Pagina 1 van 1
Snel last van beslagen voorruit
Geplaatst: 29.11.2011 - 09:22
door Geus
Beste medeVolvofielen,
Ik heb, zeker met het weer van de laatste tijd, erg snel last van een flink beslagen voorruit. De ontwasemstand van de ECC helpt weinig, het gaat pas goed over als de ECC warmte gaat produceren. Mijn airco heeft het bekende probleem: in de zomer 10-15 min. goed functioneren en dan einde oefening (magneetkoppeling?). De voorruit is twee jaar terug vervangen door een nieuwe originele ruit vanwege steenslagschade. Als er te veel vocht de auto binnenkomt, dan verdenk ik de achterklep. Daar komt na een stevige regenbui bij openen nog wel eens een straaltje water uit. Het bovenste rubber (aansluiting dak) zit op de hoeken wat los. Dat is het simpelste klusje en lijm ik een dezer dagen even vast. Ik gebruik de auto voornamelijk voor kortere stukjes, dus echt de kans op goed heet- / droogstoken heb ik niet vaak. Twee weken terug wel (2x200 km/dag), maar dat maakt blijkbaar niet veel uit.
Is dit een bekend probleem? Waar zou ik het moeten zoeken?
Geplaatst: 29.11.2011 - 09:35
door Iroll
Controleer de vloerbedekking boven- en onderop op vochtplekken om het lek te lokaliseren. Leg anders kranten neer op verdachte plekken en zet de tuinslang op de buitenkant, zie je vanzelf waar de kranten nat worden.
Andere oorzaken zijn een verstopte condens afvoer v.d. airco of koelvloeistof verlies door een lekke kachelradiateur.
Geplaatst: 29.11.2011 - 09:40
door 945i
Ramen al eens ontvet? En de airco repareren inderdaad.
Geplaatst: 29.11.2011 - 10:40
door Geus
Iroll schreef:Andere oorzaken zijn een verstopte condens afvoer v.d. airco of koelvloeistof verlies door een lekke kachelradiateur.
Koelvloeistofverlies heb ik nauwelijks. Maar de condensafvoer van de airco, hoe controleer ik dat?
Airco repareren gaat sowieso (op termijn) gebeuren, maar wat voor een invloed kan dat nu hebben? Het eerste kwartier doet 'ie het en ik rij zelden langer dan een kwartier. Behalve dat hij het onder bepaalde temperaturen sowieso niet doet. Ramen ontvetten heb ik mijn best op gedaan.
Geplaatst: 29.11.2011 - 11:50
door Oceanracer
Beter de airco dan niet meer gebruiken! Gewoon AC uitschakelen, want nu wordt je verdamper onderweg wel nat, maar (mede door de korte stukjes) daarna nat geparkeerd en droogt de verdamper niet meer. Het vocht wat in de verdamper blijft zitten, wordt de volgende dag direct na het starten door je auto heen geblazen en slaat als condens neer op je koude ruiten.
Overigens is de constructie van de verdamper bij een classic een zwak punt bij het ontwerp geweest, want praktisch alle verdampers gaan bij de classic lekken door corrosie. Voor vervanging moet het hele dashboard worden verwijderd. Goed droog wegzetten is symptoombestrijding, maar wel de oplossing!
Geplaatst: 29.11.2011 - 13:58
door sbv
Lekke kachelradiateur id mijn eerste verdachte. Hoor je ook klotsgeluiden bij het nemen van bochten ? Indien ja, dan kan de condenswater afvoer wel eens verstopt zitten
Geplaatst: 29.11.2011 - 23:30
door elianmars
Geus schreef:Iroll schreef:Andere oorzaken zijn een verstopte condens afvoer v.d. airco of koelvloeistof verlies door een lekke kachelradiateur.
Koelvloeistofverlies heb ik nauwelijks. Maar de condensafvoer van de airco, hoe controleer ik dat?
Zwart slangetje, onderaan de middenconsole. Vloerbedekking tegen de middenconsole weg trekken, dan kunststof plaatje weg halen. Dan zie je het zwarte slangetje zitten.
Let op dat als de slang verstopt zit, er veel water in het kachelhuis kan zitten. Als je het slangetje los trekt, loopt dat allemaal de wagen is. Probeer dat op te vangen met een teiltje o.i.d. en wat handdoeken.
Geplaatst: 30.11.2011 - 10:54
door Geus
Dat klinkt als een praktisch advies. Waar moet ik de vloerbedekking precies weg trekken, links, rechts?
Geen klotsgeluiden waargenomen tot nu toe.
Geplaatst: 04.12.2011 - 13:13
door den toerist
werkt de kachel aanjager nog goed naar behoren? Deze blijven ook niet eeuwig meegaan. Deze zit achter het handschoenkastje.
Geplaatst: 05.12.2011 - 10:43
door Geus
Hij blaast nog stevig, als je dat bedoeld.
Geplaatst: 05.12.2011 - 11:59
door edraket
Check ook even de auto op lekkages aan de binnekant. Heb het met de 850 meegemaakt dat het raam niet juist was geplaatst na vervanging dat daardoor er behoorlijk wat vocht naar binnen kwam. Ook wil er wel eens water in de bakken links en rechts van de kofferbak blijven staan. Is een afwateringskanaaltje die vaak wil verstoppen.
Geplaatst: 05.12.2011 - 23:03
door cees klumper
Als de airco wordt gebruikt om te ontwasemen kan je hem daarna niet meer uitzetten zonder dat de voorruit weer opnieuw enorm beslaat. Ik gebruik daarom nooit de airco om te ontwasemen (dus ook niet de standaard instelling voor 'maximum ontwasemen') simpelweg omdat ik dan een hele tijd aan die airco vast zit. Dus als die van jou er na een paar minuten standaard weer mee ophoudt dan kan dat ook een oorzaak zijn voor het beslaan. Ook hier weer geldt: airco niet gebruiken totdat hij gerepareerd is.