Pagina 1 van 2
Uitlijnen achterwielen mogelijk?
Geplaatst: 24.01.2012 - 19:50
door pieneman
Beste leden,
Alvorens mijn vragen te stellen eerst even de bevindingen:
Bij het rechtdoor rijden staat mijn stuur een kleine slag, doch voor mijn oog behoorlijk, naar links. Laat ik mijn stuur los dan gaat de auto in een flauwe bocht naar rechts maar staat mijn stuur recht. Ik ben bij de snelle fitter geweest en die heeft een kleine correctie doorgevoerd op de stand van voorwielen ten opzichte van elkaar. Dit overigens zonder enig effect.
De voorwielophanging heb ik gecontroleerd op alle punten, nergens speling. Het gebeurt met mijn zomerbanden en winterbanden, eveneens wanneer ik de wielen van voor naar achter veplaatst, en van links naar rechts. Geen overmatige of ongelijkmatige slijtage aan de wielen.
Vermoedelijk zet de auto het stuurhuis in de nul stand waardoor de auto naar rechts gaat met het stuur recht. Of, mijn achterkant spoort niet stuurt de achterkant naar links zodat mijn auto daardoor in de nul stand naar rechts gaat.
- Is het dus mogelijk om te controleren of de achterwielen sporen, en is dit in te stellen? Ik kon zelf niets vinden aan de ophangen waarmee het te verstellen is.
- Is het mogelijk om in mijn stuurhuis de nul stand te veranderen, omdat deze 'verschoven' is?
- Zou de snelle fitter er helemaal niks van kunnen en moet ik naar een goede specialist. Al twijfel ik eraan, zeker omdat de correctie niet verandert is......
Ik hoor graag jullie bevindingen, kennis en ervaringen.
Alvast bedankt.
Geplaatst: 24.01.2012 - 19:56
door ...
Na het vervangen van de schokbrekers rondom had ik hetzelfde probleem. Het stuur stond naar links in de nul stand en trok ook iets naar een kant tijdens het rijden.
Uit laten lijnen bij Elburg Bandencenter (sorry, niet bedoeld als reclame). Ik weet dat ze daar bij het uitlijnen het stuur recht zetten, dan vastzetten met een klem tussen het stuur en de stoel, die houdt het stuur ik de juiste stand terwijl dan de wielvlucht etc. wordt afgesteld.
Probleem direct weg.
Geplaatst: 24.01.2012 - 19:59
door Oceanracer
Inderdaad kwestie van uitlijnen met het stuur gefixeerd in de rechtuit positie.
Geplaatst: 24.01.2012 - 20:03
door pieneman
Het stuur stond gefixeerd in het midden, en heb daar nog goed op gelet tijdens het uitlijnen. Is de infrarood bank dan zo slecht?
Uitlijnen van de achterwielen niet mogelijk?
Geplaatst: 24.01.2012 - 20:03
door toppertje
achterwielen zijn ook uit te lijnen.
normaal gesproken begin je daar met uitlijnen,en dan de voorkant.
Geplaatst: 24.01.2012 - 20:09
door Oceanracer
Het is maar waar je als klant om vraagt. Als je bij een fastfitter niet impliciet meldt dat je een vierpuntsmeting verwacht, zul je die ook niet krijgen.
Geplaatst: 24.01.2012 - 20:14
door pieneman
@Toppertje,
Maar de achterwielen zijn wel uit te lijnen dus bij een S60 (2002)?
@de rest,
een vierpunts meting was niet mogelijk bij ze....... Maar ik zou volgens jullie het stuurhuis wel uit kunnen sluiten?
Geplaatst: 24.01.2012 - 20:23
door edraket
Als het stuur er niet is af geweest zal het stuurhuis waarschijnlijk niet de veroorzaker zijn. Om het stuur namelijk recht te zetten moeten de spoorstangen zodanig verdraaid worden dat het stuurhuis altijd in het midden staat.
Zoals oceanracer al aangeeft is de achterkant prima uit te lijnen. Je ziet dat de achterkant vaak heel sterk op toespoor staat bij deze auto's en verre van nauwkeurig. Als je de achterwielen netjes uitlijnt heb je kans dat het probleem weg is, maar zeker geen garantie. Er zijn zeer veel oorzaken waardoor de auto naar rechts kan trekken, en soms is het zeer moeilijk te vinden.
Geplaatst: 24.01.2012 - 20:30
door toppertje
Oceanracer schreef:Het is maar waar je als klant om vraagt. Als je bij een fastfitter niet impliciet meldt dat je een vierpuntsmeting verwacht, zul je die ook niet krijgen.
dan heeft uitlijnen mi ook geen zin.
een reden des te meer om zulke bedrijven te mijden.
Geplaatst: 24.01.2012 - 20:32
door 945i
Zoals Toppertje aangaf, achterwielen uitlijnen en daarna de voorkant, dat is waarschijnlijk de remedie.
Geplaatst: 24.01.2012 - 20:40
door pieneman
@Edraket,
Nee, stuur is er niet af geweest.
@Toppertje,
haha, eerste en laatste keer bij KwikFit.
@de rest,
Dan ga ik er hier eentje in de buurt zoeken, zijn er nog goede ervaringen in de buurt van Alkmaar?
Re: Uitlijnen achterwielen mogelijk?
Geplaatst: 24.01.2012 - 21:45
door lemmer
pieneman schreef:Beste leden,
Alvorens mijn vragen te stellen eerst even de bevindingen:
Bij het rechtdoor rijden staat mijn stuur een kleine slag, doch voor mijn oog behoorlijk, naar links. Laat ik mijn stuur los dan gaat de auto in een flauwe bocht naar rechts maar staat mijn stuur recht. Ik ben bij de snelle fitter geweest en die heeft een kleine correctie doorgevoerd op de stand van voorwielen ten opzichte van elkaar. Dit overigens zonder enig effect.
De voorwielophanging heb ik gecontroleerd op alle punten, nergens speling. Het gebeurt met mijn zomerbanden en winterbanden, eveneens wanneer ik de wielen van voor naar achter veplaatst, en van links naar rechts. Geen overmatige of ongelijkmatige slijtage aan de wielen.
Vermoedelijk zet de auto het stuurhuis in de nul stand waardoor de auto naar rechts gaat met het stuur recht. Of, mijn achterkant spoort niet stuurt de achterkant naar links zodat mijn auto daardoor in de nul stand naar rechts gaat.
- Is het dus mogelijk om te controleren of de achterwielen sporen, en is dit in te stellen? Ik kon zelf niets vinden aan de ophangen waarmee het te verstellen is.
- Is het mogelijk om in mijn stuurhuis de nul stand te veranderen, omdat deze 'verschoven' is?
- Zou de snelle fitter er helemaal niks van kunnen en moet ik naar een goede specialist. Al twijfel ik eraan, zeker omdat de correctie niet verandert is......
Ik hoor graag jullie bevindingen, kennis en ervaringen.
Alvast bedankt.
Bij het uitlijnen is het belangrijk dat ze de sensoren er nauwkeurig op zetten en exact de uitlijnprocedure volgen.
Eerst moet de achterkant goed staan en dan pas de voorkant. De volvo kan op alle belangrijke punten worden gecorriigeerd. Als de schokbrekers los zijn geweest moeten ze ook de scheefstand naar buiten weer juist zetten ( geloof dat dit de wielvlucht is)
Doe het meestal zelf op een Hunter van een vriend met een autoschadebedrijf en is echt niet makkelijk om goed te doen. De gemiddelde student bij de fastfitter zal jou Volvo niet goed krijgen, hij moet echt precies op de nullijn staan, in het groene gebied is niet altijd goed. Onlangs bij mijn xc en saab alles nog exact goed gezet, en dat is merkbaar.
Vraag eens bij de dealer wie zij gebruiken, mits ze het niet zelf doen
Geplaatst: 24.01.2012 - 22:04
door Mart van der Steeg
pieneman schreef:
@Toppertje,
haha, eerste en laatste keer bij KwikFit.
Terecht, ga voor uitlijnen hier niet naar toe.
Heb hetzelfde gehad, trok wat naar rechts, afwijking zat aan de achterkant. Bij dealer of goede bandenspecialist laten uitlijnen.
Geplaatst: 25.01.2012 - 15:22
door pieneman
Zaterdag 10:30 gaan we voor de vierpunts meting bij een bedrijf waar meerder dealers de uitlijning laten doen. Volgens deze mensen zou het idd moeten lukken.
Resultaat zal ik hier nog even berichten.
Tot zover bedankt voor de bijdragen.
Geplaatst: 25.01.2012 - 17:18
door FrankS60
Zou je het een probleem vinden om die naam hier even te vermelden als het inderdaad gelukt is? Ben erg benieuwd en goede ervaringen delen kan denk ik nooit kwaad!
Geplaatst: 25.01.2012 - 21:22
door pieneman
@FrankS60,
Uiteraard, bevindingen worden geplaatst.
Geplaatst: 29.01.2012 - 18:52
door FrankS60
En? Hoe is het gegaan en wat is het resultaat?
Geplaatst: 30.01.2012 - 15:46
door pieneman
Geweest bij Profile Tyrecenter Kossen (Alkmaar) en fantastisch geholpen.
Auto is uitgelijnd op een Hunter van 3 jaar oud. Het bleek dat mijn linker achterwiel bij vooruit rijden wat naar buiten trok en verklaard waarom mijn stuur scheef stond bij rechtuit rijden. Verder is de sporing aan de voorkant nog wat bijgesteld.
Bij het proefrijden bleek mijn stuur nog wat naar links te staan. Ze waren ervan overtuigd dat het dan de banden waren. Als test hebben we de voorbanden omgewisseld. Het stuur effect was direct contra. Blijkbaar waren mijn winterbanden wat slechter dan ik had gedacht.
Bij het monteren van nieuwe/betere banden zou het over moeten zijn. Begin aan mezelf te twijfelen of mijn zomerbanden het wel of niet hadden.....
Kosten waren € 58 inclusief BTW. En dat voor een vierpunts meting inclusief het omwisselen van de banden is niet veel geld.
Geplaatst: 30.01.2012 - 16:09
door Doeke Dobma
Dat is inderdaad niet duur.
Geplaatst: 30.01.2012 - 17:17
door Mart van der Steeg
Toch de achterkant dus... en idd. niet duur