Pagina 1 van 2

Afgekeurd op roetmeting en nu?

Geplaatst: 07.12.2011 - 10:05
door Tsjemp
Mijn auto een 850 TDI is afgekeurd op de roetmeting. 6 ipv van 2,5!
Wat nu?
Weggooien of zijn er oplossingen?
De auto heeft ongeveer 550k gelopen.

Geplaatst: 07.12.2011 - 10:18
door 945i
Eerst pompafstelling nakijken.
Dan een flink stuk trappen met die auto.
Additief bij de brandstof doen, en nog eens kijken.

Met die kilometerstand zou ik daarna een ander keuringsstation opzoeken, eentje die op het oog kijkt en geen roettest doet...

Geplaatst: 07.12.2011 - 10:20
door bart simpson
doet men dat bij een steekproef dan ook? op het oog kijken

Geplaatst: 07.12.2011 - 10:23
door Oceanracer
Het staat wél altijd op de factuur...

Geplaatst: 07.12.2011 - 10:23
door Walter
inderdaad even een stuk rijden met regelmatig doortrappen, dan blaas je de boel schoon.

Geplaatst: 07.12.2011 - 10:26
door Iroll
VolvoMafia schreef:inderdaad even een stuk rijden met regelmatig doortrappen, dan blaas je de boel schoon.
Een beetje meedenkende keurmeester had dat toch wel zelf kunnen adviseren!

Geplaatst: 07.12.2011 - 10:39
door Walter
klopt. Sterker nog, die had dat zelf gedaan en nog een keer getest...

Geplaatst: 07.12.2011 - 11:22
door shustan
zou eerlijk gezegd liever zien dat zo'n roet producerende bak (rij er regelmatig achter) weggedaan wordt. Natuurlijk begrijp ik de wens om hem te behouden, en die keus is uiteraard een persoonlijke...

Geplaatst: 07.12.2011 - 11:24
door Walter
onder normaal rijden is dat niet een megaroetuitspuiend monster, alleen met de roetmeting trap je 'm zo op zijn staart dat er van alles los komt. Ik zou me meer zorgen maken om de 'oldtimers' uit begin tachtig, zonder kat ed.

Geplaatst: 07.12.2011 - 11:33
door Iroll
De roetfilters worden er nu juist weer van verdacht dat het middel erger is als de kwaal. Die zichtbare, grove roet is een stuk minder schadelijk voor de longen als het extra fijnstof wat wordt geproduceerd door het schoonbranden van de roetfilters blijkt uit nieuw onderzoek. Weer eens verwarring alom wat het milieu betreft.

Geplaatst: 07.12.2011 - 11:46
door 945i
Liever roet die je ziet, dan roet die je niet ziet, zei een beroemde Drentse keuterboer eens. ;)

Geplaatst: 07.12.2011 - 11:46
door shustan
haha, die zal ongetwijfeld gelijk hebben ;)

Geplaatst: 07.12.2011 - 11:54
door 945i
Die bewuste keuterboer heeft zelden ongelijk.. :lol: :D

Geplaatst: 07.12.2011 - 12:47
door Tsjemp
Kan die keuterboer mijn probleem ook oplossen?

Geplaatst: 07.12.2011 - 12:51
door piotrV70
945i schreef:Eerst pompafstelling nakijken.
Dan een flink stuk trappen met die auto.
Additief bij de brandstof doen, en nog eens kijken.

Met die kilometerstand zou ik daarna een ander keuringsstation opzoeken, eentje die op het oog kijkt en geen roettest doet...
Bij mijn laatste APK keuring met een diesel was dat inderdaad de praktijk: op het oog en geen echte roettest.

Een APK-Keuring is sowieso een farce, een import keuring bij de RDW (is gelijk aan APK) gebeurt bijna rijdend, je rijdt door de voordeur naar binnen en 5 minuten later rij je door de achterdeur weer naar buiten.

Geplaatst: 07.12.2011 - 13:15
door 945i
Tsjemp schreef:Kan die keuterboer mijn probleem ook oplossen?
Volg mijn advies op, dan kom je een aardig eind in de richting! :lol: 8)

Geplaatst: 07.12.2011 - 13:18
door Iroll
Een RDW keuring is heel iets anders dan een APK. Bij een rdw import keuring wordt gekeken of de auto toegelaten mag worden op de Nederlandse wegen. Dus of die voldoet aan de eisen die de Nederlandse staat stelt aan een auto.
Dat is heel wat anders dan een APK keuring, die kijkt naar de technische staat en milieu eisen. Na de rdw keuring moet de auto dus ook nog apk gekeurd worden. Dat kan je ook door het rdw laten doen, maar die mogen geen eventuele reparaties uitvoeren zoals bijv. iets simpels als de lampen afstellen. Daarom kan je de apk beter door een garage laten uitvoeren.

Geplaatst: 07.12.2011 - 14:02
door DawnBlueED
- Injectorcleaner in de tank
- Flink trappen om de cat leeg te blazen
- Iemand met verstand van zaken even de pomp wat armer laten afstellen. Of zelfs helemaal op tijd zetten.........

Helpt bovenstaande niet dan zijn je verstuivers waarschijnlijk echt op :/

@Shustan
Het afvoeren van de auto van een ander is altijd een makkelijke en voor de hand liggende keuze .............

Geplaatst: 07.12.2011 - 15:58
door Ramon&Ramon
shustan schreef:zou eerlijk gezegd liever zien dat zo'n roet producerende bak (rij er regelmatig achter) weggedaan wordt. Natuurlijk begrijp ik de wens om hem te behouden, en die keus is uiteraard een persoonlijke...
Dan kun je alle D5 diesels en VW diesels ook wegdoen,ze roken allemaal bij een beetje belasting!
Niet te spreken van sommige V50 diesels,die kunner er ook wat van.
Een roettest is een momentopname,de zin en onzin ervan begrijpt niemand,zelfs de apk keurmeesters van RDW niet,dus de meesten laten het ook achterwege bij een herkeuring.

Geplaatst: 07.12.2011 - 16:01
door Walter
laat de keurmeester dan niet een printje van de roetmeting zien?