Pagina 1 van 2
Achter een V60 bij duisternis
Geplaatst: 11.12.2011 - 16:18
door gsx750r
Op dit forum is al heel veel geschreven over allerlei soorten verlichting waarbij kreten als 'petjes-auto' , 'kermisverlichting' enz. niet van de lucht waren
Óók over of de S60/V60 nu wél of niet mooi is.
Nu heb ik gisteren voor de eerste keer het bijzonder twijfelachtig genoegen gehad in het pikkedonker achter een V60 te rijden.
Tja, trek het je vooral niet aan en wees gewoon trots en gelukkig met je V60 maar over kermisverlichting gesproken ......... die twee ledslierten zien er echt niet uit ! Dat straalt beslist geen klasse uit.
Goed zichtbaar ? Ja, dát mag je wel stellen maar ook veilig .......je krijgt er lasogen van en die slierten, die zich precies op ooghoogte bevinden, branden gewoon in op je netvlies. Onbegrijpelijk dat dit wordt goedgekeurd.
En dan hier maar discussiëren over 2 mistachterlichten ........ !
Omdat inhalen niet tot de mogelijkheden behoorde ben ik gewoon maar langzamer gaan rijden en zelfs gestopt om te wachten tot hij uit het zicht verdwenen was.
Rob
Geplaatst: 11.12.2011 - 16:24
door ovlov058
Tijd voor dimmende voorruiten

Geplaatst: 11.12.2011 - 16:24
door 945i
Rob, tegenwoordig zijn remmen niet zo goed als vroeger......, komt bij dat de smog veel erger is these days. Reden genoeg om felle achterlichten te maken, opdat een ieder je goed kan zien.
Geplaatst: 11.12.2011 - 16:29
door Laguna-S60
Al eens achter een nieuwe 9-5 gereden in het donker

Geplaatst: 11.12.2011 - 16:36
door Franswa
Al eens achter een vrachtwagen gereden met "100.000" lichten?
Geplaatst: 11.12.2011 - 19:26
door Iroll
En dan hier maar discussiëren over 2 mistachterlichten ........ !
De achterlichten van de moderne Volvo's had ik al genoemd als erg ergerlijk in het mistachterlichten topic. Hopeloos dat ze precies op ooghoogte zitten. Helemaal als er een voor je staat bij een stoplicht met de voet op de rem. Dan voelt het of ze ter plekke een gat in je netvlies willen branden.
Geplaatst: 11.12.2011 - 19:39
door Franswa
Ik reed gisteren achter iemand die helemaal geen licht aan had in het donker, was wel op een verlichte weg maar hij had het te druk met bellen.
Nu win ik zeker: 2 irritante dingen :lol!:
Geplaatst: 11.12.2011 - 19:41
door 945i
Een verademing was dat zeker, geen achterlichten... Hoef je geen

op.
Geplaatst: 11.12.2011 - 21:25
door Iroll
Nu win ik zeker: 2 irritante dingen
_________________
Je bent door voor het tosti ijzer!
Geplaatst: 11.12.2011 - 21:33
door gsx750r
Wellicht ten overvloede maar deze topic is echt bloedserieus bedoeld.
Natuurlijk zijn er meer auto's met hinderlijk felle achterlichten maar op dit forum wil ik me beperken tot een Volvo en wel de V60.
John haalt de smog aan en dat is nu net het punt. Of iedereen het begrip
Lichtvervuiling kent weet ik niet maar ik woon in het gebied waar men nog steeds kan adverteren met dit soort teksten:
Sterren kijken in Portugal n.l de Alentejo.
In het begin toen ik hier woonde had ik dat ook niet zo bewust in de gaten maar onder voorbehoud dat het niet mistig is, is het hier altijd helder. Zeg maar altijd een scherp beeld. Het is hier overdag t.o.v. Nederland altijd lichter zelfs bij bewolkt/regenachtig weer maar dit alles houdt ook in dat donker hier dan ook donker is. Gewoon pikzwart en geen licht.
En onder die omstandigheden zijn in ieder geval de achterlichten van een V60 gewoon idioot fel en bijzonder storend, zo niet gevaarlijk. De totale lengte en vorm van die ledsliert maakt het alleen nog maar erger. Natuurlijk valt dat allemaal wel mee vanaf een grote afstand maar als je erachter rijdt op een normale afstand is dat gewoon niet te doen. Iroll verwoord dat treffend.
En daarom verbaast het mij echt dat dit bij het verlenen van een typegoedkeuring kennelijk zonder meer geaccepteerd wordt. Zo maar een gedachte die bij me opkwam maar zou het niet mogelijk zijn om de intensiteit automatisch aan te passen aan de lichtomstandigheden d.m.v. een sensor ? Een goed computerbeeldscherm heeft ook een sensor waarmee de helderheid aan de lichtomstandigheden wordt aangepast en dat werkt voortreffelijk en is naar mijn idee ook beter voor je ogen.
Rob
Geplaatst: 11.12.2011 - 21:43
door 945i
In dit gedeelte van Drenthe kennen we ook nog echte duisternis.. En inderdaad, fel licht is dan extra irritant.
Geplaatst: 12.12.2011 - 02:04
door Thom
Mag ik de TS een zeurkous noemen? Allemachtig hee, stoppen omdat een V60 fraaie moderne LED verlichting heeft aan de achterzijde..
Geplaatst: 12.12.2011 - 12:34
door Steyn
Hier in de Randstad ben ik juist blij met goed zichtbare achterlichten. Zeker tijdens zware regen zijn deze goed te zien. Vergelijk het maar eens met de achterlichten van een wat oudere auto. Deze zie je amper.
Toen het derde remlicht geïntroduceerd werd speelde er een soortgelijke discussie, maar nu is iedereen er aangewend en hoor je er niemand meer over...
Geplaatst: 12.12.2011 - 12:40
door 945i
Welke discussie over het derde remlicht?
Geplaatst: 12.12.2011 - 12:46
door sgt.flippy
Thom schreef:Mag ik de TS een zeurkous noemen? Allemachtig hee, stoppen omdat een V60 fraaie moderne LED verlichting heeft aan de achterzijde..
Absoluut...
Remlichten kunnen tegenwoordig wel heel erg sterk zijn, zeker als je erachter stil staat.
Maar gewone lichten hebben me tot nu toe nog niet echt gestoord.
Vind het erg jammer trouwens dat de C30 bij de facelift niet is geupdate met led lampen.
Geplaatst: 12.12.2011 - 18:11
door Steyn
945i schreef:Welke discussie over het derde remlicht?
Dat ze teveel licht gaven, vooral ten opzichte van twee remlichten.
Geplaatst: 12.12.2011 - 18:34
door 945i
Ow, die heb ik dan even gemist.
Moest vandaag even een "klap op het achterlicht" reparatie uitvoeren omdat een achterlicht het niet meer deed... Morgen even frisse lampjes kopen.
Iemand al eens LEDlampjes getest in een achterlichtunit?
Geplaatst: 12.12.2011 - 18:37
door diesel01
Ik denk dat het in conflict komt met can-bus..
Geplaatst: 12.12.2011 - 18:40
door 945i
Ja, klopt, bij de nieuwere types zal het gaan conflicteren.
Geplaatst: 12.12.2011 - 18:55
door D5R-Design
In die Magnet marreli rommel zal het niet veel uit maken
De enige bus in die multipla is de auto zelf...
