Pagina 1 van 2
automaat bij stilstaan
Geplaatst: 20.12.2011 - 16:48
door vipinholland
Beste Forumleden,
Ik rij sinds kort weer automaat en weet nou niet meer of ik hem wel of niet in z'n N moet zetten bij het stilstaan bij een stoplicht. Weet niet of dit per bak verschilt maar het gaat om een s80 2.5d uit 2000.
Weet niet of het zo hoort maar als ik stilsta in z;n D vind ik dat hij erg veel lawaai maakt. Bij mijn bmw(2.5tds) was dit voor mijn gevoel veel minder...
Geplaatst: 20.12.2011 - 17:38
door Fredhead
Ik laat zelf de automaat altijd in de D stand staan bij een verkeerslicht.
Is het bij een spoorwegovergang of iets dan gaat hij altijd in de N of P stand, aangezien je dan toch ruim van tevoren ziet wanneer je weer kan gaan rijden.
De automaten waar ik mee rijd maken dan trouwens niet meer geluid in de D dan in de N stand met stilstaan
Geplaatst: 20.12.2011 - 18:08
door rvo033467
Het hoeft niet perse. Ik houdt hem ook altijd in D. In geluiden heb ik geen verschil ongeacht de versnelling waar hij in staat.
Geplaatst: 20.12.2011 - 19:14
door vipinholland
Bedankt voor de antwoorden. Maar dan lijkt er wel wat mis te zijn met mijn auto. Hij maakt veel meer lawaai als hij in de D stilstaat.
Geplaatst: 21.12.2011 - 18:24
door rvo033467
Dan wordt het tijd voor een bezoekje aan de garage voor wat onderzoek.
Benieuwd wat dat dan kan zijn.
Geplaatst: 21.12.2011 - 19:01
door 945i
Misschien een resonantie ergens onder de auto, hitteschildje of uitlaat oid...
Kleine aanvulling op het in D laten staan, wat ik je kan aanbevelen is om voldoende afstand met de voorganger te houden om (vooral als je net van hogere snelheid hebt afgeremd) de auto om de 5-10 seconden een stukje te laten rollen.
Zo hou je de schijven recht.
Geplaatst: 21.12.2011 - 19:52
door Hans oet Twent
Mijn onderbuik gevoel doet mij ervoor zorgen dat ik zeker na stevig remmen de auto altijd in de N zet. Zeker bij regen. En ja ik laat de auto voor een stoplicht vaak in de D staan en laat hem dan zachtjes een stukje vooruit lopen om het kromtrekken van de schijven te voorkomen. Mijn partner doet dat ook... pffff. Maar ja toch voor 2 weken terug een gehele remmelarij revisie gehad. Dus zeg het maar of het zin had ja danwel nee. In het laatste geval was de zooi versleten.
Geplaatst: 21.12.2011 - 20:09
door Iroll
Kleine aanvulling op het in D laten staan, wat ik je kan aanbevelen is om voldoende afstand met de voorganger te houden om (vooral als je net van hogere snelheid hebt afgeremd) de auto om de 5-10 seconden een stukje te laten rollen.
Zo hou je de schijven recht.
_________________
Nadeel daarvan is dan weer dat je schijven en blokken sneller versleten zullen zijn. Dat is alleen nodig als je de schijven echt heet gestookt hebt door echt hard remmen. Het is beter om hem even in zijn N te zetten zodat de blokken vrij komen van de schijven en indien nodig de handrem erop, de achterschijven worden lang zo heet niet als de voorschijven.
Geplaatst: 21.12.2011 - 20:11
door Oceanracer
Bij veel automaten kun je er softwarematig voor kiezen de bak bij stilstand in de N te laten schakelen. Nadeel is dan wel dat het even duurt na het gasgeven, voordat de auto reageert/optrekt.
Geplaatst: 21.12.2011 - 20:13
door V480-S60
In de meeste gevallen doe ik het bij een overweg zoals Iroll en Hans oet Twent het doen. Bij een brug zet ik wagen in de P en de motor uit.
Voor een verkeerslicht (afhankelijk welk) vaak wel gewoon de voetrem.
Geplaatst: 21.12.2011 - 20:20
door 945i
Een ieder moet doen wat hij/zij goed dunkt, ik geef alleen een goed advies aan iemand die niet weet hoe te handelen. Blokken en schijven die sneller slijten? het zal wel, je handremkabels ook...

Geplaatst: 21.12.2011 - 20:32
door diesel01
Zoals 945i zegt ook ik laat hem in D staan maar houdt afstand en laat hem even door rollen om de schijven gelijkmatig te laten afkoelen..
Geplaatst: 21.12.2011 - 20:39
door toppertje
mm,ik rem eigenlijk zo weinig mogelijk
mijn motto is:"gas is alles"
Geplaatst: 21.12.2011 - 21:27
door roadrage
toppertje schreef:mm,ik rem eigenlijk zo weinig mogelijk
mijn motto is:"gas is alles"
+1
Geplaatst: 22.12.2011 - 20:16
door vipinholland
hartelijk bedankt voor alle antwoorden. Het kan dus beide. Het is dus niet slecht om hem telkens in zn N te zetten?
Geplaatst: 22.12.2011 - 20:49
door Oceanracer
Nee hoor, zeker niet! Maar ik zou wel laten kijken (of eigenlijk luisteren) naar dat rare geluid, want dat hoort er niet te zijn.
Geplaatst: 23.12.2011 - 19:57
door vipinholland
Oceanracer schreef:Nee hoor, zeker niet! Maar ik zou wel laten kijken (of eigenlijk luisteren) naar dat rare geluid, want dat hoort er niet te zijn.
bedankt, en ik zal er naar laten kijken.
Geplaatst: 07.01.2012 - 10:13
door FlorisVolvo
Mijn vraag met betrekking tot de Geartronic in mijn XC 90 van Nov. 2003 is de volgende:
Ik wil een olie koeler laten monteren voor de zekerheid, nu willen we straks in de zomer met de auto en caravan totaal gewicht 2250 kg [tevens max aanhanger gewicht] naar de hogakusten in Zweden rijden, wat is wijsheid de hele weg de geartronic met de hand schakelen of alleen op / in de klim; de versnellingsbak in de stand D laten staan en dan zelf laten schakelen?. Ik heb de 2,5 liter turbo motor, 154 KW [209 PK]. Welk toerental moet ik dan aanhouden om zijn maximale koppel te gebruiken? Heeft de XC 90 trouwens ook een intercooler er op zitten of moet ik die er ook nog laten opbouwen.
Geplaatst: 07.01.2012 - 10:37
door Oceanracer
Gezien het gewicht van de combinatie denk ik niet dat je boven de 90 km/u uit gaat komen. Als ik mij niet vergis is de maximum snelheid in Scandinaviƫ met een aanhanger ook maar 70 km/u, dus in D zal de motor in dat geval te weinig toeren maken, dus handmatig schakelen ontkom je dan niet aan.
Ik zou proberen het toerental op de vlakke delen tussen de 2300 en 2600 rpm te krijgen/houden
XC90 is uitgevoerd met intercooler.
Geplaatst: 07.01.2012 - 11:07
door 945i
Maximum snelheden met caravan of aanhanger
-------------------Snelweg:------ Autoweg----- Bebouwde kom ----- Max. breedte
Zweden------------80----------------80----------------50-----------260 cm
