Eerste ervaringen met V70 T4 LE PS L-Line
Geplaatst: 03.01.2012 - 23:41
Na een reeks van Volvo's een uitstapje naar een Audi A6 2.0 tdi MT (my 2006) gemaakt, maar na 150.000 kilometer weer de weg terug gevonden naar Volvo.
De eerste indrukken:
Geluiden en vering
De Volvo is aanzienlijk stiller, met name voor wat betreft het motor geluid. Ook de vering is (aanzienlijk) comfortabeler. Of wind- en bandengeluiden minder zijn is moeilijk in te schatten vanwege de weersomstandigheden vandaag. Mijn A6 was een sedan uitvoering. Wellicht is er ook nog een verschil door het schuifdak en dakrails.
Stuurgedrag en automaat
Ik moet nog wennen aan het stuurgedrag van de V70, maar mijn eerste indruk is dat de Audi strakker stuurde en dat merk je ook op de snelweg, hoewel vandaag met de zeer harde wind niet echt representatief was. Bij de Volvo heb je het gevoel dat er wat "elastische" speling zit tussen het stuurwiel en de wielen. Bij de Audi was er minder speling en was er geen gevoel.
Powershift is niet te vergelijken met multitronic. Ik heb met beiden geen problemen, maar multitronic "schakelt" (eigenlijk niet dus) onmerkbaar. Ik merk dat ik nog moet wennen aan het doseren van het gaspedaal om overreactie van de versnellingsbak te vermijden. Ik heb een paar keer even kort gas gegeven (niet tegen de bodem) om in te halen, en toen schakelde de bak een paar stappen terug. Ik weet niet of de kick-down werd geactiveerd.
Sensus
Het Sensus systeem werkt goed, hoewel ik vandaag bij wat experimenteren (adres in Frankrijk ingevoerd) opeens een het systeem zag uitvallen. Wellicht een foutieve invoer, maar het scherm ging op zwart. Even op letten dus. Voice control werkt lekker, maar jammer dat het alleen werkt met adressen in Nederland.
Kwaliteit
Een Audi voelt anders. Ik heb de deurspiegel afdekplaatjes nog niet gecontroleerd. Tot nu toe bestaat het grootste kwaliteitsverschil uit de gordel en gordelloop. Bij de Audi voelde die stroever en zwaarder aan, maar of dat beter of slechter is weet ik eigenlijk niet. Wel één klein defect aan de stoelverstelling/aansturing, maar dat wordt deze week nog opgelost.
Opvallende zaken
Op de Audi had ik bi-xenon, maar het grootlicht van de Volvo slaat alles. Bijzonder indrukwekkend. Wellicht gebruikt Audi objectief gezien betere materialen (of dat zo is kan ik niet bepalen) maar subjectief voelt de Volvo (voor mij) beter aan. Wellicht is dat het verschil tussen Duitse degelijkheid en Zweedse "huiselijkheid". Mogelijk komt het ook omdat de Audi wel erg zwart/grijs was en het Volvo interieur met Sangiovese Red etc. wat aardiger overkomt (buitenkant is Savile Grey met zilverkleurige roofrails)
Prestaties en Verbruik
Over de prestaties weinig te melden. Het verschil tussen een 140 pk diesel met iets van 320 Nm en 180 pk met 270 Nm is natuurlijk niet wereldschokkend groot. De versnellingsbak lijkt nog het meeste invloed te hebben op de prestatiebeleving. Mijn eerste indruk is dat de combinatie MT en weggedrag bij de Audi eerder te hard rijden in de hand werkt dan het totaalplaatje van de Volvo. Ik sluit niet uit dat het (eerste gevoelsmatige) verschil na gewenning zal verdwijnen.
Over het verbruik valt nog weinig over te zeggen. Ik heb nog meer dan een halve tank en actieradius is meer dan 510 kilometer.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden.
Tot zover mijn eerste ervaringen.
Groet,
Simon
De eerste indrukken:
Geluiden en vering
De Volvo is aanzienlijk stiller, met name voor wat betreft het motor geluid. Ook de vering is (aanzienlijk) comfortabeler. Of wind- en bandengeluiden minder zijn is moeilijk in te schatten vanwege de weersomstandigheden vandaag. Mijn A6 was een sedan uitvoering. Wellicht is er ook nog een verschil door het schuifdak en dakrails.
Stuurgedrag en automaat
Ik moet nog wennen aan het stuurgedrag van de V70, maar mijn eerste indruk is dat de Audi strakker stuurde en dat merk je ook op de snelweg, hoewel vandaag met de zeer harde wind niet echt representatief was. Bij de Volvo heb je het gevoel dat er wat "elastische" speling zit tussen het stuurwiel en de wielen. Bij de Audi was er minder speling en was er geen gevoel.
Powershift is niet te vergelijken met multitronic. Ik heb met beiden geen problemen, maar multitronic "schakelt" (eigenlijk niet dus) onmerkbaar. Ik merk dat ik nog moet wennen aan het doseren van het gaspedaal om overreactie van de versnellingsbak te vermijden. Ik heb een paar keer even kort gas gegeven (niet tegen de bodem) om in te halen, en toen schakelde de bak een paar stappen terug. Ik weet niet of de kick-down werd geactiveerd.
Sensus
Het Sensus systeem werkt goed, hoewel ik vandaag bij wat experimenteren (adres in Frankrijk ingevoerd) opeens een het systeem zag uitvallen. Wellicht een foutieve invoer, maar het scherm ging op zwart. Even op letten dus. Voice control werkt lekker, maar jammer dat het alleen werkt met adressen in Nederland.
Kwaliteit
Een Audi voelt anders. Ik heb de deurspiegel afdekplaatjes nog niet gecontroleerd. Tot nu toe bestaat het grootste kwaliteitsverschil uit de gordel en gordelloop. Bij de Audi voelde die stroever en zwaarder aan, maar of dat beter of slechter is weet ik eigenlijk niet. Wel één klein defect aan de stoelverstelling/aansturing, maar dat wordt deze week nog opgelost.
Opvallende zaken
Op de Audi had ik bi-xenon, maar het grootlicht van de Volvo slaat alles. Bijzonder indrukwekkend. Wellicht gebruikt Audi objectief gezien betere materialen (of dat zo is kan ik niet bepalen) maar subjectief voelt de Volvo (voor mij) beter aan. Wellicht is dat het verschil tussen Duitse degelijkheid en Zweedse "huiselijkheid". Mogelijk komt het ook omdat de Audi wel erg zwart/grijs was en het Volvo interieur met Sangiovese Red etc. wat aardiger overkomt (buitenkant is Savile Grey met zilverkleurige roofrails)
Prestaties en Verbruik
Over de prestaties weinig te melden. Het verschil tussen een 140 pk diesel met iets van 320 Nm en 180 pk met 270 Nm is natuurlijk niet wereldschokkend groot. De versnellingsbak lijkt nog het meeste invloed te hebben op de prestatiebeleving. Mijn eerste indruk is dat de combinatie MT en weggedrag bij de Audi eerder te hard rijden in de hand werkt dan het totaalplaatje van de Volvo. Ik sluit niet uit dat het (eerste gevoelsmatige) verschil na gewenning zal verdwijnen.
Over het verbruik valt nog weinig over te zeggen. Ik heb nog meer dan een halve tank en actieradius is meer dan 510 kilometer.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden.
Tot zover mijn eerste ervaringen.
Groet,
Simon