Pagina 1 van 2

toch een volvo

Geplaatst: 10.01.2012 - 21:03
door admiral
Eind van dit jaar en misschien begin 2013 stap ik na 15 jaar oldtimer rijden over op modern blik. Ik rij nu een volvo 245 (ex cali import), deze krijgt als de nieuwe werkplaats is gebouwd een upgrade en dan mag een ander hem gaan vertroetelen. Waarom de overstap naar een moderne auto denk je dan als je al zolang oldtimer rijd. Oldtimer rijden is echt niet goedkoper dan modern blik, ik ben van mening dat het zelfs duurder is ondanks dat je WB vrij en op gas rijd. De 1 denkt daar anders over dan de ander maar ik wil mijn oldtimer perfect houden en dan kost tijd, energie en een hoop geld. De laatste is goed te doen als je oplet wat je uitgeeft maar de eerste 2 beginnen me een beetje op te breken, misschien ben ik wel sleutel moe. Er staat nog een groot project te wachten waar ik in 2006 afscheid van had genomen maar die sinds 2010 weer in de werkplaats staat ik kan dan zelf bepalen wanneer ik er aan werk.

Maargoed al zoekende naar een vervanger kwam ik in eerste instantie uit bij een renault laguna grand tour van 2006 of 07, qua aanschaf goedgeprijst, verbruik en WB goed te doen en qua uitrusting ook goed uitgerust en scoorde op de chrash test ook hoge punten op het gebied van veiligheid. Maar de hang naar een volvo bleef toch komen. Toch nog even een schuin oog op de een 740 polar en op de 940 polar gehad maar dan zit je toch nog in de jaren 90 auto met 3 tot 4 ton op de teller en dan begint het voor een volvo toch ook een tijd te komen dat het wat minder wordt.

Ik wilde toch wel zo nieuw mogelijk rijden dus de renault laguna kwam weer terug, maar al surfend op MP kwam de V70 in beeld. Eerst het oude model van eind 90er jaren, toch weer die leeftijd, :? maar op een gegeven moment ben ik is gaan kijken wat een 2003 model moet gaan kosten. Die valt nog binnen het budget en als je goed zoekt heb je voor 7 tot 8 duizend euro een zeer goed uitgeruste V70 met voor volvo een relatief lage km stand van 200.000 tot 250.000 km. Hij zit wel wat zwaarder in de WB en qua verbruik is hij ook wat duurder, oke het scheelt wel 4 jaar ouder rijden maar als je een renault met een volvo vergelijkt dan hoef ik jullie niets te vertellen 8-) toch, soms moet je wel is consessies doen.

Ik ben niet helemaal bekend met de V70, ik vindt er ook maar weinig negatiefs over op internet en des te langer ik me erin verdiep des te mooier vindt ik hem worden. Maar zijn er nog zaken waar ik op moet letten. Ik weet het dit is niet het forum waar je zo snel deze vraag zou stellen maar er zijn vast wel mensen die een V70 hebben gehad en mij kunnen informeren.

Geplaatst: 10.01.2012 - 21:27
door Bakboord1
Een renault zal goedkoper zijn in aanschaf, is een mooie auto maar je moet er geluk mee hebben. Ik heb het niet aangedurft om een model van voor de facelift te kopen.

Over de V70 is al heel veel geschreven. Waar kijk je naar? Benzine of diesel? Wat je vaak ziet is dat de topic starter een paar linkjes zet van interessante auto's. Aan de hand daarvan krijg je vanzelf commentaar.

Persoonlijk vind ik de nivomats wel een mooi systeem. Komt ie wel iets hoger van op de poten te staan.
Navigatie van volvo ben ik niet kapot van. Loopt erg achter op een tomtom.
Er zijn twee soorten stoelen. Comfort vlak en dynamic iets gekuipt. Zelf heb ik dynamic en ook mijn vader van 65 vindt het fijne stoelen.
Er zijn een aantal actiemodellen met hun eigen kenmerken zoals black-edition, edition I en edition II. Zijn wel leuke pakketten als je deze hebt.

Qua mankementen zijn er wel een paar standaard euvels zoals kapotgaande deursloten of scheurende draagarmrubbers. Qua electronica is het volgens mij wel aardig voor elkaar bij de modellen vanaf 2002.

Geplaatst: 10.01.2012 - 21:36
door Rob2u
Tja, een Laguna....... ik krijg er nog nachtmerries van!

Begin hier zeker niet aan als je een betrouwbare, goed onderhoudbare auto wilt hebben. Ik spreek helaas uit ervaring met een 1 jaar oude Laguna die ik in het verleden heb gehad. Elke maand naar de garage, hoge rekeningen en dan die (ON-)betrouwbaarheid....

Ik wens je veel wijsheid bij je keuze!

Geplaatst: 10.01.2012 - 21:49
door bernhard2
tja, qua betrouwbaarheid zou ik 100% voor een volvo gaan, ook al gaat daar ook wel is wat kapot aan, maar over dat type laguna hoor je toch wel de grootste horror verhalen.

draagarmen gaan idd niet eeuwig mee, dat geldt ook voor het eerste model v70.

veel succes met je keuze, en stiekem verwacht ik dat er een volvo bij je voor de deur komt te staan;)

Geplaatst: 10.01.2012 - 21:50
door admiral
Bakboord1 schreef:Een renault zal goedkoper zijn in aanschaf, is een mooie auto maar je moet er geluk mee hebben. Ik heb het niet aangedurft om een model van voor de facelift te kopen.

Over de V70 is al heel veel geschreven. Waar kijk je naar? Benzine of diesel? Wat je vaak ziet is dat de topic starter een paar linkjes zet van interessante auto's. Aan de hand daarvan krijg je vanzelf commentaar.

Persoonlijk vind ik de nivomats wel een mooi systeem. Komt ie wel iets hoger van op de poten te staan.
Navigatie van volvo ben ik niet kapot van. Loopt erg achter op een tomtom.
Er zijn twee soorten stoelen. Comfort vlak en dynamic iets gekuipt. Zelf heb ik dynamic en ook mijn vader van 65 vindt het fijne stoelen.
Er zijn een aantal actiemodellen met hun eigen kenmerken zoals black-edition, edition I en edition II. Zijn wel leuke pakketten als je deze hebt.

Qua mankementen zijn er wel een paar standaard euvels zoals kapotgaande deursloten of scheurende draagarmrubbers. Qua electronica is het volgens mij wel aardig voor elkaar bij de modellen vanaf 2002.
Het wordt een benzine versie met automaat met de 170 pk motor. Ik zal mezelf nog even wegwijs maken in de modellen. Ik hou wel van luxe nl.

Geplaatst: 10.01.2012 - 21:54
door admiral
Rob2u schreef:Tja, een Laguna....... ik krijg er nog nachtmerries van!

Begin hier zeker niet aan als je een betrouwbare, goed onderhoudbare auto wilt hebben. Ik spreek helaas uit ervaring met een 1 jaar oude Laguna die ik in het verleden heb gehad. Elke maand naar de garage, hoge rekeningen en dan die (ON-)betrouwbaarheid....

Ik wens je veel wijsheid bij je keuze!
Ik weet het de 2001 tot 2003 hadden erg veel last van electrische storingen maar bij de versie van 2006 of 07 is dit niet meer aan de orde. Maar betrouwbaarheid heeft mij wel al doen beslissen dat je dan beter bij volvo kan zijn. Ik ga dan wel iets ouder rijden dan ik wil maar het budget laat het niet toe om een nog nieuwere volvo V70 te gaan rijden.

Geplaatst: 10.01.2012 - 22:01
door admiral
bernhard2 schreef:tja, qua betrouwbaarheid zou ik 100% voor een volvo gaan, ook al gaat daar ook wel is wat kapot aan, maar over dat type laguna hoor je toch wel de grootste horror verhalen.

draagarmen gaan idd niet eeuwig mee, dat geldt ook voor het eerste model v70.

veel succes met je keuze, en stiekem verwacht ik dat er een volvo bij je voor de deur komt te staan;)
Wordt ook een volvo dat is al voor 99% zeker en mijn vrouw maakt het niet uit die wil gewoon een lekker rijdende auto die betrouwbaar is en waar zij ook mee uit de voeten kan , tenminste als ze een keer gaat beginnen met het nemen van rijlessen. Ken je nagaan ze vindt de 245 uit 1982 al heerlijk rijden met zijn 4 traps automaat, als bijrijder valt ze al snel in slaap of komt dat door mijn slaap verwekkende rijgedrag :D

Geplaatst: 11.01.2012 - 08:24
door sbv
Huidige generatie Laguna is zonder meer goed te noemen, ook het facelift model van de vorige serie, vanaf 2005 zeg maar. Daarvoor was het een ramp

Geplaatst: 11.01.2012 - 08:29
door Thijs
Hou bij een V70 rekening met de draaicirkel, die is een stuk groter! verder een uitermate goede opvolger :D

Geplaatst: 11.01.2012 - 09:27
door Bakboord1
170pk automaat dan zou ik een mooie oceanrace uitkiezen. Blijft voor mij de mooiste kleur op een V70. Is ook al een iets meer aangeklede auto.

Geplaatst: 11.01.2012 - 10:52
door Rob2u
sbv schreef:Huidige generatie Laguna is zonder meer goed te noemen, ook het facelift model van de vorige serie, vanaf 2005 zeg maar. Daarvoor was het een ramp
Zou ik zo niet durven zeggen...., bij de laatste Tevredenheidstrofee van Autoweek is ook de huidige generatie (weer) gezakt in waardering en staat (ook weer) op de onderste plaats: 13 8) Vooral op 'waardevastheid' scoort de Laguna het slechtst in haar klasse....

Geplaatst: 11.01.2012 - 12:52
door admiral
Thijs schreef:Hou bij een V70 rekening met de draaicirkel, die is een stuk groter! verder een uitermate goede opvolger :D
Ach ff steken dan komen we er ook. Een 245 heeft idd een verassende kleine draaicirkel, leuk als je iemand naast je hebt zitten die dit nog nooit heeft meegemaakt. Rij voor mijn werk een mitsubishi colt 2009 en die krijg ik bij mij in de straat niet in 1 keer in het parkeervak, moet altijd steken. En met de 245 kan het wel.

Geplaatst: 11.01.2012 - 12:55
door admiral
Rob2u schreef:
sbv schreef:Huidige generatie Laguna is zonder meer goed te noemen, ook het facelift model van de vorige serie, vanaf 2005 zeg maar. Daarvoor was het een ramp
Zou ik zo niet durven zeggen...., bij de laatste Tevredenheidstrofee van Autoweek is ook de huidige generatie (weer) gezakt in waardering en staat (ook weer) op de onderste plaats: 13 8) Vooral op 'waardevastheid' scoort de Laguna het slechtst in haar klasse....
Ze zijn idd sterk verbeterd maar hebben wel een deuk in hun imago gekregen, dat ze niet zo goed waardevast zijn heeft voor mij juist een voordeel en dat was in eerste instantie ook de reden dat ik een laguna wilde kopen, maar ik heb mezelf toch weten te overtuigen weer voor volvo te gaan. Dan maar wat ouder maar als je het vergelijkt met de uitrusting, kwaliteit en betrouwbaarheid dan komt dit overeen met een 2007 van renault laguna denk ik maar zo.

Geplaatst: 11.01.2012 - 13:49
door mehrzahl
Mijn ervaring is dat je juist tussen de 200 en 300 duizend km veel onderhoud hebt: dynamo, thermostaat, ophangrubbers, stuurkogels, schokdempers, intercooler (if any)... Daarna kun je weer een tijdje vooruit.

Ik zou vooral kijken naar de garagerekeningen die men bij de auto kan laten zien, daar zit voornamelijk het verschil. Voor de rest zijn het heel degelijke en betrouwbare auto's.

Geplaatst: 13.01.2012 - 08:18
door VolvoRob
admiral schreef:

Het wordt een benzine versie met automaat met de 170 pk motor. Ik zal mezelf nog even wegwijs maken in de modellen. Ik hou wel van luxe nl.
Precies. En daarom heb je ook 15 jaar oldtimer gereden....... :P

Geplaatst: 13.01.2012 - 11:34
door Carfreak
:D

Geplaatst: 13.01.2012 - 12:46
door admiral
VolvoRob schreef:
admiral schreef:

Het wordt een benzine versie met automaat met de 170 pk motor. Ik zal mezelf nog even wegwijs maken in de modellen. Ik hou wel van luxe nl.
Precies. En daarom heb je ook 15 jaar oldtimer gereden....... :P

goeie :D moet ook zijn ik wil veel luxe, is idd wel is afzien in een oldtimer.

Geplaatst: 22.01.2012 - 20:18
door admiral
Ik kom toch steeds meer puntjes van kritiek tegen omtrent het nieuwere model V70 v/a MY 2000. Vooral de diesel moet het ontgelden, nu ben ik niet op zoek naar een diesel maar naar een benzine of G3 V70, maar ook daar toch redelijk veel klachten en behoorlijke hoge kosten.

Ik werd ook gewezen op de V70 classic deze zijn gebouwd tot en met 1999 of 2000, ik vindt ze erg mooi van lijn lekker strak zoals volvo dat goed kan. Ik neig dus steeds meer naar de classic uitvoering. Deze zijn goedkoper in aanschaf en dan hou ik dus geld over.

Zit er standaard een 20 kleppen motor in of was dit een optie. En welke is beter de 10V of de 20V.

Geplaatst: 22.01.2012 - 20:25
door toppertje
in dat geval heb ik DE oplossing:de (betrouwbare)diesel motor van de classic,verpakt
in een moderne zeer luxe my 2001 carrosserie,die WEL goed onderhouden is.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=47255

Geplaatst: 22.01.2012 - 20:55
door JosW
Hoort dit niet op een ander deel van het forum?
(ziet er trouwens wel strak uit).