Pagina 1 van 2
stuur staat scheef op te lossen?
Geplaatst: 20.01.2012 - 21:33
door themull
sinds een jaartje staat het stuur van mn volvo scheef. Rechtuitrijdend staat het stuurwiel een paar graden naar rechts scheef (denk 10%).
De Volvo dealer geeft aan dat het alleen met laswerk opgelost kan worden omdat er het nodige verroest is.
Ik heb er geen verstand van, maar is het echt zo lastig om het stuur opnieuw recht te krijgen? wie weet hier meer van? of heeft hier ervaring mee?
Geplaatst: 20.01.2012 - 21:38
door V70/2.4D/2003
De Volvo dealer geeft aan dat het alleen met laswerk opgelost kan worden omdat er het nodige verroest is.
En hij komt nog wel door de APK?
Uitlijnen wil ook wel eens helpen.
Geplaatst: 20.01.2012 - 21:39
door themull
Ja, hij stuurt dus niet scheef: het stuurwiel zelf staat scheef.
APK was geen probleem (op het vervangen van de ruitewisserbladen na

)
dus het stuurwiel staast scheef, auto is wel uitgelijnd
Geplaatst: 20.01.2012 - 21:41
door Oceanracer
Dan lijkt het mij eenvoudig: nogmaals uit te lijnen, maar dan met het stuur in de rechtuit stand.
Geplaatst: 20.01.2012 - 21:46
door 945i
Wat is er verroest dat het stuur er scheef van gaat staan..?
Re: stuur staat scheef op te lossen?
Geplaatst: 21.01.2012 - 00:15
door gsx750r
themull schreef:....De Volvo dealer geeft aan dat het alleen met laswerk opgelost kan worden omdat er het nodige verroest is.
Wat mij betreft spreekt de dealer in raadsels maar zoals Oceanracer ook al aangaf
Oceanracer schreef:.....nogmaals uit te lijnen, maar dan met het stuur in de rechtuit stand.
lijkt het mij ook het eerste dat je moet laten doen.
Tot nu heb ik altijd gezien dat bij het uitlijnen, met speciaal daarvoor bestemde hulpmiddelen, het stuur in de rechtuitstand wordt gefixeerd alvorens men met het daadwerkelijke uitlijnen begint.
Rob
Geplaatst: 21.01.2012 - 11:53
door elianmars
Lassen? Vastgeroest? Welke dealer is dat, die dat zegt??
Moet op te lossen zijn door opnieuw uit te lijnen (een beetje uitlijner zorgt sowieso dat het stuur recht komt te staan).
Je zou eventueel ook zelf het stuur los kunnen halen en een tandje anders kunnen zetten. Is niet de perfecte oplossing, maar wel te doen.
Geplaatst: 21.01.2012 - 11:59
door Battlecruiser
Volgens mij hebben jullie het over verschillende dingen: de TS heeft het niet over een scheve stuurstand die met uitlijnen op te lossen is, maar als ik hem goed begrijp staat de hele stuurkolom scheef.
Dan is het scharnierpunt aan het schutbord dus rot en moet er een nieuw plaatje opgelast worden, zodat het scharnierpunt weer helemaal rechtgezet kan worden.
Geplaatst: 21.01.2012 - 12:19
door NJ8
Kan het niet zijn dat de stuurstang gewoon vastgeroest zit, waardoor uitlijnen nu zonder goed verhitten van de stuurstang/stuurkogel-verbinding niet mogelijk is?
Geplaatst: 21.01.2012 - 12:39
door Oceanracer
Ik lees nergens dat TS zijn stuurkolom bedoelt. Hij heeft het immers louter over zijn stuur plus dat het sinds een jaar het geval is.
Mijn stuurkolom staat ook iets scheef en daar is niks (lees: zonder hak- en breekwerk) aan te doen.
Tja, als de auto niet is uit te lijnen heb je een ander probleem, maar ik begrijp niet uit het verhaal dat dit onmogelijk is.
Geplaatst: 21.01.2012 - 12:43
door Battlecruiser
Heeft de auto soms ooit een aanrijding gehad, waardoor de knik in de stuurkolom verschoven is. Dat is ook een mogelijkheid. De stuurkolom heeft namelijk een grote knik in de motorruimte. Als er iets verbogen is aan de stuuras dan kan de stuurkolom ook scheef gaan staan.
Geplaatst: 21.01.2012 - 12:46
door Oceanracer
Zou zo maar kunnen. En niet alle schadeherstellers nemen de moeite om bij het uitlijnen even het stuur te fixeren. Een stuur gaat in elk geval nooit vanzelf zomaar scheef staan.
Geplaatst: 21.01.2012 - 12:49
door 945i
Airbag/claxon losmaken, centrale bout los, stuur eraf en recht er weer opzetten. In omgekeerde volgorde weer monteren. klaar.
Geplaatst: 21.01.2012 - 12:53
door Oceanracer
Zal je zien, staat ie weer net wat naar links... Altijd zo.
Geplaatst: 21.01.2012 - 13:05
door gsx750r
Battlecruiser schreef:Volgens mij hebben jullie het over verschillende dingen: de TS heeft het niet over een scheve stuurstand die met uitlijnen op te lossen is, maar als ik hem goed begrijp staat de hele stuurkolom scheef.
Dan heb je hem dus helaas verkeerd begrepen want
themull schreef:Ja, hij stuurt dus niet scheef: het stuurwiel zelf staat scheef.
Voorts
themull' schreef:...auto is wel uitgelijnd
waar ik dus uit begrijp dat alles waaraan gedraaid moet worden om de auto uit te lijnen nog gangbaar was of m.a.w. hij was dus gewoon nog uit te lijnen.
Als ná het uitlijnen het stuur scheef staat dan kan dat volgens mij in dit geval slechts veroorzaakt zijn doordat men niet is begonnen met het stuur in de rechtuitstand te fixeren.
Maar ....... mijn visie graag voor een betere !
Het enige dat TS niet duidelijk aan heeft gegeven is of het stuur meteen na het uitlijnen al scheef stond of dat het langzamerhand scheef is komen te staan.
Rob
Geplaatst: 21.01.2012 - 13:09
door V70/2.4D/2003
945i schreef:Airbag/claxon losmaken, centrale bout los, stuur eraf en recht er weer opzetten. In omgekeerde volgorde weer monteren. klaar.
+1
Geplaatst: 21.01.2012 - 13:32
door Ventus
V70/2.4D/2003 schreef:945i schreef:Airbag/claxon losmaken, centrale bout los, stuur eraf en recht er weer opzetten. In omgekeerde volgorde weer monteren. klaar.
+1
Afgelopen week bij de APK zijn zowel links als rechts de fuseekogels vervangen, maar nu loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Auto rijdt wel rechtdoor, het stuur staat alleen een graad of 20 naar rechts. Dit lijkt me wel een goede oplossing mocht de APK-meneer vanmiddag niet mee willen werken aan het verhelpen...
Geplaatst: 21.01.2012 - 13:36
door gsx750r
Ventus schreef:Afgelopen week bij de APK zijn zowel links als rechts de fuseekogels vervangen, maar nu loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Auto rijdt wel rechtdoor, het stuur staat alleen een graad of 20 naar rechts.
Is de auto wel uitgelijnd na deze reparatie ? Persoonlijk vind ik het op zijn zachtst gezegd wel 'vreemd' dat men de auto zo, als zijnde 'gerepareerd', weer aflevert !
Rob
Geplaatst: 21.01.2012 - 13:49
door 945i
Voorwaarde moet natuurlijk wel zijn dat alles recht staat....(uitgelijnd is dus..)
Geplaatst: 21.01.2012 - 15:34
door Battlecruiser
"Het stuur zelf staat scheef" kan op 2 manieren gelezen worden.
Nl. dat het een stukje gedraaid is (het stuur staat dus gedraaid) óf dat de stuurkolom scheef staat (het stuur staat dus scheef).
Hj zegt zelf dat de auto niet scheef stuurt en dat doet een auto met gedraaid stuur wél, als je het stuur weer rechtdraait...
Misschien dat TS zich nog eens wil melden met een duidelijker omschrijving, voordat hier weer onnodig over gesoebat wordt?