Pagina 1 van 2

trillingen D5 2002

Geplaatst: 28.11.2011 - 22:02
door charly
Geacht forum,

Mijn D5 (325000 km, automaat, 2002) heeft het de laatste tijd niet onder de markt. Na de intercooler-, condensor-, distributie-, injector- en bovenste silentblockhistorie ondervind ik dat de auto vrij "rauw" loopt. T.t.z., er treedt een lichte "onderhuidse" trilling op, op alle voelbare delen van de auto : gaspedaal, rempedaal, pook, stuur, armleuningen, enz. Zou het kunnnen zijn dat de andere silentblocks ook de geest geven? Hoe dan ook zijn de trillingen niet overheersend, maar wel vervelend.

Bedankt voor de reacties.

Geplaatst: 28.11.2011 - 22:42
door edraket
Heb je ook het idee dat de auto onderin, tot zo'n 1800 toeren, minder goed oppakt? Het kan dan goed zijn dat er een motorsteun lek is. De voorste/onderste en achterste/onderste motorsteun zijn vacuum/hydraulisch gestuurd. Als het vacuum lek is merk je dat met oppakken en trillingen. Maar er kan ook iets met het hydraulische gedeelte niet goed zitten.

Na 325.000 km kan ik me voorstellen dat de steunen niet meer fris zijn. Voel je de trillingen ook tijdens het rijden of alleen stationair?

Zijn de koppeling en vliegwiel al eens vervangen?

Geplaatst: 28.11.2011 - 22:51
door charly
Nu ja, pakt wel minder snedig. Ik weet dat de vooste/onderste steun lek is qua vacuum maar nog in goede staat (volgens dealer) en derhalve leiding afgeblokt (volgens dealer). Geen vliegwiel want automaat. Kunnen de rubbers van het subframe hier ook debet aan zijn? Als mocht blijken dat alle rubbers naar de filistijnen zijn, zijn deze in DHZ-beheer (makkelijk?) te vervangen? Trouwens m.b.t. de automaat vind ik ook dat deze wat pendelneigingen heeft en niet zo goed ( = snedig) schakelt. Flushen en herprogrammeren?

Geplaatst: 29.11.2011 - 10:52
door edraket
Wat ik zou doen is het vacuum controleren. Ik heb daar een vacuum metertje voor. Je kunt dan de slangen vacuum trekken en mbv een metertje zien of er vacuum weg lekt. Je komt er zo heel snel achter of dat goed is. Van daaruit zou ik verder gaan zoeken.

Waarom niet even de steun vervangen. Ook deze speelt een rol in de trillingen. Subframe rubbers zijn makkelijk zelf te vervangen. Is de baksteun nog wel goed en al eens vervangen? Deze gaan ook heel vaak stuk (zit aan de voorkant aan het subframe vast). Als deze nog nooit is vervangen geef ik een grote kans dat deze helemaal door is.

Trilt hij nu juist stationair of tijdens het rijden?

Geplaatst: 29.11.2011 - 12:56
door toppertje
makkelijker is, om tijdens het rijden de motor even uitte zetten
endan voelen of je nog trillingen hebt.

Geplaatst: 29.11.2011 - 13:08
door Rippie V70
makkelijker is, om tijdens het rijden de motor even uitte zetten
endan voelen of je nog trillingen hebt.
Let dan wel op dat hij niet op je stuurslot springt he :shock:

Geplaatst: 29.11.2011 - 18:40
door ovlov058
Rippie V70 schreef:
makkelijker is, om tijdens het rijden de motor even uitte zetten
endan voelen of je nog trillingen hebt.
Let dan wel op dat hij niet op je stuurslot springt he :shock:
Ja, en dan hopen dat je volgende auto ook geen trillingen heeft.

Geplaatst: 29.11.2011 - 19:40
door charly
Ik ga eerstdaags de baksteun controleren. Die is m.i. nog nooit vervangen. Ik wist niet dat die zo gevoelig is. Bedankt voor de reakties.

Geplaatst: 09.06.2012 - 11:42
door Zeg maar Jan
Heb ook een trilling in mijn aandrijving. en dan met name vanaf 80km/u tot ongeveer 110km/h. Vandaag aandrijfassen vervangen. Was niet oorzaak.

Kan deze trilling aan deze motorsteunen liggen?

Geplaatst: 09.06.2012 - 14:15
door V70/2.4D/2003
Stabi-stangetjes??

Geplaatst: 09.06.2012 - 17:18
door Zeg maar Jan
Heb daar niks aan kunnen ontdekken. Je zou zeggen dat wanneer dez gaR zijn je dit bij elke snelheid opmerkt. Nu is het zo dat met name bijgenoemde snelheid in combinatie met een laag toerental (5 versnelling) de trilli gen het ergst zijn.

Wanneer je bij 80 terug schakelt worden de trillingen per versnelling minder. Dit was ook de reden dat ik de aandrijfassen vervangen heb. Trillingen zijn alleen het zelfde gebleven,...(?)

Geplaatst: 10.06.2012 - 22:22
door Voorn
Zeg maar Jan schreef:Heb ook een trilling in mijn aandrijving. en dan met name vanaf 80km/u tot ongeveer 110km/h. Vandaag aandrijfassen vervangen. Was niet oorzaak.

Kan deze trilling aan deze motorsteunen liggen?
Interessant. Mijn D5 Geartronic 305.000km heeft daar ook last van.
Ik heb mijn voorbanden laten vervangen (waren op) door Michelin en heb er wat minder last van nu. Het lijkt van achter te komen. Zitten nog Dunlops op de achterkant. Wil ik tezijnertijd ook vervangen door Michelin's. Ik dacht dus dat het aan de banden lag en zeker omdat ik met mijn Vredestein winterbanden minder last heb van trillen. Maar ik lees hier dat ook andere dingen de oorzaak kunnen zijn. Ben benieuwd.

Geplaatst: 11.06.2012 - 13:03
door Musicus
Als de voorste of achterste motorsteun lek is (vacuum) dan krijg je toch een foutmelding te zien? Ik gaf bij de garage aan dat ik een motorsteun verdacht, maar een monteur zei me dat dat niet het geval was omdat ik geen foutmelding te zien kreeg in het dashboard.....
Klopt dit niet?

Geplaatst: 15.06.2012 - 09:27
door Zeg maar Jan
Verder vraag ik mij af wat de symptomen zijn bij versleten rubbers van de draagarmen. Wellicht dat iemand mij dit kan vertellen.

Ik weet dat van 1 draagarm het achterste rubber enigszins is ingescheurd. Volgens de garage kan dit geen kwaad,… Nu ik hier zo over nadenk twijfel ik hier enigszins aan.

Geplaatst: 15.06.2012 - 11:02
door edraket
Kan zeker trillingen veroorzaken, maar vaak merk je ook zoekerig gedrag in bochten met gas erop/gas los. De auto volgt dan niet zijn spoor, maar wijkt wat van zijn koers af. Draagarmen zijn wel zaken die na 2 ton het beste gehad hebben. Ik zou ze dan zowiezo vervangen. Kijk ook naar speling op de stuurkogels. Ook deze gaan vaak na de 2 ton stuk, waardoor je ook trillingen krijgt.

Geplaatst: 16.07.2012 - 22:23
door Zeg maar Jan
Weer een stap verder. Nieuwe rubbers voor. Stuurt nu wel beter maar trilling blijft. Blijft over de automaat bak naar mijn idee.

Nu de keus, revisie of iets anders kopen,... Hoe lang kan je met iets dergelijks doorrijden?

Geplaatst: 17.07.2012 - 09:34
door pieneman
Zeg maar Jan,
Heb je je motorsteun wel al vervangen? Dat is een paar keer genoemd maar kan niet terug lezen of je die vervangen danwel uitgesloten hebt van een defect.

Geplaatst: 17.07.2012 - 11:26
door toppertje
heb je mijn tip al eens geprobeerd?

Geplaatst: 17.07.2012 - 13:48
door Zeg maar Jan
toppertje schreef:makkelijker is, om tijdens het rijden de motor even uitte zetten
endan voelen of je nog trillingen hebt.
Trilling treed alleen op wanneer je optrekt. En dan met name in de 5e versnelling zo tussen de 80 en 110 km/u. Wanneer je normaal rolt heb je er geen last van. Verder valt het mij op dat hoe zwaarder de te trekken last hoe meer hij trilt. Karretje beetje meer, caravan een stuk meer.

Wat voor symptomen heeft een versleten bak nog meer? Wellicht dat ik symptomen kan herkennen.

Tsja t'is wat die Volvo's je zou bijna Japans gaan rijden,...

Geplaatst: 17.07.2012 - 13:49
door Zeg maar Jan
pieneman schreef:Zeg maar Jan,
Heb je je motorsteun wel al vervangen? Dat is een paar keer genoemd maar kan niet terug lezen of je die vervangen danwel uitgesloten hebt van een defect.
Nee heb ik nog niet vervangen. Kan me niet voorstellen dat dit het probleem is. Wat voor symptomen hebben versleten motorsteunen nog meer dan alleen trillen?