Pagina 1 van 1

Spontaan hoger diesel verbruik

Geplaatst: 16.12.2011 - 18:51
door jarnokuik
Tijdens het rijden schiet af en toe spontaan het diesel verbruik omhoog.
Dit gebeurd gemiddeld 1x per tank dus zo'n 750 km. Auto blijft verder goed lopen, alleen laag in toeren schokt de auto dan iets.

Het verbruik bij 80 km/u schiet dan van 3,8/100 naar 7,0/100. Op het moment dat het gebeurd voel je een klein schokje in de auto alsof je de cruise control 1 tandje lager zet.

Iemand bekend met dit probleem, volgende garage kan ik er mee door rijden, maar lijkt me toch niet echt normaal.

Geplaatst: 16.12.2011 - 18:58
door kip88
Heeft de auto een roetfilter?Anders zit daar waarschijnlijk het probleem.

Geplaatst: 16.12.2011 - 19:02
door jarnokuik
Roetfilter is tijdens de beurt nagekeken en goed bevonden.

Moet toegeven dat ik een leek ben op auto gebied en dan maar moet geloven wat de garage zegt...

Geplaatst: 16.12.2011 - 19:49
door dewae
Dit is het gekende proces van regeneratie van het roetfilter (gesloten systeem).

Wanneer deze vol zit wordt er opdracht gegeven tot een extra naverbranding, waarvoor extra Diesel nodig is.

Normaliter gebeurt dit effectief om de 750 à 800 km.

Je roetfilter werkt dus keurig.

Geplaatst: 16.12.2011 - 23:32
door kip88
Klopt inderdaad wat dewae zegt, heb dat zelf ook gemerkt bij een D5. Gasresponse en soepelheid van de motor is dan ook niet echt optimaal.

Geplaatst: 18.12.2011 - 02:06
door V50-Mart
Dus als er een regeneratie plaatsvind, dan schokt de auto even, en reageert de motor (aanzienlijk) langzamer op je gaspedaal? Als dat nou gebeurt terwijl je maar een klein stukje rijdt en de auto weer uitzet....begint dat proces dan opnieuw zodra je weer start en gaat rijden? welke afstand zou ik het beste kunnen rijden om eens een complete regeneratie te laten uitvoeren? en maakt snelheid daarbij nog uit?

Geplaatst: 18.12.2011 - 03:36
door chris_zweden
V50-Mart schreef:Dus als er een regeneratie plaatsvind, dan schokt de auto even, en reageert de motor (aanzienlijk) langzamer op je gaspedaal? Als dat nou gebeurt terwijl je maar een klein stukje rijdt en de auto weer uitzet....begint dat proces dan opnieuw zodra je weer start en gaat rijden? welke afstand zou ik het beste kunnen rijden om eens een complete regeneratie te laten uitvoeren? en maakt snelheid daarbij nog uit?
Ja begint opnieuw, daarom hebben koeriers de roetfilter eruit gehaald wegens de vele korte ritten. Regeneratie begint vanaf 80km/h en duurt minstens 10km.

Geplaatst: 18.12.2011 - 10:43
door isomo
Toch enige nuance : regeneratie proces wordt pas opnieuw in gang gezet wanneer de hele uitlaatlijn voldoende op temperatuur is gekomen.

Dus niet onmiddelijk na een koud start.

Auto's die continu korte trips maken, waarbij de uitlaatlijn nooit de kans krijgt om voldoende op te warmen, krijgen te maken met een (overàvolle roetfilter en krijgen deze boodschap op BC.

Dealer dient dan via electronische weg regeneratie op gang te brengen. Duurt ongeveer 45 min.

Geplaatst: 18.12.2011 - 14:08
door V50-Mart
ok, bedankt voor de info.

Geplaatst: 18.12.2011 - 15:23
door jarnokuik
Dus als ik het goed begrijp is dat een normaal proces.
Echter kan ik mij niet voorstellen dat na 750 a 800 km het roetfilter vol zit? Of zit het roetfilter vol en moet deze vervangen worden?

Nogmaals ik ben een leek. In ieder geval erg bedankt voor de verkregen informatie.

Geplaatst: 18.12.2011 - 17:44
door isomo
Je moet hem niet vervangen! Hij wordt schoongebrand.

Geplaatst: 18.12.2011 - 22:48
door Elveka
Om het roetfilter regelmatig schoon te branden heb je inderdaad extra brandstof nodig én een extra additief "eolys". Na 60000km moet de voorraad eolys worden bijgevuld (op de factuur eolys kit genaamd) en na 120000km is het roetfilter "versleten" en moet vervangen worden.

Geplaatst: 19.12.2011 - 11:58
door jarnokuik
Ok helder genoeg.

Dank voor de informatie.