Pagina 1 van 1
stappenmotor
Geplaatst: 19.03.2006 - 16:46
door jef
hallo ,
wie kan mij vertellen hoe het demonteren van de stappenmotor gaat.
gaat dat moeilijk of makkelijk,zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten.ik wil dat ding namelijk eens schoon maken dan zou hij rustiger (als een zonnetje)rijden.
het gaat om een 440 fleet 1800 motor bj,95.
groetjes jef.
Geplaatst: 19.03.2006 - 17:13
door erik-jan
De stappemoter niet uit elkaar halen.
Je hoeft er alleen maar met contactspray of een ander ontvetter het klepje schoon maken.
Want door olie en andere rommel wil hij vaak moeilijk open en weer dichtgaan.
Je haalt de stekker eraf en de slangen en maakt hem zo schoon.
Niet openmaken je krijgt hem nooit meer in elkaar.
Gr Erik-jan
Geplaatst: 19.03.2006 - 20:54
door jef
oke ,dan ga ik dat morgen eens proberen,dat zal op die manier niet zo moeilijk zijn .
bedankt en ik laat nog horen of het gelukt is.
Geplaatst: 06.04.2006 - 14:35
door basbb
vraagje.. vant weekend ga ik mijn stappenmotor ook schoon proberen te maken. het inspuiten met remmenreiniger o.i.d moet je dat nog weg blazen/ of spuiten of kan ik het er gewoon weer op plaatsen.. na zo'n beetje alle treads gelezen te hebben is mij dat nog niet helemaal duidelijk en dan is het alleen het klepje? of kan ik em een bus WD40 te drinken geven daarna?

Geplaatst: 06.04.2006 - 15:14
door 480S60
het beste is inspuiten met remmenreiniger en dat laten inwerken. Daarna met een doek goed schoon poetsen en dan met hoge druk lucht de remmenreiniger die over is eruit spuiten. Remmenreiniger vreet immers het rubber van de slangen aan. Daarna hem er weer op zetten en zorgen dat je met slangenklemmen de valse lucht erheen blokkeert en klaar ben je. De slangenklemmen zitten er van origine meestal niet op.
Geplaatst: 06.04.2006 - 15:24
door basbb
oke bedankt voor je snelle reactie ga ik dat van het weekend is even proberen.. dus alles eruit verwijderen.. intrekken? uurtje?
mvg bas

Geplaatst: 06.04.2006 - 16:38
door 480S60
ja echt alle remmenreiniger eruit verwijderen.
het is vrij vluchtig spul, dus dat intrekken is een kwestie van minuten denk ik. Daarna poetsen en nog eens inspuiten werkt beter dan langer laten intrekken.
Geplaatst: 06.04.2006 - 22:26
door Michel740Turbo
Please let even op!!! voor er fouten ontstaan.
De 1800 B18U heeft een ander type stappemoter. Is niet te reinigen dus kapot is kapot.
Jef heeft het hier dus over een 1.8I B18U met mechanische stappemotor.
Hij is idd niet gemakkelijk te verwisselen hij zit met drie torx boutjes vast die niet gemakkelijk te berijken zijn als het goed is krijg je bij een nieuwe ook drie nieuwe boutjes. En je moet je luchtinlaat (zwartepijp) even losmaken.
Succes
Geplaatst: 07.04.2006 - 10:41
door jef
bedankt dat je me hier nog even voor waarschuwd, ik ben er nog niet aan begonnen,en nu weet ik dus dat ik er beter een nieuwe op kan zetten.
jef
Geplaatst: 07.04.2006 - 11:23
door basbb
voor een 2.0i is het toch wel te doen? zover ik alles gelezen heb op het forum?

Geplaatst: 07.04.2006 - 11:38
door 480S60
Mijn ervaring komt van de motoren die in een 480 liggen. Daar kan het op ze allemaal.
Geplaatst: 07.04.2006 - 12:37
door roever
Bij de multi-point injectie motoren zit de stappenmotor inderdaad vooraan op het blok (bij de bougies in de buurt), bij een B18u zit de stappenmotor aan de gasklep achter op het blok bij de luchtinlaat. Is verdomd lastig te bereiken, de ruimte tussen de stappenmotor en de kop van de motor is erg klein.
PS die dingen zijn vrij duur (100-120 eu?), dus let goed op dat je stappenmotor ook echt defect is.
Geplaatst: 07.04.2006 - 13:21
door Michel740Turbo
roever schreef:PS die dingen zijn vrij duur (100-120 eu?), dus let goed op dat je stappenmotor ook echt defect is.
Jep klopt 123,50 om prercies te zijn :?
Geplaatst: 07.04.2006 - 19:52
door roever
Au!
Doet pijn als je die voor niets zou hebben vervangen...