Pagina 1 van 1

Elektrische Storing / Dynamo Overspannen

Geplaatst: 20.01.2012 - 09:17
door Shootersa
Hallo iedereen,

Ik heb een Volvo S40 (MKII) 2.0D met ruim 227,000 Km op de teller.
Hij heeft al een paar keer wat problemen gehad met de turbo die uitviel, uiteindelijk lag het aan de computer en waren we 5 reparaties veder met een grote rekening.

Nu heb ik steeds een soort van elektrische storing waar de volgende dingen voorkomen:

- Radio uitval
- Meters gaan op 0
- Lampen op dashboard gaan uit
- Uitval van de dimlichten

Laats reed ik op de weg en kreeg ik ook dezelfde storing maar toen werd er gezegd op het dashboard. "Dynamo Overspannen Stop Z.S.M."

Dit was de eerste keer dat ik dat ooit heb gekregen en wist niet echt wat er aan de hand was, ik stopte langs de weg en vervolgens de auto uit gezet en gekeken naar de motor maar was niks aparts te zien.

Hij is al een keer naar de garage geweest en uitgelezen maar toen vonden ze alleen een storing die ze vervolgens eruit hebben gehaald.

Maar om nu weer een gigantische rekening te verkomen vraag ik jullie om hulp.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen simpele dingen moet geen probleem zijn, mocht het ingewikkeld worden gaat hij als nog naar de garage.

Alvast bedankt :)

Geplaatst: 20.01.2012 - 10:51
door Iroll
Kijk de massakabel v.d. accu eens na op oxidatie of slechte aansluitingen. En meet met een multimeter de laadspanning op de accupolen eens bij stationair draaiende motor. Die moet tussen de 13,8v-14,5v zitten

Geplaatst: 20.01.2012 - 13:30
door indoboy22
Precies wat Iroll zegt, massakabel even controleren en goed schoonmaken. Zou ook kunnen dat er iets mis is met je spanningsregelaar in je dynamo. Ik zou eerst even je bekabeling controleren en schoonmaken zodat hij goed contact maakt met je accu en ook aan je dynamo kant. Mocht het je dynamo zijn dan kun je er eventueel zelf een andere dynamo inzetten. Ik kan je wel uitleggen hoe je die vervangt want ik heb mijn dynamo bij 329.000 km zelf ook vervangen met meteen een nieuwe automatische spanrol en multiriem. Als je zelf een beetje handig bent is dit goed zelf te doen! Ik spreek uit mijn eigen ervaring.

Geplaatst: 20.01.2012 - 13:37
door MarioC70
Het kan voorkomen dat er vocht in een kabelboom onder de motorkap zit,dat komt vaak voor,er is een compleet topic over dit probleem,even zoeken dus..

Geplaatst: 20.01.2012 - 13:53
door Shootersa
Net gekeken bij de accu en de kabels alles zag er normaal uit geen roest of oxidatie of iets anders, even overlegt met een paar monteurs (Handig als je bij een herstelploeg werkt :P) zij zeiden dat waarschijnlijk iets met de spanningsregelaar kon zijn, maar we gaan hem uitlezen maandag dus dat kijken we wat voor storingen er zijn. Bedankt voor alle feedback zijn weer wat extra dingen die we kunnen nakijken :D

Geplaatst: 20.01.2012 - 14:00
door MarioC70
Die kabelboom kun je zo op het eerste gezicht niet bekijken ,die moet je echt kaal plukken en eerst goed gaan meten.
Er kan ook vocht in de CEM gekomen zijn,het is een vaker voorkomend probleem bij de 2,0 diesel V50 namelijk,ik ben er nu toevallig ook met eentje bezig op m,n werk,dezelfde storingen en gezeur!

Geplaatst: 20.01.2012 - 14:08
door Shootersa
ok bedankt maandag kijken we weer iedereen is nu weekend aan het vieren xD

Geplaatst: 22.01.2012 - 08:01
door rsnhakan
Een S40 op 19 jarige leeftijd? Doe je goed :)

Geplaatst: 25.01.2012 - 19:28
door Shootersa
rsnhakan schreef:Een S40 op 19 jarige leeftijd? Doe je goed :)
Ja via mijn vader geregeld hij heeft een eigen bedrijf en had deze auto niet mee nodig dus ging hij naar mij haha.

Dus vandaag hebben we de auto uitgelezen en hij gaf aan de fout code 1934 wat iets was met de snelheidsregelaar of zoiets kan niet precies de woorden herinneren maar de fout code is eruit.

Ik ga het nu nog even aankijken of hij misschien nog een keer dit doet en dan ga ik gewoon naar de garage ook al wil ik niet dat het een grote rekening wordt of iets dergelijks.

Bedankt voor de hulp ik hoop dat ik geen problemen meer krijg xD

Geplaatst: 22.02.2012 - 22:34
door driessie
w+ signaal van je dynamo weg versleten dynamo

Geplaatst: 22.02.2012 - 22:36
door driessie
is een hertz signaal dat kan je meten op de W+ aansluiting word gebruikt om o a je toerenteller aan te sturen de computer zal het nog wel voor meer dingen gebruiken daarom die storingen.

Geplaatst: 23.02.2012 - 07:16
door Frederik Welvaert
rsnhakan schreef:Een S40 op 19 jarige leeftijd? Doe je goed :)
Jaloers? ;) Hard werken en goed sparen loont :p Ik kocht op mijn 20 een V50 2.0D en die is intussen een serieuze stap gegroeid :p

Terug on-topic:
Het uitvallen van alles is volgens mij een storing in de computer, en die kan op zijn beurt raar gaan doen door een extreme stroompiek. Alles wijst dus volgens mij naar de dynamo. De mijne is destijds vervangen bij 200.000km (brandde plots door tijdens het rijden, inclusief stank en zwarte rook vanonder de kap), wat volgens de dealer bijna dubbel zoveel km was waarop de gemiddelde V50 dynamo de geest geeft.