Pagina 1 van 1

Overschekelen/opschakelen bij welk toerental

Geplaatst: 06.12.2011 - 21:54
door johan191
Ik ben jaren lang de herrie gewend geweest van een VW T4, en dan hoor je wanneer je naar de volgende versnelling moet schakelen, maar sinds kort geniet ik van de stilte van een V70 2.4 140 pk en schiet mij de volgende vraag te binnen.

Bij hoeveel toeren schakelen jullie over naar de volgende versnelling?

Ja dat heeft met de rechtervoet te maken, ik weet het, dus vergeet ook niet je rijstijl er bij te vermelden.

Naar de 2 bij:
Naar de 3 bij:
Naar de 4 bij:
Naar de 5 bij:

Ik rij normaal / pittig / brandstofverbruik bewust

Geplaatst: 07.12.2011 - 01:15
door Thijs
Dat is voor iedereen anders denk ik. Ik schakel persoonliojk bijna altijd bij lage toeren. Je zal op je gevoel af moeten gaan. Als de motor met optrekken te weinig vermogen biedt moet je een verzetje terug.

Geplaatst: 07.12.2011 - 06:34
door V70/2.4D/2003
Alle versnellingen werk ik af binnen de 2.000 en 3.000 rpm.

Tenzij ik heel af en toe mijn haar los gooi en lood in mijn rechterschoen heb. Dan mag ze even gillen en de toerenvertellerwijzer het rode gedeelte van de wijzerplaat aantippen.

Geplaatst: 07.12.2011 - 07:04
door Oceanracer
Bij mijn Volvo (benzine 170 pk) trek ik meestal door tot 3.000 toeren en schakel dan door. Ik rijd redelijk rustig en ben mij bewust van het brandstofverbruik. Eerder doorschakelen (het nieuwe rijden) resulteert in traag optrekken, direct na het doorschakelen.

Geplaatst: 07.12.2011 - 08:03
door piotrV70
V70/2.4D/2003 schreef:Alle versnellingen werk ik af binnen de 2.000 en 3.000 rpm.

Tenzij ik heel af en toe mijn haar los gooi en lood in mijn rechterschoen heb. Dan mag ze even gillen en de toerenvertellerwijzer het rode gedeelte van de wijzerplaat aantippen.
Idem. Het is geen race-auto, mijn verbruik ligt dan ook netjes tussen de 1:11 en 1:12.

Geplaatst: 07.12.2011 - 12:56
door dieselpower
Ik heb hetzelfde motortype als de topicstarter, 2.4 benzine 140PK, en schakel ook rond de 2500-2600rpm.
Van 4 naar 5 gaat wat eerder. Op wegen buiten bebouwde kom rijdt ik in 5 (5-bak) op cc zo'n 2000rpm en dat is dan zo rond de 87 km/h.

Ik kom uit een D5 163pk en verwachtte eigenlijk dat ik met een 2.4 140PK benzine veel meer hoogtoeriger zou (moeten) rijden. Ik moet zeggen dat het me erg meevalt, het blok is soepel genoeg om op dezelfde wijze te gebruiken als de D5 die ik gewend was. Je kan het blok rustig afknijpen tot 1500rpm, het wordt nergens bokkerig en is goed schakellui te rijden.
Groot verschil is natuurlijk wel het missen aan vermogen en koppel wat bij een D5 al bij 1750rpm vrijkomt. Versnellen gaat met een benzine dan niet zo snel.

Van de andere kant, ik heb mn wilde haren al lang achter me gelaten en de auto nodigt ook niet direct uit voor stoplichtsprints en/of gassen op dijkweggetjes.
De snelheid in de 140PK benzine voldoet voor mij goed (als geeft de schop in de rug bij accelereren van de D5 mij nog steeds een glimlach op mn gezicht). Ik moet zeggen dat bij een gelijke snelheid, de snelheidsbeleving in de Clio-sport (van mn vrouw) wel heel anders is. met een V70 heb je minder gevoel van snelheid.

Geplaatst: 07.12.2011 - 12:58
door toppertje
mm,tussen de 1200tpm en1500tpm bij de "gas-guzller"
en 2000 a 2200tpm met de Volvo.

Geplaatst: 07.12.2011 - 15:13
door Carfreak
Ik schakel bij een normale rijstijl altijd rond de 2500rpm. Het verbruik blijft dan ook binnen de perken. Met veel korte ritten rond de 1 op 10.

Geplaatst: 07.12.2011 - 15:54
door Rippie V70
Alle versnellingen werk ik af binnen de 2.000 en 3.000 rpm.

Tenzij ik heel af en toe mijn haar los gooi en lood in mijn rechterschoen heb. Dan mag ze even gillen en de toerenvertellerwijzer het rode gedeelte van de wijzerplaat aantippen.
Ik krijg er een raar beeld bij Ger, Wie laat je dan gillen? :D

Geplaatst: 07.12.2011 - 22:09
door Msuidgeest
Ik zet de bak gewoon in D of R ...