Pagina 1 van 2

Drive diesels nu ook met automaat

Geplaatst: 01.12.2011 - 09:49
door Poolrev
Vanaf de pers-site van Volvo:
Volvo Car Corporation launches automatic DRIVe diesels with the same fuel consumption as manual versions



Volvo Car Corporation is already in the lead among European carmakers when it comes to reducing carbon dioxide emissions - and the journey continues with two new CO2 cutting initiatives:

The 1.6-litre diesel combined with automatic Powershift gearbox now comes with the same low fuel consumption and CO2 levels as the manual DRIVe versions.
At the same time, CO2 emissions from the turbocharged, 1.6-litre T3 petrol engine with manual gearbox are down to 139 g/km.


The new possibility to combine the four-cylinder, 1.6-litre diesel engine (115 hp) with the six-speed Powershift gearbox is available in four models: Volvo S60, V60, V70 and S80.
"For the first time ever, we have managed to bring the fuel consumption in variants with automatic gearbox down to the same level as in the manual versions. An impressive achievement by our powertrain experts," says Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development at the Volvo Car Corporation.


Fuel consumption in the Volvo S60 with the 1.6D engine and Powershift is 4.3 l/100km. This translates into CO2 emissions at 114 g/km. The corresponding figures for the Volvo V60, V70 and S80 with the same engine and gearbox are 4.5 l/100 km and 119 g/km.


The low consumption and emission levels are the result of a number of technological improvements:

Friction between gearbox components has been reduced.
The engine and gearbox software have been modified.
The start/stop system cuts off the diesel engine when the car is still rolling (below 5 km/h).
All electrical systems have been optimised to create lower energy consumption.

Petrol powered T3 under 140 g/km
Volvo Car Corporation's DRIVe Towards Zero also includes improvements of the petrol engines.
By optimising the four-cylinder, 1.6-litre T3 engine (150 hp), which is available in the Volvo S60 and V60, the engine experts have managed to bring fuel consumption down do 5.8 l/100 km in the S60. This corresponds to CO2 emissions at 135 g/km.


The figures for the direct-injected T3 engine combined with automatic Powershift in a Volvo S60 are 7.1 l/100 km and 164 g/km.
"Keeping the CO2 emissions below 140 grams is essential since this is a level used by many fleet customers. We have managed to do this in the T3 version through a number of small, significant improvements. We have also optimised the gearbox gearing for maximum fuel efficiency without loosing the engine characteristics," says Peter Mertens.



European leader in CO2 reduction
Volvo Car Corporation leading position among European carmakers when it comes to reducing carbon dioxide emissions is shown in the annual analysis presented by the European Federation for Transport and Environment (T&E).
Volvo Car Corporation outperformed Europe's eight largest car manufacturers in 2010 by cutting overall CO2 emissions with no less than 9 percent.
"This excellent result is the outcome of a dedicated environmental focus under our "DRIVe Towards Zero" banner. One third of our research budget is earmarked for reducing CO2 emissions. Our new, upcoming Volvo Environmental Architecture engine range, which consists solely of four-cylinder engines, will ensure that we continue to beat our toughest competitors when it comes to fuel economy," says Peter Mertens.

Geplaatst: 01.12.2011 - 13:23
door Thom
Tsja...de Powershift, dan nog liever een handbak.

Geplaatst: 01.12.2011 - 13:32
door V480-S60
Tja een Handbak, dan nog liever de Powershift. Onzinnig commentaar dus van jou @Thom.

De Powershift is in principe sneller dan de Geartronic. En dat ie nu bij de DrivE versies een gelijk verbruik heeft. Hurray. Dat had al veel eerder moeten gebeuren.

Geplaatst: 01.12.2011 - 13:36
door bart simpson
Vast nog nooit een 4 cilinder D mee geprobeerd, dat blijkt wel, een 2.0D powershift is echt aangenamer dan een D5 geartronic.

Geplaatst: 01.12.2011 - 14:09
door BlackcurrantV70
bart simpson schreef:Vast nog nooit een 4 cilinder D mee geprobeerd, dat blijkt wel, een 2.0D powershift is echt aangenamer dan een D5 geartronic.
BS, dat kan ik niet bevestigen, onze C70 2.0D "Slowershift" was een drama vergeleken met de D3 geartronic die ik de plaats kwam.

Voor mij nooit nog een Powershift !

Geplaatst: 01.12.2011 - 16:11
door gold
+1

(Ik schakel graag ;))

Geplaatst: 01.12.2011 - 19:37
door V480-S60
BlackcurrantV70 schreef:
bart simpson schreef:Vast nog nooit een 4 cilinder D mee geprobeerd, dat blijkt wel, een 2.0D powershift is echt aangenamer dan een D5 geartronic.
BS, dat kan ik niet bevestigen, onze C70 2.0D "Slowershift" was een drama vergeleken met de D3 geartronic die ik de plaats kwam.

Voor mij nooit nog een Powershift !
Gezien de problemen die jij hebt gehad met de Powershift kan ik me dat wel een beetje voorstellen. Maar dat was toch exemplarisch. Daar zou ik de powershift an sich in zijn geheel niet voor afschieten.
Ik heb verschillende malen proefgereden met een 2.0D met powershift. (V50, S60 en V60) Maar ik vond de powershift echt een fijne bak en heel goed bij de les.

En Han (Gold), in ons verkeer is een automaat toch echt fijner als continue moeten schakelen.

Geplaatst: 01.12.2011 - 20:38
door Ralf T
Goede zaak!

Geplaatst: 02.12.2011 - 13:03
door gold
V480-S60 schreef:
BlackcurrantV70 schreef:
bart simpson schreef:Vast nog nooit een 4 cilinder D mee geprobeerd, dat blijkt wel, een 2.0D powershift is echt aangenamer dan een D5 geartronic.
BS, dat kan ik niet bevestigen, onze C70 2.0D "Slowershift" was een drama vergeleken met de D3 geartronic die ik de plaats kwam.

Voor mij nooit nog een Powershift !
Gezien de problemen die jij hebt gehad met de Powershift kan ik me dat wel een beetje voorstellen. Maar dat was toch exemplarisch. Daar zou ik de powershift an sich in zijn geheel niet voor afschieten.
Ik heb verschillende malen proefgereden met een 2.0D met powershift. (V50, S60 en V60) Maar ik vond de powershift echt een fijne bak en heel goed bij de les.

En Han (Gold), in ons verkeer is een automaat toch echt fijner als continue moeten schakelen.
Ik begrijp dat dat jouw persoonlijke mening is....
Misschien zit je ook in een gebied met veeeel fileleed...

Zelf schakel ik graag.
Geen files te zien hier ook.... (is trouwens ook maar maximaal 12 km file van huis naar werk ;))

Geplaatst: 02.12.2011 - 13:22
door 945i
Perfect dat er nu een automaat in de DrivE te leveren is. Over de kwaliteit laat ik mij niet uit, maar dat er verschillende meningen over een type versnellingsbak (kunnen) zijn is nooit goed.

Weet wel dat als ik gedwongen zou worden om in zo'n auto te rijden...., ik wel graag die automaat erin zou willen hebben!

Geplaatst: 09.12.2011 - 15:22
door jippen
Ze zouden het beter slowershift noemen :-)
voord s60 drivE van 0 nor 100 in 12.3 sec.
Positief punt :-) Verbruik en Co2 blijft wel het zelfde als de manueel
zijnde 4.3 liter en 144 g/km.

Geplaatst: 09.12.2011 - 15:36
door Walter
acceleratie is nou eenmaal ondergeschikt aan zuinig rijden.

Geplaatst: 09.12.2011 - 15:48
door bart simpson
als je al te lui bent om te schakelen lijkt me dat volstrekt geen item

Geplaatst: 09.12.2011 - 16:21
door rsnhakan
VolvoMafia schreef:acceleratie is nou eenmaal ondergeschikt aan zuinig rijden.
Echt zuinig kan ik een DRIVe niet noemen. :)

Geplaatst: 09.12.2011 - 16:58
door dewae
Probleem met de driveE is dat de motor op zich wel zuinig kan omspringen met brandstof voor zover de berijder ervan zich ook bewust is van de mogelijkheden van dergelijk blok.

Meestal praten we hier over gelease auto's, waarbij er voor dit type in Nederland er een lagere bijtelling is en in Belgiƫ een grotere fiscale aftrekbaarheid id.

M.a.w. keuze van dit motortype wordt bijna "opgedwongen", willens nillens, maar de meesten rijden meestal over de mogelijkheden van wat de motor aankan.

De motor wordt continue vrij extreem belast, en ja dan lust hij ook een serieuze borrel.

Een D3 correct bereden op koppel, zelfs een D5, verbruikt bij dezelfde rijstijl amper meer of zelfs iets minder dan de DrivE.

Ook ik ben sneller moe bij wijze van spreken wanneer ik constant loop te hollen als een gek ipv rustig te joggen.

Ook de je stalen ros is onderhevig aan deze natuurkundige regel.

Dus : respecteer wat meer het "kunnen" van de 1600cc, probeer meer het koppel te benutten, en jeverbruik zal zienderogen dalen.

Bdw, Geartronic of Powershift : het maakt het rijden toch wel wat relaxter.

Geplaatst: 09.12.2011 - 17:03
door 945i
+1

Geplaatst: 09.12.2011 - 17:59
door dewae
945i begrijpt blijkbaar perfect wat ik bedoel!

Respecteer een dieselmotor, zijnde gebruikmakend van het aanwezige koppel op vrij lage toeren en je scoort een behoorlijk verbruiksresultaat.

Je gaat hiermee niet echt veel trager

Berijd je deze evenwel zoals een multiklepper benzine, dan rij je deze binnen de 150.0000km gewoon leeg, ongeacht de cylinderinhoud met bijhorend olieverbruik.

Zoals Cruyf ooit zei : alles heeft zijn......

PS : louter ter info : gemiddeld verbruik op cruise (130km/u) tijdens vakantietrip naar Frankrijk : 5.6l/100km of omgerekend : 1 op 17.8. en dit met D5 met roetfilter en behoorlijk getuned.
In de AUTOGIDS, haalde de geteste S60 DrivE op een zelfde parcours dit cijfer niet. Geabboneerden weten wellicht waarover ik het heb.

Geplaatst: 09.12.2011 - 18:10
door The Volvoboy
Ik vind een Powershift dus echt geen fijne automaat (in de benzineversies iig). Van D naar R en terug duurt een eeuw voordat de bak m pakt. Als je vooruit aangereden komt, je zet 'm in z'n achteruit en geeft gas, gaat ie eerst gewoon toeren maken! (2 sec ongeveer), om vervolgens met een enorme klap achteruit te vliegen. Ook kun je bijna niet normaal wegrijden met een Powershift. Zodra je maar iets gas geeft, gaat het al mis. Motor gaat toeren maken om vervolgens met een klap vooruit te knallen (soms zelfs met wielspin). Nou, dan doet de Geartronic dat toch heel erg veel beter! Die pakt m gewoon meteen op als je van D naar R schakelt of terug en als je gas geeft gaat ie gewoon vloeiend versnellen. Als je bijv. bij een XC60 D5 Geartronic met halfgas wegrijdt, gaat ie eerst ongeveer 1500 toeren draaien, om vervolgens vloeiend op te pakken en weg te speren, ipv in 1 keer vol erin knallen zoals de Powershift doet. Voor mij dus echt geen Powershift!! Weet niet of dat bij de diesel ook zo is, maar heb het topic gelezen van BlackcurrantV70 over z'n C70 2.0D met Powershift, en daar duurde het ook een eeuw voordat ie aangreep en je kon wegrijden, dus probleem lijkt mij daar (ongeveer hetzelfde).

Geplaatst: 09.12.2011 - 20:09
door V480-S60
Mag jij al rijden Koen? Of laat OGA 244 jou op het werk rijden. Tsssss. 8)

Ik heb toch heel andere ervaringen op de testtrack van Volvo hoor.

Geplaatst: 09.12.2011 - 20:12
door 945i
Ik denk dat Koen al meer verschillende Volvo's uitgebreid getest heeft dan menigeen hier! 8)