Pagina 1 van 1

960 2.5 moeilijk starten

Geplaatst: 19.01.2012 - 13:00
door Henkjan0
Mijn 960 start soms moeilijk; alsof hij grote weerstand heeft. De cilinders heb ik al eens ingespoten met siliconenspray en dat helpt; dan draait hij sneller op de startmotor en komt hij met veel moeite op gang.

Als hij eenmaal loopt is er niks aan de hand. Loopt mooi rond op alle cilinders. De bougies heb ik voor de zekerheid vervangen, maar dat was het probleem niet.

Kan een ervaren monteur me vertellen wat het volgende is te vervangen zonder op hoge kosten te belanden? De bobines vind ik al vrij prijzig en ik vraag me af in hoeverre dit zal helpen...

Is er iemand die dit probleem herkent? Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij eerder een warmloper heeft gehad, maar kan het ook niet uitsluiten....km.stand is 319.000

Ik durf nu niet meer te rijden, omdat ik denk dat hij me ergens laat staan.

Alvast bedankt voor Uw tips :) ,

Henkjan.

Geplaatst: 19.01.2012 - 13:04
door 945i
Ik zou hem naar een garage brengen als in jou was.......

Overigens is die combinatie (auto & ambulance) veel te zwaar voor een 960.

Welkom op het forum trouwens.:)

Re: 960 2.5 moeilijk starten

Geplaatst: 19.01.2012 - 13:36
door piet22
Henkjan0 schreef:Mijn 960 start soms moeilijk; alsof hij grote weerstand heeft. De cilinders heb ik al eens ingespoten met siliconenspray en dat helpt; dan draait hij sneller op de startmotor en komt hij met veel moeite op gang.
Als je het gevoel hebt dat de startmotor moeite heeft met het draaien van de motor dan is de akkuspanning denk ik de eerste verdachte. Meet ook rechtstreeks op de startmotor tijdens het starten, misschien is de (connectoren van) de dikke kabel tussen akku en startmotor niet goed meer. Overgangsweerstanden zorgen er voor dat de spanning inzakt als er stroom gaat lopen. Misschien kan je een tijdelijke test-verbinding maken tussen akku en startmotor mbv een startkabel.

Bougies en bobines zou ik bij deze klacht niet aan denken, zeker omdat de motor na het starten goed loopt.

960 2.5 moeilijk starten

Geplaatst: 19.01.2012 - 13:50
door Henkjan0
Nou, dit klinkt als een hele goeie tip :) .
De startmotor trekt ws. zoveel spanning, dat er voor de bougies ook niet veel meer overblijft...

Alvast bedankt en ik laat het resultaat hiervan nog weten (hopelijk kan ik er een beetje bij).

Geplaatst: 19.01.2012 - 14:01
door Henkjan0
945i schreef:Overigens is die combinatie (auto & ambulance) veel te zwaar voor een 960.
Hij heeft hem zonder veel moeite 900 km. getrokken; alleen bij het laden kwam de achteras 1 meter v/d grond :shock: .
Voor een beroepschauffeur (met wat rijervaring) en een achterwielaandrijver appeltje-eitje.

Geplaatst: 19.01.2012 - 20:38
door piet22
Ik denk dat 945i bedoelt dat het toegelaten aanhangergewicht op je kenteken (1800 kg?) lager ligt dan het werkelijk gewicht van de combinatie.

Geplaatst: 19.01.2012 - 20:43
door 945i
Inderdaad, denk dat je zo'n 1000 KG teveel aan de haak hebt hangen. Voor een beroepschauffeur slordig.....

Geplaatst: 19.01.2012 - 20:51
door Oceanracer
Volgens mij mag die auto slechts 1600 kilo trekken. En of je daar nou wel of geen 900 kilometer mee gereden hebt, je auto is daar niet voor gemaakt en je overtreedt daarbij ook nog eens de wet.

Als beroepschauffeur zou je toch als eerste aan een slechte accu of verbindingen denken als een auto slecht start?

Geplaatst: 19.01.2012 - 21:02
door Henkjan0
.

1600 kg. is het formele max. trekgewicht (zonder supplement) en idd. was de combinatie (aanhangwagengewicht 2750 kg.) wat zweverig, omdat het gewicht teveel op de achteras drukte...desondanks, professionele rijervaring doet veel en de juiste trekker ook 8).

Verder vriendelijk dank 945i voor Uw welkom op de site en Piet22 voor de technische info..

Henkjan.




.

Geplaatst: 19.01.2012 - 21:05
door Oceanracer
Onverbeterlijk... :?

Geplaatst: 19.01.2012 - 21:08
door Msuidgeest
En het is nog een automaat ook. Dan denk ik dat de bakolie inmiddels op chocolademelk begint te lijken.

Geplaatst: 19.01.2012 - 21:15
door Henkjan0
de getoonde acties beveel ik beslist niet aan... het is meer als voorbeeld bedoeld waartoe een Volvo-achterwielaandrijver in staat is.

Met beleefde groet,

Henkjan.

Geplaatst: 19.01.2012 - 21:37
door 945i
We zijn hier redelijk goed in het be- en veroordelen van gedrag in het verkeer, stoor je er niet aan. Neem het mee als bagage... :twisted:

Geplaatst: 19.01.2012 - 22:02
door Henkjan0
Thanks, en nogmaals... 1000 kg. te veel is veelteveel; als beroeps denk je daar soms makkelijk over, maar voor een personenwagen beslist niet aan te bevelen...ook al is het een Volvo ;)

Geplaatst: 20.01.2012 - 06:45
door DawnBlueED
Nou, welkom op het forum :)

Bij moeilijk ronddraaien tijdens het starten zijn de accu, startmotor en kabels toch de eerste verdachten.
Als dat het probleem niet oplost word het zorgelijk ............

En ach, ik heb wel eens wat zwaarders achter de auto gehad, al was dat maar voor een klein stukje :P
Als je je bewust bent van de beperkingen en bromsnor een oogje toeknijpt kom je een heel eind

Wat voor beroepsvervoer doe je precies, iets met het ophalen van auto's?

Afbeelding

960 2.5 moeilijk starten

Geplaatst: 20.01.2012 - 12:52
door Henkjan0
Leuke foto uit de jaren '70/'80 zo te zien :) .

Zodra het weer het enigszins toelaat zal ik een startkabel leggen tussen accu en startmotor en hopelijk zit daar dan het probleem. Alhoewel ik nu toch vermoed dat het de startmotor zelf is; gelukkig heb ik deze al (nieuw) gevonden voor 75 Euri op EBAY.DE dus dat is overkomelijk ;)

Het ophalen van auto's uit UK is al jaren een hobby van me en deze loopt momenteel weer behoorlijk uit de klauwen. Auto's zijn in UK een stuk goedkoper, dus het loont zich. Er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, zoals RHD en BPM. Tegenwoordig ga ik alleen nog maar met het vliegtuig en rijd dan meestal terug via Dover-Calais ...

Geplaatst: 20.01.2012 - 14:26
door DawnBlueED
Ja, dat is al wel een jaar of 30 terug, de tijd gaat echt te snel.
Er zit een heel verhaal aan vast waarom we dat zo moesten doen,
maar dat zou hier zwaar off-topic gaan ............


75 Euro is een nette prijs voor een startmotor :)

Je kan die kabels testen met een multimeter:
1 pen op de accu en andere op de startmotor; meter op DC spanning
Dan tijdens het starten meten of er spanning over de kabel komt te staan.
Succes!

Geplaatst: 20.01.2012 - 15:21
door arjan_de_jong
Hoop dat je het peobleem vind. Ik zou ook zoeken naar bedrading en starter.

Heb je wel de goede olie er in? Te dikke olie zorgt in de winter er ook voor dat hij moeizaam rond gaat.

960 2.5 moeilijk starten

Geplaatst: 20.01.2012 - 15:48
door Henkjan0
arjan_de_jong schreef:Heb je wel de goede olie er in? Te dikke olie zorgt in de winter er ook voor dat hij moeizaam rond gaat.
Tegenwoordig zijn de moderne oliƫn toch altijd dun, zowel koud als warm?


Het heeft niet zo'n haast. Voordat ik onder die auto duik moet het tenminste eerst eens behoorlijk droog worden.
Gelukkig heb ik nog wel een andere leuke daily-driver op LPG 8) .