Pagina 1 van 1

niet starten S60 2.4 my 09

Geplaatst: 06.01.2012 - 15:26
door Maurice S60
Hoi,

Kon het vorige topic niet terug vinden dus maar een nieuwe.

Wederom 7de keer niet starten alleen zijn we nu 2 maanden verder indie 2 maanden is alles werkelijk waar goed gegaan geen problemen.
Nu na 2 dagen stil te hebben gestaan niet genoeg om rond te gooien.
Starthulp eraan en lopen.
Woensdag wederom naar binnen ( afgesproken met Niham ) tot er wat uitkomt.
Dus weer als vanouds 2 dagen stilstaan en niet starten!!!!!!
KM stand nu 27000 KM waarvan al 5000 KM probleem na probleem.
En dan nog nagaan dat het nog winter moet worden

Wat is er al vervangen.
Dynamo
2 x accu
software aanpassingen
Zekeringkast
verder alles wat maar electronica is is gechekt

Iemand nog suggesties

Maurice

Geplaatst: 06.01.2012 - 17:25
door Meeus
wel mijn begint met het koude weer ook wat moeilijk te starten.
Bij mij zijn de verdachte de bobines, boegies zijn al vervangen.

Ik zou bij u die 2 eens laten nazien of zelf nazien.

Geplaatst: 06.01.2012 - 18:02
door M@rcel
Ik zou beginnen met lekstroom meten. Oftewel: Welke stroom loopt er als de auto in slaap is?

Hoe ik dit zou meten:
- Sleutel uit contact
- Multimeter buiten de auto op hoogste stroombereik (Ampère)
- Pluspool accu losschroeven, wel laten zitten
- Meter aansluiten: rood aan accupool, zwart aan accukabel
- Kabel loshalen van pool, stroom loopt nu door meter
- Kofferbak dicht, auto op slot, stroom zal nu een paar ampère zijn
- Koffie gaan drinken
- Meter controleren, waarschijnlijk kan lager bereik ingesteld worden

En nu regelmatig de meter controleren, tijden en afgelezen waarden opschrijven

Welke waardes heb je gemeten?


Ik heb ooit met een japanse auto gehad dat een relais bleef hangen. De accu was in een paar uur leeg.

Geplaatst: 06.01.2012 - 18:06
door Maurice S60
Dit hebben we net gedaan.
5 amp bij sluiten - dan zak hij terug naar 2 amp - dan met minimaal op de meter ingesteld zakt hij terug naar 0.5 amp in rust stand.

Maurice

Geplaatst: 06.01.2012 - 18:11
door M@rcel
0,5 amp is veel te veel. Hij moet naar minder dan 0,1A zakken. 0,06A is gebruikelijk.

Geplaatst: 06.01.2012 - 18:16
door Maurice S60
Ik ga er zo nog even een andere meter aan hangen uit onze storings wagen digitaal gecallibreerd en dan weet ik wat meer.

Maurice

Geplaatst: 06.01.2012 - 18:29
door Gast
Je had toch ook al een nieuwe koppeling gehad en iets met een storing in het uitlaatsysteem?
Wat een pech Volvo, zeker met die km-stand. Wordt tijd voor een trap richting.......

Geplaatst: 06.01.2012 - 18:43
door M@rcel
Maurice S60 schreef:Ik ga er zo nog even een andere meter aan hangen uit onze storings wagen digitaal gecallibreerd en dan weet ik wat meer.

Maurice
Je hebt een PM

Geplaatst: 06.01.2012 - 19:27
door Maurice S60
Andere meter met betere schaal indeling.
5,6 amp bij sluiten - dan zak hij terug naar 1,89 amp - dan met minimaal op de meter ingesteld zakt hij terug naar 0.123 amp in rust stand.

Carkit ingebouw door volvo is denk ik de boosdoener waneer losgekoppeld zak het totaal naar 0.02 amp

Maurice

Geplaatst: 06.01.2012 - 19:32
door MarioC70
Demonteer de dikke pluskabel(rode)van de dynamo is en meet dan nog is,misschien een diode van de dynamo stuk waardoor de accu leegloopt.

Geplaatst: 06.01.2012 - 19:33
door M@rcel
123mA is veel te veel. Er blijft dus ergens een verbruiker actief die zo'n 50-100mA verbruikt. Parrot? Ipod? lampje (dashboard kastje, bagageruimte, ...)?

Geplaatst: 06.01.2012 - 19:33
door MarioC70
Is dat niet het probleem,trek dan tijdens het meten een voor een de relaitjes achter eruit,die willen wel is stuk gaan en blijven hangen.

Zit er een trekhaak onder met een mistlampvoorziening?,ik had er van de week eentje,waarvan het mistlamprelaitje stuk was en daardoor de accu leegliep,

Geplaatst: 06.01.2012 - 19:36
door Maurice S60
kan door het verschil van 0,123 amp of 0,02 amp in 2 dagen de accu zover leeg zijn dat deze er niet op wil starten ?
Parrot nu losgekoppeld

Maurice

Geplaatst: 06.01.2012 - 19:40
door MarioC70
48 uur maal 1 amp??Zo ongeveer?
Is de helft van je capaciteit van de accu.

Geplaatst: 06.01.2012 - 19:49
door M@rcel
zakt hij zonder parrot terug naar 20 mA? Dan heb je de boosdoener.

Stel je hebt een accu van 60Ah. De lekstroom is 0,120A. Na 60 / 0,120 = 500 uur oftewel 20 dagen.

Maar je accu is niet helemaal leeg, hij heeft alleen te weinig energie over om je motor te starten. En dat is al heel snel, stel bij zo'n 60% restcapaciteit. Dus na zo'n dag of acht.

Maar je accu is al een paar keer flink leeg geweest en dat is funest voor een start-accu. Ik durf die acht dagen dan nog rustig een keer te halveren tot vier dagen.

En dan zitten we aardig in de buurt voor een schatting...

Geplaatst: 06.01.2012 - 19:56
door Maurice S60
Ok duidelijk.
Maar wat nu met de accu bij laden of vervangen ?
Parrot los gekoppeld en dan 20mA.

DVD speler los scheelt niks.
TFT schermen staan op contakt.
Ipod schakeld uit na bepaalde tijd dit zie je ook in het verbruik.

Maurice

Geplaatst: 06.01.2012 - 20:06
door M@rcel
20mA is een prima waarde.

Geplaatst: 06.01.2012 - 20:08
door M@rcel
Ik zou de accu eerst opladen en kijken of die nog een beetje wil herstellen. Als het resultaat tegenvalt, is vervangen de enige oplossing. Dat heb je al eerder gedaan, maar nu is de boosdoener weg. Een accu met hogere capaciteit misschien (ik heb er een 100Ah inzitten)?