Pagina 1 van 8

Volvo V60 Plug-in Hybrid leverbaar voor 64.695 euro

Geplaatst: 13.12.2011 - 09:29
door Ben
De Volvo V60 Plug-in Hybrid is het technisch meest geavanceerde model ooit van Volvo Car Corporation. 's Werelds eerste plug-in hybride met dieselmotor is een zeer krachtige, op prestaties gerichte, elektrisch aangedreven én hybrideauto.
De Volvo V60 Plug-in Hybrid biedt de bestuurder drie mogelijkheden:

tot vijftig kilometer volledig elektrisch aangedreven rijden (0 gram CO2
superefficiënte hybrideaandrijving met een brandstofverbruik van 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 49 g/km;
het vermogen van 210 kW (285 pk) volledig benutten om van 0 naar 100 km/uur te accelereren in slechts 6,9 seconden.
De Volvo V60 Plug-in Hybrid is vanaf 2012 te koop, vanaf 64.695 euro.



Feiten:
- Na de eerste duizend exemplaren voor modeljaar 2013 gaat de productie van de V60 Plug-in Hybrid vanaf modeljaar 2014 omhoog naar vijfduizend per jaar.
- Ongeveer 30 procent van het totale volume is bedoeld voor Zweden en de andere Scandinavische landen. Nederland, Duitsland, Zwitserland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië krijgen elk tussen de 5 en 15 procent van de productie.
- Volvo Car Corporation verwacht dat 80 procent van de totale verkoop leaseauto's zullen zijn.
- De Volvo V60 Plug-in Hybrid is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Volvo Car Corporation en de Zweedse energieleverancier Vattenfal. De twee bedrijven hebben het project samen gefinancierd.

- De eerste V60 Plug-in Hybrides voor de Nederlandse markt zijn in een gelimiteerde oplage beschikbaar en men verwacht deze eerste serie onder de naam - Pure Limited- aan de zakelijke markt te verkopen.

- De V60 Plug-in Hybrid is in de kleur Electric Silver leverbaar. Het interieur is van zwarte lederen bekleding voorzien, met contrasterende stiksels en panelen van blauwgrijs hout. Voor de Nederlandse markt betreft het een zeer complete standaard uitvoering, met onder andere Volvo On Call, RTI navigatiesysteem, elektrisch verstel- en verwarmbare voorstoelen en een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak
- De voorwielen worden aangedreven door de vijfcilinder 2,4-liter turbodieselmotor met 158 kW (215 pk) en een maximumkoppel van 440 Nm. De auto is uitgerust met een automatische zestrapstransmissie.
- De achteras wordt aangedreven door een elektromotor van 52 kW (70 pk). De elektromotor krijgt stroom van de 11,2 kWh sterke lithium-ion-accu's onder de vloer van de bagageruimte.
- De bestuurder kiest de gewenste rijmodus via drie knoppen die de auto elk een ander temperament geven: Pure, Hybrid en Power.
- In de Pure-modus wordt de auto uitsluitend door de elektromotor aangedreven, met een actieradius van maximaal vijftig kilometer.
- In de Hybrid-modus werken de diesel- en de elektromotor samen om de CO2-uitstoot te beperken tot slechts 49 g/km (gecombineerd verbruik volgens Europese meetcyclus, de NEDC norm) bij een gemiddeld verbruik van 1,9 l/100 km. De auto heeft een actieradius van zo'n duizend kilometer.
- In de Power-modus is alle technologie erop gericht om de prestaties van de auto naar het hoogste niveau te brengen. De diesel- en elektromotor leveren een gecombineerd vermogen van 158 kW (215 pk) plus 52 kW (70 pk) en een maximumkoppel van 440 plus 200 Nm. De auto accelereert in 6,9 seconden van 0 tot 100 km/uur.
- De V60 Plug-in Hybrid is op te laden via een standaard stopcontact (230 volt). Volledig opladen met 10 ampère duurt 4,5 uur. Met 16 ampère neemt dat slechts 3 uur in beslag; opladen met 6 ampère duurt 7,5 uur.


Quotes:
Stefan Jacoby, President en CEO van Volvo Car Corporation:
'Met de V60 Plug-in Hybrid geven we onze leidende positie in elektrisch rijden een boost. Geen van onze concurrenten biedt klanten namelijk zo'n ingenieuze auto. We hebben de hybridetechnologie naar een geheel nieuw niveau gebracht.'
'De mogelijkheid om te kiezen uit drie rijmodi maakt de V60 Plug-in Hybrid superieur aan alle andere hybrides op de markt. Dankzij de Pure-, Hybrid- en Power-knoppen is de V60 Plug-in Hybrid de perfecte keuze voor de klant die een minimale CO2-uitstoot wenst, met maximaal rijplezier.'
'Er is ontzettend veel interesse vanuit de markt. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de eerste duizend exemplaren van V60 Plug-in Hybrid al verkocht zijn voordat de productie komende herfst begint.'

Geplaatst: 13.12.2011 - 09:41
door 945i
Mooie prijs, daar gaan ze er vast wel 10 van verkopen in Nederland.

Geplaatst: 13.12.2011 - 09:48
door Rob Bakker
De prijs is wel een tegenvaller. Er werd op diverse sites gesuggereerd dat het tussen de 50 en 60 zou zitten....

Geplaatst: 13.12.2011 - 09:56
door rsnhakan
Dat is echt veel geld..

Geplaatst: 13.12.2011 - 09:56
door Jolly Breeze Racing
Jammer, had ook gehoopt dat het circa 55 duizend was geweest

Geplaatst: 13.12.2011 - 09:57
door hotpants
945i schreef:Mooie prijs, daar gaan ze er vast wel 10 van verkopen in Nederland.

Ga er maar vanuit dat ze op voorhand voor modeljaar 2013 allemaal verkocht zijn. ALs je na gaat dat er voor de zakelijke rijder enkel voordelen zijn! 0% bijtelling. BTW aftrekbaar over aanschafprijs ivm geen BPM, dus bijna 12.500 euro BTW!

Dit is inmiddels en wordt een hit!

Geplaatst: 13.12.2011 - 10:02
door Rob Bakker
Jolly Breeze Racing schreef:Jammer, had ook gehoopt dat het circa 55 duizend was geweest
Ik zou zelf ook serieus aan het rekenen gegaan zijn bij een prijs van 55 duizend euro. Wel jammer dat er qua kleur en bekleding totaal geen keuze is. verdere uitrusting zal wel prima in orde zijn.

De besparing op brandstof en wegenbelasting is zeer interessant en geeft een positieve draai aan de berekening, ook al zal het verbruik vast niet gehaald worden ;)

Geplaatst: 13.12.2011 - 10:02
door rsnhakan
hotpants schreef:ALs je na gaat dat er voor de zakelijke rijder enkel voordelen zijn! 0% bijtelling.
7% bijtelling?

Geplaatst: 13.12.2011 - 10:03
door 945i
We schrijven mee, voorinschrijving MY2013 V60 hybrid;
1. Hotpants
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Geplaatst: 13.12.2011 - 10:06
door Oceanracer
Even over die actieradius van 1000 km... Ik vind dat wel erg weinig! Want dat is in de hybrid-modus. Dat houdt dus in dat in de power-modus (en die zal welhaast iedere bestuurder gebruiken, zie de gemiddelde prius-bestuurder) die actieradius nog minder zal zijn. Dat wordt dan vaak stroom én diesel tanken!

Die 65 mille is inderdaad geen kattenpis zeg!

Geplaatst: 13.12.2011 - 10:11
door 945i
Met de multivla rij ik ook 1000km op een tank. ;)

Maar er zal wel een kleinere tank inzitten om ruimte te maken voor de accu's Erwin..

Geplaatst: 13.12.2011 - 11:04
door Walter
Het artikel staat nu ook op onze site, compleet met een filmpje en alle foto's die nu zijn vrijgegeven.

Een paar afbeeldingen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 13.12.2011 - 11:08
door hotpants
rsnhakan schreef:
hotpants schreef:ALs je na gaat dat er voor de zakelijke rijder enkel voordelen zijn! 0% bijtelling.
7% bijtelling?

Dat is voorlopig van de baan...

Geplaatst: 13.12.2011 - 11:35
door NielsPHEV
Ik neem aan dat het een incl BTW prijs is.... aangezien er geen bpm opzit valt de feitelijke zakelijke prijs dan nog wel mee. Als ie idd 0 % bijtelling is (en blijft) dan wil ik er wel eentje hebben

Geplaatst: 13.12.2011 - 11:36
door Ben
Als ik nog zakelijk een auto zou rijden was het zeker een kandidaat geweest.

Geplaatst: 13.12.2011 - 12:20
door 945i
Ik heb even gemist wat voor een versnellingsbak hierin komt.... :?

Geplaatst: 13.12.2011 - 12:24
door Iroll
945i schreef:Ik heb even gemist wat voor een versnellingsbak hierin komt.... :?
`

- De voorwielen worden aangedreven door de vijfcilinder 2,4-liter turbodieselmotor met 158 kW (215 pk) en een maximumkoppel van 440 Nm. De auto is uitgerust met een automatische zestrapstransmissie.

Geplaatst: 13.12.2011 - 12:27
door V480-S60
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk schrik van deze prijs. Dit is niet in overeenstemming met de berichten die ik heb gehoord.
Het blijft dus whishful thinking geweest te zijn.

Geplaatst: 13.12.2011 - 12:35
door 945i
@Iroll, ja, maar de elektromotor op de achteras staat vast niet in verbinding met die bak...

Geplaatst: 13.12.2011 - 12:50
door olson
V480-S60 schreef:Ik moet zeggen dat ik behoorlijk schrik van deze prijs. Dit is niet in overeenstemming met de berichten die ik heb gehoord.
Het blijft dus whishful thinking geweest te zijn.
Was er niet iemand op t forum die zich al ingeschreven had op deze wagen voor een 'lage' 52000 euro? Zal even tegenvallen dan.