Dag allen,
Ik heb een lekke voorband dus moet ik beide voorbanden vervangen. Momenteel heb ik een maat van 185/55 R15. Moet ik dan ook perse dezelfde maat weer hebben of kan ik ook een andere maat pakken? Wat raden jullie aan?
Zelfde bandenmaat?
- Iroll
- 6th Gear member
Je kan een andere maat nemen. 195/50-15 bijv. die wijkt 1,5% af qua afroldiameter. Hier kan je laten uitrekenen hoeveel je gewenste maat afwijkt van origineel. Ik zou niet verder gaan als 205 wat breedte betreft. Breder gaat aanlopen met sturen.
- Iroll
- 6th Gear member
A) Sommigen vinden het mooier smoelen een brede en lage band.
B) Een lage band geeft een beter weggedrag in de bochten, een hogere band geeft meer comfort omdat er meer rubber zit tussen weg en velg die hobbels opvangen.
C) een brede band geeft bij droog meer grip doordat er meer rubber in contact is met de weg. Maar geeft wel weer eerder kans op aquaplanning wanner het profiel op raakt.
B) Een lage band geeft een beter weggedrag in de bochten, een hogere band geeft meer comfort omdat er meer rubber zit tussen weg en velg die hobbels opvangen.
C) een brede band geeft bij droog meer grip doordat er meer rubber in contact is met de weg. Maar geeft wel weer eerder kans op aquaplanning wanner het profiel op raakt.
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Wat dacht je van de band plakken?!
Wil je toch perse een ander bandje, gewoon de originele maat houden. Anders moet je 4 andere ( ik zie er geen nut in )
Wil je toch perse een ander bandje, gewoon de originele maat houden. Anders moet je 4 andere ( ik zie er geen nut in )
- Iroll
- 6th Gear member
Knap dat jij een autoband kan plakken!
Je kan er hooguit een prop inschieten, maar ik raad het niet aan. Meestal is de wang behoorlijk beschadigd als je een stuk met een leeg lopende band hebt gereden. Dus kies voor veiligheid en vervang!
Je kan er hooguit een prop inschieten, maar ik raad het niet aan. Meestal is de wang behoorlijk beschadigd als je een stuk met een leeg lopende band hebt gereden. Dus kies voor veiligheid en vervang!
-
- 2nd Gear member
Plakken sowieso niet. Heb namelijk een aantal maanden geleden velgen gekocht en daar zaten deze banden nog omheen. Linksvoor was er sowieso al niet goed aan toe dus nu die lek is kan ik em maar beter net zo goed vervangen! Kan ik voor maar beter net zo goed vervangen, toch?
-
- 1st Gear member
Ja en nee.
Op een as nooit twee verschillende maten monteren zeker niet op de aangedreven as! Als jij twee verschillende banden monteert op de aangedreven as zal het differentieel altijd het snelheidsverschil moeten compenseren. Hierdoor zal deze aanzienlijk harder kunnen slijten.
Zolang je geen permanente 4x4 of een ABS hebt kun je wel verschillende bandenmaten op de beide assen zetten.
De achteras (die niet is aangedreven) kun je wel langere tijd verschillende bandenmaten hebben. De wegligging zal er echter niet beter door worden.
mvg
db
Op een as nooit twee verschillende maten monteren zeker niet op de aangedreven as! Als jij twee verschillende banden monteert op de aangedreven as zal het differentieel altijd het snelheidsverschil moeten compenseren. Hierdoor zal deze aanzienlijk harder kunnen slijten.
Zolang je geen permanente 4x4 of een ABS hebt kun je wel verschillende bandenmaten op de beide assen zetten.
De achteras (die niet is aangedreven) kun je wel langere tijd verschillende bandenmaten hebben. De wegligging zal er echter niet beter door worden.
mvg
db
-
- 3rd Gear member
Ben het Dirtbag eens.
Er is me verteld dat je officieel niet eens twee verschillende type/merk banden op dezelfde as mag hebben. (ook al hebben ze dezelfde afmetingen)
Er is me verteld dat je officieel niet eens twee verschillende type/merk banden op dezelfde as mag hebben. (ook al hebben ze dezelfde afmetingen)
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 1st Gear member
De laatste keer dat ik het APK boek er op na sloeg stond er een vermelding dat er op 1 as geen twee verschillende soorten karkas soort mag hebben. Dus geen diagonaal EN een radiaal band op 1 as. Dit is een erg antieke regel, kan zijn dat die inmiddels is afgeschaft.
Nu gebruiken we tegenwoordig alleen maar diagonaaltjes radiaaltjes op auto's dus die zorg is er niet meer. (natuurlijk radiaal, verkeerde neergezet zoals 645I &T_W al aangeven)
Ikzelf heb op de achteras wel twee verschillende typen band van dezelfde fabrikant in dezelfde maat. Dat zou ik dus niet doen op de vooras. Als ik een reserve wiel er op zet kan het nog even (max 50 km, liefst geen snelweg).
mvg
db
Nu gebruiken we tegenwoordig alleen maar diagonaaltjes radiaaltjes op auto's dus die zorg is er niet meer. (natuurlijk radiaal, verkeerde neergezet zoals 645I &T_W al aangeven)
Ikzelf heb op de achteras wel twee verschillende typen band van dezelfde fabrikant in dezelfde maat. Dat zou ik dus niet doen op de vooras. Als ik een reserve wiel er op zet kan het nog even (max 50 km, liefst geen snelweg).
mvg
db
- Iroll
- 6th Gear member
Dit is een denkfout.Ikzelf heb op de achteras wel twee verschillende typen band van dezelfde fabrikant in dezelfde maat. Dat zou ik dus niet doen op de vooras. Als ik een reserve wiel er op zet kan het nog even (max 50 km, liefst geen snelweg).
Juist op de achteras altijd dezelfde banden, daar horen ook de banden te zitten met het meeste profiel. Achter bepaalt de sporing en die moet zo goed mogelijk zijn om slippen te voorkomen. Als er voor iets niet lekker zit voel je dat gelijk in het stuur en pas je je rijstijl aan. Als het achter fout zit dan gaat het gelijk ook goed fout omdat je niet of te laat gewaarschuwd word. Een lekke band voel je voor ook veel eerder als achter. Achter voel je het vaak pas in een bocht als je er uitvliegt.
Het beste is natuurlijk op alle assen dezelfde banden met meer dan voldoende profiel, daar niet op besparen!
- t_w
- 4th Gear member
Opgelost945i schreef::-kDirtbag schreef:
Nu gebruiken we tegenwoordig alleen maar diagonaaltjes radiaaltjes op auto's dus die zorg is er niet meer.

Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Het is andersom: op een as mogen alleen banden met dezelfde maat, maar wel verschillende merken.sleutelaar schreef:Ben het Dirtbag eens.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Karkasstructuur moet gelijk zijn en de maat ook. En dan is er ook nog iets met de loadindex.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
Iroll schreef:de achteras heeft een band met goed profiel en een band met bijna nieuw profiel. Spijtig genoeg had ik twee identieke banden op de achteras waarvan er 1 een snede tot het canvas had van 6 cm lang. Daarop heb ik besloten om direct die ene band te vervangen.
Dit is een denkfout.
Juist op de achteras altijd dezelfde banden, daar horen ook de banden te zitten met het meeste profiel. Achter bepaalt de sporing en die moet zo goed mogelijk zijn om slippen te voorkomen. Als er voor iets niet lekker zit voel je dat gelijk in het stuur en pas je je rijstijl aan. Als het achter fout zit dan gaat het gelijk ook goed fout omdat je niet of te laat gewaarschuwd word. Een lekke band voel je voor ook veel eerder als achter. Achter voel je het vaak pas in een bocht als je er uitvliegt.
Het beste is natuurlijk op alle assen dezelfde banden met meer dan voldoende profiel, daar niet op besparen!
Zodra de slechtste band van de twee op begint te raken koop ik twee banden en gaat de betere op het reservewiel, aangezien dat gewoon een compleet andere maat is.
En inderdaad, achteras beter profiel, aangezien er minder aslast is en daardoor eerder kans op aquaplanen
mvg
db
- Iroll
- 6th Gear member
Dat klopt alleen als je strak rechtdoor stuurt en je spoor-en bandbreedte voor en achter gelijk is. In bochten trekt elke band zijn eigen spoor en krijgen de achterbanden extra water te verwerken door de voorbanden die het water opzij gooien. En juist in de bochten ligt het aquaplanning monster gniffelend te wachten om de achterwielen een gooi naar buiten te geven mbv zijn grote vriend de centrifugaalkracht.945i schreef:Ook minder water, dus dat streept weer tegen elkaar weg.
Bandenspoor in de sneeuw