Pagina 1 van 2
Brandstofpeilmeter van slag
Geplaatst: 12.01.2012 - 08:13
door Fulaks
Mijn brandstofpeilmeter gaf plots de vreemdste dingen aan : alles tussen het werkelijke peil en leeg, maar vooral leeg. Dit terwijl ik wist dat ik nog minstens een halve tank had. Heb dan een tank of twee naar de dagteller gekeken als aanduiding om te gaan tanken. Na drie keer terug voltanken lijkt het probleem terug verdwenen.
Weet iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn ?
Geplaatst: 12.01.2012 - 08:58
door 945i
Zoals je zelf al zegt, de tankmeter/vlotter zal van slag zijn.
Ga naar de dealer en laat hem uitlezen. (het is bijna een standaard antwoord tegenwoordig..)

Geplaatst: 12.01.2012 - 10:59
door Fulaks
Je onderschat me : dat uitlezen is natuurlijk reeds gebeurd, maar geen foutcodes te zien. Ook de DIM (Driver Information Module) heeft een update gekregen, maar dit heeft het probleem toen niet verholpen. Ik heb een afspraak staan voor 24 en 25/1, ze willen de auto twee dagen om uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn, met eventueel voldoende tijd om te brandstoftank open te maken en/of onderdelen te bestellen en te plaatsen.
Zit er eigenlijk nog wel een vlotter in zo'n tank, of gebeurt de niveaumeting anders ? Kan een vuiltje in de brandstof de oorzaak zijn ?
In elk geval doet de brandstofmeter het nu weer wel goed, ik laat de afspraak nog maar even staan en houd het in de gaten.
Geplaatst: 12.01.2012 - 11:07
door 945i
Tja, als jij belangrijke informatie verzwijgt.......

Succes dan maar!

Geplaatst: 12.01.2012 - 12:45
door mad
Fulaks schreef:Zit er eigenlijk nog wel een vlotter in zo'n tank, of gebeurt de niveaumeting anders ? Kan een vuiltje in de brandstof de oorzaak zijn ?
Wie het weet? Ben benieuwd...
Geplaatst: 12.01.2012 - 23:03
door MarioC70
Of opnieuw kalibreren die meter of er is een draadje gebroken in de vlotter of hij loopt vast in zijn behuizing.
Vlotter zit in de tank!
Geplaatst: 13.01.2012 - 08:11
door Fulaks
MarioC70 schreef:Of opnieuw kalibreren die meter of er is een draadje gebroken in de vlotter of hij loopt vast in zijn behuizing.
Vlotter zit in de tank!
Als er een draadje gebroken is kan hij het nu niet terug goed doen; als de vlotter vastloopt in z'n behuizing zou hij m.i. eerder meer laten zien dan wet er in de tank zat, en het was net minder.
Geplaatst: 13.01.2012 - 08:23
door EVV
Heb je een board computer? Zoja, gaat die ook mee met de verkeerde waarde, dus ineens nog maar weinig kilometers tot lege tank?
Geplaatst: 13.01.2012 - 09:15
door Fulaks
EVV schreef:Heb je een board computer? Zoja, gaat die ook mee met de verkeerde waarde, dus ineens nog maar weinig kilometers tot lege tank?
Ja, actieradius op boordcomputer schommelde vrolijk mee en het oranje tanklichtje op het dashboard ook.
Geplaatst: 13.01.2012 - 09:17
door Trucker
Test hem even op de ouderwetse manier..
er uithalen (volgens mij zit hij onder de achterbank onder een klepje)
en dan met de hand hem van Vol naar Leeg bewegen en kijken wat de meter op het dash bord doet.
Geplaatst: 13.01.2012 - 10:27
door MarioC70
Fulaks schreef:MarioC70 schreef:Of opnieuw kalibreren die meter of er is een draadje gebroken in de vlotter of hij loopt vast in zijn behuizing.
Vlotter zit in de tank!
Als er een draadje gebroken is kan hij het nu niet terug goed doen; als de vlotter vastloopt in z'n behuizing zou hij m.i. eerder meer laten zien dan wet er in de tank zat, en het was net minder.
Waarom een vraag stellen als je het zelf allemaal al weet?
Geplaatst: 13.01.2012 - 15:09
door Fulaks
Bedankt Trucker, daar ben ik iets mee, ga proberen dat klepje te lokaliseren.
Geplaatst: 25.01.2012 - 22:49
door Fulaks
Auto is vandaag in de garage geweest. Verdict : zwak signaal op de CANbus van de vlotter naar de CEM (Central Electronic Module) en/of van de CEM naar de DIM (Driver Information Module). Beiden nog eens geupdated, en probleem lijkt voorlopig verholpen. Monteur leek niet helemaal zeker of dit de oorzaak was, maar wilde dit eerst proberen omdat in de tank gaan kijken een veel groter werk is. Wait and see...
Geplaatst: 13.01.2013 - 11:47
door MyFirstV70
Fulaks, ik ben erg nieuwsgierig of het probleem nu inderdaad is opgelost, omdat ik sinds kort hetzelfde euvel ondervind.
Geplaatst: 13.01.2013 - 12:34
door Ramon&Ramon
Opnieuw kalibreren bij de dealer!
Dit topic is meer dan een jaar oud.

Geplaatst: 13.01.2013 - 14:18
door MyFirstV70
Oud topic inderdaad, maar daarom voor mij niet minder waardevol; bedankt voor je reactie!
Geplaatst: 13.01.2013 - 17:52
door Fulaks
MyFirstV70 schreef:Fulaks, ik ben erg nieuwsgierig of het probleem nu inderdaad is opgelost, omdat ik sinds kort hetzelfde euvel ondervind.
Yep, opgelost.
Geplaatst: 13.01.2013 - 21:19
door MyFirstV70
Bedankt; ik zal me morgen bij de dealer melden met jouw info!
Re: Brandstofpeilmeter van slag
Geplaatst: 19.08.2018 - 21:34
door Han V50
Dag heb hetzelfde probleem. Schommelingen in het brandstofniveau volgens de boordcomputer. Na aftanken staat de meter weer op vol. Ga dit even een paar dagen uitproberen. Dat kalibreren is dat softwarematig?
Re: Brandstofpeilmeter van slag
Geplaatst: 25.08.2018 - 09:58
door Han V50
Probleem blijft. Auto uitgelezen e geeft aan CEM-P046015 Fuel level sensor A Circuit General elecric Failures - Circuit short to battery or open.