Pagina 1 van 1

Ineens slippende koppeling

Geplaatst: 01.02.2012 - 10:41
door HenkJanV40
Gisterochtend rij ik bij huis weg. Na 15 meter schrik ik me rot; het lijkt wel of er een kat achter mijn stoel zit. 5 Seconden later weer een lange mauw, daarna niet meer gehoord. Rest van de dag lekker op snelheid 2x 50 km gereden, niets aan de hand.
Gisteravond, 100 km/h, busje voor mij stopt op de weg. Ik vol op de rem, stuur er omheen, schakel terug naar zijn 3 en wil verder rijden. Ineens lijkt het vermogen weg te zijn! Toerenteller schiet naar 5000 toeren en mijn auto versnelt amper. In zo'n 20 seconden zakt het toerental weer naar een normale hoogte en langzaam klimt de snelheid weer omhoog. Bij thuiskomst komt er een sterke brandlucht onder de motorkap vandaan...
Vanmorgen rustig weggereden. Weer eenmalig diezelfde 'kat achter m'n stoel'. Wat opvalt is dat wanneer ik de koppeling op laat komen, er geen 'aangrijpmoment' meer voelbaar is. Hij pakt 'm wel, maar wanneer ik het gas teveel intrap, slipt hij en schiet het toerental omhoog, de snelheid kruipt dan langzaam omhoog.

Er is dus duidelijk iets loos, maar wat kan het zijn? Ik heb geen last van trillingen en hoor tijdens schakelen of optrekken geen geluiden die ik anders niet hoor.

Geplaatst: 01.02.2012 - 10:54
door DawnBlueED
Zoals je zelf al aangeeft, het zal wel om een versleten koppeling gaan. Mogelijk is er ook iets met je druklager aan de hand, want een versleten koppelingsplaat doet op zich geen 'mauw'. Maar dat maakt eigenlijk niet veel uit, één en ander word normaal samen vervangen.

Geplaatst: 01.02.2012 - 10:54
door EVV
Hoeveel kilometer staat er ondertussen op? Is je auto toevallig ook olie gaan gebruiken/lekken?

Geplaatst: 01.02.2012 - 11:36
door HenkJanV40
@EVV; ik heb geen last van lekkende olie. Vanwaar de vraag?

De auto heeft 6 weken geleden een grote beurt bij de dealer gehad. Behalve een pittige rekening, is daar niets uitgekomen. (had toen natuurlijk ook geen koppelingsklachten...) Wat er wel speelt, is dat ik 2 dagen na deze grote beurt een wong..., wong..., wong... geluid hoorde, wat ik niet thuis kon brengen. Direct mee teruggegaan. Na een korte rit en inspectie, zou het heel misschien de wiellager linksvoor kunnen zijn, was de conclusie. Met een 'heel misschien', ga ik geen 400,- euro uitgeven, dus hebben ze er nogmaals naar gekeken. Conclusie bleef hetzelfde. Omdat ik zelf een cuppende band verdenk, heb ik nog geen reparatie uit laten voeren, eerst maar eens kijken hoe het klinkt na de bandenwissel naar zomerbanden. Het geluid is inmiddels veranderd naar een wongwongwongwong-geluid, sneller, dus. Mocht het niet relevant zijn met de koppelingsklacht, vergeet dan deze info! Er is dus in ieder geval onderhoud gepleegd, waarbij al de essentiele vloeistoffen vervangen zijn.

Geplaatst: 01.02.2012 - 11:38
door Iroll
Drukgroep v.d. koppeling is eraan, daardoor voel je ook geen aangrijppunt meer. Dat wordt dus de koppling plus druklager vervangen.

Geplaatst: 01.02.2012 - 12:02
door FrankS60
En zoek dan ook even de discussie/topic op over het wel of niet mee vervangen van het dual mass vliegwiel... Dure grap, maar je moet zelf bepalen of je hem mee vervangt (er vanuit gaande dat de huidige niet stuk is).

Geplaatst: 01.02.2012 - 12:21
door Walter
op zich heeft de slijtage van de koppeling niets met een beurt te maken, met een hydraulische koppeling kun je niet aanvoelen wanneer 'ie bijna op is. Daar kunnen ze niets aan merken en dat kun je ze dan ook niet aanrekenen