26 driveletter limitatie in Windows

Het IT hoekje. Voor probelemen met internet, PC, laptop etc etc. Dus niet voor Volvo problemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ha lui,

Voor het eerste een ICT gerelateerd probleem op het volvo forum. Er zijn genoeg topics op het internet te vinden, maar ik kan de oplossing voor mijn situatie nergens vinden.

Op de zaak moet ik een systeem opzetten waarmee een werknemer MP3 spelers kan preloaden met content. Een MP3 speler wordt in Windows herkend als twee apparaten.

1: USB Stick voor data opslag
2: CD-ROM Drive met automatisch startende software (geemuleerd)

De software die ik gebruik doet automatisch een firmware update, format van het geheugen, het partitioneren van het geheugen en het preloaden van data.

Deze software herkent maximaal 16 spelers waarbij elke speler twee driveletters toegewezen krijgt. (F:\, G:\)

Dit betekent dat je met aftrek van de gereserveerde drive letters (A:\ B:\ C:\) maximaal 11 apparaten kunt aansluiten.

Iemand een idee hoe de limitering van 26 letter toewijzingen in Windows omzeild kan worden? Zelfs op Tweakers hebben ze er geen idee van!

Thanks voor het meedenken!
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

zo ver ik weet gaat dat inderdaad niet ...

zou gewoon daar even een linux systeempje voor opzetten
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Goeie tip, ware het niet dat de software die we gebruiken voor het preloaden alleen werkt op Windows!

Naar aanleiding van een tip op Tweakers ben ik nu bezig om te kijken of een virtual machine soelaas kan bieden ;-)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik lees:
- De software draait alleen onder Windows
- ondersteunt maximaal 16 apparaten
- elk apparaat krijgt twee letters toegewezen

De leverancier van de software moet dan ook tegen jouw probleem aangelopen zijn, want de ondersteuning van 16 apparaten zal altijd leiden tot teveel drive-letters. Dus vraag het de leverancier.

Persoonlijk vermoed ik dat de software geen gebruik maakt van de letters, maar de apparaten op een andere manier detecteert. Als dat zo is, dan heb je dus geen drive-letters nodig en moet je "gewoon" tegen Windows zeggen dat er geen letters toegewezen hoeven te worden.

Ik heb even snel gegoogled en vond dit wel interessant:
http://www.uwe-sieber.de/usbdlm_e.html

Met name als je in de helpfile kijkt: http://www.uwe-sieber.de/usbdlm_help_e.html
en dan naar "No letter/remove letter"

jm2c
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hoi Marcel, het probleem is juist dat de software echt alleen op driveletterniveau de apparaten kan aanspreken. Als ik de drives toewijs aan een map (via schijfbeheer) kan de software deze
niet vinden.

De software is via een tussenpersoon voor ons geschreven door een grote chipfabrikant in het verre oosten (Actions). Deze weigert echter de broncode vrij te geven, zelfs nadat we de software gepatenteerd hadden. Lastig verhaal zegmaar..


Ik ben nu het volgende aan het proberen. Via een linux CD ga ik proberen de standaard USB CD-ROM drivers te verwijderen zodat deze niet automatisch geïnstalleerd worden zodra ik deze aansluit in windows. Dat scheelt me 16 driveletters, alleen hopen dat de software voldoende heeft aan het detecteren van alleen de USB stick ;-)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Dat weglaten van die CDROM-letters zou dus ook moeten kunnen met de tool in de link die ik gaf.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ik ben even aan het spitten in de documentatie, ik was gisteren al op de tool gestuit maar kon hiervoor geen optie vinden.

Thanks voor je hulp zover! We stoeien verder.. bijna vakantie!! ;-)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Je kunt driveletters toekennen/weglaten per partitie. Je kunt driveletters toekennen aan partities met een bapaald volumelabel.

etc, etc, etc

Wat je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van je apparaten, dus hoe deze zich precies presenteren.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ja inderdaad, ik probeer nu wat parameters te combineren

[DriveLetters25]
DriveType=CDROM
Letter1=-

In dit geval zouden nieuw aangesloten CD-ROM spelers geen drive letter meer krijgen. Precies wat ik zoek, nu even op mijn test systeem proberen.

Als dit werkt ben je mijn redder van de dag :-)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Als de fake-CDROM gebruikt wordt als autorun-CD, dan is de kans aanwezig dat je te maken hebt met U3 software. Check de manual dan ook even op U3:

Sample to hide U3 AutoRun CD-ROMs:

[DriveLetters10]
DriveType=CDROM
DeviceType=U3
Letter1=-
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

[DriveLetters10]
DriveType=CDROM
DeviceType=U3
Letter1=-

inderdaad, en dat was precies de oplossing die ik zocht!

Ik ga een kop koffie op je doen Marcel, thanks! De boel staat nu te proefdraaien, als alles goed gaat hebben we een prima oplossing!
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Daar kunnen ze bij Tweakers nog wat van leren ;)

Niet vergeten om een licentie te kopen! ;)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Done! :-) €12,- voor het wegnemen van hoofdpijn is een koopje!
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Prettige vakantie :)
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic IT”