Pagina 1 van 2
Bougies vervangen V50 2.4 140pk
Geplaatst: 28.11.2011 - 19:32
door jaccoH
Wie kan mij stapsgewijs vertellen hoe ik de bougies kan vervangen. Moet het inlaatspruitstuk eraf, en moet ik hiervan de afdichtingen vervangen....
Ik zal vast niet de eerste zijn die z'n 5 pitjes wil vervangen.
Ik hoor graag van jullie.
Geplaatst: 28.11.2011 - 19:40
door toppertje
als je zulke dingen moet vragen,moet je er niet aan beginnen is mijn mening.
maar je kunt toch onder de motorkap kijken?
die gaat open met dat hendeltje in het interieur.
succes.
oh ja,je even voorstellen,kan hier:
http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=3
Geplaatst: 28.11.2011 - 19:43
door Oceanracer
Toegegeven, omdat die van mij laatst niet zo lekker aansloeg bij koude motor (stotterde een paar tellen) dacht ik ook "even" de bougies na te zien. Kleppendeksel los, kap van de distributieriem verwijderd, bobines verwijderd... tja en dan... Dan heb je wel een hele speciale bougiesleutel nodig om die eruit te kunnen draaien! Ik heb alles maar weer dichtgemaakt.
Overigens start hij sindsdien echt perfect! Ook bij koud en vochtig weer heeft hij niet meer gestotterd!
Geplaatst: 28.11.2011 - 20:05
door jaccoH
Hallo Ocean racer,
Bedankt voor je reactie.
Alleen vertel je me nu dat t kleppendeksel eraf moet? en ben je onder het spruitstuk door gegaan??
Hij start overgens prima, alleen wil ik m een beurtje geven aangezien mn nieuwe aanwinst krap 48 uur op de oprit staat!

Geplaatst: 28.11.2011 - 20:12
door Oceanracer
Zei ik kleppendeksel? Ik zei kleppendeksel. Da's niet helemaal correct! Ik bedoel die kap boven de bobines. Eigenlijk geen idee of die ook een naam heeft. Spruitstuk had ik geen last van, dat zit achter het motorblok. Of ligt het blok er in een V50 anders in?
Geplaatst: 28.11.2011 - 20:23
door jaccoH
Blijkbaar wel, ik heb een zwart kunststof spruitstuk aan voorzijde motor, pal boven de injectoren en bobines. gesklephuis zit rechts. Krukas ligt dwars in de auto. Heb jij ook een 140pk motor??
Had je een speciale tang nodig om de bobines te verwijderen en zijn het vijf losse of 1 gekoppelde?
En ik wil niet lastig zijn :S maar is die speciale bougie sleutel kleiner dan sw 16??
Alvast bedankt voor de info...
ps tobbertje, ik heb me ook even voorgesteld

Geplaatst: 28.11.2011 - 20:31
door Oceanracer
Whahaha... Tobbertje...
Nee, ik heb de 170 pk variant, maar zou die dan zo anders zijn dan? Gasklephuis heb ik ook rechts. Bobines gewoon losdraaien met doppenset, ik meen nr 10. Daarna gewoon omhoog trekken, zitten met enig vacuüm in het blok. En ze zijn alleen verbonden met stekkers/kabels dus die wel even loshalen. Die bougies zitten dus enorm diep in het blok en met mijn huis-tuin-en-keuken-bougiesleutel ging hem dat dus niet worden.
Geplaatst: 28.11.2011 - 20:48
door jaccoH
Ik zal morgen nog ns goed kijken. Ik dacht gister te zien dat t een hele operatie zou gaan worden maar hoop t dus verkeerd gezien te hebben.
Nogmaals bedankt voor je info en zal je laten weten hoe t afloopt ok?
groet Jacco
Geplaatst: 28.11.2011 - 21:24
door Johan s60
Gewoon bougiedop slw.16 en lang verlengstuk, is niks bijzonders hoor.
Geplaatst: 28.11.2011 - 21:36
door jaccoH
goed nieuws, dank je wel!
Geplaatst: 28.11.2011 - 21:53
door Johan s60
De bobines zitten met m6 boutjes vast, als je de bougies eenmaal los hebt, en de bougie blijft niet in de dop hangen dan even met een punttang de bougie verwisselen
Geplaatst: 28.11.2011 - 22:04
door Johan s60
Als je motor er zo uit ziet, moet je eerst het deel vh inlaatspruitstuk, wat over de motor loopt verwijderen.
Geplaatst: 28.11.2011 - 22:16
door Johan s60
Nog een plaatje, wel goed de gaten afdekken met een doek zodat er niks in kan vallen.
Bougies moeten vast met 28 Nm
Geplaatst: 28.11.2011 - 22:40
door V50-Mart
een 2.4 met 140pk? is dat niet wat weinig voor zo'n grote motor?? Dat had ik echt niet verwacht
Geplaatst: 28.11.2011 - 22:43
door Oceanracer
V50-Mart schreef:een 2.4 met 140pk? is dat niet wat weinig voor zo'n grote motor?? Dat had ik echt niet verwacht
Onder welke steen hebben ze jou dan vandaan gehaald?

Geplaatst: 28.11.2011 - 22:43
door bart simpson
dat is sinds 1991 al zo
Geplaatst: 29.11.2011 - 19:53
door V50-Mart
Weet ik veel, de Seat steen denk ik. ik rijd mijn eerste volvo, dus nooit veel aandacht voor gehad.
Geplaatst: 29.11.2011 - 20:23
door toppertje
V50-Mart schreef:een 2.4 met 140pk? is dat niet wat weinig voor zo'n grote motor?? Dat had ik echt niet verwacht
nee,dan die seat 1.6 en golf 1.8, die trokken de straatstenen
uit de grond

Geplaatst: 29.11.2011 - 23:12
door Ramon&Ramon
Een Golf 1.4 met 170pk wel..
Geplaatst: 30.11.2011 - 19:13
door jaccoH
Ik ga morgen aan de gang. Het is de motor als op de afbeelding.
Ik kom iig niet meer voor verrassingen te staan. Bedankt voor de informatie allemaal en ik laat ff horen hoe het gegaan is.
groet