Pagina 1 van 2

How to....installeren van motorverwarming

Geplaatst: 06.12.2011 - 21:35
door kuupertie
Zoals in andere topics te lezen, installeer ik samen met Ger (V70/2.4d/2003) binnenkort een motorverwarming. Dit natuurlijk met digitale technische ondersteuning vanuit dit leuke forum.

Diverse discussies zijn voorgegaan over wat goed is en wat niet. Deze discussie is waarschijnlijk over eindeloos verder te voeren (mits je heel koppig bent) waarbij wij hebben besloten het volvo-forum testpanel te worden betreffende het volgende product:

Simate S-8003A van Wenzhou Good Auto Parts Co., Ltd
Contactpersoon: Mr. Renxhou
internet: www.preheater.net

Via www.aliexpress.com is de bestelling geplaatst op 23/11/10.
2 stuks voor 190,72 dollar free shipment vanuit China.
190,72 dollar = 129,81 euro
+ 10 euro inklaringskosten
+ 12% invoerrecht
+ 19% BTW
= 93,17 euro per stuk.

Het fijne aan www.aliexpress.com is dat je geld pas wordt vrijgegeven op het moment dat je op het net aangeeft dat je pakketje aangekomen is.
Op 29/11/10 is ons pakketje verstuurd en op 06/12/10 aangekomen.
Het is verstuurd met fedex en middels het traceernummer was alles op dagniveau te volgen.

De vewarming weegt zo'n 500g.
De gebruiksaanwijzing is in het engels, maar slecht vertaald en roept derhalve enkele vragen op:
- moet warm air hose geen warm coolant hose zijn ?
- waarom mag het apparaat niet nat worden ?

Met name op het laatste moet ik iets verzinnen, gezien ik deze op mijn oliekoeler (of verwarmer ;-) ) wil plaatsen. Hier wordt ie definitief nat.
De doorstroomrichting van oliekoeler is van rechts naar links gezien vanuit een bestuurderspositie (je koplampen zitten voor). Het makkelijkst is dus de linkerslang in te snijden.

Het apparaat moet 20-40 cm onder het niveau van het reservoir, verticaal, geplaatst worden. De outlet moet naar boven wijzen.
Het pompje levert geen doorstroomweerstand en derhalve plaatsen wij het in serie. Hierdoor hebben we nodig:
- 16mm slang
- 2 slangklemmen (per apparaatje)
- tyrips (voor bevesting + kabel)
- koelvloeistof om na te vullen

Zaterdag of zondag zal ik slang + klemmen halen en een testopstelling maken. Mijn bedoeling is om te meten hoe lang het duurt een emmer water op te warmen naar +/- 45 graden. De aanvangstemperatuur zal ik natuurlijk opschrijven, net zoals het aantal liters. De emmer water (reservoir) zal ik hoger moeten plaatsten dan de verwarming.

Later meer.

Geplaatst: 06.12.2011 - 21:49
door 945i
Er staat dat je de buitenkant droog moet houden (alsjeblieft..);) Is het ijzer?

Geplaatst: 06.12.2011 - 21:53
door kuupertie
Hey....
Wat heet ijzer...hij lijkt gespoten. Als het probleem roest zal gaan worden...ligt de oplossing klaar: RX5 + RX10 + Bodyschutz + ML
Als de bodem van mijn Mustang roestvrij blijft, moet het bij zo'n ding ook werken.

Geplaatst: 06.12.2011 - 22:00
door 945i
Misschien is dat het, zou geen andere reden kunnen bedenken..

Goed in de prut zetten dus. 8)

Geplaatst: 06.12.2011 - 23:26
door Gast
Ze waarschuwen er idd wel veel voor, dat het apparaat niet nat mag worden.
Heeft het misschien te maken met aanvoer van de 220 volt kabel? Geen goede afdichting?

Geplaatst: 07.12.2011 - 06:18
door kuupertie
Inderdaad.....Mr Rhenxue will geen risico lopen m.b.t. stroom en water. Ik vind dit raar voor een apparaatje dat vloeistoffen verpompt.
Een zooi kit zou hier toch wonderen moeten doen. Ik ga wel experimenteren. Spatwaterdicht is voldoende. Ik hoef er niet mee te duiken ;-)

Geplaatst: 07.12.2011 - 06:23
door V70/2.4D/2003
En als je dan toevallig nog wat bodyschutz etc hebt.....be my guest.
*voorkomen is beter dan genezen, zo sprak een oude wijze chinees*

Geplaatst: 07.12.2011 - 09:25
door diesel01
Ik kan mss makkelijk l.llen, want standverwarming.
Wat zijn je garantie's als het ding affakkeld en terwijl hij daar mee bezig is ook de S60 meeneemt??
Ik heb een paar weken geleden gezien wat stroom en water bij een oude VW bus kan doen, ben er niet heel gerust op dat het apparaat voldoet aan gestelde eisen...

Geplaatst: 07.12.2011 - 10:23
door Iroll
Denk er wel om dat het apparaatje flink heet wordt lijkt me. Dus sowieso geen bodyschutz of andere roestwering op bitumen basis gebruiken, dat gaat niet werken. Als je dat verhit gaat het stinken als een gek, loopt het er zo af en is ook nog eens brandgevaarlijk!

Geplaatst: 07.12.2011 - 10:41
door 945i
Hij is wel gekoeld, dat scheelt. ;)

Jongens, ik zou er nog eens over nadenken voordat je hem ertussen zet.......

Geplaatst: 07.12.2011 - 11:35
door kuupertie
Vandaar de testopstelling.
Het apparaat is temperatuurbegrenst op 55°C of zoiets. Ik zal dit gaan controleren dit weekend....voordat ik 'm überhaupt ga besmeuren.
Indien dit daardwerkelijk de temperatuur is, maak ik me geen zorgen.

V.w.b. toelating en vocht: Het voldoet aan de eisen, wordt over de hele wereld verkocht en reeds gebruikt door een volvo specialist in NL.

Zodra er ergens sluiting onstaat zal er met zekerheid een zekering / stop uitvliegen. Daarnaast zal ik met grote regelmaat blijven controleren en niet gelijk elke ochtend de verwarmer aanzetten.

GJ

Geplaatst: 07.12.2011 - 11:46
door Iroll
Zodra er ergens sluiting onstaat zal er met zekerheid een zekering / stop uitvliegen. Daarnaast zal ik met grote regelmaat blijven controleren en niet gelijk elke ochtend de verwarmer aanzetten.
Dat er een zekering springt hoeft lang niet altijd, overgangs weerstand door bijv. oxidatie op contacten produceert meer dan genoeg hitte voor brand terwijl de zekering heel blijft. Ik zou eerst eens informeren bij de door jouw aangehaalde Volvo specialist als ik in jouw schoenen stond. Er zijn toch wel onduidelijkheden genoeg om het even na te checken lijkt me.

Geplaatst: 07.12.2011 - 19:19
door kuupertie
mail is onderweg.
Zegt bijgaande iets ?

Geplaatst: 07.12.2011 - 19:41
door Iroll
Het linkse certificaat staat voor het voldoen aan de EG afschermings eisen van electro magnetische straling zodat het apparaat niet stoort op de auto electronica.
Het rechter certificaat:
The Low Voltage Directive (LVD) 2006/95/EC is one of the oldest Single Market Directives adopted before the "New" or "Global" Approach. However, it does characterise both with a conformity assessment procedure applied to equipment before placing on the Market and with Essential Health and Safety Requirements (EHSRs) which such equipment must meet either directly or by means of harmonised standards.
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/electrical/lvd/

Geplaatst: 07.12.2011 - 21:54
door kuupertie
Ik kon het niet laten om de TEST vast uit te voeren.
Een emmer water met 9 liter schoon water heb ik laten circuleren.
Na +/- 20 minuten was het water opgewarmd van 10 naar 65 graden celcius. Bij 65*C schakelt de heater uit. Het schijnt dat hij bij 35*C weer inschakelt.......maar ik heb dit overbrugd door de stekker er uit te halen en weer in te doen.
Ik weet dat het blok meer is dan 9 liter schoon water....maar het is toch wat.

De heater zelf wordt ook +/- 65*C. Of dit te heet is voor beschermingsprut (bodyschutz e.d.) weet ik nog niet....voor de lijm in mijn gebruikte plakband in ieder geval wel.

GJ

Geplaatst: 07.12.2011 - 22:10
door 945i
Het opwarmen gaat dus goed, hoe is de pompsnelheid?

Geplaatst: 07.12.2011 - 22:51
door MN-NL
Met zo'n CE certificaat verklaart de leverancier zelf dat hij aan de eisen voldoet. Daarmee is het apparaat nog niet onafhankelijk getest door Kema, TUV, oid.

Dat terzijde; mijnheer Rhenxue wil met zijn niet zo goede Engels vooral bereiken dat je het apparaat niet als dompelpomp gebruikt lijkt me, een beetje spatwater moet kunnen, zeker in een auto!

Wat ik mij afvraag: het ding verwarmt tot 65 graden, slaat dan af. Maar in bedrijfstoestand is je koelwater ergens tussen de 90 en 100 graden als het goed is. Vanuit verwarmingsperspectief is die 65 graden prima natuurlijk, maar kan het machien ook tegen de normale bedrijfscondities, als deel van het koelsysteem?

Marc
(die makkelijk praten heeft met zijn standverwarming, ik vind dit zeker een creatieve en interessante oplossing!)

Geplaatst: 08.12.2011 - 06:14
door kuupertie
Stroomsnelheid heb ik niet gemeten. Je voelt wel dat ie enorm ....zuigt....aan de ene kant en met een noodgang uitspuugt aan de andere kant. Volgens spec 0,35l/s - 21 l/min. Kortom....+/- 2 emmers per minuut. Ik vind dit best veel.

V.w.b. bestendigheid tegen motortemperatuur: nog niet getest...maar hij is er voor gemaakt. Dit zal pas gecontroleerd worden op het moment dat hij ingebouwd is.

Inbouwen, ontluchten, testen bij koude auto en in aanwezigheid, rijden, nog vaker testen en controleren.

GJ

Geplaatst: 08.12.2011 - 18:46
door wim de jong
Het zou wel erg slordig zijn als de 230V aansluiting van de pomp lekte naar massa aansluiting van je auto. Er gebeurt echter vrij weinig, want de auto staat op 4 rubberen banden. Jij komt echter in de morgen aan, wil de deur opendoen.......kgggggt, en je hebt een zwart permanentje.

Sluit dus ook de geel/groene draad aan de massa aansluiting van je auto, op een aansluitconnector ergens in de auto of onder de bumper, en gebruik alleen drie aderig snoer aan de randaarde, met een groep beveiligd via een aardlek schakelaar. Mocht er iets fout gaan, vliegt de aardlek eruit.

Verder vind ik het best interessant, ik wacht je ervaringen af, dan denk ik, wil ik het ook.

""groeps aanschaf via een noordelijke plaatsing dag??""

Geplaatst: 08.12.2011 - 20:49
door kuupertie
Is ook de bedoeling van dit topic: van proberen kan je leren....zegt mijn dochter van 5 altijd.

edit:
- 2e test ging ook goed.
- Electromotorbehuizing afgekit (was ook al maar nu extra).
- Morgen test met bodyschutz

Wellicht gelijk een mooie gelegenheid om koelvloeistof te verversen/filteren (moet schoon zijn)

@ Ger: winkel bij jou in de buurt om ter plekke te halen...of moeten we voorbereiden ?