Pagina 1 van 1

wiellager : occasie of nieuw ?

Geplaatst: 30.01.2012 - 11:15
door breakman
Beste medeforummers,

Mijn V70 D5 2002 maakt een gonzend geluid. Het is snelheidsafhankelijk en niet afhankelijk van het toerental. Probleem zit dus eerder ergens op de aandrijflijn dan op de motor.
Ik verdenk een kapotte wiellager ervan, hij heeft namelijk een serieuze tik op zijn linker voorwiel gehad... ( is al terug uitgelijnd enz...)
Mijn volvospecialist raad het af om een tweedehands te monteren. Hij heeft er wel, en wil het wel doen maar geeft er dan geen garantie op.
nieuw kosten ze tegen de 200 EUR aan en tweedehands vraagt hij er 65 voor. Het zou ongeveer 45 min. werk zijn.
Wat denken jullie ? nieuw of occasie toch proberen ??

Alvast bedankt voor de tips !

breakman

Geplaatst: 30.01.2012 - 11:23
door t5power
Ik zou toch zeker willen weten dat het een wiellager is, toen ik mijn auto importeerde werd dat bij de RDW gewoon getest. Auto op de brug (dus wielen los) en met een soort boormachine achtig iets werd het wiel versneld. Mocht geen lawaai maken, 1 wiel maakte veel meer herrie, wiellager was kapot, APK afkeur.

Geplaatst: 30.01.2012 - 11:37
door euerw
zou voor de gebruikte gaan, zelf ook ooit zo op mijn s60 gehad en zou voor die 65 euro lekker doen, hou je geld over om met de vrouw eens lekker uit eten te gaan!!!!

Geplaatst: 30.01.2012 - 11:46
door breakman
t5power schreef:Ik zou toch zeker willen weten dat het een wiellager is, toen ik mijn auto importeerde werd dat bij de RDW gewoon getest. Auto op de brug (dus wielen los) en met een soort boormachine achtig iets werd het wiel versneld. Mocht geen lawaai maken, 1 wiel maakte veel meer herrie, wiellager was kapot, APK afkeur.
sowieso laat ik het eerst controleren !

Geplaatst: 30.01.2012 - 12:30
door V70/2.4D/2003
Ik zou met een wilelager absoluut geen risico nemen. Als zo'n lager vast slaat heb je de poppen aan het dansen dus -> nieuwe.

Geplaatst: 30.01.2012 - 13:08
door DawnBlueED
Een wiellager is een slijtdeel, in principe een nieuwe monteren dus.

Geplaatst: 30.01.2012 - 19:16
door Iroll
Zou ik nooit oftenimmer aan beginnen. Binnen de kortste keren sta je weer met hetzelfde en kan je 2x arbeidskosten aftikken. In dit geval is goedkoop zeker duurkoop.
Hier kost hij bijv.€112, komen nog wat verzendkosten bij. Ben je voor rond de €130 klaar voor een nwe. Binnen 3 dagen binnen.

Geplaatst: 30.01.2012 - 20:24
door toppertje
ik zou alleen 2e hands monteren als je het zelf kunt,anders nieuw(laten) monteren.

Geplaatst: 30.01.2012 - 20:35
door bart simpson
ik heb nog wel wat gebruikte wiellagers tussen het oude ijzer liggen (die liggen daar overigens niet voor niets), me nooit zo gerealiseerd dat iemand die wilde kopen

Geplaatst: 31.01.2012 - 10:51
door edraket
Er is wellicht een idee geboren in deze economiswch barre tijden? Ik zie handel :D

Geplaatst: 31.01.2012 - 13:22
door DawnBlueED
Hmmmm, zouden kapotte gloeilampen ook nog wat op brengen?

Geplaatst: 31.01.2012 - 16:07
door w.stif
Hier heb ik nog nooit van gehoord, tweedehands wiellagers, met alle recpect hoor maar als jij je 163 pk sterke en ruim 1500 kilo wegende auto gaat voorzien van gebruikte wiellagers dan ben je niet goed bezig.
Sterker nog het zou verboden moeten worden.Wat hierboven al word aangegeven goedkoop is duurkoop!
Als je met zo'n auto voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten dan kan je beter een astra kopen.

Geplaatst: 31.01.2012 - 17:38
door toppertje
ik weet nog een Volvo te staan van 3mnd oud,de voorkant zit in de kreukels,de auto
was achterop een file gereden.
zouden deze wiellagers stuk zijn?

Geplaatst: 31.01.2012 - 18:42
door olav
w.stif schreef:Hier heb ik nog nooit van gehoord, tweedehands wiellagers, met alle recpect hoor maar als jij je 163 pk sterke en ruim 1500 kilo wegende auto gaat voorzien van gebruikte wiellagers dan ben je niet goed bezig.
Zit ik mooi met mijn tweedehands 163 pk sterke ruim 1500 kg wegende V70 D5 met wiellagers van 2002 :? . Volgende keer maar een nieuwe V70 kopen, dit is onverantwoord natuurlijk, met vier van die tweedehands lagers waar mijn voorganger toch zeker 160.000 km mee heeft gereden 8) . Of zijn wiellagers pas tweedehands wanneer ze gedemonteerd zijn geweest? :roll:

Ik begrijp dat we er hier in Nederland wat andere maatstaven op na (kunnen) houden dan op veel andere plaatsen in de wereld, maar wanneer ik ze zelf zou monteren zou ik er weinig moeite mee hebben wanneer het een setje tweedehands lagers is. Zo'n lager slaat niet zomaar 'vast', hooguit heb je opnieuw last van een versleten lager (zo vaak komt dit overigens ook weer niet voor).

Uitbesteden is echter een ander verhaal: daar spelen zaken als arbeidsloon en garantie een rol, en dan zou ik niet beginnen aan een tweedehands lager.

Zo, en nou weer lekker op pad met mijn uiterst betrouwbare (altijd volledig dealer onderhouden) V70 op tweedehands winterbanden...

Geplaatst: 31.01.2012 - 19:08
door dutchlimits
Nou ik weet het wel: ik heb een 2ehandse dynamo onder de motorkap en de lager begint alweer te piepen. Ik weet het wel voor zometeen wanneer het erger wordt. Nu piept die alleen nog maar als de motor steenkoud is bij -4 graden op het moment.

Met een wiellager zou ik het persoonlijk ook niet meer wagen, wie weet wat ermee is gebeurd. Je moet geluk hebben als je een perfecte vindt. Van de buitenkant kun je dat niet weten.

Geplaatst: 01.02.2012 - 16:25
door breakman
Ik stelde de vraag eigenlijk omdat een versleten wiellager inderdaad niet heel veel voorkomt tenzij je ergens tegen aan zit met je wiel. En op het forum had ik al gelezen over iemand die er een tweedehands had ingezet.
Ik wou eigenlijk vooral polsen naar ervaringen hiermee.
De boodschap is aangekomen, wiellagers koop je beter nieuw.
Of dat ik nu beter met een astra ga rijden omdat ik die vraag durf te stellen lijkt mij een beetje kort door de bocht... :roll:

Geplaatst: 01.02.2012 - 16:29
door Ben
Zo, dat is duidelijk