Pagina 1 van 1
Gillend/wringend metaalachtig geluid bij afremmen op motor
Geplaatst: 29.12.2011 - 22:55
door RicoK
Bij andere topics over 'geluiden' heb ik al eens mijn geluid de revue laten passeren, waarbij de laatste keer is gereageerd dat het het druklager zou kunnen zijn.
Ik wilde hier dan toch maar eens een topic voor gaan openen.
Wat is nu het geval?
Al lange tijd en dan heb ik het over maanden c.q. 3/4 jaar, hoor ik voornamelijk bij het afremmen op de koude motor/bak/auto voor een rotonde danwel afslag een hard wringend/schurend metalig geluid. Het is een naar geluid. Ik kan het eigenlijk zeer moeilijk omschrijven.
Als ik 's ochtends wegrij en na een kilometer ongeveer voor een afslag afrem op de motor van de 4e of de 5e versnelling naar de 2e of de 3e versnelling is bij het aangrijpen van de koppeling het naargeestige geluid te horen. Dit geluid is hoorbaar gedurende het koppelen. Zodra de koppeling/bak is gekoppeld is het geluid weg. Dit geluid doet zich na deze dagelijkse eerste keer nog zo'n tweemaal voor bij het koppelen bij het afremmen op de motor voor rotondes en afslagen.
De laatste tijd is het geluid ook steeds vaker waarneembaar bij het wegrijden van het pad de straat in.
Ook is het geluid weer sterk waarneembaar bij het achteruit parkeren op mijn pad. Dit pad loopt zoals zoveel paden ietwat hellend i.v.m. de waterafvoer. En vooral het laatste stukje is het geluid, zij het wel veel zachter als bij de koude motor, waarneembaar.
Ook is het geluid de laatste tijd ook veel vaker hoorbaar als ik aan het eind van de werkdag wegrijd van mijn werk.
Het is een niet zo'n heel erg chique geluid
Wat voor een geluid kan dit zijn of wat voor een geluid is dit?
Het doet zich dus voor bij het koppelen (na het ontkoppelen) en dan met name bij een koude motor, maar de laatste tijd ook wel eens bij een warme motor.
Geplaatst: 29.12.2011 - 23:08
door Skollie
Koppelingsplaten cequ drukgroep overleden denk ik.
Sorry.
Geplaatst: 29.12.2011 - 23:10
door RicoK
Maar als de koppeling c.q. drukgroep overleden zou zijn moet de koppeling dan niet slippen?
Van een slippende koppeling is namelijk in het geheel geen sprake. Bij elk toerental en bij elke snelheid pakt de bak op, zoals die zou moeten doen. Dit is zowel hoorbaar als zichtbaar aan de toerentalmeter, want deze laatste loopt namelijk geheel in de pas met het oplopen van de snelheid.
En daarnaast, het geluid is voornamelijk bij een koude motor hoorbaar en niet continu tijdens een rit.
Geplaatst: 30.12.2011 - 06:45
door V70/2.4D/2003
Gelet op de situaties waarbij het geluid te horen is zou ik het inderdaad ook zoeken in de omgeving van de bak. En dat begint met het vliegwiel en eindigt in de bak zelf. Persoonlijk zou ik zeggen dat het vliegwiel aan de beurt is en als de zaak dan toch komt: gelijk maar alles aanpakken. Ja, kost een paar centen ( 1500 + :shock: ) en ja, het is een 2001.
Inruilen? :?
Geplaatst: 30.12.2011 - 23:32
door RicoK
Als de oorzaak van het euvel te wijten is aan het vliegwiel, hoe komt het dan dat het geluid niet continue te horen is. Het geluid is feitelijk alleen te horen bij een koude motor, na enkele kilometers. Na een kilometer of 3 en dan heb ik al, afhankelijk van de route, zo'n 3 of 4 rotondes gehad, is het geluid verdwenen.
Het geluid doet zich voornamelijk voor bij het weer koppelen van een of twee versnellingen lager om zo op de motor af te remmen. Maar ook zo nu en dan bij het wegrijden van mijn huis en/of bij mijn werk.
Geplaatst: 02.01.2012 - 15:35
door RicoK
Vanmorgen tijdens de rit naar mijn werk op geen moment het gillende, wringende, schurende metaalachtige geluid vernomen.
Ook dit komt voor. Het geluid is niet constant te horen.
Ik houd mij aanbevolen voor suggesties.
B.v.d.
Geplaatst: 05.01.2012 - 14:48
door RicoK
Sinds enkele dagen al weer is het naargeestige geluid nauwelijks meer gehoord geweest. Alleen gisterenmiddag zeer lichtjes bij het van een lichte helling weg willen rijden voor een groen verkeerslicht (met een nog koude motor).
Wat kan/kunnen nu toch de oorza(a)k(en) zijn van het harde, lijkend op gillend, metaalachtig geluid?
Geplaatst: 05.01.2012 - 16:21
door rvo033467
Het blijft toch gokwerk, misschien eens een rondje rijden met een monteur?
Geplaatst: 05.01.2012 - 18:59
door Rippie V70
Hoi Rico,
Is het met name bij een laag toerental?
Of laat ik zeggen , even stevig wegrijden bij een verkeerlicht?
Ik heb namelijk eenzelfde soort geluid, welke zich voor het eerst openbaarde toen ik stevog met een aanhanger wegreed.
Geplaatst: 04.02.2012 - 22:57
door RicoK
even radiostilte.....
Ben nu een paar weken verder en het 'gillende metaalachtige' geluid is nog steeds sporadisch hoorbaar. Net alsof er iets op zijn plaats is geschoten.......
Waar ik ook last van had en wat ik nu ook niet meer voel is het zware koppelingspedaal na een snelwegrit van zo'n 20 km.
@rippie v70
nee, het geluid heb jk juist niet gehoord bij stevig wegrijden. Om die reden zijn de stoplichtsprintjes juist zo fijn......
Edit: Het geluid is dus nog steeds sporadisch hoorbaar. Dus niet meer meermaals iedere rit. Nu nog niet eens een keer per rit, maar een keer per meerdere ritten.
Geplaatst: 05.02.2012 - 09:41
door isomo
Raar maar waar, ik heb hetzelfde geluid.
Maar alleen op lage snelheid bij het terugschakelen.
Het is maar enkele dagen dat ik het heb, en verdenk er eerder toch wel koude weer van.
Auto slaapt nu al meer dan een week buiten bij temperaturen van -10°.
Zou het niet eerder een gevolg zijn van de te koude olie van de hydrauliek?
Geplaatst: 05.02.2012 - 11:42
door RicoK
Ik ervaar(de) dus exact dezelfde symptomen. Terugschakelen bij lagere snelheden gaf steevast het metalige gillende geluid. Maar dan hoofdzakelijk bij het begin van iedere rit.
En dat verschijnsel is nu dus sinds meerdere weken veel minder frequent hoor-/waarneembaar.
Geplaatst: 05.02.2012 - 11:54
door Johan s60
Ik denk aan versleten koppelings platen
Geplaatst: 05.02.2012 - 12:11
door RicoK
Mijn eerste auto,.......een Fiat.......Panda ('89), had op een gegeven moment ook lasr van een versleten plaat, maar dat was niet hoorbaar.
Het 'gillen' in mijn geval duurt ook maar seconde of 1 a 2. En dat voornamelijk bij terugschakelen van 4 naar 3 en 3 naar 2 bij lage stadssnelheden. Maar zoals gezegd de laatste maand is dit geluid nauwelijks meer hoorbaar.
Versleten koppelingsplaten zijn toch merkbaar bij optrekken en versnellen? En nu juist dat doet de auto als de beste.
Geplaatst: 05.02.2012 - 12:30
door Johan s60
Een versleten kopp.plaat hoeft niet altijd te slippen, maar als deze zover versleten is dat de klinknagels (staal) het vliegwiel (ook staal) raken, dan kan dat het geluid verklaren.
Wat is de km stand?
Geplaatst: 05.02.2012 - 12:35
door RicoK
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar hoe wordt dan verklaard dat het geluid niet constant waarneembaar is? En alleen bij Terugschakelen bij lage snelheden?
De km-stand is 255k. Ik heb hem aangeschaft bij 220k in 2010-10. Ik weet niet of de koppeling al eens vervangen is.
Geplaatst: 05.02.2012 - 12:51
door Johan s60
Het schuren vd klinknagels gebeurd alleen als de kopp. slipt (bij het wegrijden dus en terugschakelen)
Afh. vd belasting (optrekken of terugschakelen) kan het geluid verschillen, zeker als er al klinknagels loszitten.
255k is best veel voor een koppeling, heb de mijne met 233k vern. vanwege het trillen.
Toen alles vern. (incl.vliegwiel) echter de kopp. platen zagen er best goed uit maar des teminder het druklager.
Geplaatst: 05.02.2012 - 16:04
door RicoK
Ik bedoel met het constant waarneembaar zijn niet het continu waarneembaar zijn, maar het waarneembaar zijn met ELKE (ont-)koppeling c.q. schakeling. Het is uitsluitend waarneembaar gedurende het schakelen/koppelen tijdens de eerste 2 km's van een rit.
Geplaatst: 05.02.2012 - 17:25
door Johan s60
Wil je het precies weten zal je toch de koppeling moeten demonteren, iets waar je toch binnen niet al te lange tijd aan moet gaan denken, of net zolang doorrijden dat ie er echt uit ligt.
Geplaatst: 05.02.2012 - 17:53
door RicoK
Los van het sinds een maand nog maar sporadisch waarneembare metalige gillende geluid heb ik geen klachten. De koppeling grijpt aan zoals die aan hoort te grijpen. In elke versnelling en toerental pakt de koppeling op, zoals die op dat moment behoort aan te grijpen. of ik nou hoogtoerig rijd in zijn twee of drie of laagtoerig in zijn vijf de auto versnelt zoals die op dat moment moet versnellen. Soepel en zonder bokken of slippen.
Ofwel, ik zie echt (nog) geen reden om mijn koppeling te gaan demonteren.