Pagina 1 van 7

Ervaring en Advies gevraag voor aanschaf XC70 (MY08)

Geplaatst: 28.12.2011 - 15:09
door joostvdl
Ik heb in het verleden al diverse volvo's gereden (440GLT, S40 en V40). Daarna overgestapt naar een paar fun cars: BMW Z3 en nu een BMW Z4.

Maar ik ben toch toe aan meer 'transportcapaciteit'. Dus mijn oog is nu gevallen om een XC70 er bij te nemen en als daily ride te gaan gebruiken. Dan blijft de fun car ook echt een fun car :D

Mijn interesse gaat uit naar een MY08 variant omdat ik die net wat mooier vind dan de MY07. Hoewel MY07 nog niet geheel uitgesloten is overigens. Maar ik ben nu in eerste instantie op zoek naar wat ervaringen en adviezen.

Aangezien ik ong 10dkm per jaar zal rijden is het verschil tussen een diesel en benzine niet zo zeer aan de orde. De kosten voor verzekering, belasting en brandstof ontlopen mekaar niet zo zeer.

Vraag 1:
Maar zijn er andere kosten verschillen om rekening mee te houden tussen de D5 en de 3.2 variant?

Vraag 2:
Zijn er nog speciale rij eigenschappen die verschil maken tussen beide mogellen?

Vraag 3:
Ik heb diverse reviews gelezen waarbij aangegeven werd dat de geartronic niet zo vlot mee gaat. Wat is jullie ervaring en waar zou ik op moeten letten bij mijn keuze maken?

Vraag 4:
Hoe verhouden de twee verschillende motoren zich tot elkaar op het gebied vaan performance en misschien nog wel belangrijker de duurzaamheid?

Ik weet dat ik niet dezelfde sportieve rij ervaring hoef te verwachten als in de Z'tjes maar een (tussen)acceleratie op de snelweg vind ik wel prettig. Waar is dat het beste?

Nou veel vragen en ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. En als iemand nog aanvullingen heeft op mijn vragen (of adviezen naar andere modellen te kijken bijv.) dan lees ik die graag.

Geplaatst: 28.12.2011 - 15:54
door Discovery
3.2 is een turboloze motor en is onderin dus wat slapjes, als je houdt van het rustige, op koppel, rijden dan kan je beter een D5 nemen. D5 is aanzienlijk zuiniger. Daarnaast zou ik voor een my09 gaan, dan heb je de nieuwste (4de) generatie Haldex AWD.

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:02
door joostvdl
Helaas is MY09 niet haalbaar voor mij in verband met budget.

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:04
door Discovery
Ik heb even zitten rekenen en het kantelpunt 3.2/D5 ligt onder de 10000 km, dus vanuit dat opzicht zou ik al een D5 nemen.

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:07
door sanco
1) In jouw geval zou ik proberen een benzine V70 2.5T te scoren. Bij 10k is een diesel qua onderhoud waarschijnlijk duurder. Ook schat ik in, dat een benzine variant 2e hands gunstiger is aan te schaffen.
2) Als ik naar jouw recente verleden kijk, lijkt een XC me geen goede keuze. Ik schat in dat , wil je een Volvo rijden, je beter met een V70 door de bocht kunt. Een XC is nogal wat minder bochtvast. Qua kilometers maak je waarschijnlijk geen lange ritten. Een diesel, en zeker die met roetfilter, en daar zit je aan vast, heeft een hekel aan veel korte ritjes. Het opwarmen duurt langer dan een benzine variant. Daarmee is het geen sprinter, maar meer een duurloper. Qua prestaties doet een D5 goed mee, maar het is en blijft een diesel, ook qua geluid en trillingen.
3) De geartronic is geen topper en zeker in die modeljaren komt een potente motor niet goed tot zijn recht doordat er veel slip in de bak zit, en deze de motor relatief veel toeren laat draaien. Wat dat betreft is een handbak voor jouw gebruik misschien wel de betere keuze.
4) Diesel is misschien op termijn wat duurzamer, maar met 10k per jaar.. wanneer gaat dat voor jou echt spelen?

Mijn advies: ga eerst een rijden met een qua motorisering vergelijkbare V70 en XC70, probeer ook hoe jij zelf de geartronic ervaart. Ik denk zelf dat je op zoek moet gaan naar een mooie benzine variant met handbak, waar sommige dealers best van af willen, maar dat is puur mijn eigen gevoel / mening.

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:18
door joostvdl
De XC70 leek me met name in winterse omstandigheden (AWD) wat fijner. En de XC looks.... vandaar deze eerste keuze...

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:28
door sanco
Dat is waar joost, kan me jouw gevoel heel goed voorstellen ;-)
maar de rest van het jaar moet het je ook naar de zin zijn toch? Ik bedoel alleen maar te zeggen: hoe goed we het ook allemaal proberen te omschrijven: jij moet het rijgedrag eerst zelf ervaren om een oordeel te kunnen vellen of een XC uberhaupt voldoet, en dat kan alleen door het maken van een representatieve proefrit. Daarbij maakt het nog uit of je een versie hebt met of zonder four C, dwz een qua gedrag instelbaar onderstel.
En qua AWD: doe je het voor die ene week wintersport per jaar waarbij er kans is op, of heb vaker te maken met omstandigheden waardoor het voordeel AWD vaker tot zijn recht komt?
Want hoe je het wend of keert: die AWD kost je nogal wat extra in aanschaf en exploitatie, maar goed: ik weet ook dat een auto grotendeels emotie is....

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:32
door Walter
Van BMW naar XC70 is inderdaad een hele overstap, maar je gaat er ook anders mee rijden. Zoals al gezegd; ga het ervaren. AWD is leuk maar met FWD kom je ook overal hoor. Ik kom met mijn FWD verder dan mijn schoonvader met zijn rwd 320i. Voordeel van de XC is weer de wat hogere zit en instap

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:36
door joostvdl
Ik heb al een paar proefritten gemaakt in een MY07 en een MY08. Alleen was dat natuurlijk beperkt. Geen lange ritten of andere omstandigheden. Vandaar ook de ervaringsvraagstuk.

Qua winterervaring is wintersport niet echt het belangrijkste. Hoewel NL ook aardige winters kan hebben (nu dan alleen even niet ...) En eventueel een bezoek aan Zweden in de winter sluit ik niet uit. Maar opnieuw dit zijn natuurlijk wel moment opnamens. twijfel...twijfel...

Overigens ook een 5-touring bekeken. Maar die is toch nog wat duurder (dus ouder qua budget).

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:37
door joostvdl
Ow ja motivatie voor een station is een grote hond die echt niet in de Z4 past....

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:39
door The Volvoboy
Daarbij is een XC70 diesel niet echt zuiniger dan een V70 benzine. Met een XC70 D5 haal je ongeveer 1 op 11 op de snelweg.

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:39
door joostvdl
Meteen nog een nieuwe vraag: Wanneer ik toch voor de benzine ga, wat is dan een acceptabele kilometerstand? Ik weet van enkele BMW's dat de benzine's nog makkelijk tot 300dkm gaan. Maar goed, qua volvo heb ik daar geen ervaring mee. Of te wel, wat zeker laten staan of tot daar gaat het prima zonder veel extra kosten.

Budget varieert overigens tussen de 20k en 30k

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:50
door Walter
km stand zegt niet zo veel, mits goed onderhouden. Hetzelfde dus als bij BMW. Als je budget 'beperkt' is zou ik een V70 niet zo maar uitsluiten. Toch wat goedkoper om te rijden, lichter, geen awd mee te zeulen etc

Geplaatst: 28.12.2011 - 16:51
door The Volvoboy
Geen bergen plastic mee te zeulen...

Geplaatst: 28.12.2011 - 17:50
door diesel01
The Volvoboy schreef:Daarbij is een XC70 diesel niet echt zuiniger dan een V70 benzine. Met een XC70 D5 haal je ongeveer 1 op 11 op de snelweg.
Een V70 D5 ook :lol:
Om een XC70 rijdend te houden moet je niet moeilijk doen over onderhoud.
Stel het AWD systeem gaat stuk dan zet dat de teller op behoorlijke reparatie kosten.
Mijn V70 heeft mij buiten een paar xenonlampen om geen kosten gegeven dit jaar, alleen een beurtje en APK kort geleden kost €540 dat is dus niet heel spannend voor dit kaliber auto.
De emotie voor een XC70 snap ik wel hij maakt goede kans dat het mijn volgend auto wordt :wink:

Geplaatst: 28.12.2011 - 18:43
door The Volvoboy
diesel01 schreef:
The Volvoboy schreef:Daarbij is een XC70 diesel niet echt zuiniger dan een V70 benzine. Met een XC70 D5 haal je ongeveer 1 op 11 op de snelweg.
Een V70 D5 ook :lol:
Om een XC70 rijdend te houden moet je niet moeilijk doen over onderhoud.
Stel het AWD systeem gaat stuk dan zet dat de teller op behoorlijke reparatie kosten.
Mijn V70 heeft mij buiten een paar xenonlampen om geen kosten gegeven dit jaar, alleen een beurtje en APK kort geleden kost €540 dat is dus niet heel spannend voor dit kaliber auto.
De emotie voor een XC70 snap ik wel hij maakt goede kans dat het mijn volgend auto wordt :wink:
Dan doe je toch iets verkeerd... :-k Ik ken namelijk genoeg mensen die 1 op 15 halen met hun V70 D5...

Geplaatst: 28.12.2011 - 19:37
door diesel01
The Volvoboy schreef:
diesel01 schreef:
The Volvoboy schreef:Daarbij is een XC70 diesel niet echt zuiniger dan een V70 benzine. Met een XC70 D5 haal je ongeveer 1 op 11 op de snelweg.
Een V70 D5 ook :lol:
Om een XC70 rijdend te houden moet je niet moeilijk doen over onderhoud.
Stel het AWD systeem gaat stuk dan zet dat de teller op behoorlijke reparatie kosten.
Mijn V70 heeft mij buiten een paar xenonlampen om geen kosten gegeven dit jaar, alleen een beurtje en APK kort geleden kost €540 dat is dus niet heel spannend voor dit kaliber auto.
De emotie voor een XC70 snap ik wel hij maakt goede kans dat het mijn volgend auto wordt :wink:
Dan doe je toch iets verkeerd... :-k Ik ken namelijk genoeg mensen die 1 op 15 halen met hun V70 D5...
Vast niet als daar een GT achter zit, ik moet wel bekennen dat er soms even wordt ingehaald en dan zie je dat ongetwijfeld terug in het verbruik..

Geplaatst: 28.12.2011 - 19:46
door The Volvoboy
Jawel, zelfs met GT..

Geplaatst: 28.12.2011 - 19:51
door sanco
Uit mijn admin Diesel (met daarin een rit naar de maasvlakte vv)

datum: liters kms - totaal - kms/liter
26-7-2011 52,91 820 - 34.171 - 15,50
05-8-2011 46,63 674 - 34.845 - 14,45

Het kan dus, maar realistisch is 1 op 13.5 gem zomer en winter

en een AWD zal gemiddeld nog ca 1 a 1,5 liter minder scoren: zeg 1 op 12 ?

Geplaatst: 28.12.2011 - 20:13
door diesel01
Dan moet ik toch eens mijn rechtervoet in de gaten houden...