Pagina 1 van 1
Volvo 440 word te warm.
Geplaatst: 14.12.2011 - 15:41
door jasper0546
Goeiemiddag mede-volvo rijders,
Sinds 2 maanden ben ik de trotse eigenaar van een Volvo 440 Automaat uit 1992.
Sinds 2 weken word de motor te heet bij het stilstaan in de file, zelfs tot in het rode gedeelte en zelfs het rode lampje begint aan te slaan. Ook begint het erg te stinken.
Tot nu toe heb ik altijd nog door gereden, maar ik ga niet meer met een fijn gevoel de file in.
Als de file weer voorbij en je rijd 1 minuut weer 120 dan is de temperatuur weer normaal.
Zou iemand hier misschien weten wat het probleem zou kunnen zijn?

Geplaatst: 14.12.2011 - 15:49
door Broabander
- genoeg (heldere) koelvloeistof?
- word je radiator wel warm als de motor zo heet is?
- slaat de fan aan als de motor iets boven de helft komt op de temperatuurmeter?
Daarnaast (als dit alles het niet is) zou je de thermostaat kunnen vervangen; mogelijk gaat deze niet open.
Geplaatst: 14.12.2011 - 16:03
door Rik_J
Mocht het je thermostaat zijn (grote kans dat dit zo is) koop dan een originele thermostaat bij de Volvo dealer. Ik heb nu al 2 andere gehad (niet origineel) die het NIET goed doen.
Dus bespaar je zelf geld en moeite en koop meteen de goede. Kosten zijn onder de 30 euro, dus is allemaal wel te overzien denk ik zo.
Geplaatst: 14.12.2011 - 16:21
door jasper0546
Bedankt voor de snelle reacties.
- Over het koelvloeistof kan ik helder zijn, het stinkt nogal en ziet er niet meer zo heel helder uit. Had al keer eerder het plan om het helemaal te verversen.
- Als de temperatuurmeter in het rood staat zijn er geen problemen met de radiator.
- Het punt van de fan klinkt mij ineens bekend in de oren.
Als je normaal na een stevig ritje uitstapt, hoor je de fan nog 20 seconden doorratelen.
Nu heb ik dat eigenlijk al een tijdje niet meer gehoord.
Zou het daar aan kunnen liggen?
Geplaatst: 14.12.2011 - 16:23
door Iroll
Je radiateur fan slaat niet aan. Na een rit de auto stationiar laten lopen en wachten tot de fan aanslaat als de meter tegen het rood aanstaat. Slaat die niet aan dan de sensor in de rechter zijkant van de radiateur vervangen.
Als de thermostaat stuk is blijft die nl open staan en wordt de motor juist niet warm.
Geplaatst: 14.12.2011 - 17:02
door Broabander
Iroll, zou, in uitzonderlijke gevallen, het niet voor kunnen komen dat de thermostaat kuist dicht blijft?
Geplaatst: 14.12.2011 - 17:15
door Iroll
Broabander schreef:Iroll, zou, in uitzonderlijke gevallen, het niet voor kunnen komen dat de thermostaat kuist dicht blijft?
Ze zijn zo gemaakt dat als ze stuk gaan ze open blijven staan, dan kan je blok iig niet te heet lopen.
Theoretisch zou het misschien kunnen, maar ik heb het nog nooit meegemaakt of van gehoord dat er een dicht bleef zitten.
Geplaatst: 15.12.2011 - 09:57
door Rik_J
Als jouw koelvloeistof zo vies is en stinkt, is het hoognodig deze eens te vervangen. Of dit nou het probleem is of niet, het is niet echt goed voor je blok. Ook alle leidingen doorspoelen zou dan geen overbodige luxe zijn.
Geplaatst: 15.12.2011 - 12:29
door wpee
Aangezien het met normaal rijden wel goed is, verwacht ik met grote zekerheid dat de FAN niet aanslaat. Check eerste even de FAN door er 12 V op te zetten. Doet deze het dan is de thermostaat in de radiateur zwaar verdacht.
Geplaatst: 07.03.2012 - 14:26
door side440
ik denk dat het de sensor is van je fan dat die defect is dat had ik een paar maand trug ook