-met-led door de vorige eigenaar vervangen door een kapje-zonder-led, dat weet ik niet.
Ik heb ooit ergens gelezen dat je dat kapje gewoon los kan kopen en dat het plug en play is, maar de bron weet ik zo niet meer...
Geplaatst: 27.11.2011 - 15:44
door Paul
Ohw dan ben ik wel benieuwd, wil dat lampje dan ook wel hebben in mijn V50.
Geplaatst: 27.11.2011 - 16:02
door Hans2
Ik heb vanmiddag het kapje eens losgemaakt. Er blijkt al eea in te ziten. Het lijken een lichtsensor en een led te zijn ! Is de led `aan te zetten`?

Geplaatst: 27.11.2011 - 16:56
door Paul
Is de lichtsensor voor je dashboard/rti verlichting.
Geplaatst: 28.11.2011 - 11:10
door S60 170pk Lpi
Ik ben ook erg benieuwd hoe dit zit.
Het staat mij bij hier op het forum eens gelezen te hebben dat een los ledje plaatsen in het kapje en 2 draadjes te solderen op het printplaatje en dan zou de het ledje het doen?
In mijn vorige Volvo, een S70, heb ik het bij de dealer in laten bouwen. Kapje met ledje gemonteerd en er moest software gedownload worden. Was toen een paar tientjes bij elkaar.
Geplaatst: 28.11.2011 - 11:19
door EVV
Paul schreef:Is de lichtsensor voor je dashboard/rti verlichting.
Nee, deze is voor de ECC (zonnesensor). De lichtsensor voor het dashboard zit in het airco paneel.
Geplaatst: 28.11.2011 - 19:56
door Hans2
Het ledje zit er al, zou het dan met software alleen te doen zijn ? Iemand ervaring hiermee ?
Geplaatst: 28.11.2011 - 21:27
door VolvoTech
Als je daar ergens een spanning kan vinden die er alleen is als je auto op slot staat... zou het kunnen.
(Ik zou het niet doen als de spanning er is als je auto op contact staat, want lijkt me verduveld iritant als je in het donker rijdt...)
De electronica die je ziet (en ook de "led") is voor de Climate control.
Vangt licht en warmte op en helpt mee te bepalen hoe hard de airco moet draaien en blazen.
Het is dus geen LED die je ziet, maar een lichtgevoelige weerstand.
Geplaatst: 29.11.2011 - 00:12
door Gast
Een gezekerde + op zoeken en vervolgens de + opzoeken als de sleutel in stand II van het contact staat.
Bij 2 X plus gaat de led uit. Of zou dit bij Volvo niet gaan werken?
Geplaatst: 29.11.2011 - 02:34
door VolvoTech
?????? En dat alles met een LED?
2x spanning is poef.
1x spanning met voorschakelweerstand en 1x massa is LED aan.
Denk dat je spanning moet zoeken vanaf de ontvanger van de afstands bediening of zo iets...
Ik kan zo snel niet even een normaal spanningspunt verzinnen wat alleen spanning geef als de auto in deadlock modus is...
Enige wat zou kunnen is middels een kleine schakeling die bij contact spanning en val maakt en dan juist uitschakelt ipv aan...
Geplaatst: 29.11.2011 - 19:25
door Gast
Uiteraard met voorschakelweerstand.
De + van contact in stand II in uit stand gaat werken als massa.
Op het moment dat het contact in stand II wordt gezet, heb je op beide zijden + en zal de led uitgaan.
Volgens mij is dit principe al zo oud als de weg.......
Geplaatst: 29.11.2011 - 19:32
door M@rcel
AlexV70 schreef:Uiteraard met voorschakelweerstand.
De + van contact in stand II in uit stand gaat werken als massa.
Op het moment dat het contact in stand II wordt gezet, heb je op beide zijden + en zal de led uitgaan.
Volgens mij is dit principe al zo oud als de weg.......
+1
Maar hij knippert dan nog niet.
Geplaatst: 29.11.2011 - 20:39
door elzenmaa
« Paul » :Is de lichtsensor voor je dashboard/rti verlichting.
Nee, deze is voor de ECC (zonnesensor). De lichtsensor voor het dashboard zit in het airco paneel.
Bij mijn vorige S60 (2001) zat de sensor voor de dashboardverlichting inderdaad in het aircopaneel. Maar bij mijn huidige zit de sensor volgens mij in het kapje bovenop.
Geplaatst: 29.11.2011 - 22:47
door VolvoTech
M@rcel schreef:AlexV70 schreef:Uiteraard met voorschakelweerstand.
De + van contact in stand II in uit stand gaat werken als massa.
Op het moment dat het contact in stand II wordt gezet, heb je op beide zijden + en zal de led uitgaan.
Volgens mij is dit principe al zo oud als de weg.......
+1
Maar hij knippert dan nog niet.
+1 moet ik snachts ook maar niet antwoorden

Blijft alleen dat knipperen / flitsen er niet in zit zo.
Geplaatst: 29.11.2011 - 23:36
door M@rcel
Geplaatst: 29.11.2011 - 23:42
door Gast
M@rcel schreef:AlexV70 schreef:Uiteraard met voorschakelweerstand.
De + van contact in stand II in uit stand gaat werken als massa.
Op het moment dat het contact in stand II wordt gezet, heb je op beide zijden + en zal de led uitgaan.
Volgens mij is dit principe al zo oud als de weg.......
+1
Maar hij knippert dan nog niet.
Het is denk ik wel 20 jaar geleden dat ik zoiets heb gemaakt.
Volgens mij met een knipperled, maar misschien ook wel iets met een printplaatje met een condensator en/of transistor.
Dus hierop moet ik je het antwoord schuldig blijven... :oops:
Maar volgens mij weet jij precies hoe dit werkt.

Geplaatst: 29.11.2011 - 23:43
door Gast
@Marcel, was je net weer voor mij aan met antwoorden.

Geplaatst: 29.11.2011 - 23:49
door M@rcel
AlexV70 schreef:@Marcel, was je net weer voor mij aan met antwoorden.

YES! :headbang:
Even voor de volledigheid:
Blijkbaar hebben die LEDS geen voorschakelweerstand nodig om op 12V te werken. Toch is het noodzakelijk om de weerstand in mijn schemaatje hierboven te handhaven.