Pagina 1 van 4

c70 t5 met ratel

Geplaatst: 16.01.2012 - 20:19
door wesdv
geachte lezers,

eerst een korte schets van mijn situatie :
in juli vorig jaar een prachtige c70 gekocht uit 98 met 240000 op de teller.
deze wagen heeft tot net voor kerst altijd prachtig gelopen zonder enkel probleem of olie verbruik.
ik rijd overwegend korte stukjes maar ben 1 keer richting valkenburg gereden (250km) om daarna met een ratel in de motor terug te komen ook hield de motor op hogere snelheid in.

de wagen staat inmiddels al 5 weken in de garage waarbij de eerste diagnose was dat de drijfstanglagers versleten waren.
deze zijn vervangen echter probleem niet weg.
nu blijkt na nader onderzoek dat de drijfstangen krom zijn (alle 5 !!)


mijn vraag nu is waar kan je drijfstangen vandaan halen (buiten de dealer om) en is zo een reparatie nog wel economisch verantwoord??
of beter andere motor erin takelen???

motor en bak zijn verder in goede staat volgens de garage waar die staat (ook naar mijn eigen mening) en heeft altijd als een naaimachine gedraaid.

ook vragen zowel ik als de garage ons af waar deze grove schade zo ineens vandaan komt??
de wagen word altijd netjes bereden zonder overdreven te scheuren als de wagen nog koud is, wat ie bij mij eigenlijk in 80% van de gevallen is vanwege de korte stukjes die ik er mee rijd.

zijn er mensen die deze problemen herkenen en ook oplossingen weten of suggesties hebben?

mvg een teleurgestelde volvobezitter.

Geplaatst: 16.01.2012 - 20:26
door ronniejansen
hallo

het kan heel goed zijn dat alle 5 de lagers versleten zijn

en daar door de boel zwaar gaat lopen

vandaar dat hij waarchijnlijk inhield bij hogere snelheid

het zou daarom kunnen dat alle 5 drijfstangen krom zijn

voor drijfstangen zou ik het internet afspeuren

ander blok kan ook maar je weet nooit zeker wat er met dat blok is gebeurt

dus mijn advies even speuren naar drijfstangen op internet kijken wat dat kost en dan vergelijken met een 2de hands blok

Geplaatst: 16.01.2012 - 20:36
door 945i
Zoek een andere garage op, deze jongens begrijpen er weinig van zo te lezen...

Geplaatst: 16.01.2012 - 21:55
door wesdv
thnx voor de antwoorden zover

en enig idee waar ik kan speuren naar drijfstangen op het net???
heb al het geeikte al gehad zoals ebay marktplaats etc.
echt een drijfstang specialist nog niet gevonden.
wel setjes via ebay uit amerika en australie etc maar daar zit veel levertijd op. kost zo rond de 500-700 euro.
bij europeantuning kosten ze 145 p/st. maar die moet er ook aan verdienen ;)

en lagerschalen waren als eerste al vervangen daar dachten ze als eerste aan bij het tikken, nu blijkt echter dat de stangen de krukaswangen raken.

Geplaatst: 16.01.2012 - 21:57
door wesdv
oja deze jongens zijn wel volvo specialisten ;)
dus waar zou ik dan heen moeten?
geen beun de haas bedrijf zeg maar ;)

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:08
door 945i
En wat was de oorzaak van die kromme drijfstangen dan?

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:11
door wesdv
daar is nog geen duidelijke verklaring voor.
maar heb inmiddels op de beide forums (deze+850) gelezen dat daar meerdere oorzaken voor zijn.
jij suggereerd dat deze garage er geen verstand van zou hebben, mag ik misschien weten op grond waarvan je dat denkt??

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:19
door 945i
Was een wat boude bewering, klopt. ;)

Maar zou weleens willen weten wat dat heeft veroorzaakt, een vastgelopen lager doet dat niet volgens mij.....Niet alle 5 tenminste.....

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:23
door wesdv
nee dat klopt dan zou er 1 krom moeten zijn.
was zelf ook behoorlijk sceptisch, vanwege eerdere (foutieve) diagnose.
maar heb er vanmiddag zelf onder gestaan en de schade aan mijn krukas zelf gezien alsmede ook de kromme stangen.
ook ik ben zeer benieuwd naar de oorzaak, aangezien ik na een reparatie niet maanden later voor dezelfde problemen wil komen te staan.

misschien komen er nog reacties van lieden die wel een idee hebben ;)

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:29
door Ludo
wesdv schreef:jij suggereerd dat deze garage er geen verstand van zou hebben, mag ik misschien weten op grond waarvan je dat denkt??
Nou wil ik niet zeggen dat ze er geen verstand van hebben, maar als ze de drijfstanglagers vervangen hebben, hadden ze toch meteen kunnen zien dat de drijfstangen krom waren.
Of toch op z'n minst dat de wangen beschadigd waren. ??

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:34
door 945i
En als er 5 drijfstangen krom zijn, zou ik de kop ook maar eens lichten...

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:41
door wesdv
inderdaad hadden ze dat bij de 1e reparatie moeten zien , maar het komt niet zo vaak voor dat alles krom is en dus zullen ze hier niet direct naar gekeken hebben.

ik snap wel beetje hoe dat gaat, als je denkt de oplossing te hebben word je een beetje blind voor andere dingen, heb dat zelf ook wel eens gehad.

en uiteraard zal de kop eraf gaan, anders word het moeilijk monteren ;)

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:49
door wesdv
heb trouwens ook al ergens gelezen dat een hoge druk bij lage toeren slecht is voor de drijfstangen.
nou rijd ik over het algemeen korte stukjes (koud dus) en daardoor eigenlijk altijd lage toeren.
mijn idee was juist een koude motor niet te veel te stressen omdat er dan schade kan ontstaan.
nu blijkt juist dat de grootste schade ontstaat door te netjes te rijden ;)
dus bak ik 'e' en rustig aan. wagen is trouwens wel gechipt naar 280pk en 420nm.
waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar hem te vaak in lage toeren in de kickdown getrapt en dat zo de schade ontstaan is.

nou heb ik wel een aangeboren afwijking , zware rechtervoet en verslaving aan snelheid maar heb me met deze wagen juist vanwege mijn korte ritten enorm ingehouden.
zo erg dat ik zelfs ontwennings verschijnselen kreeg.

en nu krijg ik als beloning ook nog eens een kater ;)

Geplaatst: 16.01.2012 - 22:59
door MarioC70
Alleen de lagers vervangen heeft ook geen enkele zin in de meeste gevallen,de krukas is ook beschadigt bij uitgelopen lagers.
Monteer je nieuwe, dan zal dit weinig of niets helpen.
5 kromme drijfstangen geloof ik niet zo veel van,het beste in dit geval is een compleet andere motor monteren,de hoofdlagers zullen net zo versleten zijn als de drijfstanglagers.
Ik heb net zo,n motor liggen met hetzelfde euvel,lagers eruit en een ferme tik erin ook.

Geplaatst: 17.01.2012 - 09:30
door wesdv
toch waren ze echt alle 5 krom heb het met mijn eigen ogen gezien.
afwachten is nu even of er nog meer schade naar boven komt.
probleem met eventueel ruilmotor is dat je dan ook niet zeker weet wat de staat is.
mijne liep tot een maand geleden als een naaimachine dus dat zegt verder niets.
gezien de leeftijd van de wagens ( en dus motoren) is het ook nog niet simpel een knap blok te vinden denk ik.
mochten er mensen zijn een goede motor weten te liggen hoor ik dat graag.

Geplaatst: 17.01.2012 - 09:36
door 945i

Geplaatst: 17.01.2012 - 10:02
door edraket
De drijfstangen krom gebeurt eigenlijk alleen als er een te hoge druk op de zuigers komt of een lager of zuiger die eruit loopt. In het laatste geval is vaak heel veel meer schade, zaken weg gebrand, gat in het carter enz.

Wat er vaak gebeurt met deze motoren is dat de turbo druk te hoog wordt gezet bij een te laag toerental. Er kunnen dan enorme drukpieken ontstaan waardoor de drijfstangen krom raken.

Waar is de auto getuned? Lijkt me niet erg goed gedaan als dit de oorzaak is natuurlijk.

Geplaatst: 17.01.2012 - 10:03
door edraket
De drijfstangen krom gebeurt eigenlijk alleen als er een te hoge druk op de zuigers komt of een lager of zuiger die eruit loopt. In het laatste geval is vaak heel veel meer schade, zaken weg gebrand, gat in het carter enz.

Wat er vaak gebeurt met deze motoren is dat de turbo druk te hoog wordt gezet bij een te laag toerental. Er kunnen dan enorme drukpieken ontstaan waardoor de drijfstangen krom raken.

Waar is de auto getuned? Lijkt me niet erg goed gedaan als dit de oorzaak is natuurlijk.

Geplaatst: 17.01.2012 - 10:06
door wesdv
geen idee waar de wagen gechipt is , ik heb hem zo gekocht.
waarschijnlijk is het inderdaad te hoge druk bij laag toerental.

Geplaatst: 17.01.2012 - 10:14
door 945i
Het moment dat een motor het meest voor zijn kiezen krijgt, is net na overschakelen van 1 naar 2 en je wil op koppel vlot doorrijden.
Met een gekietelde motor helemaal, ga jij hem pesten door deze exercitie veel te doen, ja, dan kan het (goed) fout gaan..