Pagina 1 van 1

V70 met ruilmotor opzienbarend?

Geplaatst: 26.12.2011 - 13:45
door EPCL
Er wordt mij een V70 D5 136 KW uit 2006 aangeboden. De wagen heeft 280.000 km gelopen en heeft bij 200.000 km een ruilmotor gekregen die 50.000 km had gelopen. Facturen zijn beschikbaar.
Wat zou daar de reden van kunnen zijn dat deze wagen een ruilmotor heeft gekregen? Zegt het mogelijk iets over het gebruik van de wagen? Kan het een betrouwbare wagen zijn of juist niet?

Ik zoek een V70D5 vanaf 2006 en deze lijkt mij interessant maar ben nog wat huiverig vanwege de ruilmotor. Kan het een probleemauto zijn of moet ik juist op andere zaken letten?

Graag advies.

Geplaatst: 26.12.2011 - 13:55
door Jolly Breeze Racing
Kan van alles zijn, gewoon vragen wat de reden was.

Iets onbenulligs als oliepeil te laag kan al de oorzaak zijn

Geplaatst: 26.12.2011 - 14:21
door Gast
Zal mogelijk iets te maken hebben gehad met het regenereren van het roetfilter.
Hierdoor komt/kan er dieselolie in de motorolie komen.
Volvo is van mening dat om de 30.000 km olie verversen voldoende is.
Zou kunnen, maar door het regenereren wordt de smering op den duur dan te schraal.... Tja.

Oja, er zijn meerdere merken die dit probleem kennen. Met name bij mensen die korte stukjes rijden.
Dit alles is maar een aaname, dus vragen zoals @Jolly Breeze Racing al aangaf.

Ruilmotor met 50.000 km? Is dit te achterhalen? Zoja, gewoon kopen.
Wel om de 15.000 km de olie vervangen en opletten dat het oliepijl niet stijgt.

Geplaatst: 26.12.2011 - 19:52
door BlackcurrantV70
AlexV70 schreef:Zal mogelijk iets te maken hebben gehad met het regenereren van het roetfilter.
Hierdoor komt/kan er dieselolie in de motorolie komen.
Alex, dit is blijkbaar niet zo op een 2006, maar pas vanaf 2007.

Ik heb geen terugroepbrief gekregen i.v.m. Het oplopend oliepeil en heb mijn dealer hierover aangesproken en die bevestigde me dat mijn
V70 van 2006 (gecheckt via VIN nummer) niet onderhevig ia aan het oplopend oliepeil en ik heb ook een af fabriek roetfilter.

Een auto van 5 jaar oud en al een ruilmotor zou mijn vertrouwen niet winnen, ik zou verderkijken, en komen zat V70N autos te koop

Geplaatst: 26.12.2011 - 20:48
door kuupertie
Het spijt me Blackcurrant...maar bij mij zijn alle stoters en tuimelaars vervangen als gevolg van dit gezeur.
Mijne is MY2006

Geplaatst: 26.12.2011 - 22:26
door 240estate
Zo'n auto zou ik wel kopen. Heb je toch mooi een motor die er 150000 km minder op heeft zitten dan de rest. Gewoon stuk gegaan en goed gerepareerd lijkt mij geen reden tot ongerustheid.
Je laat zo'n auto toch ook niet staan als er een wiellager vervangen is? Wat is het verschil.

Geplaatst: 26.12.2011 - 23:00
door Gast
BlackcurrantV70 schreef:
AlexV70 schreef:Zal mogelijk iets te maken hebben gehad met het regenereren van het roetfilter.
Hierdoor komt/kan er dieselolie in de motorolie komen.
Alex, dit is blijkbaar niet zo op een 2006, maar pas vanaf 2007.
De praktijk blijkt weerbarstiger.... :P
Helaas :cry:

Geplaatst: 27.12.2011 - 09:13
door BlackcurrantV70
Waarom was mijn auto dan niet in de terugroep lijst van de s/w aanpassing hiervoor ?

Ik ben nu bij de dealer voor een 120.000km beurt, olie zat er 30.000km in en oliepeil was niet opgelopen.

Geplaatst: 27.12.2011 - 09:25
door Tsjemp
Mijn auto idem dito. Bij 210K nieuwe motor. Stukgelopen wegens regeneren!
Is ook te koop. Huidige km-stand 257K. Motor 170K minder. PB me maar bij interesse. D5-185PK. Ik moet er wel eerst mee op wintersport.
:BIG:

Geplaatst: 27.12.2011 - 13:57
door Thijs
BlackcurrantV70 schreef:Waarom was mijn auto dan niet in de terugroep lijst van de s/w aanpassing hiervoor ?

Ik ben nu bij de dealer voor een 120.000km beurt, olie zat er 30.000km in en oliepeil was niet opgelopen.
Wellicht is de software wel geladen, zonder dat hij ervoor terug geroepen is geweest?

Geplaatst: 27.12.2011 - 14:04
door crackedtooth
240estate schreef:Zo'n auto zou ik wel kopen. Heb je toch mooi een motor die er 150000 km minder op heeft zitten dan de rest. Gewoon stuk gegaan en goed gerepareerd lijkt mij geen reden tot ongerustheid.
Je laat zo'n auto toch ook niet staan als er een wiellager vervangen is? Wat is het verschil.
indien de auto inderdaad een normaal in de soep gelopen motor heeft gehad en dat dit niet door een impact is gebuerd (ie stiekeme schade bak)

Geplaatst: 27.12.2011 - 14:17
door w.stif
Als het allemaal goed voeld dan zou ik het doen.
De lease passat van een vriend liep een keer in elkaar, omdat de monteur wel de olie had afgetapt, maar niet had bij gevuld omdat er toen koffie pauze was, er is toen besloten om een goed ingelopen ruil motor te plaatsen ipv nieuwe, overigens wel ongeveer met dezelfde kmstand, dit alles met toebetalen van de dealer en vwnederland.
Laat hem anders door een onafhankelijk iemand [bv de anwb] keuren.
Succes

Geplaatst: 27.12.2011 - 14:37
door BlackcurrantV70
Thijs schreef:
BlackcurrantV70 schreef:Waarom was mijn auto dan niet in de terugroep lijst van de s/w aanpassing hiervoor ?

Ik ben nu bij de dealer voor een 120.000km beurt, olie zat er 30.000km in en oliepeil was niet opgelopen.
Wellicht is de software wel geladen, zonder dat hij ervoor terug geroepen is geweest?
Ik heb de auto sinds Sept 2008 en die had toen amper 35000km, was het probleem van het oplopend oliepeil toen al bekend ?

Heb net na de 120.000km beurt nog eens gevraagd bij de dealer of ik beter om de 15000km langs kom om een oliewissel en het antwoord was, je mag, maar het hoeft niet, anders had Volvo dit wel aangeraden.

Kwam wel in verleiding voor een 6 maand oude XC70 summum D3 met 6 traps GT die ze staan hadden, voor amper 37000 euro !

Geplaatst: 27.12.2011 - 14:51
door EPCL
Erg bedankt voor jullie ervaringen en meedenken.

De auto heb ik inmiddels gezien en in gereden
Lijkt goed. Van binnen en buiten schadeloos.
Motor is vervangen door een garage in de buurt. Gegevens van garage en facturen zijn beschikbaar gesteld.
Distributieriemen en rollen zijn vervangen bij plaatsen motor.
RTI scherm is niet helder alleen donker. Misschien afstellen maar kon dat nergens vinden.
Remt goed zonder trillen.
Trilt voor bij stevig optrekken. Gek? wat kan dat zijn?
Hoe kan ik de schokbrekers testen en is het trillen aan de voorkant bij optrekken nog vreemd?

Ik hoor weer graag van jullie.

Geplaatst: 27.12.2011 - 15:22
door Iroll
Trillen moeten ze wel eerst oplossen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zoals rubber(s)van de ophanging of motor, aandrijfas, onbalans in velg/band.

Geplaatst: 27.12.2011 - 15:26
door Henriƫtte
Schokbrekers kan je laten testen op een schokbrekertestbank.

Geplaatst: 27.12.2011 - 22:53
door Gast
EPCL schreef:Ik hoor weer graag van jullie.
Heb je een linkje naar de auto?
Kunnen wij even foto's kijken. :wink: