Pagina 1 van 2

Zuiger in remklauw vast. Doe-het-zelven of vervangen?

Geplaatst: 28.01.2012 - 17:20
door Doeke Dobma
Enkele weken geleden merkte ik op de snelweg een verhoogd verbruik. Bij aankomst op bestemming ook een brandlucht en warme velg, rechts achter. Er blijft dus iets hangen. Bij een S60 gaan je eerste gedachten dan uit naar loskomende handremvoeringen. Vanmiddag e.e.a. losgehaald. Handremvoeringen zien er nog perfect (verlijmd) uit. Ook beweegt de handrem soepel heen en weer bij aantrekken van de hendel.
Mijn 2e vermoeden bleek wel te kloppen: de zuiger van de klauw blijkt vast te zitten. Muurvast. Waterpomptang, lijmtang, het mocht allemaal niet baten, muurvast. Toen ik de rubber hoes oplichtte zag ik roest aan de onderzijde van de zuiger.

Wat nu? Ik lees op internet dat je de boel uit elkaar kunt nemen en schuren etc zodat e.e.a. weer gangbaar wordt. Kan ik dan echter weer lang vooruit, of moet ik dan over 2 jaar weer? Ik voel hier op zich niet zoveel voor.

En dan, een nieuwe. Volgens Vida 8601561 of 8603447. Dit is de makkelijkste oplossing, maar van welk merk? Wat ie bij de dealer kost weet ik niet(kan maandag pas informeren), maar Nordicar levert een imitatie 8601561 voor 89,50(ruil). Merk staat er niet bij, maar ik weet dat zij wel e.e.a. met Scantech doen. Volvoonderdelen.com levert de 8601561 voor 77,50, staat niets over ruil, maar vast ook imitatie. Dan vind ik op mister-auto.nl nog een remklauw van TRW, voor 105 euro incl. btw, ruil. Ik heb het idee dat TRW een beter merk is dan Scantech, klopt dat? En heeft iemand ook alternatieven, of weet iemand wat een klauw bij de dealer kost?

Geplaatst: 28.01.2012 - 17:52
door Iroll
Zelf niet gaan schuren, dat zal alleen maar sneller gaan roesten omdat de chroom laag weg geschuurd wordt van de cilinderwand. Ook de afdichting gaat gevaar lopen door dat geschuur, de wand moet 100% glad zijn en dat lukt niet met een schuurpapiertje. Goed als een tijdelijke oplossing, meer niet. Gewoon een ruil remklauw halen, dat is de goedkoopste oplossing die zijn net zo goed als nieuw. Staat er overigens specifiek bij dat het een imitatie is? Vraag me af of er wel imitatie's zijn. Origineel is denk ik Lucas. Kijk ook de rubbers na van de andere klauwen, als er nog geen of weinig roest achter zit een revisiesetje halen. Dat zijn nwe afdichtrubbers voor de zuigers zodat er geen water tussen zuiger en klauw kan komen wat nu gebeurt is.

Geplaatst: 28.01.2012 - 19:32
door Hans oet Twent
Hoe lang is het geleden dat de remvloeistof is vervangen? Dat goedje trekt water aan.....
VWB de remklauw, vervangen of geduld hebben en de oude reviseren. En dan gelijk achter zowel li als re nieuwe remschoenen plaatsen.

Geplaatst: 28.01.2012 - 22:36
door MN-NL
TRW = Lucas

(TRW heeft het merk overgenomen en levert onder verschillende labels uit).

Als je zelf gaat prutsen: Klauw reviseren en nieuwe zuigers gebruiken. Wel weten waar je mee bezig bent.....

Anders liever ruilklauw gebruiken, en als de ene kant zo slecht is, zal de andere kant er ook niet best aan toe zijn vrees ik.

Nieuwe remblokken is niet te veel extra maar goed = goed.

Ik denk dat je vooral de remvloeistof moet vervangen en ook de remmen voor even goed moet checken. Niet iets om een risico mee te nemen!

Groet, Marc

Geplaatst: 29.01.2012 - 09:38
door Iroll
TRW = Lucas

(TRW heeft het merk overgenomen en levert onder verschillende labels uit).
Dat wist ik niet, zo hoor je nog 's wat op 't forum!

Maar ik zou geen nwe zuigers in de klauw zetten als de wand gepit is, dat gaat niet lang goed. Beter een compleet gereviseerde klauw, dan krijgt de cilinderwand ook een nw laagje.

Geplaatst: 29.01.2012 - 11:58
door Doeke Dobma
Ik kom toch op meerdere websites nieuwe Scantech klauwen tegen. Mag ik aannemen dat Scantech klauwen prima spul is? Of is TRW echt veel beter?

Geplaatst: 29.01.2012 - 13:14
door MarioC70
Bij de dealer is een ruilsysteem voorhanden,zijn net zo duur,zoniet goedkoper dan bij de reguliere handel!

Geplaatst: 29.01.2012 - 13:32
door Iroll
Scantech is niet de beste kwalitiet is mijn ervaring, is een budget merk.

Geplaatst: 29.01.2012 - 13:45
door MarioC70
145 euro ex btw nieuw

Geplaatst: 29.01.2012 - 20:08
door Gast
MarioC70 schreef:145 euro ex btw nieuw
Mooi dat ik dat weet. :wink:
Je zal het niet geloven, maar vandaag een ritje naar Lelystad en ik stap daar uit, wat denk je. een verbrand voering luchtje.
Even rond de auto en ja hoor rechtsachter behoorlijk warm, in ieder geval veeeel wamer als links achter.

Morgen eerst maar een kijken, wat het is. Als het mis is moet de hoon er maar even door, nieuwe rubbertjes er in en klaar.
Ik had morgen eigenlijk wat anders in gedachten. :cry:

Geplaatst: 29.01.2012 - 21:08
door Doeke Dobma
Ik zal morgen ook eens met een bedrijf hier in de buurt bellen. Ik denk dat zij ook remklauwen reviseren, dus ik ben benieuwd wat het kost als ik mijn remklauw daar laat reviseren.
Daarnaast ga ik ook informeren wat het afdraaien van de achterschijven kost. Ze hebben nog geen rand, maar wel behoorlijk wat roest.

Geplaatst: 29.01.2012 - 22:49
door MN-NL
De zuiger van de remklauw ligt alleen tegen de afdichting, enige pitting in de klauw zelf is niet zo erg. Zolang de groef waar de afdichting in zit maar zonder pitting of beschadiging is. Anders kan je lekkage krijgen....

Marc

Geplaatst: 29.01.2012 - 23:28
door Gast
Ik zie het morgen wel.

Geplaatst: 30.01.2012 - 10:14
door edraket
[quote="AlexV70
Je zal het niet geloven, maar vandaag een ritje naar Lelystad en ik stap daar uit, wat denk je. een verbrand voering luchtje.
Even rond de auto en ja hoor rechtsachter behoorlijk warm, in ieder geval veeeel wamer als links achter.

Morgen eerst maar een kijken, wat het is. Als het mis is moet de hoon er maar even door, nieuwe rubbertjes er in en klaar.
Ik had morgen eigenlijk wat anders in gedachten. :cry:[/quote]

Die hoon erdoor gaat helaas niet met deze klauwen. Je kunt er gewoon niet bij met een hoon steentje. Bij de 850's en V70 classic was het een 2 zuiger klauw die je helemaal uit elkaar kon schroeven en beide delen apart kon honen. een 1 zuiger klauw is vast wel weer goedkoper.

Als de klauw echt vast zit is er meestal al schade aan de zuiger of cilinder. Je kunt het nog proberen. Soms gaat het nog heel lang goed, maar meestal is het vrij snel over. Revisie setjes zijn bij de dealer niet te krijgen. Op Ebay vind je die nog wel (rubbertjes bedoel ik).

Geplaatst: 30.01.2012 - 12:45
door Gast
Probleem is opgelost. Rubbers waren nog heel.
Bleek dat de zuiger nog niet echt vast zat, slijtage aan de blokken tov van links was ook niet zichtbaar.
Met ATE (blauwe) remclindervet was het snel opgelost, links ook maar gedaan.
Ik had het ook kunnen weten, bij het vervangen van de remblokken vorig jaar, heb ik niet even wat van dat vet op de zuigers aangebracht.
Ik heb toen gewoon de zuigers terug gedrukt, tja bij Volvo gaat dat dus niet goed. Weer wat geleerd!

Geplaatst: 30.01.2012 - 12:56
door Bakboord1
Dat hoef je normaal toch ook niet te doen lijkt me al zal het geen kwaad kunnen.
Bij VW gaat het iig wel gewoon goed is mijn ervaring.

Geplaatst: 30.01.2012 - 15:27
door Gast
Bakboord1 schreef:Dat hoef je normaal toch ook niet te doen lijkt me al zal het geen kwaad kunnen.
Bij VW gaat het iig wel gewoon goed is mijn ervaring.
Ja, ik heb ook andere ervaringen. Maar voor Volvorijders is het wel een tip.

Geplaatst: 30.01.2012 - 15:38
door Bakboord1
AlexV70 schreef:
Bakboord1 schreef:Dat hoef je normaal toch ook niet te doen lijkt me al zal het geen kwaad kunnen.
Bij VW gaat het iig wel gewoon goed is mijn ervaring.
Ja, ik heb ook andere ervaringen. Maar voor Volvorijders is het wel een tip.
En eentje die ik kan gebruiken omdat er binnenkort andere schijven en blokken op gaan.

Geplaatst: 30.01.2012 - 15:38
door toppertje
ik heb ook zo,n tube met dat blauwe ate vet,
dit gebruik ik altijd als de zuiger uit de klauw is geweest.
het is net sensilube :oops:

Geplaatst: 30.01.2012 - 16:43
door BlackcurrantV70
Mijn achterste remblokken zijn verleden maand bij de dealer vervangen, hopelijk hebben zij ook dat blauwe vet gebruikt....