Pagina 1 van 1
airco en xenon
Geplaatst: 14.01.2012 - 21:32
door mar001
Hallo,
Mijn naam is Martin. Ik ben nieuw op het forum aangezien ik net de eigenaar ben geworden van een V50 2.0D summum uit 2004, heeft nu 179250 op de klok staan.
Ondertussen heeft hij een keuring gehad bij de dealer en daar zijn kleine zaken opgelost. Nu blijf ik met twee vragen zitten.
1. de airco is net opnieuw gevuld en bleek dat er maar 200 gram bijgevuld is (laatste keer 2009) dus in niet lek. wel blijft de compressor om in de minuut aan of uit slaan.....ik ben benieuwd of dit gewoon is. Ik had gelezen ergens op het forum dat dit 1 keer in de 4 minuten zou zijn......is er iemand die hier ervaring mee heeft....of is de compressor stuk dan wel iets anders. De airco doet het verder goed.
2. Om de dag valt de linker xenon lamp uit...even de schakelaar aan en uit zetten en dan doet die het weer....soms is het een paar keer op dezelfde dag....iemand ervaring...hopelijk is het niet de regelunit want dat is kostbaar.....
Hopelijk hebben enkele forumleden ervaring met bovenstaande en willen dat delen.
Groet,
Martin
Geplaatst: 15.01.2012 - 10:26
door Paul
Al een nieuwe lamp geprobeerd?
Geplaatst: 15.01.2012 - 10:29
door Oceanracer
Als je airco slechts één maal per 4 minuten zou aanslaan, krijg je in de zomer je auto echt niet koel.
Geplaatst: 15.01.2012 - 12:37
door Morgenstond
Oceanracer schreef:Als je airco slechts één maal per 4 minuten zou aanslaan, krijg je in de zomer je auto echt niet koel.
Inderdaad. Hij schakelt heel wat vaker aan en uit, hoewel ik niet de precieze interval ken.
Geplaatst: 15.01.2012 - 16:02
door mar001
Oke, nee ik zat er aan te denken om de lamp te vervangen...dus aan- en uitslaan is normaal.
Vandaag nog een probleem erbij gekregen...bij het verwisselen van de banden was er een bout die slecht los ging...uiteindelijk is die afgeknapt.....joegee..nu morgenvroeg naar de dealer om het te laten maken....hopelijk is een bout vervangen geen dure klus. Kan ik direct de lamp laten vervangen om te kijken of het daar aan ligt.
Iemand eerder ervaring met gebroken bout en reparatie?
Geplaatst: 15.01.2012 - 16:36
door Oceanracer
Geplaatst: 15.01.2012 - 16:45
door mar001
Ik heb het gelezen.dit gaat over slotbouten. Bij mij is het de standaard bout die op de moer is afgebroken...er steekt nog een stuk uit. Is het niet dat ze bij de dealer de std bout gewoon kunnen vervangen?
Geplaatst: 15.01.2012 - 16:49
door Oceanracer
Het laatste deel (pagina 3) gaat over een afgebroken/afgestompte wielbout. Misschien kunnen ze er een andere bout op lassen?
Geplaatst: 15.01.2012 - 19:06
door sean850
Kunnen ze er prima uit krijgen zonder problemen. Bij mij ook al eens bij een ford voorgekomen. En bij m'n 850 van de zomer kregen ze zonder problemen ook de slot bout eruit die knijter vast zat.
Geplaatst: 15.01.2012 - 22:29
door mar001
Dank voor de reacties...ik kan morgen de uitslag geven nadat ik bij de dealer ben geweest...
Geplaatst: 15.01.2012 - 22:55
door sanco
vraag die dan ook direkt even naar de lamp.. misschien weten ze daar de oplossing, of mag je (even tijdelijk) een andere koplamp uitproberen om het probleem verder te localiseren.
Mijn V50 had tapeinden. Als daar het uiteinde van is afgebroken, kunnen ze deze, na demontage van de overige moeren en het wiel, volgens mij redelijk eenvoudig vervangen. Zit de moer nog vast op dit tapeinde, dan zijn de diverse methodes in de link van Oceanracer aan de orde.
Hoe dan ook: succes morgen, en laat ons maar eens weten hoe het afloopt.
Geplaatst: 16.01.2012 - 21:43
door mar001
Nou, auto weer terug...394 euri lichter en een nieuwe wielnaaf (155 plus 80 werkloon) gekregen omdat het 2004 model geen afzonderlijke bouten vernieuwd kunnen worden...teven direct nieuwe lamp (75+17 werkloon).....ben benieuwd of nu de storing wegblijft...dan nog de btw en je bent klaar. Wel vanochtend netjes naar huis gebracht door de dealer.....
Den banden bij de dealer opslaan en vervangen is geen optie aangezien dat 84 euro per wissel (plus oplsaan) kost. dat is twee jaar verwisselen zonder problemen.....

Geplaatst: 16.01.2012 - 21:50
door Oceanracer
Even een momentsleutel kopen en je bouten (of in jouw geval de wielmoeren) gaan altijd weer los. Die kost je nog geen € 84,00 dus dat is snel verdiend.

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:25
door sanco
Ok mar001, dus de complete naaf moet dan vervangen worden. Das balen zeg. Voor de toekomst kan ik dus alleen maar meegaan met Oceanracer. Daarbij heb ik ze zelf nooit op 130Nm gezet, omdat ik dat vrij veel vind voor deze draadeinden / stalen moeren. En ik zeg je, een goede sleutel heb je lang plezier van, en je buurmannen ook

Geplaatst: 16.01.2012 - 23:29
door Iroll
En zorg ook dat het schroefdraad van moeren en bouten schoon en vet blijft bij het monteren. Dat voorkomt een hoop gezeur.
Geplaatst: 17.01.2012 - 22:09
door mar001
Hallo, dat laatste zeker...zag dat er al redelijk roestvorming is geweest...en een momentsleutel is in mijn bezit op 110nm....en dat ook voor de suzuki voor mijn vrouw...ging altijd goed..tot mijn volvo....ach ja, als het daar bij blijft dan heb ik er vrede mee.
Update...xenon probleem is opgelost...storing is weg.
dank voor de reactie