Pagina 1 van 3

Velgen van belastingvrije auto

Geplaatst: 14.01.2012 - 09:10
door Iroll
Al een paar keer verhalen gelezen op 't forum over dealers die niet mee willen werken om de standaard velgen van een belastingvrije auto te vervangen door een meer visueel aantrekkelijke variant. Dit is wat het AD daar over te zeggen heeft:

[DE AUTOSPECIALIST] Ik ben van plan een nieuwe auto te kopen, die vanwege de lage CO2-uitstoot vrijgesteld is van bpm en wegenbelasting. Vervolgens wil ik er andere, lichtmetalen wielen onder zetten. De dealer werkt hier niet aan mee omdat volgens hem de CO2-uitstoot toeneemt. Hij wijst op de aansprakelijkheid en eventueel een naheffing van de bpm. Kan je inderdaad bij zo'n grote verkeerscontrole van de politie en Belastingdienst worden geconfronteerd met een naheffing van de bpm als blijkt dat je andere wielen, banden of spoilers hebt aangebracht?

Bert Oostra

Antwoord van de Autospecialist:
Na aanschaf van een nieuwe auto mag u gedurende drie jaar geen wijzigingen in de motor aanbrengen die de CO2-uitstoot kunnen beïnvloeden. Dit is nog niet zo lang geleden in de wet opgenomen om het zogenoemde chiptunen bij auto's van de zaak tegen te gaan. Over de wielen, spoilers of andere accessoires staat niets in de wet. Bovendien is het voor de overheid in de praktijk erg lastig, zo niet onmogelijk, om te meten in hoeverre de CO2-uitstoot afwijkt van de fabrieksopgave. Ik heb deze kwestie ook aan het ministerie van Financiën voorgelegd. Het ministerie bevestigt dat hier bij controles langs de wegen niet naar wordt gekeken. (NIEK SCHENK)
30/05/11 09u30

Geplaatst: 14.01.2012 - 09:22
door V70/2.4D/2003
Antwoord van de Autospecialist:
Na aanschaf van een nieuwe auto mag u gedurende drie jaar geen wijzigingen in de motor aanbrengen die de CO2-uitstoot kunnen beïnvloeden. Dit is nog niet zo lang geleden in de wet opgenomen om het zogenoemde chiptunen bij auto's van de zaak tegen te gaan. Over de wielen, spoilers of andere accessoires staat niets in de wet. Bovendien is het voor de overheid in de praktijk erg lastig, zo niet onmogelijk, om te meten in hoeverre de CO2-uitstoot afwijkt van de fabrieksopgave. Ik heb deze kwestie ook aan het ministerie van Financiën voorgelegd. Het ministerie bevestigt dat hier bij controles langs de wegen niet naar wordt gekeken.
Die stelling is, vanuit fiscaal oogpunt, juist.
De dealer werkt hier niet aan mee omdat volgens hem de CO2-uitstoot toeneemt.
Kan iemand in dit Volvohuis, waar specialisme te over aanwezig is, mij dit dan eens in Boerenkool taal uitleggen?
Gevoelsreflectie te aanzien van het onderlijnde deel: lariekoek!

'T is vroeg maar de Bier en Chips staan klaar. Komt U maar!

Geplaatst: 14.01.2012 - 09:26
door Battlecruiser
Hahaha, is het nou alweer bijna 1 april?

Geplaatst: 14.01.2012 - 09:28
door 945i
Aha, leuk discussievoer.. :D Het is simpel, bredere banden = meer lucht en rolweerstand = meer verbruik = meer uitstoot.

Geplaatst: 14.01.2012 - 09:29
door Battlecruiser
Een lekkende colafles vervoeren ook.

Geplaatst: 14.01.2012 - 09:49
door 945i
Het is in feite hetzelfde als het niet monteren van een trekhaak op dergelijke auto's.
Battlecruiser schreef:Een lekkende colafles vervoeren ook.
Is dit een 5 word story oid? Zie de relevantie niet helemaal met het onderwerp... :?

Geplaatst: 14.01.2012 - 10:09
door Iroll
V70/2.4D/2003 schreef:
De dealer werkt hier niet aan mee omdat volgens hem de CO2-uitstoot toeneemt.
Kan iemand in dit Volvohuis, waar specialisme te over aanwezig is, mij dit dan eens in Boerenkool taal uitleggen?
Gevoelsreflectie te aanzien van het onderlijnde deel: lariekoek!

'T is vroeg maar de Bier en Chips staan klaar. Komt U maar!
Als je naar die belasingvrije velgen kijkt zijn dat dichte exemplaren om de lucht-en turbulentieweerstand te verminderen. En op het gebied van lucht- en turbulentieweerstand is de grootste winst te halen op besparingsgebied. Dus als je de velgen stroomlijnt waardoor deze weerstanden worden verminderd bespaar je brandstof/CO uitstoot.

Geplaatst: 14.01.2012 - 10:25
door V70/2.4D/2003
Iroll, met alle respect.
Als het al zo zou zijn, en dat zou best kunnen, dan is het gedoe in de marge wat imho helemaal nergens meer over gaat.

Geplaatst: 14.01.2012 - 10:38
door gsx750r
"Na aanschaf van een nieuwe auto mag u gedurende drie jaar geen wijzigingen in de motor aanbrengen die de CO2-uitstoot kunnen beïnvloeden. Dit is nog niet zo lang geleden in de wet opgenomen om het zogenoemde chiptunen bij auto's van de zaak tegen te gaan. Over de wielen, spoilers of andere accessoires staat niets in de wet."

Nou duidelijker kan het dus echt niet. Als er niets over in de wet is opgenomen dan is het ook niet op een of andere wijze strafbaar.
Dat de dealer weigert de velgen te leveren die de klant wenst is daarom op geen enkele wettelijke grond gebaseerd.
Deze dealer is roomser dan de paus !

Het wordt pas een ander verhaal als bijv. de Belastingdienst van mening is dat door het plaatsen van andere velgen de auto niet meer zou voldoen aan de geldende criteria om voor vrijstelling van belasting in aanmerking te komen. Echter zal dan de wet gewijzigd moeten worden wat uiteraard pas mogelijk is als onomstotelijk is vastgesteld dat het plaatsen van andere velgen leidt tot een hogere CO2 uitstoot dan is toegestaan.

Rob

Geplaatst: 14.01.2012 - 10:49
door 945i
Uit de prijslijst van BMW...

Geplaatst: 14.01.2012 - 10:49
door Iroll
V70/2.4D/2003 schreef:Iroll, met alle respect.
Als het al zo zou zijn, en dat zou best kunnen, dan is het gedoe in de marge wat imho helemaal nergens meer over gaat.
Ik heb geen cijfers, maar de fabrikant zal alles aangrijpen om aan de norm te voldoen om zijn auto belastingvrij te krjgen. Het kan net die paar gram CO uitstoot schelen waardoor de auto wel aan de norm voldoet. Gedoe in de marge scheelt ook, en zou zelfs essentieel kunnen zijn om onder de norm te komen waardoor het dan in feite weer geen gedoe in de marge meer is.

Geplaatst: 14.01.2012 - 13:00
door gsx750r
945i schreef:Uit de prijslijst van BMW...
Onder voorbehoud dat ik het overzicht juist interpreteer wordt er ondubbelzinnig mee aangetoond dat in ieder geval bij de BMW 1 5-deurs er niets verandert aan het energielabel indien je overstapt van standaard 195/55 R16 (1ste kolom) naar bijv. 225/45R18 (3de kolom). In mijn ogen een beste 'sprong'!

M.a.w. indien de Volvo dealer waar TS zaken meedoet niets iets vergelijkbaars tevoorschijn kan toveren waaruit zou blijken dat bij de betreffende Volvo het energielabel wél wijzigt, is zijn bewering dus slechts op vermoedens gebaseerd en is er van een steekhoudend argument voor zijn weigering tot medewerking geen sprake !

Nog even een zijsprong: De veelgehoorde misvatting dat (chip-)tuning verboden zou zijn i.v.m. de fiscale wetgeving is onjuist. De wetgever heeft slechts "wijzigingen in de motor aanbrengen die de CO2-uitstoot kunnen beïnvloeden" verboden en dit geldt dan gedurende 3 jaar na aanschaf van een nieuwe auto.

Rob

Geplaatst: 14.01.2012 - 13:31
door 945i
Je interpretatie is inderdaad niet helemaal juist, er zijn namelijk wel degelijk verschillen in BPM tarieven en bijtelling als gevolg van uitstoot/verbruik.

En als dat verschil net op een punt van het ene label en het andere label zit, dan is dat een probleem voor die fabrikant, Europa rekent hem/haar daar keihard op af.

Geplaatst: 14.01.2012 - 16:39
door JeroenSpock
Hmm, als ik nou kan aantonen ik juist MINDER verbruik (en uitstoot) dan de fabrieksopgaven, krijg ik dan korting op de wegenbelasting? 8)

Geplaatst: 14.01.2012 - 16:43
door bart simpson
dat kan je niet

Geplaatst: 14.01.2012 - 16:47
door Thijs
Minder verbruik kan Jeroen wel aantoten denk ik, maar de uitstoot wordt lastig..

Geplaatst: 14.01.2012 - 16:51
door 945i
Maar wat hij (en jij en ik ook overigens), aan belasting betaald is niet uitstoot gerelateerd, dus zinloos.. ;)

Geplaatst: 14.01.2012 - 16:54
door Jers3n
Me dunkt dat 945i bedoelt:
Korting krijgen kan hij niet....

Als hij kan aantonen dat hij minder verbruikt zou hij logischerwijs ook aantonen dat hij minder uitstoot. Immers zo redeneerd de overheid ook bij het bepalen van de uitstoot die wordt, volgens mij, rechtstreeks uit het verbruik berekend.

Geplaatst: 14.01.2012 - 16:57
door bart simpson
rij je zuiniger verbruik je minder en betaal je minder accijns, het is allemaal niet zo moeilijk

Geplaatst: 14.01.2012 - 17:37
door Thijs
Sjongejonge wat een geneuzel ...