Pagina 1 van 2
Bochtenverlichting via mistlampen
Geplaatst: 29.12.2011 - 11:53
door BM
Ik zie tegenwoordig bijna alle auto's met bochtenverlichting. Althans, de goedkope versie. Dus geen meedraaiende xenon, maar een mistlamp die aan en uit gaat als de bocht word genomen. Zelfs bij "oudere" auto's heb ik het al gezien ( via update?? ).
Zou zoiets ook voor de "oudere " Volvo's mogelijk zijn, evt. via software-update? Het lijkt toch een veilige verbetering, dus Volvo zou dat dan toch ook moeten hebben?
Geplaatst: 29.12.2011 - 11:56
door CeeBee
Ik had dezelfde vraag, en bij iemand(M@rcel) neergelegd die verstand van zaken heeft.
Die kwam met het eenvoudige antwoord: Nee, mistlampen staan in serie, worden dus niet afzonderlijk geschakeld, kan je dus ook niet per kant aansturen.
Geplaatst: 29.12.2011 - 11:59
door 945i
Ik ben van mening dat je het ook niet op een Volvo zou moeten willen hebben.... (op geen enkele auto trouwens)
Het voegt niets toe, het zorgt alleen voor een onrustiger verkeersbeeld.
Geplaatst: 29.12.2011 - 12:08
door diesel01
945i schreef:Ik ben van mening dat je het ook niet op een Volvo zou moeten willen hebben.... (op geen enkele auto trouwens)
Het voegt niets toe, het zorgt alleen voor een onrustiger verkeersbeeld.
Eensch.
De adaptieve lampen is wel een +, hoewel ik eerder schreef dat ik ze ook weleens uit deed had dat meer te maken met vermoeidheid dan dat het aan het constant draaien van de lampen lag.
Geplaatst: 29.12.2011 - 12:31
door Jers3n
Weet dat Hella hier retrofit setjes voor had of heeft. Maar of je dat nou moet willen?
Retrofit werken met gyroscopen, niet zoals de affabriek lampen (bij oa. VW/Skoda/Fiat) aan de hand van snelheid, stuuruitslag, richtingaanwijzer, en wellicht ook gyroscoop. Daarnaast hebben deze auto's waar het opzit (meestal) twee lampen in de mistlampunit zitten, bochtenlamp (naar buiten gericht) en dagrijlamp/mistlamp, iig bij de Skoda Supurb.
Geplaatst: 29.12.2011 - 13:14
door Walter
stomzinnige nutteloze irritante onlogische en vervelende optie. Snap er werkelijk niets van, zeker binnen de bebouwde kom. En als ik met 1 mistlamp (want bv andere kapot) rijd, krijg ik een bekeuring. Snap werkelijk ook niet waarom de RDW dit allemaal goedkeurt
Geplaatst: 29.12.2011 - 13:46
door BM
Hier een setje, maar het lijkt me allemaal prutswerk.
http://www.xenonlamp.nl/webshop/shop.ht ... uct_id=178
Voorkeur zou uitgaan naar originele aanpassing via software, maar dat gaat niet lees ik hierboven.
Is ook geen onmisbare extra!!
Geplaatst: 29.12.2011 - 13:55
door V70/2.4D/2003
VolvoMafia schreef:stomzinnige nutteloze irritante onlogische en vervelende optie. Snap er werkelijk niets van, zeker binnen de bebouwde kom. En als ik met 1 mistlamp (want bv andere kapot) rijd, krijg ik een bekeuring. Snap werkelijk ook niet waarom de RDW dit allemaal goedkeurt
+1 (en zo kan ik nog een lijst maken van allerlei "opties" die op zich allemaal heel erg leuk zijn maar waar je, wanneer het niet meer werkt en je wilt het graag gerepareerd hebben, redelijk op leeg gaat lopen)
Geplaatst: 29.12.2011 - 21:57
door Msuidgeest
Ik heb dit bij geen enkele auto als een nuttige toevoeging gezien. Vooral op rotondes ziet het er hopeloos uit: net of er een mistlamp kapot is en dan toch aangaat ...
Geplaatst: 30.12.2011 - 00:54
door sanco
Eens met de "tegenstanders"
Ik vraag me elke keer als ik dat zielige pitje zie gaan branden af: wat doet dat opgevoerde mistlampje nu helemaal aan bruikbaar licht schuin opzij?
Ik betrap me er ook steeds meer op dat het me gewoon ergert en de aandacht afleidt. Alsof we hier in Nederland allemaal in de prairie wonen waar in de verre omgeving geen straatlantaarn is te vinden. En als het om je eigen oprit gaat ergens verweg op het platteland... nou, als je die dagelijks neemt en dan alsnog niet weet hoe het zit... dan wordt het tijd je papiertje in te leveren. Dus: volstrekte idioterie imho. Snelheid aanpassen aan de omstandigheden dus, en bij een onoverzichtelijke of donker hoek / bocht betekent dat gewoon extra goed uitkijken voor je draait...
(sorry hoor, ik ben niet anti VAG maar al die knipogende, ledslierten en dagrijlampen voerende leasemobielen zonder achterlichten in de schemering ergeren me keer op keer meer)
Geplaatst: 30.12.2011 - 07:18
door bart simpson
vriend!
Geplaatst: 30.12.2011 - 16:39
door Frederik Welvaert
Helemaal eens met sanco.
Bovendien stel ik me de vraag of zo'n systeem wel wettig is. Je mag enkel mistlicht voeren bij zicht minder dan 200m. Maar als je dan een bocht neemt mag het wel?
Geplaatst: 30.12.2011 - 16:55
door bart simpson
inconsistente regelgeving die bol staat van de uitzonderingen en ontheffingen
Geplaatst: 30.12.2011 - 17:18
door V70/2.4D/2003
bart simpson schreef:inconsistente regelgeving die bol staat van de uitzonderingen en ontheffingen
Vanochtend net met vrouwlief het "feitenboekje" doorgespit op zoek naar het feitnummertje dat van toepassing is op het gebruik van aftermarket led-verlichting op "petjeman-automobielen".
Na enig zoeken en discussie: gevonden.
Kosten voor dat leermoment: 120 euri en demontage ter plekke.(Tarief 20
12!) *
Vwb het ombouwen van mistlicht naar om-de-hoek-kijk lampjes gaat de eerste gedachte uit naar N650 (voertuig is voorzien van meer lichten dan toegestaan) 100 euri(tarief
2011!) *
* En om het lekker te maken: De aftermarket om-de-hoek-kijk lampjes of led-verlichting maken geen deel uit van de typegoedkeuring op grond waarvan het kenteken is afgegeven => Invordering deel 1, -4- weken regeling of herkeuring RDW.
* Bier en chips klaarzetten doet en gaat genieten van de hierop volgende discussie *
Geplaatst: 30.12.2011 - 17:26
door bart simpson
kassa....
Geplaatst: 30.12.2011 - 17:26
door 945i
Klinkt als muziek in de oren, dit verhaal
Maarrrrrr.... vertel je collega's in het land dit ook even op het
http://forum.infopolitie.nl/portal.php dan kan er lekker gehandhaafd worden. :thumbup:
Geplaatst: 30.12.2011 - 17:27
door bart simpson
een noodzakelijke handhaving is dan het probleem
Geplaatst: 30.12.2011 - 17:32
door 945i
Tja, zelf schuld als er een wildgroei aan die troep ontstaat dan..
Geplaatst: 30.12.2011 - 17:32
door bart simpson
eensch
Geplaatst: 01.01.2012 - 09:31
door jpwg001
945i schreef:Ik ben van mening dat je het ook niet op een Volvo zou moeten willen hebben.... (op geen enkele auto trouwens)
Het voegt niets toe, het zorgt alleen voor een onrustiger verkeersbeeld.
En ik vind het er goedkoop en amateuristisch uitzien. Zelfs de exVectra GTS van mijn vader had extra lampjes in het koplamphuis om de zaak van extra licht te voorzien.
Eens met 945i dus...