Pagina 1 van 1

Lekkende verstuivers slecht voor de turbo?

Geplaatst: 31.01.2012 - 22:47
door Leuchars
Ik ben nieuw op dit forum en val gelijk met de deur in huis. Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een Volvo S40 uit 2005 met een 1.6D motor. Er staat inmiddels 215.000km op de klok.

Januari 2011
Vorig jaar januari kreeg ik last van brandstofdampen/uitlaatgassen in de cabine. Dit ging ook gepaard met een 'puffend' geluid op het toerental van de motor. Kortom, er leek iets te lekken. Bij mijn toenmalige Volvo garage wisten ze direct wat het probleem was en is een brandstofpijp vervangen naar de verstuivers toe. En inderdaad, de geur en het geluid waren weg. Een relatief simpele ingreep voor 120 euro.

Januari 2012
De betreffende geur is weer terug, het zijn nu alleen de uitlaatgassen die ik ruik, vooral als ik stil sta.
Verder is het noemenswaardig dat ik bij vlot optrekken een klein zwart rookgordijn opwerp. Dit is dus alleen als ik vlot gas geef bij het inhalen of bij het vlot optrekken, tijdens het normale rijden is dit niet. Het rookgordijn was al iets wat voor de geur was, maar niet door mij als storend werd ervaren of iets waar ik op aan sloeg. Mijn medeweggebruikers zullen daar wellicht anders over gedacht hebben.

Helaas is de Volvo garage gesloten en ben ik naar een universeel autobedrijf gegaan. Deze concludeerde naar aanleiding van mijn verhaal en een grondiger onderzoek dat de verstuivers wel eens lek konden zijn. Dat zou het 'puffende' geluid kunnen veroorzaken. Kwestie van een simpel koper ringetje vervangen en klaar, echter, toen herinnerde hij zich een servicebulletin betreffende de 1.6D motor. Het schijnt zo te zijn dat bij deze motoren het lekken van de verstuivers een bekend euvel is. Het resultaat bij mij is dat er nu een vervuiling is opgetreden doordat de brandstof zich is gaan mengen met de smeerolie en roet. Een substantie die niet bevorderlijk werkt voor de motor en op termijn ook niet voor de turbo. Na controle van de vier verstuivers zijn er twee die niet goed werken en die vervangen worden door gereviseerde verstuivers (want is goedkoper dan nieuwe). De motor wordt nu gereinigd en hij zou de turbo nakijken.

Echter is zijn advies om het bij deze reparatie te laten en de auto z.s.m. in te ruilen voor wat anders. Het is namelijk een kwestie van tijd voordat de turbo in de soep draait. Wanneer is niet te zeggen, maar het gaat gebeuren, aldus de monteur.

Nu zit ik dus met een dilemma, is het inderdaad verstandig om de auto z.s.m. in te ruilen of is er een alternatief? De auto rijdt verder prima. Klopt het dat de vervuiling mijn turbo zodanig aantast dat het een aflopende zaak is of is dat goed te reinigen?

Ik hoor graag jullie bevindingen, alvast bedankt!

Geplaatst: 01.02.2012 - 09:47
door edraket
Beetje voorbarig advies wat mij betreft. Als de motor nog prima loopt zou ik me niet teveel zorgen maken of de garage heeft iets anders gezien wat hij je niet heeft gemeld. Waar zit de brandstof/smeerolie/roet, en hoe is dat er dan terecht gekomen. Vind het geen logisch verhaal, althans ik kan er niet zoveel van maken. NEem aan dat jij geen af fabriek roetfilter hebt?

Deze motoren lusten wel een turbo hier en daar, dus als jij al 215.000 km met de eerste turbo doet vind ik al zeer netjes. Als de staat van het blok nog prima is zou ik de nieuwe verstuivers monteren en lekker verder rijden.

Geplaatst: 01.02.2012 - 11:12
door V50-Mart
en dan nog. mocht de turbo in de soep draaien, dan kun jealtijd nog kiezen voor een gereviseerde turbo, of zelfs je kapotte turbo laten reviseren. er zijn genoeg bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. een nieuwe turbo van 1500 euro (wat volvo gauw rekent denk ik) op een auto waar je misschien nog een ton mee gaat rijden is wel zonde.. lees je in in gereviseerde turbos..

Geplaatst: 01.02.2012 - 12:00
door FrankS60
Zou de turbo dan wel vervangen voor hij stuk draait. Mocht hij serieus in de soep lopen dan kun je kleine metaaldeeltjes in de inlaat krijgen, en dan kun je het hele inlaatsysteem gaan reinigen. Om nog maar te zwijgen over eventueel al opgezogen metaaldeeltjes in de cilinders.

Bel even met C&E turbo's of een andere turboboer, moet zeker voor minder dan 1000e kunnen. Als je goed zoekt denk ik dat je voor 450-550 euro klaar zou moeten kunnen zijn. Dan natuurlijk nog wel montage.

Dit is er overigens allemaal maar vanuit gaande dat die turbo echt stuk loopt! Ik geloof ik niet direct in...

Geplaatst: 01.02.2012 - 12:54
door sbv
informeer ook eens bij Peugeot voor een Turbo dan

Geplaatst: 01.02.2012 - 13:08
door FrankS60
Ja de peugeot 1.6 HDi DV6TED4 heeft volgens mij dezelfde turbo.

Geplaatst: 01.02.2012 - 16:06
door Kuipers82
Hey hoi allemaal,

wat grappig dat ik dit net lees :). Heb zelf ook de S40 1.6D uit 2006, en heb hem gister voor de 240000 beurt heengebracht. En hem vandaag weer kunnen halen, constateerde ze ook dat de verstuivers een beetje lekte, maar dat ze nog niet vervangen hoeven te worden.

Heb hier en daar al een beetje rond gekeken op internet, en daar vind je ook, dat als je verstuivers lekker, dat de auto vaak regenereerd, omdat er teveel roetstoffen in de roetfilter komen en dat er teveel roet en bende in het blok komt, en dat weer in de turbo komt, en dat die dan in de soep draait, en dan je blok aan vaak aan vervanging toe is.

Nu vraag ik mij ook af! wat is wijsheid. eerst zo door blijven rijden, zoals de volvo dealer mij ook adviseerde, of toch kijken naar nieuwe verstuivers. Maar geen nieuwe natuurlijk, want deze beurt koste mij ook al 1640 euro, EXCL. af fabriek roetfilter, want die was 5 maanden terug vervangen.

Dus zou de beurt iets goedkoper worden, maar niets bleek minder waar, want waarrempel waren de schijfremmen voor en blokken voor aan vernieuwing toe, en een carterslang die scheurtjes vertoonde ook aan vervanging toe, waardoor ik dus alsnog 1640 euro kwijt was.

Maarja, ondertussen heeft hij toch 240830 km gelopen, en nooit verstuivers vervangen, en ook nog nooit de turbo (gelukkig).

Hoop dat er iemand is, die mijn mede forumer en mij wat meer info daarover kunnen geven.

Geplaatst: 01.02.2012 - 21:12
door edraket
ALs je lang met verdunde motorolie rond rijdt gaat inderdaad het blok en turbo stuk. Maar of dat kwaad al geschied is is natuurlijk koffiedik kijken. Als het blok nog netjes en zonder bijgeluiden loopt zou ik zeker blijven rijden als dat de bedoeling was. Probeer een V50 met 240K maar eens in te ruilen, je krijgt er geen roggel voor terug.

Zowel blok (meestal nokkenassen/stoters die eruit lopen) als turbo (lager wat teveel speling heeft) hoor je direct.

Geplaatst: 01.02.2012 - 21:21
door Leuchars
Allen alvast bedankt voor jullie snelle reacties. Morgen ga ik de auto ophalen en zal ik nog wat gerichter vragen n.a.v. jullie reacties. Als ik wat meer weet zal ik het hier posten.

Geplaatst: 01.02.2012 - 21:38
door edraket
Maar heeft jouw auto nu een roetfilter of niet. Als dat niet het geval is kan ik de redenatie niet volgen van de garage.

Geplaatst: 01.02.2012 - 21:44
door Leuchars
Er zit wel een (retrofit) roetfilter op.

Zonder dat ik een klok klepel verhaal begin, zou het vervangen van het roetfilter het korte rookgordijn kunnen verhelpen en dit dan tevens bevorderlijk werken voor het minder vervuilen van de turbo?

Geplaatst: 01.02.2012 - 23:19
door MarioC70
Volvo heeft tegenwoordig speciale olie voor diesels met roetfilter,de kleur is groen en kost bijna 40 euro de liter,het moet niet gekker worden!

Geplaatst: 02.02.2012 - 09:34
door edraket
Leuchars schreef:Er zit wel een (retrofit) roetfilter op.

Zonder dat ik een klok klepel verhaal begin, zou het vervangen van het roetfilter het korte rookgordijn kunnen verhelpen en dit dan tevens bevorderlijk werken voor het minder vervuilen van de turbo?
In dat geval zou ik me geen zorgen maken over verdunning van de olie. Dat is een passief filter en wordt niet door de het motormanagement schoongebrand door extra brandstof in te spuiten.

Geplaatst: 02.02.2012 - 09:35
door edraket
MarioC70 schreef:Volvo heeft tegenwoordig speciale olie voor diesels met roetfilter,de kleur is groen en kost bijna 40 euro de liter,het moet niet gekker worden!
Vertel daar eens wat meer over? Er was toch al de Castrol olie speciaal voor roetfilters ontwikkeld (ACEA A5/B5)? Waar komt dit vandaan? Ook Castrol?

Geplaatst: 02.02.2012 - 17:24
door MarioC70
Geen idee welk merk het is,ik zal is kijken!
maar 40 euro de liter,belachelijk toch?

Geplaatst: 02.02.2012 - 21:27
door Leuchars
Vandaag de auto opgehaald. In kort is het volgende gebeurt:

- Verstuivers getest, daaruit bleek dat 2 van de 4 verstuivers lekte. Hierop zijn de 2 verstuivers vervangen door gereviseerde verstuivers (50 euro p/s). Verder zijn de brandplaatjes ook gelijk vervangen.
- Vervolgens is hij de zoveel mogelijk olie componenten gaan reinigen, mede omdat door de lekkende verstuivers er al viezigheid op het blok lag. Verder is de carterpan en de olie aanzuigleiding schoongemaakt. Ook is de olie gelijk ververst en zijn de filters vervangen. Hij gebruikte 5W30 van Kroon, dat schijnt beter te zijn voor deze motoren.
- De turbo is bekeken en daar leek de vervuiling mee te vallen, hij had het wel over een kleine speling op de as.

De vervuiling viel hem dus erg mee in verhouding met wat hij dacht aan te treffen toen hij de vervuiling op het blok zag. Hij gaf me echter nog wel hetzelfde advies mee wat hij van Turbo's Hoet te horen had gekregen toen hij belde over deze klacht, z.s.m. inruilen.

Wilde ik er toch in blijven rijden raadde hij mij aan om sneller de olie te (laten) verversen (15.000 ipv 20.000km) en na 3000km na deze beurt preventief nog een keer de olie te verversen. Verder vroeg hij me even om na een lange rit een keer terug te komen om de verstuivers kort te controleren.

Ik heb nog niet sportief gereden, dus over de rookpluim valt nog niks te zeggen. Mocht deze er nog zijn, waar zou dit dan op kunnen duiden? Roetfilter gerelateerd? De geur is in ieder geval weg en dat was mijn voornaamste zorg.