Lekkende verstuivers slecht voor de turbo?
Geplaatst: 31.01.2012 - 22:47
Ik ben nieuw op dit forum en val gelijk met de deur in huis. Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een Volvo S40 uit 2005 met een 1.6D motor. Er staat inmiddels 215.000km op de klok.
Januari 2011
Vorig jaar januari kreeg ik last van brandstofdampen/uitlaatgassen in de cabine. Dit ging ook gepaard met een 'puffend' geluid op het toerental van de motor. Kortom, er leek iets te lekken. Bij mijn toenmalige Volvo garage wisten ze direct wat het probleem was en is een brandstofpijp vervangen naar de verstuivers toe. En inderdaad, de geur en het geluid waren weg. Een relatief simpele ingreep voor 120 euro.
Januari 2012
De betreffende geur is weer terug, het zijn nu alleen de uitlaatgassen die ik ruik, vooral als ik stil sta.
Verder is het noemenswaardig dat ik bij vlot optrekken een klein zwart rookgordijn opwerp. Dit is dus alleen als ik vlot gas geef bij het inhalen of bij het vlot optrekken, tijdens het normale rijden is dit niet. Het rookgordijn was al iets wat voor de geur was, maar niet door mij als storend werd ervaren of iets waar ik op aan sloeg. Mijn medeweggebruikers zullen daar wellicht anders over gedacht hebben.
Helaas is de Volvo garage gesloten en ben ik naar een universeel autobedrijf gegaan. Deze concludeerde naar aanleiding van mijn verhaal en een grondiger onderzoek dat de verstuivers wel eens lek konden zijn. Dat zou het 'puffende' geluid kunnen veroorzaken. Kwestie van een simpel koper ringetje vervangen en klaar, echter, toen herinnerde hij zich een servicebulletin betreffende de 1.6D motor. Het schijnt zo te zijn dat bij deze motoren het lekken van de verstuivers een bekend euvel is. Het resultaat bij mij is dat er nu een vervuiling is opgetreden doordat de brandstof zich is gaan mengen met de smeerolie en roet. Een substantie die niet bevorderlijk werkt voor de motor en op termijn ook niet voor de turbo. Na controle van de vier verstuivers zijn er twee die niet goed werken en die vervangen worden door gereviseerde verstuivers (want is goedkoper dan nieuwe). De motor wordt nu gereinigd en hij zou de turbo nakijken.
Echter is zijn advies om het bij deze reparatie te laten en de auto z.s.m. in te ruilen voor wat anders. Het is namelijk een kwestie van tijd voordat de turbo in de soep draait. Wanneer is niet te zeggen, maar het gaat gebeuren, aldus de monteur.
Nu zit ik dus met een dilemma, is het inderdaad verstandig om de auto z.s.m. in te ruilen of is er een alternatief? De auto rijdt verder prima. Klopt het dat de vervuiling mijn turbo zodanig aantast dat het een aflopende zaak is of is dat goed te reinigen?
Ik hoor graag jullie bevindingen, alvast bedankt!
Ik heb een Volvo S40 uit 2005 met een 1.6D motor. Er staat inmiddels 215.000km op de klok.
Januari 2011
Vorig jaar januari kreeg ik last van brandstofdampen/uitlaatgassen in de cabine. Dit ging ook gepaard met een 'puffend' geluid op het toerental van de motor. Kortom, er leek iets te lekken. Bij mijn toenmalige Volvo garage wisten ze direct wat het probleem was en is een brandstofpijp vervangen naar de verstuivers toe. En inderdaad, de geur en het geluid waren weg. Een relatief simpele ingreep voor 120 euro.
Januari 2012
De betreffende geur is weer terug, het zijn nu alleen de uitlaatgassen die ik ruik, vooral als ik stil sta.
Verder is het noemenswaardig dat ik bij vlot optrekken een klein zwart rookgordijn opwerp. Dit is dus alleen als ik vlot gas geef bij het inhalen of bij het vlot optrekken, tijdens het normale rijden is dit niet. Het rookgordijn was al iets wat voor de geur was, maar niet door mij als storend werd ervaren of iets waar ik op aan sloeg. Mijn medeweggebruikers zullen daar wellicht anders over gedacht hebben.
Helaas is de Volvo garage gesloten en ben ik naar een universeel autobedrijf gegaan. Deze concludeerde naar aanleiding van mijn verhaal en een grondiger onderzoek dat de verstuivers wel eens lek konden zijn. Dat zou het 'puffende' geluid kunnen veroorzaken. Kwestie van een simpel koper ringetje vervangen en klaar, echter, toen herinnerde hij zich een servicebulletin betreffende de 1.6D motor. Het schijnt zo te zijn dat bij deze motoren het lekken van de verstuivers een bekend euvel is. Het resultaat bij mij is dat er nu een vervuiling is opgetreden doordat de brandstof zich is gaan mengen met de smeerolie en roet. Een substantie die niet bevorderlijk werkt voor de motor en op termijn ook niet voor de turbo. Na controle van de vier verstuivers zijn er twee die niet goed werken en die vervangen worden door gereviseerde verstuivers (want is goedkoper dan nieuwe). De motor wordt nu gereinigd en hij zou de turbo nakijken.
Echter is zijn advies om het bij deze reparatie te laten en de auto z.s.m. in te ruilen voor wat anders. Het is namelijk een kwestie van tijd voordat de turbo in de soep draait. Wanneer is niet te zeggen, maar het gaat gebeuren, aldus de monteur.
Nu zit ik dus met een dilemma, is het inderdaad verstandig om de auto z.s.m. in te ruilen of is er een alternatief? De auto rijdt verder prima. Klopt het dat de vervuiling mijn turbo zodanig aantast dat het een aflopende zaak is of is dat goed te reinigen?
Ik hoor graag jullie bevindingen, alvast bedankt!