Pagina 1 van 3

3 dagen in bezit en gelijk stotteren en inhouden. (Opgelost)

Geplaatst: 18.03.2006 - 03:40
door BlackWolf
Mijn eerste Volvo en ik ben na drie dagen al teleur gesteld.

Ik heb ongv. 3 jaar geen auto gehad en ik dacht het word tijd om eentje te aanschaven, mijn eerste optie was een Alfa Romeo 156 maar na zoveel slechte reacties uit mijn omgeving (Ik ben zelf WTB en E monteur) ben na 3 maanden gestopt met zoeken naar een Alfa.

Om een lange verhaal kort te maken begon ik een Volvo V40 te zoeken en aangezien dat Volvo een goeie reputatie heeft in verband met betrouwbaarheid was ik ook niet bang om eentje te nemen met 175dkm.

Zodoende ben ik begonnen met zoek tocht naar een V40 2.0 of een 2.0T na een maand vond ik een geschikte kandidaat in Nunspeet en het ging om een 2.0T zwart metallic (De kleur wat ik zocht) uit 1998 met 175 dkm op de teller.
Toen ik aankwam in Nunspeet zag een deuk in de rechter achterscherm wat niet op de foto te zien was volgens de handelaar was het een dag terug deze deuk ingereden door vorige eigenaar en aan het eind van de deal kon ik ook een korting hierdoor krijgen. Een deukje vind ik niet zo erg als een roest op een auto en het zag er ook niet zo erg uit.
Na alles gecontroleerd te hebben, mocht ik de auto starten en dat ging probleemloos, er zat aak geen olie om de blok heen en het was erg schoon enkel beetje stof hier en daar. Toen ik vroeg om een proefrit te maken was er geen enkel bezwaar om dit te doen, zodoende heb ik met de auto 45 minuten gereden en er was niet op aan te merken. Het leek allemaal perfect dus we gingen onderhandelen, door die deuk heb ik €300 eraf kunnen lullen handelaar gaf duidelijk aan dat hij voor deze prijs geen garantie wil geven en ik dacht nog “Het is toch een Volvo” ik weet dat je niet blind op een auto kan vertrouwen en het blijft altijd een gok. Bovendien had de auto altijd onderhoud gehad bij een Volvo dealer tot 15dkm geleden en distributieriem was op 138dkm vervangen.

Auto gelijk op mijn naam gezet en richting huis gereden (Haarlem) 115km lang geen problemen gehad het was een genot om in te rijden, onderweg heb ik tussen sprintjes geprobeerd en het ging allemaal perfect.

Ik heb de auto twee dagen gereden en nog steeds geen problemen tot vanmiddag toen ik naar werk wil rijden op een of andere manier had de auto een dieselende geluid onder de motorkap als of het op een poot minder draait, na mijn werk heb ik besloten om een langere afstand te rijden dan alleen naar huis dus ik ben vanuit Haarlem richting burgrestaurant (A4) gaan rijden het was rustig om te rijden na halftwaalf in de avond, er was helemaal niets te horen onderweg ik heb weer tussen sprintjes geprobeerd wanneer auto warm was en kleine stukje 190km/h gereden, terug weg ben ik naar schiphol gegaan een daar 40 minuten gewacht. Toen ik met een blije gezicht naar huis wilde rijden kwam het ellende auto had weer dat dieselende geluid en als ik boven 70 km/h ging begon de auto stotteren en het was al aan het inhouden ik heb niet meer dan 100km/h gereden omdat ik niet harder durf wegens stotteren en inhouden. Toen ik laatste bocht richting mij straat nam werd alles nog erger er was een knarsend geluid aan de bestuurders kant van de auto onder de motor kap dus ik ging heel langzaam richting een parkeer vak waar geen huizen omheen zaten en daar motor kap open getrokken en handmatig gas gegeven om te horen waar het geluid vandaan komt, knarsende geluid leek uit de linker kant van de motor te komen waar luchtfilter zit, ik heb zover als het kon proberen te luisteren of het uit de Turbo komt maar het leek echt uit de motor te komen. Verder heb ik niets gedaan een motor uitgezet en naar huis gelopen.

Ik was gisteren hier direct lid geworden om met jullie mijn ervaringen te kunnen uitwisselen, niets vermoeden dat dit mijn eerste ervaring zou zijn… Ik heb door de jaren heen heel veel aan auto’s gesleuteld als hobby zoals mijn Kever en Scirocco en ik ben zelf ook een WTB monteur, geen auto monteur maar toch. Ik had laatste paar jaar vanwege mijn werk helemaal geen auto nodig gehad. Maar ik dacht het is weer eens leuk om een leuke autootje te kopen om beetje mee te hobbyen, het was niet de bedoeling dat ik veel dingen zou doen en zoals het nu uit ziet heb ik een grote probleem, in mijn ogen zo groot dat ik het midden in de nacht hier aan het schrijven ben.

Ik heb op het forum zitten lezen en ik schrok als ik zie wat voor problemen mensen hebben met stotterende motor, zoals brandende auto’s bobines die niet goed zijn of niet eens kunnen vinden wat het echte oorzak het is en de computer natuurlijk en wat mij opvalt is dat het allemaal om auto’s gaat uit ’98
Als ik zo bekijk heb ik paar ideeën zoals toch de Turbo of een lager, misschien de nok as die krom is.
Ik moet wel melden dat de koelvloeistof leeg was toen ik de auto aanschaf maar er was nergens vocht te bekennen in en om de motor, geen vocht onder de olie vuldop maar heel klein beetje aan de peilstok die was ook weg na drie dagen rijden, vloeistof was weer aangevuld uiteraard en er is tot nu toe geen verlies na 250km.

In iedere geval ben ik mijn ei kwijt, en nu de oplossing nog, ik had vandaag nog naar Volvo dealer gebeld om te horen hoe lang het duurt als ik een afspraak wil maken voor een grote beurt en ze hadden over 3 weken, dus laat staan voor zoiets zoals ik het nu heb. Ik heb geen geduld om drie weken te wachten dus ik denk dat ik eerst zelf ga kijken of ik iets kan vinden aangezien dat ik geen garage heb en absoluut niet op straat wil sleutelen (die tijd heb ik gehad) word het moeilijk. Ik zou de diagnose toch door een Volvo dealer willen laten doen.

Wooow het is een lange verhaal geworden zeg! In iedere geval jullie bevindingen en tips zijn welkom!

PS: let niet op mijn grammatica die is nooit zo goed geweest, vooral niet midden in de nacht na zo een vermoeiende dag :P

Geplaatst: 18.03.2006 - 09:56
door groover
ik zou je maar niet te druk maken,je moet er vanuit gaan dat als je een probleem met een volvo hebt dat dit hier gemeld word en als die er niet zijn je niets hoort!!
ik zou als ik jouw was even contacten met ramon en ramon(de meern)
suc6

Geplaatst: 18.03.2006 - 10:10
door menjo
Welkom. Jammer dat je meteen zo'n ervaring hebt. Ik zou inderdaad even een PB sturen aan Ramon&Ramon, die kan (kunnen) je vast helpen. En als het gerepareerd is ga je vast genieten, want de 2.0T is een heerlijke motor.

Geplaatst: 18.03.2006 - 10:51
door Ramon&Ramon
Rij maar een keer langs om het te bekijken.

Geplaatst: 18.03.2006 - 10:59
door Reitse
Paar kleine dingetjes die je zou kunnen checken:
- alle bougiekabels/bobinekabels goed en goed vast?
- alle vacuümslangetjes nog goed en goed vast (let ook op kniestukjes)

Verder zal een bezoekje aan Ramon&Ramon geen kwaad kunnen :)

Geplaatst: 18.03.2006 - 20:51
door BlackWolf
Bedankt voor de reacties heren :) Precies zoals ik verwacht had.

Ramon&Ramon ik ga zeker een afspraak maken om langs te komen, ik heb nu pas tijd gehad om even op het forum te kijken. Ik weet niet of jullie ook grote onderhoud doen of niet maar als het zo is dan ga ik niet naar Volvo dealer in Haarlem want ik hoor geen goeie dingen over deze dealer.

Nou even verder over het probleem die ik had, jullie begrijpen dat ik hele dag hiermee bezig was natuurlijk.

Ik heb heel kort geslapen en alles in dag licht gecontroleerd, ik kon niets zien. Na starten van de motor had ik nog steeds dat dieselende geluid, ik heb besloten om te gaan shoppen voor een brandstof filter en olie filter met 5 liter olie. Filter in de aanzuig gedeelte was bijna nieuw zover ik kon zien. Zodoende ging ik met de auto naar Brezan (stotterend en inhoudend) daar heb ik de filters gekocht met 5 liter Castrol Magnetic. Toen ben ik naar een oude kennis gereden die een grage heeft waar hij alleen olie en filters vervang, afstand was maar 10km dus ik dacht het kan geen kwaad want ik reed gisteren nog langere stuk richting huis, ergens halve wegge ging stotteren en inhouden zo maar weg! Ik reed 80km/h op een B weg. Ik heb mijn kennis gebeld om af te zeggen want zoals ik al gezegd heb ben ik WTB storing monteur en ik hou absoluut niet van storingen die zomaar weggaan, als ik zoiets heb vervang ik geen willekeurige dingen omdat ik zeker wil weten wat het probleem was. Als ik nou alle filters liet vervangen en storing blijft weg dan blijft het nog steeds gissen.

Dus ik ben verder gaan testen en ging best veel kilometers maken om te kijken of het terug kwam. Hiervan was de helft in de stad, de andere helft op de snelweg. Het gaat om 400km ongeveer. Auto bleef netjes zonder problemen rijden, ik heb net zo als gisteren avond tussen pauzes ingelast om te kijken of het wat uit maakt maar nog steeds was er niets te zien.

Ramon&Ramon, ik weet niet of jullie olie en filters vervangen want die wil ik graag bij jullie laten vervangen met nodige verder checkup, misschien moeten we een datum prikken zodat ik even langs kan komen om deze dingen te laten doen en verder controleren. Auto moet volgende maand ook naar APK dus tot die tijd hebben we tijd. Ik heb volgende week ochtend dienst dan word het moeilijk, misschien is het handig om twee weken later een afspraak te maken. Tegen die tijd zal ik de auto goed in de gaten houden om te zien hoe het blijft.
Als jullie mij vertellen hoe dik mijn knip moet zijn als ik richting jullie kom voor standaard dingen hou ik even rekening mee ;) :P
Als je vindt dat ik toch eerder moet langs komen laat me weten, dan probeer ik even mijn schema aan te passen.

Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor de reacties. Eerlijk is eerlijk de auto is genot om in te rijden, het is een goeie familie auto die best wel pittig is.

Geplaatst: 19.03.2006 - 21:59
door fjrene
als ik jou was maar dat ben ik dus niet,dan zou ik toch maar even bij de verkoper langs gaan om mijn verhaal te doen,meestal kom je dan samen wel tot een oplossing.

Geplaatst: 19.03.2006 - 22:18
door 2403l
accu nog goed?
De meest rare storingen kunnen van slechte accu's komen.

Geplaatst: 19.03.2006 - 23:19
door BlackWolf
fjrene, Ik heb de auto zonder garantie gekocht, het is ook duidelijk gemeld op de factuur. Ik zou het kunnen proberen, maar op dit moment doet de auto perfect, als of er niets gebeurd is.

2403l, Accu is goed heb ik nagemeten, mijn vader heeft 37 jaar lang accu's gebouwd en volgens hem ziet er ook goed uit.

Ik denk dat ik te vroeg begon met conclusies trekken. Ik heb zo een beetje vermoeden dat de auto laatste tijd niet veel bereden is, want hoe meer ik de auto rij hoe spoeler het wordt.

Zoals ik al zei, ik ga even wachten en kijken wat er gebeurd in eerste komende weken en daarna een afspraak maken met Ramon&Ramon via PM.

Geplaatst: 20.03.2006 - 15:33
door yerun
De V40 van mij stottert ook behoorlijk, maar alleen als je weg wil rijden met koude motor.. en dan zeker met dat koude weer van de laatste tijd.. keertje reed ik weg, schakel naar 2... even gas loslaten en het ding ging bokken... ! Weet niet wat dit kan zijn maar met een koude motor blijft het behelpen, vooral veel gas geven om goed weg te komen. Met warme motor nooit problemen trouwens. Hij moet binnenkort weer voor een kleine beurt.. hopelijk is er wat aan te doen...

stotteren en inhouden!

Geplaatst: 20.03.2006 - 16:40
door Henk
Misschien overbodig maar toch :wink:
en zeker voor de 2.0T -versie rijders,
houden jullie ook de juiste brandstof in de gaten?
met name RON getal moet hoog genoeg zijn!
Bij mij weten dienen de T-versie's min. RON-97 te tanken :shock:
Op Euro-95 krijg je nl. ook eerder genoemde klachten!
en er is wel degelijk verschil in benzine,
niet voor het een of ander maar bij dergelijke problemen wil het ook wel eens helpen om Shell V-power te tanken, en als je in de buurt van Duitsland woont kan je daar voor de RON 100 gaan!!
loopt ie echt als een "naaimachine" :angel:

succes,
Henk.

Geplaatst: 20.03.2006 - 16:49
door menjo
De Turbo motoren zouden gewoon prima moeten lopen op 91 RON volgens het boekje, aangeraden wordt om 98 te tanken.

Geplaatst: 20.03.2006 - 18:26
door BlackWolf
In mijn boekje raden ze RON95 voor 2.0T en RON98 voor T4 aan.

Maar laat ik het afkloppen, ik heb nog steeds geen klachten. Auto rijd perfect, motor loopt spoel. Als ik zo naar de auto loop ga ik even olie peil en koelvloeistoff checken.

stotteren.

Geplaatst: 20.03.2006 - 19:17
door Henk
kijk eens op onderstaande site,

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=785&i=18951&t=18924

en als link niet werkt op
volvo.pagina.nl en bij zoeken RON 98 intoetsen vervolgens "alle data "
is ook de nodige "historie"te vinden.

succes,
Henk.

Geplaatst: 20.03.2006 - 22:59
door BlackWolf
Bedankt voor de tip, ik heb het gelezen. Wat ik raar vind is, er zijn ook topics hier op het forum over Shell V-Power en daar hebben mensen toch verschillende meningen.

Ik vind het gek dat het niet meer terug komt, ik zit er toch niet lekker mee. Hopelijk blijft het zo, want ik wil niet in onverwachte kosten gejaagd worden.

Als het goed blijft heb ik paar plannen met de auto zoals Turbo drukmeter, oliedrukmeter en olietemperatuur meter inbouwen. Een DVD player met DivX ondersteuning met een gemotoriseerd TFT schermpje zal ook niet verkeerd staan, alleen hoofd steunen met s-vorm is een beetje lastig als je TFT schermpjes wil inzetten, dus het word een grotere TFT scherm in het midden tussen de stoelen, denk ik.

Maaaaaar, eerst de auto technisch in orde maken en dan spelletjes inbouwen :)

Geplaatst: 21.03.2006 - 08:15
door V480-S60
BlackWolf schreef:Bedankt voor de tip, ik heb het gelezen. Wat ik raar vind is, er zijn ook topics hier op het forum over Shell V-Power en daar hebben mensen toch verschillende meningen.
Eigenlijk hoort dit in één van die topics thuis maar gezien de relatie met jou probleem even een kleine uitleg.

Jouw motor heeft het hogere octaangehalte nodig en presteert daar dan ook beter door. Vandaar dat V-power is aan te raden. Met normale Euro 95 presteert jouw motor altijd wat minder.
Met mijn 480, of om het ander welke VOLVO op benzine, die op normale Euro 95 loopt is die extra boost niet nodig, en ik vind het daarbij te duur.
Maar als je motor er om vraagt is V-power gewoon de oplossing.

Geplaatst: 21.03.2006 - 08:32
door MathijsT4
Even iets 95, 98 etc:

OctaanGETAL (niet gehalte) zegt iets over de klopvastheid van de brandstof. 100 wil zeggen: even klopvast als iso-octaan. (0 staat gelijk aan n-heptaan)
Het geeft aan hoever de brandstof kan worden gecomprimeerd zonder spontaan tot ontbranding te komen (pingelen).
Als een motor ontworpen is voor 95 wil dat niet zeggen dat hij beter loopt op 98. De brandstof komt met 95 namelijk dan ook al niet spontaan tot ontbranding.
Een 2.0T zou met 95 goed moeten kunnen lopen. V-power (97 in NL) kan misschien wel gunstig zijn voor reiniging etc.
Een T4 is ontworpen voor 98. Het kan dus hogere compressie (oa door turbo) aan zonder spontaan te ontbranden. Hogere compressie levert meer vermogen. Maar het wil dus niet zeggen dat duitse V-power (octaangetal 100) meer power oplevert puur door het hogere octaangetal. Wel kun je vermogen inleveren door 95 of nog lager te tanken. De motor is voorzien van klopsensoren op het blok die bepaalde frequenties 'voelt' die optreden zodra de motor pingelt, en vervroegt dan de ontsteking om het pingelen te voorkomen. Bij pingelen wordt de verbrandingssnelheid groter dan de geluidssnelheid, wat schade aan de cilinderwand, zuiger etc. kan veroorzaken.

Geplaatst: 21.03.2006 - 09:06
door MathijsT4
LPG zit rond de 108-110.

Om maar even duidelijk te maken dat je niet per se meer vermogen krijgt bij een hoger octaangetal.

Geplaatst: 21.03.2006 - 09:56
door V480-S60
Hou nu alsjeblieft op over Octaangetal. Het is Octaangehalte (benzine) en cetaangetal (diesel). (Ik heb een chemische opleiding.)

Geplaatst: 21.03.2006 - 10:01
door menjo
Dan hebben alle benzine stations dat verkeerd op hun pompen staan.