Pagina 1 van 1

Wat is het + ruitensproeier

Geplaatst: 17.12.2011 - 16:25
door Edwin
Twee dingen.

Aan/om de linker aandrijfas zit een soort van rond cylinder-achtig ding wat aan de rechter aandrijfas niet zit. Ik kwam er van de zomer op de route du soleil achter toen we plotseling door een plas reden en de auto voor het gevoel een bromgeluid vanuit de voorwielophanging maakte. Bij de eerste stopmogelijkheid gelijk gekeken en niets geks ontdekt, behalve dan dat er dus aan de linkeraandrijfas wel zo'n ding zat en aan de rechter niet?
Achteraf bleek het geluid aan ruw asfalt i.c.m. plassen water te liggen :oops:

Nu was ik vandaag weer eens onder de auto aan het loeren en viel het weer op dus vandaar mijn vraag....
Zie foto hieronder.

Ten tweede, de ruitensproeier. Vandaag op de selweg wilde ik wissen, gebeurde er niets anders dan een paar druppels uit de sproeiopeningen. Achterruiterwisser deed het wel; sterker nog die spoot wel een meter boven het raam uit! :shock: Duidelijk een gevalletje waterdruk dacht ik gelijk (en gelukkig geen kapot motortje ofzo).

Thuis gekomen kap open en nog eens gesproeid en warempel ze deden het weer. Nadere bestudering van de slangen leerde dat als je de motorkap dicht doet en je een beetje pech hebt, het slangetje klem komt te zitten tussen kap en carrosserie.
Dit eens goed bekeken en ik moet zeggen dat dat slangetje er wel heel knullig bij ligt en een beetje onhandig om het scharnier van de klep geleid zit. Het kost zelfs geeneens veel moeite om de klep dicht te krijgen met het slangetje ertussen zodat deze gewoon met een boogje tussen klep en spatscherm uitsteekt!

Herkent iemand dit en zijn er wellicht al zelfbedachte modificaties?

Gr. Edwin.

Geplaatst: 18.12.2011 - 14:16
door w.stif
Het lijkt mij een soort balance gewicht, of een antie torsie geval.
Wat betreft je ruitensproeier, daar ga ik ook eens naar kijken, zelf heb ik het idee dat je slangetje mogelijk iets te lang is.

Geplaatst: 18.12.2011 - 14:17
door w.stif
Na beter bestudering van je foto zie ik ook een heel net zwart rubbertje, is dat voor je stuur uitzwaai eindstop?

Geplaatst: 18.12.2011 - 15:59
door Edwin
w.stif schreef:Na beter bestudering van je foto zie ik ook een heel net zwart rubbertje, is dat voor je stuur uitzwaai eindstop?
Ja dat denk ik wel. Weet niet of het standaard erop zat? Ik weet wel dat de auto orgineel is afgeleverd met 17" Almathea's (ik heb er 16" op) en dat je bij 17" velgen i.d.d. uitslagbegrenzers moet monteren.
Of ik die nu dan gebruik omdat er nu 16" op zit weet ik niet ik weet wel dat de draaicirkel megagroot is. :shock: (helemaal t.o.v. een 240 waar ik ook wel eens in rijd!)

Gr. Edwin.

Geplaatst: 18.12.2011 - 22:31
door Fat Rat
Edwin schreef:
w.stif schreef:Na beter bestudering van je foto zie ik ook een heel net zwart rubbertje, is dat voor je stuur uitzwaai eindstop?
Ja dat denk ik wel. Weet niet of het standaard erop zat? Ik weet wel dat de auto orgineel is afgeleverd met 17" Almathea's (ik heb er 16" op) en dat je bij 17" velgen i.d.d. uitslagbegrenzers moet monteren.
Of ik die nu dan gebruik omdat er nu 16" op zit weet ik niet ik weet wel dat de draaicirkel megagroot is. :shock: (helemaal t.o.v. een 240 waar ik ook wel eens in rijd!)

Gr. Edwin.
Die van de 240 en meeste zoniet alle achterwiel aangedreven Volvo's is super klein, zelfs kleiner dan van menig kleine auto.

Geplaatst: 20.12.2011 - 08:47
door BlackcurrantV70
Ah de draaicircel van mijn goeie oude 240 estate mis ik nog dagelijks...zijn 82PK dan weer niet :-)

Geplaatst: 20.12.2011 - 21:26
door Fat Rat
BlackcurrantV70 schreef:Ah de draaicircel van mijn goeie oude 240 estate mis ik nog dagelijks...zijn 82PK dan weer niet :-)
Ik de draaicirkel van mijn 940 ook, het veelvuldig gas tanken dan weer niet(actieradius van geen 300KM).

Geplaatst: 27.12.2011 - 08:35
door Maus-met-Volvo
Om je assen zijn trillingsdempers, hoort er gewoon op, je ruitensproeier doet 't niet om dat er een terugslagklepje stuk is. Dan lopen de slangen leeg en bouwt ie alleen druk op de achterruitensproeier op...