Pagina 1 van 2

Handbak vraagje;

Geplaatst: 01.12.2011 - 21:33
door nieuwedaf V70
Even een vraag over de handbak van een D5 uit 2005 5 versnellingen met 220.000 km.
Ik heb al meerdere topics gelezen op het forum, maar een echt antwoordt heb ik niet gevonden.
De bak schakelt hakerig ( vertaald; loopt niet lekker) bij de 2e 3e 4e voel je een soort weerstand alsof de pook wordt tegen gehouden, maar “glijd” er daarna gewoon soepel in. Je voelt dit niet altijd en het is niet afhankelijk van de temperatuur van de bak. Je voelt het het ergste als de bak naar z’n 3 gaat. Bij hard optrekken voel je het niet?? De koppeling gaat geheel naar beneden ( geen mat er onder) ik heb geen lekkage, de motor of bak bonkt niet bij het gas los laten (vliegwiel), ( start wel soepel en goed) de olie in de bak is ondanks zijn long-life toch vervangen, de pook is opnieuw gekalibreerd. Alles onder de spaceball is gevet.
Ja en dan toch maar de vraag op het forum stellen aan de kenners. Wat voor opties zijn er nog meer?

Geplaatst: 01.12.2011 - 22:00
door edraket
Als eerste denk ik aan de baksteun. Deze scheuren heel vaak door, al ruim voor de 2 ton. Zou die eens als eerste nakijken. Deze zit vast aan de voorkant van het subframe.

Heeft hij vroeger wel beter geschakeld?

Geplaatst: 01.12.2011 - 22:24
door Oceanracer
Ik heb mijn baksteun redelijk recent vervangen (is dus heel gemakkelijk zelf te doen!) en het schakelen is daardoor wel verbeterd. Maar heel soepel is het er niet van geworden.

Lees hier geregeld iets over de prime-as (of price-as?) in de bak. Maar daar kun je zo 1-2-3 niet bij.

Geplaatst: 01.12.2011 - 22:43
door Gast
Heb je al eens de olie ververst?

Re: Handbak vraagje;

Geplaatst: 01.12.2011 - 22:48
door Oceanracer
nieuwedaf V70 schreef:... de olie in de bak is ondanks zijn long-life toch vervangen, ...
Ja dus. :D

Re: Handbak vraagje;

Geplaatst: 01.12.2011 - 22:56
door Gast
Oceanracer schreef:
nieuwedaf V70 schreef:... de olie in de bak is ondanks zijn long-life toch vervangen, ...
Ja dus. :D
Over heen gelezen. :oops:

Geplaatst: 01.12.2011 - 23:08
door DawnBlueED
Oceanracer schreef:
Lees hier geregeld iets over de prime-as (of price-as?) in de bak. Maar daar kun je zo 1-2-3 niet bij.
prise axle

De as die in de koppelingsplaat gaat - in het Nederlands vaak aangeduid met ingaande as, maar ook prise as wordt gebruikt :)

Als de koppelingsplaat niet lekker over de prise as heen schuift geeft dit wel eens problemen, of dit ook speelt bij de Volvo M56 bak weet ik niet.

Geplaatst: 02.12.2011 - 10:48
door Thijs
Ik zou eerder aan de synchroom ringen denken.

Geplaatst: 02.12.2011 - 11:03
door crackedtooth
Thijs schreef:Ik zou eerder aan de synchroom ringen denken.
Yep:

alle versnellingen = mogelijk koppeling niet volledig loskomen of bv vuil bij prise as

alleen van bepaalde versnellingen = grotere kans synchroom ringen

Geplaatst: 02.12.2011 - 11:14
door Thijs
Ik heb dat bij mijn vorige auto maar voor lief genomen. Als de boel warm was had ik er een stuk minder last van.

Geplaatst: 02.12.2011 - 11:17
door DawnBlueED
Synchroonringen* van 3 versnellingen bij 220.000 km - ik heb meer vertrouwen in Volvo dan dat :D

Edraket heeft al een goede tip gepost

* of Synchromesh

Geplaatst: 02.12.2011 - 12:56
door Oceanracer
Synchromeshringen van de drie versleten? Daar kan ik niet bij. Dan geeft die van de twee vaak sneller de geest.

Geplaatst: 02.12.2011 - 16:20
door edraket
Volvo gebruikt heel speciaal vet voor op de prise as. Dit voorkomt vroegtijdige veroudering van dit vet, en moet zorgen voor een lang leven soepel schakelen. Mijne begon ook iets minder soepel te schakelen maar na het invetten van de prise as gaat hij ook weer iets soepeler.

Overigens kost dat vet van Volvo maar liefst 120 euro voor een spuitbus. Heb er zelf iets van BMW in gedaan. Voldoet ook aan de hoogste specs en een tubetje kost 6 euro.

Geplaatst: 02.12.2011 - 16:22
door crackedtooth
edraket schreef:Volvo gebruikt heel speciaal vet voor op de prise as. Dit voorkomt vroegtijdige veroudering van dit vet, en moet zorgen voor een lang leven soepel schakelen. Mijne begon ook iets minder soepel te schakelen maar na het invetten van de prise as gaat hij ook weer iets soepeler.

Overigens kost dat vet van Volvo maar liefst 120 euro voor een spuitbus. Heb er zelf iets van BMW in gedaan. Voldoet ook aan de hoogste specs en een tubetje kost 6 euro.
kun je toch niet bij zonder alles los te halen?

Geplaatst: 02.12.2011 - 16:23
door edraket
Bak moet eraf

Geplaatst: 02.12.2011 - 16:27
door crackedtooth
edraket schreef:Bak moet eraf
dat is voor mij teveel sleutelen,
hoe lang doe jij erover?

Geplaatst: 02.12.2011 - 17:22
door nieuwedaf V70
Top zoveel reakties;
Thijs; ik heb de synchromeshringen al een keer hardhandig ( topic in VF) losgemaakt.
Ed; de baksteun is zelf te doen of is daar speciaal gereedschap voor nodig en is het de voorste of achterste welke het grootste probleem geeft?

Geplaatst: 02.12.2011 - 19:34
door Oceanracer

Geplaatst: 03.12.2011 - 12:43
door nieuwedaf V70
Oceanracer; TOP!!! dit betekend wel dat ik aan het werk moet en hopen dat het helpt. word vervolgd, een mooi cadeau voor de sint of kerstman.

Geplaatst: 03.12.2011 - 14:22
door edraket
Bak eraf is wel een werkje. Als je het nog nooit hebt gedaan, moet je zeker op meer dan een dag rekenen. Als je het wel eerder hebt gedaan kun je het zonder Volvo gereedschap in een dag klaren met weer opbouwen.

Ik zou dat niet doen om alleen de prise as te smeren, tenzij de auto gewoon echt niet goed meer rijdt. Kijk alle motorsteunen na. Ik heb ze inmiddels allemaal vervangen en de auto rijdt weer als nieuw. Voorheen vond ik de bak af en toe ook wat haperend schakelen, maar niet zo erg als jij beschrijft.