Pagina 1 van 1

Mijn eerste Volvo (S60) + 22.000 km review

Geplaatst: 29.12.2011 - 20:32
door olson
Na driekwart jaar zinnig en onzinnig commentaar te hebben gegeven op dit forum is mijn eerste Volvo in aantocht:

- Volvo S60 D3 Summum handgeschakeld
- Black sapphire
- Beechwood/black leder bekleding
- Four-C chassis
- D5 uitlaat
- Sleipner velgen
- Park assist voor en achter
- Business pack pro
- Verwarmbare voorstoelen
- Security line
- Homelink

Het grote wachten kan beginnen :(

30 nov 2012: 22.000km review
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 04#1096704

Geplaatst: 29.12.2011 - 20:44
door selur
mij heb je helemaal mee :) mooie auto hoor, feli :)

Geplaatst: 29.12.2011 - 20:59
door Mart van der Steeg
dat smaakt naar meer... :tongue8:

Geplaatst: 29.12.2011 - 21:04
door remmm
mooi, gefeliciteerd. Ik vind de Sleipners super.... Wat is de verwachte leverdatum?

succes met wachten... ik wacht met je mee ;)

Geplaatst: 29.12.2011 - 21:21
door Thom
Nice, een D5 handbak! Zalig om die 440Nm zélf te benutten ipv te smoren met een GT! Ben benieuwd wat Four C van de nieuwste generatie op een S60 D5 doet!

Geplaatst: 29.12.2011 - 21:23
door V70/2.4D/2003
Thom, helaas, 't is "slechts" een D3

Geplaatst: 29.12.2011 - 21:27
door olson
Inderdaad, D3 met D5 uitlaat...
Leverdatum begin maart.

Geplaatst: 29.12.2011 - 21:37
door S60Dennis
Mooie uitvoering en kleurencombinatie heb je gekozen. Plus natuurlijk de mooiste velgen! Sterkte met wachten...

En natuurlijk willen we foto' s zien als 'ie er is!

Geplaatst: 29.12.2011 - 21:39
door Thom
Oohw ik zie t nu idd...nja, die D3 is in de S60 snel genoeg en de D5 is wel erg prijzig in verhouding. Gave kar!

Geplaatst: 12.02.2012 - 09:51
door olson
D5 uitlaat zit er onder. Ziet nu al beter uit. Nog een paar dagen wachten ! :)

Geplaatst: 12.02.2012 - 15:19
door lancer
Sterkte ;-)

Geplaatst: 30.11.2012 - 14:58
door olson
Na 22.000km wordt het tijd voor een review van mijn eerste Volvo.
Door collega’s uitgemaakt voor ‘ouwe l#l’ maar toch gewoon gekocht omdat het land al vol genoeg zit met oer saaie Audi A4 en ASO BMW bakjes. Ook prima auto’s... maar toch.

De Motor.
Wat een genot om in een MY12 D3 te rijden. Genoeg vermogen om heerlijk ‘schakellui’ te kunnen rijden. Vanaf 1000-1100 toeren trekt de motor heerlijk door. Boven 3000-3500 toeren is het feest voorbij. Dan moet er toch al lang geschakeld zijn. In de praktijk schakel ik zelden boven 2300 toeren. Het verbruik valt goed mee voor een 5 cilinder 2.0liter diesel motor. Gecombineerd: 5.6l/100km. Als we het rustig aan doen en veel snelweg rijden haal ik regelmatig 4.7-5.0l/100km als gemiddeld verbruik.

Het schakelen.
Heel lang getwijfeld tussen een Geartronic of handbak. De bak schakelt prima maar de slagen zijn langer dan de duitse concurenten. Even wennen... maar geen spijt dat ik geen Geartronic heb gepakt. Ik ben gewoon nog niet op de leeftijd dat ik niet meer wil schakelen ;)

Interrieur.
In een summum versie valt er weinig te klagen. Afwerking is goed. Goede materialen en geen rammels of kraakjes te bekennen. Alleen als ik flink over een drempel heen buts kraakt de middenconsole een beetje (elke auto zal dan wel iets rammelen J). Na twee weken kraakte mijn koppelingspedaal. Heel irritant. Inmiddels na 2 werkplaats bezoeken netjes opgelost door de dealer. Verder leek de stoelverwarming in eerste instantie niet veel te warmen. Dankzij tips op dit forum hoger laten zetten door de dealer. We zitten er dus weer warmpjes bij.
Wat veel mensen opvalt is dat het binnen in de auto erg stil is. Nauwelijks wind of afrol geluiden. Heerlijk om lange afstanden te rijden.

Bagageruimte.
Op het eerste gezicht niet al te groot en voorzien van een kleine doorgang om te laden. In de praktijk gaat er toch heel veel in mits de bagage niet al te ‘onhandig’ is qua afmetingen.

Four-C ophanging.
Helemaal geweldig. Ik zou niet meer zonder deze optie willen. Op een recht stuk merk je tussen de drie standen weinig maar zodra eraan het stuur wordt getrokken is een enorm verschil merkbaar. Op slechte wegen is de comfort stand dan geen overbodige luxe. Bijna alle oneffenheden worden prima uitgevlakt. Wil je hard door de bocht (of gewoon heel hard rechtdoor) dan is de advanced stand de manier om het rijgedrag van een BMW te benaderen. Op dit moment heb ik de 18inch velgen in geruild voor 16inch winterbanden. Niet de beste keuze geweest helaas (wel de goedkoopste). De wegligging is er flink op achteruit gegaan. Het direct sturen is verdwenen en geheel toe te schrijven aan de 16inch ‘ballon’ bandjes. Maar goed… Het wordt weer zomer ;-)

Multi-media.
Nooit veel problemen ondervonden met Sensus v2 maar v3 heeft veel verbeteringen gebracht in menustructuur en ergonomie. Uitzetten van de ‘miep’ kan nu in met een aparte knop. Het afbreken van de geprogrammeerde route gaat nu ook veel beter. Bluetooth werkt prima met mijn telefoon. Al veel complimenten gekregen over het geluid van de carkit. Helemaal top.


Key-less drive.
Wederom een optie die vanaf nu standaard aangevinkt gaat worden op elke toekomstige auto. Het enige nadeel is dat je goed moet opletten dat de zender (die standaard in de broek blijft zitten) niet meegewassen wordt.

Valt er dan helemaal niks te klagen over mijn eerste Volvo?
Jawel… Toch wel. De handrem.
Het lijkt erop dat ze deze op het allerlaatste moment vergeten zijn en maar even weg gewerkt hebben om de meest onlogische plaats die er ook maar te bedenken viel.
Als de handrem nu automatisch aangetrokken werd zodra de auto stil staat was het probleem maar half zo erg (helaas). Verder moet je op de knop drukken om aan te trekken, en trekken om de rem te lossen. HALLO VOLVO. Een klein knopje in de buurt van de versnellingsbak… kijk eens bij de concurentie. Die hebben dat toch wel beter voor elkaar.

Tot nu toe... lijkt het niet de laatste Volvo te gaan worden.

Geplaatst: 03.12.2012 - 12:32
door FuNkTrAxXz
Leuke review .. kijk er al naar uit om met mij V60 te beginnen cruizen.

Ik ben benieuwd of ik ook last ga hebben van de krakende koppeling..

Hoe bevalt het onderhouden van uw lak?

Ikzelf had wat schrik om een zwarte te nemen maar heb het dan toch gedaan & hoe meer foto's ik zie hoe meer bevestiging ik krijg.

Geplaatst: 03.12.2012 - 15:51
door olson
Ik zal er niet omheen draaien. Zwarte lak is een ramp. Mijn vorige auto was ook zwart. Toch weer gekozen voor zwart.

Met goede (nieuwe) poetsspullen is het prima te doen maar 'even' je auto wassen is er niet bij.

Zoals ik nu poets:

1. Afspuiten met hogedruk (van een redelijke afstand) om eerste zooi weg te wassen.
2. Velgenborstel EZ Detail Brush en sopje beginnen aan de velgen.
3. 1 emmer met Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Was voorzichtig met washandschoen :Meguiars - Ultimate Wipe Wash Mitt en vooral geen ronddraaiende bewegingen maken (swirls!)
4. Onderaan de auto met andere (oudere washandschoen). Wederom veel water erbij (2e emmer)
5. Afspoelen met emmer fris water met scheutje azijn om kalkstrepen te voorkomen.
6. Afzemen met Monello - Senza Acqua Drying Towel.

zie www.carclean.nl of onze forumsponser Driven2Shine. voor de betreffende producten (ik heb hier geen aandelen).

En als ie dan gepoetst is, is het de mooiste kleur (zolang t schoon blijft hahah)
Veel succes met wachten :)

Geplaatst: 03.12.2012 - 16:02
door rsnhakan
Met de handrem heb ik totaal geen problemen. Vind deze niet storend en zit gelukkig niet in de weg. Een knopje voor de handrem in de middenconsole, of in ieder geval in de buurt ervan? Nee, liever niet. Doet afbreuk aan het design. Een ouderwetse handrem? Nee, ook zou ik dit liever niet zien vanwege het verdwijnen van het "premium" gevoel. Ik los de handrem nooit, hij gaat er van zelf af bij het wegrijden.

Poetsspullen zijn bovendien te bestellen bij onze forumsponser Driven2Shine.

Geplaatst: 03.12.2012 - 16:03
door olson
Nee, bij het lossen niet. Maar het aanzetten is erg onhandig.

Geplaatst: 03.12.2012 - 16:04
door rsnhakan
olson schreef:Nee, bij het lossen niet. Maar het aanzetten is erg onhandig.
Meningen verschillen uiteraard. Maar ook dit vind ik niet storend.

Geplaatst: 03.12.2012 - 16:18
door FuNkTrAxXz
Ja dat zwart heel wat onderhoud vraagt wist ik al ... maar heb het er uiteindelijk wel voor over.

Ik rij nu zelf met een witte C30 .. ook snel vuil maar wel makkelijk om "proper" te maken.

Ik zal voor de nodige producten zeker eens kijken bij onze plaatselijke sponsor alsook carclean.