Pagina 1 van 2

Hoog verbruik T4 icm Powershift

Geplaatst: 21.12.2011 - 08:56
door GE
Beste allemaal,

Sinds september ben ik een tevreden V70 rijder. Het enige puntje van kritiek vind ik het hoge benzineverbruik. Dacht in eerste instantie dat de auto steeds zuiniger zou moeten worden, maar na een dikke 8000 km is dit helaas niet het geval. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bewust bezig ben met zuinig rijden, maar dat ik ook niet aan het racen ben. Gecombineerd (snelweg/stad verhouding is ongeveer 50/50) haal ik dan 1 op 9. Alleen snelweg haal ik een krappe 1 op 10.
Ik weet dat Volvo's niet de meest zuinige auto's zijn, maar 1 op 9 valt me eigenlijk wel tegen. Is dit verbruik echter normaal, of zou door een betere afstelling een gunstiger verbruik gehaald kunnen worden ?

Alvast bedankt voor de reactie's,

Corné

Geplaatst: 21.12.2011 - 20:06
door timewa
Hallo Corné,

Ik heb nu 18000km gereden met mijn T4. Ik rijd voornamelijk langere afstanden, veel snelwegkilometers. Volgens de boordcomputer zat ik gemiddeld op 10l/100km over de eerste paar duizend kilometer. Dat is nu terug naar ongeveer 9.2l/100km. Gezien het weinige stadsverkeer en mijn redelijk rustige rijstijl (de auto nodigt immers niet uit tot scheuren) vind ik dat best hoog. Ik heb wel het sterke vermoeden dat dit ook veroorzaakt wordt door het startprobleem van mijn auto, in combinatie met de slechte motorloop bij koude start. Zie ook mijn T4 topic waarin ik die problemen beschrijf: Ik zie heel grofweg 20% verbruiksafname (120km/h constant) in de zeldzame gevallen dat de auto goed start maar heb te weinig datapunten om er echt een goede inschatting van te maken.

Mijn T4 is handgeschakeld. De Powershift automaat is een transmissie met dubbele koppeling, zou dus ongeveer hetzelfde moeten verbruiken als de handbak. In het geval van VAG zijn ze zelfs zuiniger, maar de Ford transmissies halen dat nog niet getuige het hogere verbruik op de EU cycle t.o.v. de handgechakelde uitvoeringen.

Het verbaast me dus niet dat je tussen de 10l/100km en 11l/100km zit als ik het vergelijk met mijn auto. Komt bij lange na niet in de buurt van de fabrieksopgave.

Het valt me ook op dat het verbruik explosief stijgt bij hogere snelheden - Als ik door Duitsland rijd dan houd ik meestal kruissnelheden van 160...190km/h aan, waarbij ik regelmatig 20l/100km op de meter zie. Met mijn vorige auto (BMW5) reed ik vaak nog wat sneller en bleef ik altijd ruim onder de 8l/100km. Dat was een diesel, dus dat verklaart 20 a 30% verschil, maar toch blijf de Volvo relatief gezien een dorstige auto, alle downsizing ten spijt.

Geplaatst: 21.12.2011 - 21:00
door nklaver
Ik rijd eigenlijk altijd rustig en veel op de adaptive cruise control. Werkelijk verbruik nog niet nagerekend naar volgens de boordcomputer 8,0 liter per 100 km. Sinds het begin al zo, niet zuiniger Geworden maar het is dan ook steeds kouder geworden wat ook niet positief is voor verbruik. Airco staat bijna altijd uit, alleen als buiten temp boven de 20 graden is of de ruiten beslagen zijn gaat die aan.

Geplaatst: 21.12.2011 - 21:15
door 945i
Zou eigenlijk een G label moeten hebben dus... Een 2.5 5 cilinder was zuiniger geweest...
alle downsizing ten spijt.

Geplaatst: 22.12.2011 - 00:16
door Croogs
Ik heb er nu een goede 4000km opzitten met m'n T4 Powershift, voornamelijk snelweg op en neer naar Brussel. Over de laatste 5 tank beurten rij ik gemiddeld 1:10.5.
Dit verbaasde mij overigens ook al, had gedacht dat de motor toch zuiniger zou zijn. Maar ik heb de laatste 12 jaar alleen meer diesel gereden, ik moet meer wennen aan het feit dat ik iedere 700km aan de pomp sta....

Geplaatst: 22.12.2011 - 01:19
door timewa
Voor mij ook even wennen, elke 600km tanken. Had hiervoor ook een diesel met een actieradius van 1100km ongeveer.

Ik vind voor een grote, zware, hoekige auto als de V70 een verbruik van 10l/100km niet per se buitenproportioneel, alleen wel heel zwaar afwijkend t.o.v. het EU normverbruik. Dat de drive cycle niet representatief is voor dagelijks gebruik is bekend, maar een afwijking van bijna 40% is wel extreem.

Geplaatst: 22.12.2011 - 03:24
door snrbcb
Gecombineerd (snelweg/stad verhouding is ongeveer 50/50) haal ik dan 1 op 9. Alleen snelweg haal ik een krappe 1 op 10.
Hier knapt mijn humeur iig wat van op , zo slecht doet m'n xc60 2.0t het dus blijkbaar niet met 1:8,5.

Geplaatst: 22.12.2011 - 18:32
door least
Croogs schreef:Ik heb er nu een goede 4000km opzitten met m'n T4 Powershift, voornamelijk snelweg op en neer naar Brussel. Over de laatste 5 tank beurten rij ik gemiddeld 1:10.5.
Dit verbaasde mij overigens ook al, had gedacht dat de motor toch zuiniger zou zijn. Maar ik heb de laatste 12 jaar alleen meer diesel gereden, ik moet meer wennen aan het feit dat ik iedere 700km aan de pomp sta....
ach, mijn vorige was op LPG, iedere dag aan de pomp...

Geplaatst: 23.12.2011 - 12:25
door Croogs
Gisteren weer (!) getankt. Voor 662km heeft-ie 62.29l geslurpt, oftewel 1:10.6. Dat haalt m'n gemiddelde wel weer iets omhoog, maar bij 't komt bij lange na niet in de buurt van de 1:13 (7.7/100km) wat zo mooi in de folder staat.

Nu maakt het allemaal niet zo veel uit want de leasemij. betaald, maar toch. Dankzij onze 'groene' leaseregeling zijn de zwaardere motoren geen keuze meer, o.a. vanwege het verbruik..... dat heeft in ieder geval geen nut.

Geplaatst: 23.12.2011 - 19:35
door snrbcb
Een tankpas, daar kun je als particulier alleen maar van dromen......

Geplaatst: 24.12.2011 - 02:10
door GE
Ik ben in ieder geval niet de enige met een 'slecht' verbruik begrijp ik.
Heb net een ritje op en neer naar Parijs achter de rug, en ik heb bewust zeer rustig gereden om te kijken welke waardes ik kan halen. Ik heb sinds het tanken een 760 kilometer gereden, en de BC geeft nu aan dat ik er nog 90 kan rijden. Zal bij de 800 kilometer de tank weer volgooien en het verbruik berekenen. Ik schat zo'n 1 op 12,5 dit keer.
Wel allemaal snelwegkilometers en (op enkele uitschieters na) niet boven de 120 km/uur gereden. Daarnaast erg rustig opgetrokken bij wegrijden cq. inhalen.
De zuinigheidsprijs zal hij zeker niet verdienen, maar het verbuik is wel acceptabeler. Ik moet er wel erg bewust mee bezig zijn om dat te realiseren. Bij de 10000 km beurt zal ik eens navragen of er dmv een softwareupdate, of motorafstelling nog wat te halen valt.

Groetjes,

Corné

Geplaatst: 24.12.2011 - 08:01
door Michelt6
Goedendag,
Ik vind het verbruik toch erg hoog te noemen, met name het kleine verschil tussen de gemiddelde kilometers en de rustige snelweg kilometers,
Ik rij een s80 t6 2003 en die is gewoon zuiniger op het hele gebied en ik heb een normale rijstijl.

gr Michel

Re: Hoog verbruik T4 icm Powershift

Geplaatst: 24.12.2011 - 08:06
door crackedtooth
GE schreef:Beste allemaal,

Sinds september ben ik een tevreden V70 rijder. Het enige puntje van kritiek vind ik het hoge benzineverbruik. Dacht in eerste instantie dat de auto steeds zuiniger zou moeten worden, maar na een dikke 8000 km is dit helaas niet het geval. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bewust bezig ben met zuinig rijden, maar dat ik ook niet aan het racen ben. Gecombineerd (snelweg/stad verhouding is ongeveer 50/50) haal ik dan 1 op 9. Alleen snelweg haal ik een krappe 1 op 10.
Ik weet dat Volvo's niet de meest zuinige auto's zijn, maar 1 op 9 valt me eigenlijk wel tegen. Is dit verbruik echter normaal, of zou door een betere afstelling een gunstiger verbruik gehaald kunnen worden ?

Alvast bedankt voor de reactie's,

Corné
a)heb je een leesfout gemaakt? oudere v70's geven LITERS per 100 kilometer aan op de boarcomputer dat moet je dan nog even omrekenen
... 9 liter op 100 km geeft dan verbruik 1:11,1

b)wanneer het wel bijvoorbeeld 11 liter op 100 km is op de boardcomputer, dan is verbruik niet laag. 1 op 9 verbruikte mijn oude '02 gechipte t5 ook. daar zaten wel veel snelweg bij maar dat was dan 150km/u

Re: Hoog verbruik T4 icm Powershift

Geplaatst: 24.12.2011 - 08:34
door GE
crackedtooth schreef:
GE schreef:Beste allemaal,

Sinds september ben ik een tevreden V70 rijder. Het enige puntje van kritiek vind ik het hoge benzineverbruik. Dacht in eerste instantie dat de auto steeds zuiniger zou moeten worden, maar na een dikke 8000 km is dit helaas niet het geval. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bewust bezig ben met zuinig rijden, maar dat ik ook niet aan het racen ben. Gecombineerd (snelweg/stad verhouding is ongeveer 50/50) haal ik dan 1 op 9. Alleen snelweg haal ik een krappe 1 op 10.
Ik weet dat Volvo's niet de meest zuinige auto's zijn, maar 1 op 9 valt me eigenlijk wel tegen. Is dit verbruik echter normaal, of zou door een betere afstelling een gunstiger verbruik gehaald kunnen worden ?

Alvast bedankt voor de reactie's,

Corné
a)heb je een leesfout gemaakt? oudere v70's geven LITERS per 100 kilometer aan op de boarcomputer dat moet je dan nog even omrekenen
... 9 liter op 100 km geeft dan verbruik 1:11,1

b)wanneer het wel bijvoorbeeld 11 liter op 100 km is op de boardcomputer, dan is verbruik niet laag. 1 op 9 verbruikte mijn oude '02 gechipte t5 ook. daar zaten wel veel snelweg bij maar dat was dan 150km/u
Ik kijk zelden op de boordcomputer. De berekeningen zijn gemaakt op basis van actueel gebruik. Hoeveel kilometer heb ik daadwerkelijk gereden met de getankte liters.

Geplaatst: 24.12.2011 - 09:18
door crackedtooth
meeste mensen zullen wel op boordcomputer afgaan,dat geeft dan al een vertekend beeld in de antwoorden die je krijgt en maakt lastiger 1 op 1 te vergelijken met anderen

ook fabrieksopgaves zijn altijd onder perfect ideale omstandigheden,dat is zo voor ieder merk

dus lastig te beantwoorden

Geplaatst: 24.12.2011 - 09:23
door 945i
In de folder wordt je voor de gek gehouden, in de auto wordt je voor de gek gehouden, aan de pomp komt pas de ontnuchtering.

Geplaatst: 02.01.2012 - 17:39
door Croogs
De afgelopen 692km heeft-ie 61.32l verbruikt, dus 1:11.3. BC staat op gemiddeld 1:11.2, dat klopt dus aardig. Dat het verbruik nu naar beneden gaat zal ongetwijfeld met het inrijden te maken hebben. Ga nu 'aan de pomp' gemiddeld dus richting de 1:11 en da's voor zo'n auto m.i. best acceptabel.

Geplaatst: 07.01.2012 - 10:38
door ferretje
Ik rij grotendeels stadskilometers. Nu bijna 8.000 er op zitten met een gemiddeld verbruik van 1:10,6.

Wat me wel duidelijk is dat bij 90-100 km/h de auto behoorlijk zuinig is boven de 120 verbruikt hij bijna net zoveel als de vorige... 2.5T GT.

Geplaatst: 15.02.2012 - 11:52
door nklaver
Ik heb het net berekend adhv de brandstof rekeningen en daaruit kom ik gemiddeld op 8,46 ltr/100km gemeten over 14780 km.
Meest zuinig is 7,7 geweest en meest onzuinig 9,6.

De trip naar Oostenrijk heb ik nog buitenbeschouwing gelaten omdat ik die bonnen niet digitaal heb, dat zal ik later nog toevoegen en dan zal gemiddelde wel iets stijgen.

Volgens de cijfers van Volvo moet 6,0 het meest gunstig (buiten bebouwde kom) zijn en gemiddeld 7,5.
Ik zit dus ongeveer 13 procent boven de opgave, valt me reuze mee, het is tenslotte herfst/winter en de auto is was nog nieuw. Over te laatste twee keer tanken was het zelfs 8,05 gemiddeld!!. Moet er wel bij zeggen dat ik een rustige rijder ben.

Geplaatst: 15.02.2012 - 19:45
door The Soldier
Ik volg deze draad en moet zeggen dat het werkelijk gerealiseerde benzineverbruik mij erg meevalt. Ik rij nu in een D5 manual en haal ca. 1:13,2 gedurende de afgelopen 6 weken, dit zal met het warmere weer waarschijnlijk nog iets beter worden.
Voor deze auto hebben we een jaar lang een Grand Vitara 2.0 4wd gehad. Nooit erg snel mee gereden, maar van jullie verbruikscijfers kon ik alleen maar dromen Gemeten over ca. 18000 km haalden we 1:9,8 km/l.