Pagina 1 van 1

C70 Winterproblemen: onrustige motor, olie en koelvloeistof

Geplaatst: 17.12.2011 - 16:17
door Veneficus
Vorig jaar heb ik ongeveer dezelfde problemen gehad, maar voordat ik ze kon laten checken waren ze alweer weg. Sinds een week heb ik de volgende problemen (weer):

- hoog benzineverbruik
- onrustige motor bij stationair draaien en lage toeren (gepaard met licht dimmende verlichting)
- hoog olie- en koelvloeistofverbruik
- waarschuwingslampje van motor (oranje) brandt

Vorig jaar heeft het motor lampje ook even gebrand, maar die was al snel weer weg. Het boekje geeft aan dat er dan een minder efficiente verbranding plaatsvindt. Lijkt me een symptoom, maar geen oorzaak. Hij stinkt inderdaad wel aardig, vooral bij stationair lopen.
Het olie- en koelvloeistofverbruik heb ik vorige winter ook meegemaakt. Ik heb toen de auto laten checken (systemen onder druk gezet etc) en er was niets te vinden. Ik gok op "normale" werking van metaal bij lage temperaturen. Lijkt me een kwestie van even goed op blijven letten.
Vorige herfst heeft mijn accu het begeven en is er een nieuwe accu in gekomen. Ik zag vandaag dat alle tellers recentelijk ge-reset zijn, wat betekent dat het systeem heel kort zonder stroom heeft gezeten. Vreemd genoeg doet de radio het nog wel (niet op security lock), dus heeft alleen de boordcomputer zonder stroom gezeten.
Ook had ik vorig jaar al eens last van een "doorstartende" motor (bij stationair heel even wegvallen en meteen weer starten). Dat heb ik ook gemeld, en daarvan werd gezegd dat het niet echt een probleem is, maar wel erg duur om te fixen. Dit heb ik dit jaar nog niet meegemaakt, maar dat zit er volgens mij wel aan te komen.


Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is????

C70 2.0T 1999

Geplaatst: 29.12.2011 - 23:02
door l1on
Geen idee verder wat het precies kan zijn, maar las op het 850forum dat misschien een controle van de carterventilatie wel wat kan verbeteren qua verbruik? Ik heb zelf een stage-0 (alle filters, olie, ontsteking, etc vervangen) toegepast en nog geen problemen verder behalve de genoemde accuproblemen.

Geplaatst: 30.12.2011 - 10:32
door mightyspawn
laat de lambda doormeten. die zorgen vaak voor vreemde problemen zonder dat je het echt merkt.

Geplaatst: 30.12.2011 - 13:23
door VolvoC70T5
motor stationair laten draaien..(natuurlijk wel bij een warme motor)
olie dop losdraaien en erop laten liggen..
gaat deze "dansen" dan is zeker weten je carterventilatie verstopt..
mocht dat het geval zijn niet te lang wachten met vervanging ivm je keerringen zich kunnen begeven door de druk...

Geplaatst: 30.12.2011 - 13:24
door VolvoC70T5
en controleer even alle massa kabels...
dat kan ook vage fouten veroorzaken mochten er een paar afliggen en of geknapt zijn..