Pagina 1 van 4

achterdifferentieel loeit

Geplaatst: 02.01.2012 - 18:24
door kameel1
Het achterdifferentieel van mijn xc70 joelt/loeit sinds kort met name bij snelheden tussen 60 en 120 km/h.
Het geluid is nadrukkelijker aanwezig bij koude motor dan bij warme motor. kilometerstand 129000.
Wie kent dit probleem? In de database van de dealer komt het niet voor, auto komt volgens volvo-nederland niet meer in aanmerking voor coulance regeling.
Reparatie kost dik 3000 euro, zou het zinvol zijn alleen de olie van het differentieel te vervangen voor nieuwe olie met bv een of andere toevoeging?

Geplaatst: 02.01.2012 - 18:34
door V70/2.4D/2003
Wat is er kapot? Een lager of is er serieus iets in de diff naar de kl.... je weet wel.

Geplaatst: 02.01.2012 - 19:54
door kameel1
Onbekend, hij trilt en maakt geluid.

Geplaatst: 02.01.2012 - 20:06
door V70/2.4D/2003
Reparatie kost dik 3000 euro, zou het zinvol zijn alleen de olie van het differentieel te vervangen voor nieuwe olie met bv een of andere toevoeging?
Dan snap ik bovenstaande niet. Wat moet waarom dan in hemelsnaam 3 mille kosten als "men" niet weet wat er kapot is. Is dat een offerte van de lokale fietsenmaker?

Geplaatst: 02.01.2012 - 20:10
door bart simpson
denk dat een nw diferentieel dat kost

Geplaatst: 02.01.2012 - 20:21
door V70/2.4D/2003
Hmmmm, dus diff kennelijk overleden. Lekker dan, na 127k is dat wel een beetje vroeg of ligt dan aan mij.

Geplaatst: 02.01.2012 - 20:22
door bart simpson
hij lijkt stuk, het is niet anders

Geplaatst: 02.01.2012 - 22:23
door kameel1
Nieuw differentieel plus arbeidsloon 3250 euro, reparatie schijnt niet mogelijk te zijn, al krijg ik wel de kriebels om hem zelf uit elkaar te trekken.

Geplaatst: 02.01.2012 - 22:30
door toppertje
V70/2.4D/2003 schreef:Hmmmm, dus diff kennelijk overleden. Lekker dan, na 127k is dat wel een beetje vroeg of ligt dan aan mij.
is idd geen km stand waarbij zoiets mag voorkomen dunkt mij.
je moet er niet aan denken als je bij zo,n XC regelmatig de 4 wiel
aandrijving gebruikt.

Geplaatst: 02.01.2012 - 22:34
door sanco
V70/2.4D/2003 schreef:Hmmmm, dus diff kennelijk overleden. Lekker dan, na 127k is dat wel een beetje vroeg of ligt dan aan mij.
+1

Even onder voorbehoud van het werkelijk kaduuk zijn (een oordeel kun je immers niet vellen zonder het complete verhaal te kennen), maar als na 3,5 jaar en nog maar 127k het dif naar de malle is, dan vind ik dat zeer treurig. Op basis van de nader te onderzoeken oorzaak kan ik me zo voorstellen dat er een vorm van coulance zou zijn.

Immers: je mag als consument bij normaal gebruik / onderhoud verwachten dat een dergelijk onderdeel het niet dan al laat afweten.

Wat zegt de dealer er van? of spelen er andere zaken een rol, bijvoorbeeld: heeft ie deze auto niet steeds in onderhoud gehad? of zijn er zware karren getrokken en/of speelt de tuning een rol?

Hoe dan ook: ik hoop dat er een aanvaardbare oplossing komt voor alle partijen.

Geplaatst: 03.01.2012 - 06:19
door V70/2.4D/2003
of speelt de tuning een rol?
Ik heb het niet gezegd! Maar meer Nm, in combinatie met rijstijl en wijze van gebruik zou kunnen leiden tot....

Disclaimer: Het gaat TS om zijn kapotte differentieel en wat er (mogelijk) aan te doen is om niet de hoofdprijs voor een nieuwe af te hoeven tikken. Hoe de ellende is ontstaan is even niet relevant.

Geplaatst: 03.01.2012 - 07:55
door Frederik Welvaert
Controleer de achterwielen eens, schijnt dat dit kan voorkomen door ongelijk afgesleten banden, ene kant meer profiel dan de andere.
Als het differentieel hetzelfde is als bij een XC60 kan je er niet aan werken, is een gesloten geheel (je kan zelfs de olie niet wisselen is me gezegd)

Geplaatst: 03.01.2012 - 09:39
door kameel1
Bandenslijtage is zeer gelijkmatig, eerste set banden hebben er zo'n 90000 km ondergelegen.
Heb ook begrepen dat er geen reparatieonderdelen voor dit differentieel zijn. De olie is overigens wel te pijlen, die zit er genoeg in.
Auto heeft tot dusver geen zwaar leven gehad.

Geplaatst: 03.01.2012 - 09:45
door t5power
kameel1 schreef: Auto heeft tot dusver geen zwaar leven gehad.
Afgezien van de 226 pktjes die ze voor de kiezen kregen ;)
Maar heeft hij standaard niet 205? Dan mag 20 pk niets uitmaken dunkt me.

Geplaatst: 03.01.2012 - 10:17
door Iroll
t5power schreef:
kameel1 schreef: Auto heeft tot dusver geen zwaar leven gehad.
Afgezien van de 226 pktjes die ze voor de kiezen kregen ;)
Maar heeft hij standaard niet 205? Dan mag 20 pk niets uitmaken dunkt me.
De PK's maken niet uit voor het dif, het zijn veel extra Nm's die het dif kunnen slopen, afhankelijk hoe je daar gebruik van maakt.
Maar als dat geen rol speelt dan mag dit niet gebeuren bij deze leeftijd en km stand.

Geplaatst: 03.01.2012 - 12:26
door Frederik Welvaert
t5power schreef:Maar heeft hij standaard niet 205? Dan mag 20 pk niets uitmaken dunkt me.
De biturbo is volgens mij pas geïntroduceerd in 2010, dus zijn D5 was nog een single turbo 185pk/400Nm. Dat is nu dus 226pk/460Nm. Kan er wel wat mee te maken hebben, hoewel de verdeling voor/achter normaal 95/5 is, dus of dat achterdifferentieel daar zoveel harder van slijt...

Geplaatst: 03.01.2012 - 13:12
door Oceanracer
Je kunt ook de tussenbak eruit (laten) halen. Heb je geen aandrijving op de achteras meer, maar ook geen lawaai. Wel zo voordelig!

Geplaatst: 03.01.2012 - 13:19
door MarioC70
Oceanracer schreef:Je kunt ook de tussenbak eruit (laten) halen. Heb je geen aandrijving op de achteras meer, maar ook geen lawaai. Wel zo voordelig!
Helaas kan dat niet zomaar zonder enkele aanpassingen.
Als beide achterwiellagers stuk zijn heb je hetzelfde geluid en zeer zeker als er eentje totaal is stuk gelopen,heb er laatst eentje gerepareerd met dezelfde klacht,beide wiellagers waren stuk.
Maar ok,ik ben nog jong en ik heb geen ervaring en ik weet niks,kreeg ik te verstaan in een PM,dus ja,vergeefse moeite dus.

Geplaatst: 03.01.2012 - 13:19
door diesel01
Oceanracer schreef:Je kunt ook de tussenbak eruit (laten) halen. Heb je geen aandrijving op de achteras meer, maar ook geen lawaai. Wel zo voordelig!
Daar koop je geen AWD XC70 voor...
Ik ben meer van het type, zit het erop dan moet het werken.
Als ik een fwd koop die ineens geen aandrijving meer heeft heb je een product die niet aan de verwachting voldoet, het gemak waarbij men voorsteld om de aandrijving naar achteren eruit te halen verbaasd mij soms.
Ook het handen aftrekken van dergelijke auto's door Volvo NL/SE verbaasd mij zeer.

Geplaatst: 03.01.2012 - 16:09
door sanco
Even voor alle duidelijkheid: ik wilde met mijn laatste vragen / opmerkingen Kameel1 niet in een kwaad daglicht stellen. Punt is alleen dat ik van mijn dealer en/of VCN verwacht dat die zich voor mij hard zouden maken als ik tegen een dergelijk akkefietje zou aanlopen met een duur betaalde luxe "premium"1 AWD, en dat ik zoek naar een reden voor de zoals het hier omschreven staat "wat botte benadering". Als ik mezelf in de positie van Kameel1 verplaats, zou ik me ook zeker teleurgesteld voelen.

Alhoewel hier het geluid de aanleiding is, komen er nu het er tijdens wintersport of elders op aan komt, blijkbaar toch met enige regelmaat gebreken aan het AWD systeem naar voren. Als dit incidenten zijn, zou dit voor VC toch eerder een reden moeten zijn om te kijken of er structureel iets mis is met de duurzaamheid / betrouwbaarheid van het geheel... (en dan heb ik het niet over normale slijtage / levensduur)

Of.. en nu speculeer ik.... weten ze zelf meer?? Ik hoop van harte dat dit niet het geval is.