Pagina 1 van 2
Stikstof in winterbanden
Geplaatst: 20.12.2011 - 15:52
door MyDJ
Hoor veel verhalen over stikstof in winterbanden,
wie heeft er stikstof in z'n winterbanden en waarom?
Hoor het graag!
Geplaatst: 20.12.2011 - 16:16
door Battlecruiser
Als je je banden met gewone lucht oppompt, zit er al voor 80% stikstof in, gratis en voor niks.
Als de banden na een tijdje wat zachter zijn, is er vnl. zuurstof uit en pomp je er weer wat bij, waardoor het stikstofpercentage weer hoger wordt.
De dure nonsens-stikstof van garagebedrijven zorgt trouwens ook nooit voor 100% vulling, want bij het oppompen zit er al 1 ato gewone lucht in, met 20% zuurstof dus.
Geplaatst: 20.12.2011 - 16:20
door Jers3n
Ik niet, ik vind het onzin.
Het klopt dat zuurstof sneller uit de banden verdwijnt dan stikstof. Echter lucht bestaat al voor ca. 80% uit stikstof, die ca. 20% zuurstof zal er dus langzaam uitlekken.
Door regelmatig de banden spanning te controleren, dit wordt ook nog steeds bij stikstof gevulde banden geadviseerd, vul ik de banden weer bij met dat zelfde mengsel met daar in 80% stikstof (lucht dus).
Daarnaast, vraag ik me altijd af waarom ze bij de 'bandenboer' de al aanwezige lucht er niet eerst uit halen?

Daar zit immers ook zuurstof in.
Dat het in vliegtuigbanden e.d. zit, ivm de hoge snelheid, warmte ontwikkeling, brandgevaar etc., snap ik ook. Maar voor de auto vind ik het redelijk nutteloos.
Geplaatst: 20.12.2011 - 17:29
door V70 T5 assen
Ik sluit me volledig aan bij het verhaal hierboven, het is alleen goed voor de beurs van de bandenboeren.
Geplaatst: 20.12.2011 - 20:45
door tuftuf
+1
Geplaatst: 20.12.2011 - 22:38
door MyDJ
Bedankt voor de reacties!
Geplaatst: 21.12.2011 - 11:27
door JeroenSpock
Altijd grappig dat stikstof verhaal.
Stikstof is 96% hoorde ik een collega zeggen. Als dan de zuurstof weg 'stroomt', wat ze beweren, vul je het bij. Dan heb je die 20% verloren lucht bijgevuld met 80% stikstof, en zit je alsnog op 96%.
Geplaatst: 21.12.2011 - 12:50
door diesel01
Iedereen moet dagene doen wat hem/haar tevreden stelt.
Ik heb met lucht regelmatig 5 tot 6 tienden verlies bij een maandelijkse controle, bij stikstof is er eens in het kwartaal 1 tot 2 tiende verlies.
Een verhaal uit de praktijk, voor mij dus stikstof..
Geplaatst: 21.12.2011 - 16:58
door Fredhead
Dat is wel heel extreem, dan is je keuze voor stikstof inderdaad niet voor niets.
Zelf met zuurfstof veel minder verlies, rond de 2tiende na een maand of 2/3, maar zou het ook zoveel zijn als diesel01 noemt dan zou ik ook snel voor stikstof gaan
Geplaatst: 21.12.2011 - 17:02
door 945i
Ik zou dan voor de velgreiniging/vervanging gaan... 4 lekkende banden kan nooit goed zijn.
Geplaatst: 21.12.2011 - 17:12
door Jers3n
Dan lijkt mij ook dat er meer aan de hand is dan het verdwijnen van de zuurstof, ik vind 2 tiende stikstof per maand ook te veel....
Hoeveel druk zou er trouwens verloren gaan als bij met lucht gevulde banden tot 2.5 bar alle lucht er uit loopt, dus ca 20% van de vulling boven de "normale buitenlucht druk"?
Even kort door de bocht --> buitenlucht is 1 bar, dan is 5 tot 6 tiende van 1,5 bar veel meer is dan 20%.....
Geplaatst: 21.12.2011 - 17:21
door V70 T5 assen
Toen ik de winterbanden er weer onder had gezet , was het verlies vanaf april in het rek tot 1 dec zelft minder dan 2 tiende.
Geplaatst: 21.12.2011 - 17:25
door diesel01
Ik heb bijna geen verlies met stikstof, ben er erg secuur in.
In mijn vrachtwagen tijd een klapper gehad door te weinig lucht in een band waardoor deze kapot sprong door de extra wrijving, je weet niet wat je overkomt op zo'n moment.
De velgrand is schoongemaakt, ook de ventielen zijn preventief vervangen.
Voor mij stikstof..
Geplaatst: 21.12.2011 - 17:33
door 945i
je hoort bijna geen verlies te hebben met gewoon lucht, is toch niet helemaal goed Tom.. :-k
Geplaatst: 21.12.2011 - 17:37
door ps-amazon
ik heb een tijdje in de linker banden stikstof en in de rechterbanden gewone lucht gedaan; via het tire monitoring systeem kan ik tijdens het rijden de spanning per band bekijken en ik heb gedurende enkele maanden tijd geen waarneembaar verschil tussen rechts en links kunnen ontdekken......wat je er ook in doet, al spuit je er purschuim in, het ontslaat je nooit van regelmatige spanningscontrole waardoor je tijdig inrijdingen en andere beschadigingen kan ontdekken
Geplaatst: 21.12.2011 - 18:29
door t_w
ps-amazon schreef:...wat je er ook in doet, al spuit je er purschuim in, het ontslaat je nooit van regelmatige spanningscontrole....
Het meest briljante en (naar mijn bescheiden mening) ook het enige juiste antwoord

Geplaatst: 21.12.2011 - 20:18
door diesel01
945i schreef:je hoort bijna geen verlies te hebben met gewoon lucht, is toch niet helemaal goed Tom.. :-k
Jij mag het zeg John, ik detecteer een groter verlies van lucht toz van stikstof.
Ik heb er alles aan gedaan, controle banden, velg, ventielen maar toch houdt ik verlies.
Daarom voor mij stikstof
Geplaatst: 21.12.2011 - 20:25
door 945i
Oppompen tot de maximale druk en dan in een bak water kijken.... Ergens is het spul toch poreus/lek.
Al is het alleen maar om het te weten...
Geplaatst: 24.03.2012 - 08:23
door silverado
Luchtverlies? Zou het ook met het merk / soort banden van doen kunnen hebben? We hadden een KIP caravan met Vredestein banden. Zette dat ding na de zomer met 3 bar in de stalling, en raad eens.... volgend seizoen stonden ze gewoon nog op 3 bar...! Terwijl onder mn Polo ook Vredsteins zitten (winterbanden) en die verliezen wel iets, een paar tiende bar in 3 mnd.
Onder mn V60 zitten toevallig ook Vredestein (wb) en ook hier een paar tiende bar weg. Terwijl de Conti zomerbanden dit niet hebben.
Geplaatst: 24.03.2012 - 08:45
door triplenickel
Ik zou wel eens willen weten wat het brandstofverbruik doet?
Lucht versus stikstof?